Swebus kastar in handduken

Startat av homer, 30 oktober 2009, 17:11:27 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

#15
Citat från: Lars Ödlund skrivet 30 oktober 2009, 20:44:22 PM
Att man inom något år eller så kommer att sälja expressbussverksamheten (varumärket), det går ju inte så bra om man då hade kvar namnet Swebus på kärnverksamheten.

Visst en spekulation men jag satsar en bra slant på att detta är en förberedelse på en utförsäljning.

Jag köper också den spekulationen.
Jag förstår att stora företag ibland vill sälja ut en del av sin verksamhet. Det gjorde man ju t.ex med Interbus.
Jag förstår även att varumärket Swebus måste följa med expressbussverksamheten för att en försäljning ska kunna ske. Detta då namnet Swebus är så starkt förknippat med just långfärdsbussarna. Frågar någon resenär var Swebus bussar går ifrån kan du ge dig tusan på att det är Expressbussen denne letar efter.

Men jag förstår inte vad namnet Nobina kommer ifrån. Koncernen har ju idag ett bra namn som redan används på linjetrafikens verksamhet i Danmark, Norge och Finland.

Knallhatt

Citat från: Verspieder skrivet 30 oktober 2009, 21:00:32 PM
Men jag förstår inte vad namnet Nobina kommer ifrån. Som jag skrev tidigare har ju koncernen idag ett bra namn som redan används på linjetrafikens verksamhet i Danmark, Norge och Finland.

Concordia Bus kan förväxlas med Concordia Maritime, som är en del av Stena Line-sfären. Namnet begränsar ju lite verksamheten, Concordia Bus och Swebus sysslar med.... kan det vara buss ;). Detta kan ju vara lite begränsande om man vill bredda sin verksamhet.

Varumärket Swebus är i allmämnhetens ögon synonymt med expresstrafiken. Därför byter inte Swebus Express namn.

Fredde

Citat från: Knallhatt skrivet 30 oktober 2009, 21:09:51 PM
Concordia Bus kan förväxlas med Concordia Maritime, som är en del av Stena Line-sfären. Namnet begränsar ju lite verksamheten, Concordia Bus och Swebus sysslar med.... kan det vara buss ;). Detta kan ju vara lite begränsande om man vill bredda sin verksamhet.

Varumärket Swebus är i allmämnhetens ögon synonymt med expresstrafiken. Därför byter inte Swebus Express namn.

Bra sammanfattat.

/Fredde


Fredde

Citat från: Lars Ödlund skrivet 30 oktober 2009, 21:17:02 PM
Om det hade skett vid ett annat tillfälle hade jag köpt min gamle kollegas förklaring :-)

Men med tanke på att det tagits kontakter i bakgrunden sedan i början på hösten så finns det viss grund för spekulationen i fråga, annars hade jag aldrig gjort den....

Men det ska ju absolut inte tolkas som att det verkligen kommer att bli så utan bara att det uppenbart sker sonderingar och då "kan" namnbytet vara ett nödvändigt steg i den riktningen.

Jo visst...

Undra hur många sidor denna tråd blir på... ::) /Fredde



RoTe

Concordia Bus hade jag med stolthet jobbat för

Nobina skäms jag för...    :'(

Kvarne

Säg att detta är ett mkt dåligt skämt!  :-X ??? :o

Nobina? Vem kopplar ett sånt namn till Busstrafik...?! Det är ju uppåt väggarna galet att byta från Swebus till något så skumt å icke bussrelaterat som Nobina....?!

"SL i Samarbete med Nobina"....Bara jag som tänker mer på något väktarbolag eller liknande? Inte tänker jag buss iaf.... :( :o
Mvh Kvarne
-----------------------------------------------
You know I love you but I just can't take this
You know I want you, but I'm in too deep

Jonas Gustafsson

Ja, detta var ju mycket oväntat. Jag har undrat länge när namnbyte till Concordia Bus ska ske även i Sverige, att det skulle ske förr eller senare såg jag som självklart. Och så dimper detta töntiga och anonyma namn plötsligt ner från skyn!

//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

virtual1

Alltså, SNÄLLA säg att detta är ett extremt dåligt aprilskämt som kom alldeles för tidigt!!!!  ::) - jag funderar allvarligt på att starta en namninsamling för att de ska ta sig i kragen o hitta på nåt annat än detta pårökta namn! Hur vild var den personalfesten egentligen och vilka substanser rökte de som spånade fram detta? Hittills trodde jag att namnbytet från SL (Stor-Oslos Lokaltrafik) till Ruter var det mest idiotiska som man kunde hitta på i den här branschen, men tydligen gick det att bräda det sjuka påfundet. Jag kan dock ana att Concordia Bus i våra kära grannländer kommer få byta namn de med snart till det här sjuka...

virtual1

Citat från: Kvarne skrivet 30 oktober 2009, 22:24:44 PM
Säg att detta är ett mkt dåligt skämt!  :-X ??? :o

Nobina? Vem kopplar ett sånt namn till Busstrafik...?! Det är ju uppåt väggarna galet att byta från Swebus till något så skumt å icke bussrelaterat som Nobina....?!

"SL i Samarbete med Nobina"....Bara jag som tänker mer på något väktarbolag eller liknande? Inte tänker jag buss iaf.... :( :o

Tja, Loomis är väl ungefär lika idiotiskt det om man pratar om väktarbolag, kommer bara o tänka på Dr. Loomis i Halloween-filmerna då jag hör det idiotiska namnet med...

Omnilasse

Citat från: virtual1 link=topic=29373.msg214981#msg214981 date=1256946635Alltså, SNÄLLA säg att
Hittills trodde jag att namnbytet från SL (Stor-Oslos Lokaltrafik) till Ruter var det mest idiotiska som man kunde hitta på i den här branschen, men tydligen gick det att bräda det sjuka påfundet. Jag kan dock ana att Concordia Bus i våra kära grannländer kommer få byta namn de med snart till det här sjuka...
Fast ruter är ju ändå lite småfyndigt...

Citat från: Fredde_J skrivet 30 oktober 2009, 20:00:47 PM
Swebus Express kommer att fortsätta heta just detta även i framtiden, som trådskaparen skrev.
/Fredde
Okej, blev så förvånad att jag inte såg det och förklaringen med vita bussar blev lite oklart, men då är det väl iaf lite bättre - men det är klart att även för en operatör som kör upphandlad trafik bör man ju ha lite stolthet över namnet och det skapar ju trots allt en del praktiska problem. Connex byte tilll Veolia har ju nästan blivit komiskt, när personalen fortafarande efter flera år går med kläder som det står Connex på och även tunnelbanor och skyltar har kvar ett namn som inte används längre. Det låter väl kanske då klokt att man byter namn om man vill sälja expressbussverksamheten, däremot har jag lite svårt att se varför man skulle behöva göra det i förväg. Rätten till varumärket brukar ju i sådana här affärer regleras i uppgörelsen - försäljningsavtalet - Fast affären kanske redan är på gång...Frågan är väl dock fortfarande varför man byter till ett namn som tycks vara någon form av förkortning (har åter igen glömt bort vad det nya namnet var för något...

MrX

Det är inte bara namnet som är helt uppåt väggarna, den grafiska profilen är även den värd en hel del kritik. En limegrön liknande färg som är på tok för lik Busslinks gröna färg. Vita skjortor kommer tillbaka så Nobinas chaufförer kommer inte att kunna särskiljas från övriga trafikbolag eftersom uniformen i övrigt ser likadan ut (inte helt klart ska tilläggas). Det som tidigare var ett kännetecken för Swebus med blåa skjortor och blått i övrigt försvinner helt, så snart ser vi Swebus chaufförer ut som Busslinks motsvarighet. Nä det är synd att man inte la ner mer tankekraft på namnet och det grafiska. Men vem vet, om tio år kanske vi skrattar åt att vi inte insåg slagkraften i namnbytet. Vem mer än jag gör en pudel då?:P

RoTe

Hahaha, det är väl ungefär nu som de vita skjortorna blivit ovanliga bland Swebusförare. Så ska vi byta tillbaks??

M

Citat från: Kvarne skrivet 30 oktober 2009, 22:24:44 PM

"SL i Samarbete med Nobina"....Bara jag som tänker mer på något väktarbolag eller liknande? Inte tänker jag buss iaf.... :( :o

Nej ungefär det låter som något halvsuspekt väktarbolag.

/M

Jo

#28
Citat från: MrX skrivet 31 oktober 2009, 02:52:00 AM
Det är inte bara namnet som är helt uppåt väggarna, den grafiska profilen är även den värd en hel del kritik. En limegrön liknande färg som är på tok för lik Busslinks gröna färg. Vita skjortor kommer tillbaka så Nobinas chaufförer kommer inte att kunna särskiljas från övriga trafikbolag eftersom uniformen i övrigt ser likadan ut (inte helt klart ska tilläggas). Det som tidigare var ett kännetecken för Swebus med blåa skjortor och blått i övrigt försvinner helt, så snart ser vi Swebus chaufförer ut som Busslinks motsvarighet. Nä det är synd att man inte la ner mer tankekraft på namnet och det grafiska. Men vem vet, om tio år kanske vi skrattar åt att vi inte insåg slagkraften i namnbytet. Vem mer än jag gör en pudel då?:P

Om nu bolaget ska koncentrera sig på att nästan bara köra upphandlad trafik så spelar ju namnet inte så stor roll, man vinner ju inga upphandlingar på att ha ett flashigt namn. däremot har ju "Swebus Express" ett visst marknadsvärde/goodwillvärde som man inte vill förstöra. Om detta nu innbär en försäljning av Swebus Express eller inte så innebär det ju att processen går mycket lättare. Om det nu inte blir försäljning så innbär ju namnbytet ändock att "Nobina" inte på samma sätt riskerar att försämra "Swebus Express" varumärke då försämringar hänförliga till trafikhuvudmannen ibland kopplas ihop med entreprenören och risken att det slarvas med kundbemötandet är nog också större i lokaltrafiken än på expressbussarna vilket också kan orsaka badwill för expressen om man har samma namn.

Jan

Citat från: RoTe skrivet 31 oktober 2009, 03:07:10 AM
Hahaha, det är väl ungefär nu som de vita skjortorna blivit ovanliga bland Swebusförare. Så ska vi byta tillbaks??

..och tur är detta för dessa blå har så dålig kvaliteé.
I branschen 37 år