Gävle stad - entreprenörsbyte

Startat av julle, 27 oktober 2009, 15:05:47 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

AO

Citat från: Anders Noren skrivet 01 november 2009, 21:35:20 PM
Det finns väl inget beslutat om att återgå till den gamla ordningen? Däremot vore det klädsamt om de inblandade kunde medge sitt misstag och återinföra 1:an till Forsbacka och Sandviken från och med nästa tidtabell.

Anders

Vad jag har hört så har politikerna sagt att det inte blev någon bra lösning som det ser ut idag och att de ska försöka hitta en annan lösning. Om det är att återgå till den gamla linjen eller om man hittar en annan lösning har jag inte hört något om.


Vad det gäller Swebus så tycker jag att det på ett sätt är lite tråkigt att de får lämna Gävle. Jag upplever att de skött trafiken på ett väldigt bra sätt. Jag har åkt buss mycket genom åren och det är väldigt sällan som turer blivit inställda eller märkbart försenade. Bussarna har oftast varit hela och fräscha om man jämför med andra städer. Det verkar också ha varit ett bra samarbete med kommunen och Swebus är också väl insatta i vilken uteveckling trafiken i Gävle är inne i och vilka fordon som skulle ha behövts och hur man kunde ändra i tidtabellerna. Sedan finns det ju alltid vissa personer som inte passar som det yrke de jobbar som, det hittar man i alla yrkeskategorier och företag, receptionister, lärare, butiksanställda, ja det finns överallt. Det kommer alltid finnas otrevliga chaufförer, även hos det nya företaget. Jag tycker det är tråkigt att det målas upp en så negativ bild av Swebus då jag känner att jag inte kan dela den.

Men en ny entreprenör kan ju givitvis också bli bra. Det blir nya ögon på trafiken och man kanske hittar nya lösningar som tidigare inte setts. Man verkar ju från Stadsbussarnas sida ha många ideér om hur man kan locka fler resande.

Ersa

Citat från: RoTe skrivet 01 november 2009, 19:19:33 PM
Kan det bli bra när man använder sig av upphandlad trafik? Finns det någon stad där både kunder och anställda lovordar företaget?

I Jämtlands län samt Östersunds tätort förekommer ovanligt lite "gnäll", och väldigt få negativa insändare riktade mot Länshuvudman och operatörerna. Om man jämfört med många andra län som Västerbotten, Gävleborg och Uppsala vill säga.

Ersa

Citat från: AO skrivet 28 oktober 2009, 17:51:34 PM
Dubbeldäckare i Gävle från och med 2010? Det kan bli verklighet enligt VD för Stadsbussarna. Det kommer att flyttas en del bussar från Jämtland och några blir helt nya. De bussar som flyttas från Jämtland har väl alla regionstandard eller? Kanske blir rekonden och ågra fler dörrar så de stadsbussanpassas? Även om det tydligen inte är något krav.

Östersunds 12-meters OmniLinkar har inte regionstandard utan är rena tätortsbussar med dörrställning 2+2+0.
http://www.phbuss.se/bussbilder_sverige/S/Stadsbussarna_ostersund/123_stadsbussarna_thomeegrand_ostersund_1004_2006.jpg

Eller menar du att det är förortsbussarna från Krokom, Lit och Brunflo som kan flyttas från Jämtland? Räknar man redan med att Regeringsrätten avslår överklagandet om landsbygdstrafiken? Och är långa Vegor och Scalor med boogi smidiga att ha i ren stadstrafik, även med en extra bakdörr?
http://www.phbuss.se/bussbilder_sverige/K/KR_Trafik/1-99-serien/kr_trafik_39_gustav_IIIs_torg_ostersund_3001_2008.jpg
http://www.phbuss.se/bussbilder_sverige/K/KR_Trafik/1-99-serien/67_kr_trafik_gustav_IIIs_torg_ostersund_1004_2006f.jpg

Väljer att bara länka till bilderna, pga att inte "sabba" debattens upplägg

Ersa

Citat från: Fredde skrivet 28 oktober 2009, 11:34:24 AM
Närmaste anbud efter var "Sambus AB" på 42,6 milj.

Se där. Ett rätt okänt medlemsföretag, som kanske kommer att vara något att räkna med i den stora landsbygdsupphandlingen av Uppland nu närmast?
http://www.sambus.se/

RoggaBoy

Citat från: Verspieder skrivet 02 november 2009, 10:35:22 AM
Se där. Ett rätt okänt medlemsföretag, som kanske kommer att vara något att räkna med i den stora landsbygdsupphandlingen av Uppland nu närmast?
http://www.sambus.se/

Ungefär som att Busspoolen i Västerbotten skulle ha kört lokalbussarna i Umeå.

RoggaBoy

Citat från: Verspieder skrivet 02 november 2009, 10:22:05 AM
I Jämtlands län samt Östersunds tätort förekommer ovanligt lite "gnäll", och väldigt få negativa insändare riktade mot Länshuvudman och operatörerna. Om man jämfört med många andra län som Västerbotten, Gävleborg och Uppsala vill säga.

Västerbotten och Umeå måste väl vara värst fast å andra sidan verkar inte Länstrafiken i Västerbotten ha s bra koll när det gäller trafik utanför Lycksele heller.

Richard

Citat från: Ulf Rådeström skrivet 27 oktober 2009, 20:25:22 PM


Alltså....alla ni som börjar ojja er nu om det ena och det andra.

Den här upphandlingen fungerar precis på samma sätt som alla andra upphandlingar som gjorts i Sverige i år och andra år.


*suck* - ibland är det faktiskt lite tröttande....

Jag håller också med Ulf i denna frågan.

Marcus Li

Citat från: AO skrivet 01 november 2009, 23:29:48 PM
Vad det gäller Swebus så tycker jag att det på ett sätt är lite tråkigt att de får lämna Gävle. Jag upplever att de skött trafiken på ett väldigt bra sätt. Jag har åkt buss mycket genom åren och det är väldigt sällan som turer blivit inställda eller märkbart försenade. Bussarna har oftast varit hela och fräscha om man jämför med andra städer. Det verkar också ha varit ett bra samarbete med kommunen och Swebus är också väl insatta i vilken uteveckling trafiken i Gävle är inne i och vilka fordon som skulle ha behövts och hur man kunde ändra i tidtabellerna. Sedan finns det ju alltid vissa personer som inte passar som det yrke de jobbar som, det hittar man i alla yrkeskategorier och företag, receptionister, lärare, butiksanställda, ja det finns överallt. Det kommer alltid finnas otrevliga chaufförer, även hos det nya företaget. Jag tycker det är tråkigt att det målas upp en så negativ bild av Swebus då jag känner att jag inte kan dela den.


Kan bara instämma i att det är tråkigt att Swebus lämnar Gävle...  Förstår inte de personer som ständig spyr galla över Swebus (Gävle). Tycker de har skött trafiken minst lika bra som någon skulle ha gjort.

Med andra ord kanske kritiken mot busstrfiken i Gävle kommer att minska nästa år när Swebus inte längre kör  ;D ;)

Ersa

#53
Citat från: Richard skrivet 02 november 2009, 12:54:06 PM
Jag håller också med Ulf i denna frågan.

Då vore kanske ett alternativt forum på sin plats? Ett ställe där absolut inga frågor om framtiden får ställas, utan enbart om nutid och dåtid... ::)

I detta forum kan vi ha kvar regler som tillåter att unga oinsatta grabbar tillåts fråga frågor för att kunna lära sig hur upphandlingar och annan bussverksamhet fungerar.

Ersa

Citat från: Marcus Li skrivet 02 november 2009, 13:16:55 PM
Kan bara instämma i att det är tråkigt att Swebus lämnar Gävle...  Förstår inte de personer som ständig spyr galla över Swebus (Gävle). Tycker de har skött trafiken minst lika bra som någon skulle ha gjort.

Med andra ord kanske kritiken mot busstrfiken i Gävle kommer att minska nästa år när Swebus inte längre kör  ;D ;)

Det är frågan. Om X-trafik höjer biljettpriserna eller ändrar linjesträckningarna I Gävle i samband med att Stadsbussarna tar över, så lär ju den nye operatören knappast få en mjukstart.
På andra håll har det ju sett olika ut. Connex/Veolia har ju länge fått ta all skit för allt som gått snett i tunnelbanan, så det ska bli kul att se hur folk ska klaga på Veolia nu när de inte kör tunnelbana längre. I Västerbottenpressen flyttades kritiken som ställts mot Connex/Veolia helt sonika över till Swebus, vilket tyder på att det i många fall inte spelar någon större roll vem som är operatör.

RoggaBoy

Citat från: Verspieder skrivet 02 november 2009, 13:26:02 PM
Det är frågan. Om X-trafik höjer biljettpriserna eller ändrar linjesträckningarna I Gävle i samband med att Stadsbussarna tar över, så lär ju den nye operatören knappast få en mjukstart.
På andra håll har det ju sett olika ut. Connex/Veolia har ju länge fått ta all skit för allt som gått snett i tunnelbanan, så det ska bli kul att se hur folk ska klaga på Veolia nu när de inte kör tunnelbana längre. I Västerbottenpressen flyttades kritiken som ställts mot Connex/Veolia helt sonika över till Swebus, vilket tyder på att det i många fall inte spelar någon större roll vem som är operatör.

Håller med om att Swebus fick ta över all kritik som istället skall skall ges till Länstrafiken.

AO

Citat från: Verspieder skrivet 02 november 2009, 10:31:54 AM
Eller menar du att det är förortsbussarna från Krokom, Lit och Brunflo som kan flyttas från Jämtland? Räknar man redan med att Regeringsrätten avslår överklagandet om landsbygdstrafiken? Och är långa Vegor och Scalor med boogi smidiga att ha i ren stadstrafik, även med en extra bakdörr?

Det var dem jag syftade på  :)
Swebus har idag ett tiotal regionalutrustade boggibussar i stadstrafiken. Det går i huvudsak på linje 1 vilket är en linje som fungerar bra med boggi. Linje 1 är en hyffsat "rak" linje, inte många svängar så en led behövs inte av skälet att det ska bli smidigare.Som det låtit på Swebus hade de dock planerat att istället använda sig av ledvagnar om de vunnit trafiken. Ett problem som däremot har funnits med de Volvo 8500 boggivagnarna Swebus haft, är att de har dörrställning 1-1-0. Man får verkligen hoppas att Stadsbussarna bygger om bussarna om de ska flyttas.

Men går det att sätta dit en extra dörr på alla Vegor? Vissa verkar ha motorn direkt bakom sista hjulet. Det lär ju bli en stor ombyggnad i så fall...
http://www.phbuss.se/bussbilder_sverige/K/KR_Trafik/1-99-serien/kr_trafik_39_gustav_IIIs_torg_ostersund_3001_2008.jpg

Ersa

Citat från: AO skrivet 02 november 2009, 18:15:05 PM
Men går det att sätta dit en extra dörr på alla Vegor? Vissa verkar ha motorn direkt bakom sista hjulet. Det lär ju bli en stor ombyggnad i så fall...
http://www.phbuss.se/bussbilder_sverige/K/KR_Trafik/1-99-serien/kr_trafik_39_gustav_IIIs_torg_ostersund_3001_2008.jpg

De bägge Vegorna med RYC-regskylt (38 & 39) är nu 9 år gamla och har snart gjort sitt. De kändes slöa, slitna och hade gott om barnsjukdomar redan 2003 och det är lite svårt att tro att man kostar på någon ombyggnad av dem. Scalorna som leverarades till trafikstarten 2003 (nr 61-69?) är fler, 2 år yngre och mer välbyggda.

lil-sis

Citat från: Verspieder skrivet 02 november 2009, 13:18:09 PM
Då vore kanske ett alternativt forum på sin plats? Ett ställe där absolut inga frågor om framtiden får ställas, utan enbart om nutid och dåtid... ::)

I detta forum kan vi ha kvar regler som tillåter att unga oinsatta grabbar tillåts fråga frågor för att kunna lära sig hur upphandlingar och annan bussverksamhet fungerar.

*harkel*

(Ser inget som varken dinglar eller står mellan mina ben  ::) )

Ersa

Citat från: lil-sis skrivet 02 november 2009, 23:18:38 PM
*harkel*

(Ser inget som varken dinglar eller står mellan mina ben  ::) )

Ursäkta! Jag är alltför van med att det (tyvärr) är väldigt snedfördelat på dylika forum. :-[