E4-trafiken Sundsvall - Haparanda

Startat av RoggaBoy, 03 december 2009, 17:22:31 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jan

Citat från: RoggaBoy skrivet 09 december 2009, 11:02:04 AM
Enligt Veolia Transport i Umeå kommer Länstrafiken att meddela resultatet av upphandlingen under denna vecka.

Något resultat ännu?? ::) :-X
I branschen 37 år

RoggaBoy

Citat från: Jan skrivet 11 december 2009, 18:45:20 PM
Något resultat ännu?? ::) :-X

Nä, har inte sett eller hört något, men vi kan ju hoppas att de kommer nästa vecka. Kanske Busspoolen tar Linje 10 igen.

Jan

Citat från: RoggaBoy skrivet 11 december 2009, 18:51:52 PM
Nä, har inte sett eller hört något, men vi kan ju hoppas att de kommer nästa vecka. Kanske Busspoolen tar Linje 10 igen.

Det ända som man med stor säkerhet kan säga är att linje 20 och 100 kommer ha samma aktör. sedan kan linje 10, 12 och 21 ha olika åkare.
I branschen 37 år

Greger Larsson

Citat från: Jan skrivet 11 december 2009, 18:45:20 PM
Något resultat ännu?? ::) :-X

Enligt senaste beskedet får herrarna ge sig till tåls ytterligare en tid, de förkvalificerade anbudsgivarna har nämligen satts att räkna ytterligare en gång! Nya besked väntas i februari.
Nu är man kanske dessutom snart framme vid det scenariot att Veolia får fortsätta köra fram till hösten 2011(med viss reducering mellan Umeå och Övik från augusti 2010). Och det vore kanske det bästa för då kan man sjösätta både Botniabana, nytt upplägg för busstrafiken och nya trafikavtal från ett gemensamt datum.

/GL

RoggaBoy

#49
Citat från: Greger Larsson skrivet 11 december 2009, 22:37:32 PM
Enligt senaste beskedet får herrarna ge sig till tåls ytterligare en tid, de förkvalificerade anbudsgivarna har nämligen satts att räkna ytterligare en gång! Nya besked väntas i februari.
Nu är man kanske dessutom snart framme vid det scenariot att Veolia får fortsätta köra fram till hösten 2011(med viss reducering mellan Umeå och Övik från augusti 2010). Och det vore kanske det bästa för då kan man sjösätta både Botniabana, nytt upplägg för busstrafiken och nya trafikavtal från ett gemensamt datum.

/GL

Ja, förläng allt 14 månader och hoppas bussarna håller... Reduceringen kan väl då inte drabba Linje 100 så det blir byte i Umeå och Övik för resenärerna. Blir de ny operatör på Linje 10 samtidigt som linjerna i norr, som de ser ut nu, eller får Veolia förlängt även på Linje 10 i 14 månader?

Vet du vilka som är de förkvalificerade?

Jan

Citat från: RoggaBoy skrivet 11 december 2009, 22:42:55 PM
Ja, förläng allt 14 månader och hoppas bussarna håller... Reduceringen kan väl då inte drabba Linje 100 så det blir byte i Umeå och Övik för resenärerna. Blir de ny operatör på Linje 10 samtidigt som linjerna i norr, som de ser ut nu, eller får Veolia förlängt även på Linje 10 i 14 månader?

Vet du vilka som är de förkvalificerade?

Jag vet inte vilka som är förkvalificerade, men en gissning är väl Veolia Transport, Nobina, KR trafik, Skelleftebuss samt Busspoolen. De 2 sista kanske inte är intresserade av allt.
I branschen 37 år

RoggaBoy

Citat från: Jan skrivet 12 december 2009, 08:37:13 AM
Jag vet inte vilka som är förkvalificerade, men en gissning är väl Veolia Transport, Nobina, KR trafik, Skelleftebuss samt Busspoolen. De 2 sista kanske inte är intresserade av allt.

Skelleftebuss är väl en del av Busspoolen, men samtidigt så ägs de av kommunen eller hur är de egentligen?

Skulle vara kul med snövit och de sju dvärgarna kom ut på e4:an igen, fast med nya bussar så klart. :)

Ersa

Citat från: RoggaBoy skrivet 12 december 2009, 13:14:09 PM
Skelleftebuss är väl en del av Busspoolen, men samtidigt så ägs de av kommunen eller hur är de egentligen?

Skelleftebuss är helägt av Skellefteå kommun, men är ändå med i Centrala Buss Norrbotten tillsammans med alla smååkare i Norrbottens län. Likaså är Vilhelmina Taxi delägare i både Busspoolen Västerbotten samt Centrala Buss Jämtland.

Ante

Kanske kan vi åter få se en kombination Mittbuss + Busspoolen på Umeå-Sundsvall ::)

RoggaBoy

Citat från: Ante skrivet 12 december 2009, 17:55:47 PM
Kanske kan vi åter få se en kombination Mittbuss + Busspoolen på Umeå-Sundsvall ::)

Ja, som jag skrev tidigare, Snövit (Vännäs Buss) och de sju dvärgarna, som var bland annat Abramssons, men sen kommer jag inte ihåg vilka de andra fem på Linje 10 var.

Ersa

Citat från: Ante skrivet 12 december 2009, 17:55:47 PM
Kanske kan vi åter få se en kombination Mittbuss + Busspoolen på Umeå-Sundsvall ::)

Tja... att de skulle kunna lämna ett gemensamt bud på en stor del av trafiken är ju inte helt omöjlig. De har ju som sagt kört en del av den förr, och Byberg hittar ju rätt bra mellan Sundsvall och Umeå. ;)

RoggaBoy

Citat från: Ersa skrivet 12 december 2009, 18:02:55 PM
Tja... att de skulle kunna lämna ett gemensamt bud på en stor del av trafiken är ju inte helt omöjlig. De har ju som sagt kört en del av den förr, och Byberg hittar ju rätt bra mellan Sundsvall och Umeå. ;)

Vilka är med i Mittbuss, förutom Byberg som kan vägen utantill i de här laget.

Ante

Förutom Byberg & Nordin är det väl Zetterblads Trafik (Nyadal), Westerlunds Åkeri (Kovland?), Lindströms Busstrafik (Långviksmon), Bergvalls Busstrafik (Graninge) och Kälarne Omnibuss (Kälarne).

Tidigare har bland annat Anna Norbergs Buss och Werner Westin Omnibuss ingått också, men har som bekant blivit uppköpta av Byberg & Nordin.

Jan

Citat från: RoggaBoy skrivet 12 december 2009, 13:14:09 PM
Skelleftebuss är väl en del av Busspoolen, men samtidigt så ägs de av kommunen eller hur är de egentligen?

Skulle vara kul med snövit och de sju dvärgarna kom ut på e4:an igen, fast med nya bussar så klart. :)

Skelleftebuss är inte en del av busspoolen. Den den som de köpte av Norsjöbuss är fortfarande en den av busspoolenstrafik. Ser man i tdt i Västerbotten ser man att linjen körs av Skelleftebuss eller busspoolen gm Skelleftebuss.
I branschen 37 år

RoggaBoy

Citat från: Jan skrivet 12 december 2009, 19:10:36 PM
Skelleftebuss är inte en del av busspoolen. Den den som de köpte av Norsjöbuss är fortfarande en den av busspoolenstrafik. Ser man i tdt i Västerbotten ser man att linjen körs av Skelleftebuss eller busspoolen gm Skelleftebuss.

Okej, för de var en förare på Sjöströms i Vännäs som sa att Skelleftebuss var en del av Busspoolen, men det är dom alltså inte, förutom den trafik Norsjö hade fram till uppköpet 2005.