Swebus kastar in handduken

Startat av homer, 30 oktober 2009, 17:11:27 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Nico


Vissa ord och begrepp kan ju ha flera betydelser, alltifrån kontexten ifråga. Just trafik är väl en sådan sak. Vad gäller namnet på Swebus osv. så lär nog inte så många bland gemene man bry sig så särdeles då de flesta ändå har sina affärer ihop med SL osv. Överlag så är vi ändå omgivna av diverse udda klingande företagsnamn mm. så inte heller annars tror jag det blir så mycket mer än något höjt ögonbryn i början.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Staffan Sävenfjord

Som det brukar heta i Postvagnen: förstör aldrig en debatt genom att komma in med fakta. Men här finns i alla fall lite kött på benen: http://www.busstidningen.se/2009/10/31/swebus-byter-namn-och-profil/
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Ersa

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 31 oktober 2009, 22:15:22 PM
Som det brukar heta i Postvagnen: förstör aldrig en debatt genom att komma in med fakta. Men här finns i alla fall lite kött på benen: http://www.busstidningen.se/2009/10/31/swebus-byter-namn-och-profil/

Citat från: busstidningen.seI omprofileringen ingår också att vissa uniformsdetaljer byts ut nu, och helt nya uniformer till medarbetarna kommer om ett år.

Se där. Ytterligare en komplett "historisk" uniform att hänga in i sitt garderobsmuseum. Det är inte klokt hur många uniformer man kan avverka på bara 5 år pga namnbyten och upphandlingar.

Knut

Nobina betyr på et vis "oss". Har selv fundert lenge på hvorfor Concordia Bus Nordic har latt Sverige bruke Swebus og ikke Concordia Bus Sverige. I noe av info om navnebyttet så nevnes det at buss skal bort slik at man kan ha andre kjerneområder også. En av grunnene til bytte av navn er likheten som nevnt fra noen med andre selskaper som inneholder Concordia. Nå skal vi på børs. og da må man om navnelikheten er der bytte navn. For min del så skiter jeg i hva selskapet heter så lenge arbeidsforholdene er tilstede. Har selv hatt mitt skratt av denne Go(de)ByBus(sen) som vi konkurrerer med.
Men jeg ser ikke på dette selskapet med nedlatende øyne uansett.
Canon EOS RP
Sony HDR-PJ 580
Sony HDR-PJ 810
Vedlikeholdstekniker Stadler Service Norge

Bergenga

Etter å ha fått tenkt meg litt om så syns jeg egentlig Nobina er et helt greit navn. Det klinger godt på norsk, og den latinske betydningen gir en grei mening. Det er i hvert fall et bedre navn i Norge enn Concordia og Swebus ...

Og noe annet positivt som kommer ut av dette er at det blir slutt på at Concordia Bus Norge (og muligens SBC i sin tid) blir omtalt som "Swebus avdeling Norge" her på Bussnack, for det er helt feil. Selskapet i Norge har vært der i snart 90 år, og det er kun i det siste at det har hatt en svensk eier, men eieren heter Concordia Bus og ikke Swebus.
Mvh.
Øyvind Berg

virtual1

får i alla fall säga att det var en rätt snygg logga! Men hade det inte vart smartare att ta namnet nobis just då om det nu betyder 'oss' - fast då hade väl visst folk associerat det till 'no biz' vilket inte hade klingat så bra utomlands...

buskörare

Citat från: Verspieder skrivet 31 oktober 2009, 22:51:13 PM
Se där. Ytterligare en komplett "historisk" uniform att hänga in i sitt garderobsmuseum. Det är inte klokt hur många uniformer man kan avverka på bara 5 år pga namnbyten och upphandlingar.

Och där fick vi troligen förklaringen till att Örebros förare fick vita skjortor istället för dom vanliga blå.

HB

Citat från: Verspieder skrivet 31 oktober 2009, 22:51:13 PM
Se där. Ytterligare en komplett "historisk" uniform att hänga in i sitt garderobsmuseum. Det är inte klokt hur många uniformer man kan avverka på bara 5 år pga namnbyten och upphandlingar.

Fast det kan ju även bero på att man väljer att byta arbetsgivare frivilligt... ;)

Peter Erret

Swebus vision "Att vara ett tjänsteföretag i världsklass"

Nobinas vision "Alla vill resa med oss"

Var bågen spänd för hårt?

HB

Citat från: Peter Erret skrivet 01 november 2009, 14:52:08 PM
Swebus vision "Att vara ett tjänsteföretag i världsklass"

Nobinas vision "Alla vill resa med oss"

Var bågen spänd för hårt?

Concordia Bus vision är "Alla vill resa med oss", så den följer helt enkelt med. /Henrik/

Peter Erret

Citat från: HB skrivet 01 november 2009, 15:01:26 PM
Concordia Bus vision är "Alla vill resa med oss", så den följer helt enkelt med. /Henrik/
Nobina har således ingen egen vision såsom Swebus hade.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Peter Erret skrivet 01 november 2009, 16:05:39 PM
Nobina har således ingen egen vision såsom Swebus hade.

Fast om man ändrar det till "Alla skall vilja åka med oss".  :)
Men det är ju rätt dumt det också. Jag skulle gärna åka med Swebus men det är inte så lätt när man bor i Borås (förutom Swebus Express då).
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

RoggaBoy

Swe Ex kanske då säljs till Ybuss? Kan detta vara ett steg för Nobina att tex ge sig in på järnvägen med?

Staffan Sävenfjord

Citat från: RoggaBoy skrivet 01 november 2009, 17:17:52 PM
Kan detta vara ett steg för Nobina att tex ge sig in på järnvägen med?

Det är inte helt otänkbart att Nobina försöker komma in i järnvägsbranschen. Det finns ju också rederibranschen och även vissa samhällstjänster som ambulans och sopkörning (utan inbördes samband) är väl också tänkbara.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Staffan Sävenfjord

Citat från: Lars Ödlund skrivet 01 november 2009, 18:17:53 PM
En inte alltför långsökt spekulation är tvärbanan och lokalbanorna i Sthlm.
Styrsjö och Vaxholmstrafiken.

Gamla sopåkare hade man ju tidigare i organisationen ;D Men ambulansverksamhet tror jag ett par tidigare Swebus:are sköter bäst :D

Du ser det lite för mycket ur ett stockholmskt perspektiv.  ;) Visst tror jag att det blir svårt att matcha Sirius i Stockholm när det gäller ambulanser, men det finns ju fler platser i landet.
Tvärbanan och lokalbanorna (Lidingö, Roslagsbanan, Saltsjöbanan?) är säkert högvilt men även pendeltågen i Stockholm samt de upphandlingar som länsbolagen gör av tågtrafik kan ju vara intressanta. Arriva har ju gjort sig rätt bra vinst - enligt årsredovisningen - på sin tågtrafik i Skåne och Kinnekullebanan. Veolia har ju också haft vissa framgångar på tågområdet - oklart dock till vilket ekonomiskt resultat.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)