E4-trafiken Sundsvall - Haparanda

Startat av RoggaBoy, 03 december 2009, 17:22:31 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Greger Larsson

Citat från: Ersa skrivet 15 januari 2010, 22:06:09 PM
Så idag den 15:e ska resultatet ha presenterats?

Anbuden skulle vara inlämnade idag. Så blev det dock inte eftersom de nya handlingarna inte kom ut i tid. Som tidigare sagt förhoppningsvis resultat i slutet av februari.

RoggaBoy

Citat från: Greger Larsson skrivet 15 januari 2010, 22:12:23 PM
Anbuden skulle vara inlämnade idag. Så blev det dock inte eftersom de nya handlingarna inte kom ut i tid. Som tidigare sagt förhoppningsvis resultat i slutet av februari.

Alltså blir det följande:
Besked m vem som skall köra vilka busslinjer i Februari, och i Mars kommer besked om vem som skall köra tågen. Blir det Sverige (SJ), Norge (Tågkompaniet), Frankrike (Veolia), DB (Tyskland) eller DSB (Danmark) som tar hem det. Personligen hoppas man på Veolia. :)

Ersa

Citat från: Greger Larsson skrivet 15 januari 2010, 22:12:23 PM
Anbuden skulle vara inlämnade idag. Så blev det dock inte eftersom de nya handlingarna inte kom ut i tid. Som tidigare sagt förhoppningsvis resultat i slutet av februari.

Se där! Jag läste lite för snabbt. :)

RoggaBoy

Citat från: Lars Ödlund skrivet 15 januari 2010, 23:15:05 PM
SJ:s policy verkar ju vara att hoppa liknande upphandlingar så man ska nog inte räkna med att dem kommer att vara med.

Men kanske SJ Norrlandståg då det ändå är i Norrland. :)

Bussmicke

Citat från: RoggaBoy skrivet 15 januari 2010, 22:18:13 PM
Alltså blir det följande:
Besked m vem som skall köra vilka busslinjer i Februari, och i Mars kommer besked om vem som skall köra tågen. Blir det Sverige (SJ), Norge (Tågkompaniet), Frankrike (Veolia), DB (Tyskland) eller DSB (Danmark) som tar hem det. Personligen hoppas man på Veolia. :)

Naturligtvis hoppas man på SJ så man kan använda årskortet där..
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Bussmicke skrivet 16 januari 2010, 12:49:55 PM
Naturligtvis hoppas man på SJ så man kan använda årskortet där..

Var inte så säker på det. Det är ytterst få av de länstrafikssträckor som SJ kör där årskortet gäller i dag. Du lär få köpa resplustillägg à 15 000 kronor oavsett operatör.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

RoggaBoy


rengmark

Citat från: Ante skrivet 21 december 2009, 10:15:55 AM
En nerläggning av linje 10 skulle vara helt otänkbart, enligt mig. Jag kan bara ta mitt eget kära Docksta som exempel om både linje 10 och 100 skulle försvinna. De två ENDA turen som går per dag därifrån skulle vara 0555 och 0725 mot Kramfors. Jag skulle tro att liknande lägen skulle uppstå på flertalet orter längs 10:ans sträckning vilket alltså i princip skulle ta bort den kollektivtrafik som finns idag. Länstrafiken skulle indirekt uppmuntra bilkörning.


Att linje 100 läggs ned söder om Umeå är ganska naturligt med tanke på att tåget kommer att nå alla orter utom Ullånger och Docksta. Det blir snarare Kramfors kommun som kan komma att uppmuntra till bilkörning eftersom de står för den inomkommunala busstrafiken. Kan bussgodset hjälpa till att finansiera fortsatt trafik på linje 10? Det är lite av en paradox att turistnäringen i Höga Kusten blickar fram mot tågstarten samtidigt som man kommer mycket längre i från bytespunkterna.

Jacob med C

Någon har hört när det blir klart Norrlandskusten???
Besök min hemsida för bilder från Norrland http://www.bussbilder.com . Över 2100 bilder.

Instagram konto:
https://instagram.com/bussbilder.se?utm_medium=copy_link


Dammtussar kan vara ett bevis på att någon gjort något roligare!

RoggaBoy

Citat från: Jacob med C skrivet 05 februari 2010, 16:01:13 PM
Någon har hört när det blir klart Norrlandskusten???

Nope, men det borde väl inte vara långt kvar om start ska vara i December, eller hur Jan?