Swebus kastar in handduken

Startat av homer, 30 oktober 2009, 17:11:27 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Citat från: RoggaBoy skrivet 01 november 2009, 19:50:58 PM
SJ:s lönerörelse (och uttalande) gällde ju hela Sverige, och inte bara Norrland.

Jo, men det var ju precis det jag skrev. Och därför stämmer inte snacket att det inte fanns någon konkurrens. Om SJ använde det resonemanget så var det kvalificerat skitsnack som bara var möjligt tack vare att fackföreningarna är rabiata motståndare till allt vad avreglering heter.
Men nu är vi långt från ämnet.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Staffan Sävenfjord

Citat från: S Svensson skrivet 01 november 2009, 20:08:58 PM
Tågtrafik.. eller inte.

I en av tidningarna (inte TÅG) skrevs att upphandling av tågtrafik och entreprenörsbyte ofta medförde löneglidning. Stämmer detta?
Sedan så har jag aldrig läst latin. Vad betyder namnet ?

Nobina är bildat av latinets nobis som "oss", t ex par nobis = jämlik med oss.
Upphandling och konkurrens inom främst godstrafiken har medfört högre löner. Om man vill kalla det löneglidning är det väl närmast att ansluta sig till fackets definition av hur det förhåller sig när marknadskrafterna får råda. Brist på kompetent personal = högre lön. Så är det i de flesta branscher, numera även järnvägsbranschen, men av någon konstig anlednig inte i bussbranschen där arbetsgivarna fortsätter att klaga över att det är brist på förare (och kommer att bli ännu värre) men tanken att det skulle lösa sig till en del om de betalar bättre har inte fallit dem in.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Bussmicke

Kan bara säga SUCK om det nya namnet, nu finns ju snart ingenting intressant att jaga runt efter att fotografera.. :(
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

virtual1

Citat från: Bussmicke skrivet 01 november 2009, 23:34:34 PM
Kan bara säga SUCK om det nya namnet, nu finns ju snart ingenting intressant att jaga runt efter att fotografera.. :(

Nå, får väl hoppas att det smälter in i medvetandet framöver, vem gillade namnet Veolia först? Men nog är det lustigt att alla bolag väljer att gå från vettiga namn som beskriver verksamheten till anonyma dito istället för tvärtom?!

Nico


Citat från: virtual1 skrivet 01 november 2009, 23:55:27 PMMen nog är det lustigt att alla bolag väljer att gå från vettiga namn som beskriver verksamheten till anonyma dito istället för tvärtom?!

Möjligt, men frågan är i så fall vad som är ett 'vettigt' namn? Ett företag som har flera verksamheteter, som då dessutom kanske kraftigt skiljer sig åt i karaktär, har nog inte gärna ett namn som anknyter till endast en eller ett par av de verksamheterna. I så fall är det nog bättre med ett mera neutralt (eller anonymt om man så vill) företagsnamn. Företaget har då, när de initala kostnaderna för namnbytet är överstökade, istället bredare möjligheter att röra sig i valfri riktning utan ett namn som hindrar. Att firmanamn ofta är lite intetsägande räcker det oftast med att kika i typ 'Gula sidorna' för att inse.




Att ett företags namn inte alltid har så mycket med företagens kärnverksamhet kan kanske nedanstående lista påvisa... Det är då Tech Tours listning av de f.n. 25 hetaste teknikföretagen och har visserligen inget alls med bussar att göra, men är bara ett exempel på detta med firmanamn.
 
"Agama Technologies - digitala tv-system
Agellis Group - mätinstrument för processindustrin
Appear Networks - mjukvara för trådlös teknik
Ascade - mjukvara för telecomindustrin.
ChromoGenics Sweden - högteknologiskt glas.
Coresonic - halvledarteknik.
Cypak - rfid
Drutt Corporation - system för trådlösa nätverk.
Envox - röststyrda tjänster för tjänsteföretag och företagskunder
Hotsip - mjukvara inom telekom
i3 micro technology - bredbandskommunikation - triple play
Kreatel Communications - utveckling och produktion av teknik till bredbandsoperatörer.
Mobeon - ip-baserade röst- och videotjänster
Norstel - halvledarteknologi.
Operax - internetinfrastruktur - system och mjukvara för att hantera bandbredd.
Proxilliant - system för kapacitetsoptimering i bredbandsnät.
Replisaurus Technologies - halvledarteknologi.
Silex microsystems - MEMS och Nanoteknologi.
Symsoft - infrastruktur för betal- och meddelande-tjänster och informationshantering.
Syncron - affärssystem
TFS Technology - affärssystem
Tobii Technology - ögonövervakningssystem
Transmode - nätverk
Zenterio - mjukvara för innehåll och navigation i trådlösa nätverk"


Hur många av dessa exempel har firmanamn som verkligen avslöjar något signifikativt och hur många 'konstiga', 'anonyma' eller 'neutrala' firmanamn hittar man inte om man börjar se sig omkring? Nobina är som sagt knappast något namn som kommer att få så många att ens höja på ett ögonbryn.  

»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Ersa

Citat från: HB skrivet 01 november 2009, 13:53:41 PM
Fast det kan ju även bero på att man väljer att byta arbetsgivare frivilligt... ;)

Javisst. Det är ytterligare en faktor. Men t.ex. förarna i Umeå stadstrafik innehar nog någon form av rekord i oslitna nya fina uniformer under kortast tid på samma arbetsplats under 2005-2010. 8)
Fram till juni 2006: Polarbuss
Juni 2006 - våren 2007: Connex
Våren 2007 - juni 2008: Veolia Transport
Juni 2008 - slutet av 2010: Swebus
Slutet av 2010 och framåt: Nobina

virtual1

Citat
Att ett företags namn inte alltid har så mycket med företagens kärnverksamhet kan kanske nedanstående lista påvisa... Det är då Tech Tours listning av de f.n. 25 hetaste teknikföretagen och har visserligen inget alls med bussar att göra, men är bara ett exempel på detta med firmanamn.
 

Appear Networks - mjukvara för trådlös teknik
ChromoGenics Sweden - högteknologiskt glas.
Envox - röststyrda tjänster för tjänsteföretag och företagskunder
Hotsip - mjukvara inom telekom
i3 micro technology - bredbandskommunikation - triple play
Kreatel Communications - utveckling och produktion av teknik till bredbandsoperatörer.
Mobeon - ip-baserade röst- och videotjänster
Silex microsystems - MEMS och Nanoteknologi.
Symsoft - infrastruktur för betal- och meddelande-tjänster och informationshantering.
Transmode - nätverk

Hur många av dessa exempel har firmanamn som verkligen avslöjar något signifikativt och hur många 'konstiga', 'anonyma' eller 'neutrala' firmanamn hittar man inte om man börjar se sig omkring? Nobina är som sagt knappast något namn som kommer att få så många att ens höja på ett ögonbryn.  



Tycker nog åtminstone hälften av dem (se ovan) har tämligen rimliga namn där delar anknyter till verksamheten, sen var ju inte frågan om varför vissa bolag
väljer att ha 'neutrala' namn eller ej, utan varför man väljer att gå FRÅN ett vettigt namn till ett anonymt, tror knappast flertalet av dessa i listan du gav har gjort nåt namnbyte utan hetat de de hetat från första början! Klarade man av att heta SJ-Buss från första början t.ex. (Statens Järnvägars Buss), ska man nog kunna klara av
att infoga ett suffix för att beskriva verksamheten här med, om nu Concordia valde att lägga till 'Bus' för att beskriva bussverksamheten i Norge/Danmark/Finland
så borde man väl åtminstone kunna göra det med Nobina med, dvs. 'Nobina bus(s)' - bolaget kan ju fortfarande få heta Nobina, men varumärket skulle vara 'Nobina bus' -
hur svårt skulle det vara?

Staffan Sävenfjord

Citat från: virtual1 skrivet 02 november 2009, 10:40:30 AM
Klara man av att heta SJ-Buss från första början t.ex. (Statens Järnvägars Buss), ska man nog kunna klara av
att infoga ett suffix för att beskriva verksamheten här med

SJ Buss har verksamheten bara kallats sedan någon gång på 1980-talet. Dessförinnan ingick även i bussverksamheten i Statens Järnvägar rätt och slätt. Det var väl först på 1970-talet som man organiserde verksamheten i busslinjegrupper. Tidigare kallades det billinjegrupper.
Sedan är det väl en annan sak att det i folkmun fick heta SJ-bussen eller järnvägsbussen. Järnvägen var förr ett vanligt ord när man avsåg SJ. Fram till mitten av 1980-talet svarades t ex "Järnvägen" i SJ:s telefonväxlar.
Om Nobina får flera verksamheter framöver är det inte otänkbart att dessa organiseras som Nobina Buss, Nobina Tåg, Nobina Båt och Nobina Hyrbilar.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Richard

#68
Citat från: Bussmicke skrivet 01 november 2009, 23:34:34 PM
Kan bara säga SUCK om det nya namnet, nu finns ju snart ingenting intressant att jaga runt efter att fotografera.. :(

Jag är väl inte ute och fotograferar namnet, utan snarare bussen vi måste ju ändå vara beredda på allting gammalt förr eller senare försvinner.

Ja nu kommer det ju två nya entreprenörer till Halland om en i ny kostym Arriva och Nobina.

Att hetsa upp mig på namn gör jag inte vad dom heter som kör är knappast någonting som jag irriterar mig över snarare kan en ful lackering däremot göra att jag höjer på ögonbrynen  ;D

Nico


Citat från: virtual1 skrivet 02 november 2009, 10:40:30 AMTycker nog åtminstone hälften av dem (se ovan) har tämligen rimliga namn där delar anknyter till verksamheten, sen var ju inte frågan om varför vissa bolag väljer att ha 'neutrala' namn eller ej, utan varför man väljer att gå FRÅN ett vettigt namn till ett anonymt, tror knappast flertalet av dessa i listan du gav har gjort nåt namnbyte utan hetat de de hetat från första början!

Möjligen att du tycker att namnen anknyter till verksamheten därför att jag skrev ut svaren (verksamhetsområdena) direkt efter. Utan skulle det nog ha varit lite svårare. Nu var detta dock bara som sagt exempel, men hur många företagsnamn består inte av t.ex. upphovsmännens initaler och andra konstellationer och hur många namn har inte bytts och ändrats under åren vid uppköp, sammanslagningar och annat?

Sen återigen... vad är ett 'vettigt' namn och varför ställer du det i motsats till 'anonymt' namn? Utgå nu inte från en subjektiv horisont utan tänk bredare. Vad är det som sagt som säger att ett mera neutralt eller anonymt företagsnamn inte är 'vettigare' för ett företag med flera verksamheter? Vill de så kan det specas upp senare på divisioner mm. just som Staffan angav. Att kalla moderbolaget för t.ex. Nobina Buss om man sedan även tänker sig ha sjöfartsintressen är nog bakvänt utan då är som sagt enbart Nobina en bra start och sedan kan man vid behov lägga till dotterbolag eller just divisioner med mera konkreta bestämningar.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Ersa

Citat från: Øyvind Berg skrivet 31 oktober 2009, 13:09:38 PM
nobina.no
- registrert 18.05.2009

nobinabuss.no
nobinabus.no
nobinaexpress.no
nobinafleet.no
nobinanorge.no
nobinanorway.no
- registrert 21.09.2009

nobina.fi var visst registrert så tidlig som 15.12.2008

Fler toppdomärner som har Concordia Bus som ägare:
nobina.com
nobina.net
nobina.org
nobina.info
nobina.biz
nobina.se
nobina.nu
nobina.eu
nobina.dk
nobina.no
nobina.co.uk

Niklas Bygdestam

Jag tycker som de flesta andra i den här tråden att Nobina låter fånigt :(

Ska man tolka No i Nobina för koppling till Norge? Eller sammanfaller det bara så?

Någon här tror inte att Y-Buss köper Swebus Express. Men är det osannolikt att Nobina alltså säljer Swebus Express och att en ny ägare slår ihop detta på något sätt med Y-Buss genom att de kanske går in som ägare även där för att sedan ha ett nytt enhetligt namn för hela det nya företaget?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Fredde

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 02 november 2009, 11:50:16 AM
Ska man tolka No i Nobina för koppling till Norge? Eller sammanfaller det bara så?


Det sammanfaller bara så. Det har med latin att göra. /Fredde


virtual1

Citat från: Nico skrivet 02 november 2009, 11:13:46 AM
Möjligen att du tycker att namnen anknyter till verksamheten därför att jag skrev ut svaren (verksamhetsområdena) direkt efter. Utan skulle det nog ha varit lite svårare. Nu var detta dock bara som sagt exempel, men hur många företagsnamn består inte av t.ex. upphovsmännens initaler och andra konstellationer och hur många namn har inte bytts och ändrats under åren vid uppköp, sammanslagningar och annat?

Sen återigen... vad är ett 'vettigt' namn och varför ställer du det i motsats till 'anonymt' namn? Utgå nu inte från en subjektiv horisont utan tänk bredare. Vad är det som sagt som säger att ett mera neutralt eller anonymt företagsnamn inte är 'vettigare' för ett företag med flera verksamheter? Vill de så kan det specas upp senare på divisioner mm. just som Staffan angav. Att kalla moderbolaget för t.ex. Nobina Buss om man sedan även tänker sig ha sjöfartsintressen är nog bakvänt utan då är som sagt enbart Nobina en bra start och sedan kan man vid behov lägga till dotterbolag eller just divisioner med mera konkreta bestämningar.

För att ett företagsnamn ska fästa sig hos folk o ge ett bolag en chans att etablera sig så är det väl ingen NACKDEL om man har ett namn som klingar i ton med vad företaget vill göra! Inse hur många det fortfarande som tror att det är Connex som kör tunnelbanan i Stockholm just för att namnet Veolia aldrig satt sig! Om ett företag har en gammal tradition bakom sig med ett väletablerat rykte så spelar nog namnet mindre roll (LM Ericsson som ett gott exempel) - men det namnet har ju å andra sidan hängt med i evigheter med (ta bara bort LM då). Finns det något taxibolag som inte har namnet 'Taxi' med i sitt namn? Knappast va? Kanske pga att man vill att folk ska förstå vad man sysslar med! Sen kan jag hålla med om att man "måste"/bör nog lägga till nånting som beskriver dotterbolaget/divisionen bättre! Det finns ju säkert miljontals alternativ till namn som skulle kunna förknippas med just 'transportverksamhet' om man bara tänkte till lite! 'Oss' på latin säger ju inget! Volvo däremot 'Jag rullar' - är ju ett klockrent exempel på bra latinursprung!

Ersa

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 02 november 2009, 11:50:16 AM
Någon här tror inte att Y-Buss köper Swebus Express. Men är det osannolikt att Nobina alltså säljer Swebus Express och att en ny ägare slår ihop detta på något sätt med Y-Buss genom att de kanske går in som ägare även där för att sedan ha ett nytt enhetligt namn för hela det nya företaget?

Jag tror vi helt kan utesluta ett samgående mellan Swebus Express och Y-buss. Det är helt enkelt så att Y-buss inte har råd att köpa en såpass stor verksamhet, större än vad de idag själva sysslar med. Samtidigt är inte Y-buss till salu då denna trafik ger den mesta av Westins och Bybergs inkomster.

Att Strömma/Interbus, Veolia/PTG, Arriva eller Netbuss/Gobybus skulle köpa upp Swebus Express verkar även det uteslutet enligt många som har koll. Då återstår väl istället någon stor "okänd" utländsk koncern som idag inte sysslar med svensk expressbussverksamhet? Vad som sker lär framtiden utvisa.