Swebus kastar in handduken

Startat av homer, 30 oktober 2009, 17:11:27 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

RoggaBoy

Citat från: Verspieder skrivet 02 november 2009, 10:17:54 AM
Javisst. Det är ytterligare en faktor. Men t.ex. förarna i Umeå stadstrafik innehar nog någon form av rekord i oslitna nya fina uniformer under kortast tid på samma arbetsplats under 2005-2010. 8)
Fram till juni 2006: Polarbuss
Juni 2006 - våren 2007: Connex
Våren 2007 - juni 2008: Veolia Transport
Juni 2008 - slutet av 2010: Swebus
Slutet av 2010 och framåt: Nobina

Nu var de väl från 1/12 2009 namnbytet gäller, så då blir de på tre år har man bytt uniformer 5 gånger.

RoggaBoy

Citat från: Verspieder skrivet 02 november 2009, 11:42:33 AM
Antalet vita Swebuslackerade fordon är ju ändå väldigt lågt idag. Förutom depån i Härnösand finns det ett fåtal utbildningsvagnar i SL-området samt en minoritet av Umeås landsbygdsbussar. Det blir ju oftast samma länsfärger ändå, oavsett om operatören byter namn, så någon skillnad på bilderna blir det knappast.

Undrar när/om bussarna i Härnösand får den nya Nobinadesignen eller om de blir helblå som i Umeå? I Västernorrland finns ju inga färgkrav, men samtidigt är ju Härnösand en underdepå till just Umeå, så det vore ju smidigt att ha samma färg på båda ställena vid bussbyten. Å andra sidan kanske man (precis som Veolia Västernorrland) inte har speciellt bråttom att lackera om över 10 år gamla vagnar.

Linje 10/100 och Linje 95 har färgkrav i Västernorrland. Skulle vara kul att se hur den nya designen blir, fast lokalbussarna i Umeå är de ju enklast, de är bara byta dekaler på bussarna då dom skall vara blåa.

RoggaBoy

Citat från: virtual1 skrivet 02 november 2009, 12:29:50 PM
För att ett företagsnamn ska fästa sig hos folk o ge ett bolag en chans att etablera sig så är det väl ingen NACKDEL om man har ett namn som klingar i ton med vad företaget vill göra! Inse hur många det fortfarande som tror att det är Connex som kör tunnelbanan i Stockholm just för att namnet Veolia aldrig satt sig! Om ett företag har en gammal tradition bakom sig med ett väletablerat rykte så spelar nog namnet mindre roll (LM Ericsson som ett gott exempel) - men det namnet har ju å andra sidan hängt med i evigheter med (ta bara bort LM då). Finns det något taxibolag som inte har namnet 'Taxi' med i sitt namn? Knappast va? Kanske pga att man vill att folk ska förstå vad man sysslar med! Sen kan jag hålla med om att man "måste"/bör nog lägga till nånting som beskriver dotterbolaget/divisionen bättre! Det finns ju säkert miljontals alternativ till namn som skulle kunna förknippas med just 'transportverksamhet' om man bara tänkte till lite! 'Oss' på latin säger ju inget! Volvo däremot 'Jag rullar' - är ju ett klockrent exempel på bra latinursprung!

MTR kör tuben from idag. :)

Knut

Jeg har liten tro på at Concordia/Nobina vil selge ut den delen av selskapet som tjener penger
Canon EOS RP
Sony HDR-PJ 580
Sony HDR-PJ 810
Vedlikeholdstekniker Stadler Service Norge

Niklas Bygdestam

Citat från: Verspieder skrivet 02 november 2009, 13:10:57 PM
Jag tror vi helt kan utesluta ett samgående mellan Swebus Express och Y-buss. Det är helt enkelt så att Y-buss inte har råd att köpa en såpass stor verksamhet, större än vad de idag själva sysslar med. Samtidigt är inte Y-buss till salu då denna trafik ger den mesta av Westins och Bybergs inkomster.

Att Strömma/Interbus, Veolia/PTG, Arriva eller Netbuss/Gobybus skulle köpa upp Swebus Express verkar även det uteslutet enligt många som har koll. Då återstår väl istället någon stor "okänd" utländsk koncern som idag inte sysslar med svensk expressbussverksamhet? Vad som sker lär framtiden utvisa.

Kanske Stagecoach köper tillbaks Swebus Express?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Ersa

Citat från: RoggaBoy skrivet 02 november 2009, 13:15:13 PM
Nu var de väl från 1/12 2009 namnbytet gäller, så då blir de på tre år har man bytt uniformer 5 gånger.

http://www.busstidningen.se/2009/10/31/swebus-byter-namn-och-profil/
CitatSwebus byter den 1 december 2009 namn och profil. Företagets nya namn blir Nobina.
CitatI omprofileringen ingår också att vissa uniformsdetaljer byts ut nu, och helt nya uniformer till medarbetarna kommer om ett år.

Namnbyte är en sak som går snabbt på papperet. En helt utbytt uniformsgarderob är en annan sak, som tar betydligt längre tid. Det tog nästan ett helt år efter namnbytet till Veolia innan jag lyckats tigga åt mig så många rödgråa Veoliaplagg att jag slapp blanda (usch!) dem med de tidigare blågula Connexkläderna.

Ersa


Bergenga

Citat från: Verspieder skrivet 02 november 2009, 13:10:57 PM
... Då återstår väl istället någon stor "okänd" utländsk koncern som idag inte sysslar med svensk expressbussverksamhet? Vad som sker lär framtiden utvisa.

Som for eksempel?


UER-B 469 i Ingerslevsgade, København, 04.03.2009.

(Altså ikke Uecker-Randow Bus, men de som de kjører for ... ;))
Mvh.
Øyvind Berg

Staffan Sävenfjord

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 02 november 2009, 11:50:16 AM
Ska man tolka No i Nobina för koppling till Norge? Eller sammanfaller det bara så?

Varför Norge? Concordia Bus är inte något norskt moderföretag utan ägs till 97,5 procent av utländska investeringsfonder. Alltså ett stort antal enskilda aktieägare i praktiken. Kanske rentav jag är en av ägarna.
I ett antal inlägg har här påpekats att Nobina är härlett från det latinska ordet nobis = oss.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)



Ersa

#86
Citat från: RoggaBoy skrivet 02 november 2009, 18:28:55 PM
http://www.concordiabus.com/Global/LogoTypes/Nobina/Nobina%20JPEG.jpg
Blir de då bara vita bussar?

Härnösand är väl den enda depån med Swebuslackade fordon idag som kanske kostar på att ändra om designen på några av de nyare bussarna. De gamla som bara ska rulla några få år till lär man knappast kosta på.

RoggaBoy

Jo, Härnösandsdepån har bara vita bussar med stora dekaler med Din Tur på. Gällande Västerbotten så ska ju blå vägen ha blåa bussar, och sedan var de väl tänkt att de vita skulle gå till Nordmaling/Hörnefors/Bjurholm och Vindeln lr?

Ersa

#88
Nu var det inte tätortsbussarna i Härnösand jag syftade på, utan landsbygdstrafiken. Härnösands landsbygdsbussar är nog några av de få linjetrafikvagnar i landet som kanske får Nobina-lack. :)

RoggaBoy

Varför skulle inte tätortsbussarna i Härnösand kunna få den nya lackeringen då?