Gävle stad - entreprenörsbyte

Startat av julle, 27 oktober 2009, 15:05:47 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Lennart Skoog, Swebus Gäv

Det finns stora möjligheter för den tillträdande entreprenören att bestämma det mesta, själv eller i samråd med kommunen och/eller X-trafik. T ex biljett- och kortpriser, turtäthet, första/sista tur per dag, bussdesign, dörrställningar, busstyper, etc. Avtalet är ett nettoavtal vilket innebär att entreprenören får en fast ersättning (t ex 40,9 miljoner +/- index per år) samt i övrigt lever på biljettintäkterna.
Swebus hade räknat med att öka resandet i första hand och därigenom öka intäkterna.
För övrigt känns det inte speciellt kul att vi förlorade denna upphandling men så är ju spelreglerna på marknaden. Värst är det så klart för våra medarbetare som omfattas av denna förändring.
//Lennart Skoog, Swebus Gävle

jocke

Jag hoppas då på lite Scania iaf :)
Vore kul o se.

Ska bli spännande och se vart detta leder någonstans.

5 gasbussar + 15 om 4 år. Hur ska detta finansieras. Om samtliga bussar som kommer hit i sommar är nya, ska de bytas inom 4 år? Eller kommer dee vara gas+diesel bussar? Eller byggs dom om?
Jag förändrar era liv med detta inlägg

AO

Vet du Lennart eller någon annan om det fanns några andra krav förutom AC, alkolås och biogas/utsläppskrav? Fanns det några krav på exempelvis fordonens storlek eller antal platser för barnvagnar vilket det talas om här förut?

Citat5 gasbussar + 15 om 4 år. Hur ska detta finansieras. Om samtliga bussar som kommer hit i sommar är nya, ska de bytas inom 4 år? Eller kommer dee vara gas+diesel bussar? Eller byggs dom om?

Det blir nog inga ombyggen, men däremot har vi ju sett omflyttningar mellan Stadsbussarna och KR-trafik förut och om man ser till det så kan omplacering ske både med Stadsbuusarna i Östersund, KR-trafik och Orusttrafiken. Det betyder att man har ganska stor möjlighet att omplacera bussar om det behövs. Det betyder troligen att man eventullt köper in bara nytt till Gävle som sedan flyttas eller så får Gävle lite begagnat från andra platser. Vem vet, Stadsbussarn kanske t.o.m. köper upp några bussar från Swebus och rekonditionerar dem till de nya kraven?

Lennart Skoog, Swebus Gäv

Alla bussar vi kör Stadsbussarna i Gävle med idag kommer att användas inom Swebus andra trafikområden - ingen buss blir övertalig.

//Lennart Skoog

RoggaBoy

Citat från: Lennart Skoog, Swebus Gäv skrivet 28 oktober 2009, 16:17:53 PM
Alla bussar vi kör Stadsbussarna i Gävle med idag kommer att användas inom Swebus andra trafikområden - ingen buss blir övertalig.

//Lennart Skoog

Kanske någon till Umeå för utökning där?

Jo

Citat från: Lennart Skoog, Swebus Gäv skrivet 28 oktober 2009, 12:37:59 PM
Det finns stora möjligheter för den tillträdande entreprenören att bestämma det mesta, själv eller i samråd med kommunen och/eller X-trafik. T ex biljett- och kortpriser, turtäthet, första/sista tur per dag, bussdesign, dörrställningar, busstyper, etc. Avtalet är ett nettoavtal vilket innebär att entreprenören får en fast ersättning (t ex 40,9 miljoner +/- index per år) samt i övrigt lever på biljettintäkterna.
Swebus hade räknat med att öka resandet i första hand och därigenom öka intäkterna.
För övrigt känns det inte speciellt kul att vi förlorade denna upphandling men så är ju spelreglerna på marknaden. Värst är det så klart för våra medarbetare som omfattas av denna förändring.
//Lennart Skoog, Swebus Gävle

Tack för svaret. Fanns det något tak för biljettpris respektive golv för utförda fordonskilometer/fordonstimmar, och vad låg dessa i så fall på i förhållande till idag?

AO

#36
Dubbeldäckare i Gävle från och med 2010? Det kan bli verklighet enligt VD för Stadsbussarna. Det kommer att flyttas en del bussar från Jämtland och några blir helt nya. De bussar som flyttas från Jämtland har väl alla regionstandard eller? Kanske blir rekonden och ågra fler dörrar så de stadsbussanpassas? Även om det tydligen inte är något krav.

Stadsbussarna manar också till lugn bland chaufförerna kring deras jobb.

http://arbetarbladet.se/nyheter/gavle/1.1477836
http://gd.se/nyheter/gavle/1.1477719


Ersa

Citat från: Lars Ödlund skrivet 28 oktober 2009, 12:03:06 PM
Varför skulle man skriva ut hela namnet för?
Kika hur man gör i östersund först :-)

Jämför även med moderföretaget. Det står ju inte "Klövsjö-Rätan Trafik AB" på alla deras bussar. Inte heller "Busslink i Sverige AB" på Norrtäljebussarnas sidorutor. ;)

Fredde

#38
Någon som har koll på vilka miljökrav som gäller, Euro 4 eller 5?
Det snackas om i en artikel i lokaltidningen att ev flytta länsbussar från Jämtland (ev förlorat avtal som just nu är överklagat) hur är motorerna på dessa samt AC?

http://arbetarbladet.se/nyheter/gavle/1.1477836

Sedan när BIMS införs så är ju andemeningen att instigning även ska kunnas göras i "mitten" dörren för att snabba upp trafiken (vet ej om detta stämmer till 100%) Rimmar det inte illa då med dörr 1x1x0 isåfall?  

Nya stadsbussar (oavsett längd) som införskaffas får jag verkligen hoppas dessa har dörr 2x2x1 alt 2x2x2 om ledbuss så det inte blir lika som i Östersund där man har 2x2x0.. Det har varit den del tidsförödande i trafiken under dom åren S1 har körts med bussar med dörr 1x1x0 (fd länsbussar som lackades om i och med nya linjenätet) då genomströmningen i bussen i rusningstid är dålig, föraren vill ju helst vänta till alla satt sig innan bussen rullar, ska resenärer samtidigt kliva av så bromsas ju all "trafik" till den bakre delen av bussen om bara en avklivnings dörr finns dvs tiden innan "alla" sitter blir längre...
Det är ca 6 miljoner resor varje år i stadstrafiken i dagsläget och jag förmodar att man vill öka resandet mycket framöver då 100% av biljettintäkterna går till det körande bolaget...  Då är det viktigt att resor går fort och är lätt att genomföra och ska det ökas mer ställs mer krav på att bra genomströmming ska fungera!!!

Sedan att öka resandet mer från Valbo är att plocka bort zon 64 från Valbo kyrka mot Valbo dvs hela stadsbussnätet körs som EN zon då kan även det tidsödande som är infört även i nya biljettsystemet som är tillfälligt att en resande med "Reskassa" (värdekort) måste säga detta till föraren så han kan ställa det på biljettmaskinen så att rätt summa dras, har man bara en Zon i hela stadstrafiken så kan "resans kostnad" automatiskt dras från kortet direkt när det dras vid "läsaren" det enda som ska sägas till är om ev övergång till annan Zon ska göras, här kan mycket tid sparas på alla linjer!!
Man kanske slipper en total prisökning för att täcka "förlusten" med att baka in Valbo i Zon 61 på att få kortare körtider säkert kan något omlopp sparas bort samt man även ökar antalet resande om resorna går fortare!!!

Den "nya entreprenören"  har verkligen stora möjligheter att öka resandet i Gävle då många i dagsläget har varit besvikna på nuvarande entreprenör dom senaste åren pga ständiga förseningar (detta beror ofta på den som kör bussen, jag skulle kunna räkna upp flera saker vad det beror på men jag avstår) samt dåliga bussar och delvis "felaktigt anställd personal" som misskött sig mot kunderna som sedan istället valt annat ressätt pga detta.. Det är bara att hoppas när man anställer personal så gäller hårda anställningsintervjuver först sedan utbildar man dom "lokalt själva" istället för att be AF massutbilda sedan tar man in "vad som helst" via den utbildningen, visst kostnaden ökar i början men vinsten sedan är ökat resande, mindre skador på bussar, mindre klagomål säkert även minskad sjukfrånvaro m.m

Jag hoppas verkligen att tidtabellsmakaren (jo jag vet vad han heter) tas över till "nya entreprenören" då det har varit mycket bra med all samordning i City när den fungerar!!!

Fredde

#39
Förmodar att Swebus lade anbudet för Gävleborg att man hade räknat lätt med att man skulle få Gävle Stadstrafik även framöver.. Nu kommer säkert nuvarnade länsanbud bli betydligt dyrare för Swebus då man säkert hade tänkt en org för all trafik och nu blir det bara länstrafik men antalet ledare på skift lär vara samma fast det i princip bara blir 1/2 busstrafiken samt ev uppfyllnad av tjänster i Gävle omöjligörs.... Det kan inte vara bra för dom.... Vem räknade så fel på detta? Stadsbussarna Östersund kan sköta detta 4 miljoner billigare per år ändå fast med egen ledningsgrupp... Är den lokala chefen så dyr i Gävle fast jobbet sköts så dåligt i dagsläget??

RoggaBoy

Citat från: Fredde skrivet 01 november 2009, 16:50:30 PM
Förmodar att Swebus lade anbudet för Gävleborg att man hade räknat lätt med att man skulle få Gävle Stadstrafik även framöver.. Nu kommer säkert nuvarnade länsanbud bli betydligt dyrare för Swebus då man säkert hade tänkt en org för all trafik och nu blir det bara länstrafik men antalet ledare på skift lär vara samma fast det i princip bara blir 1/2 busstrafiken samt ev uppfyllnad av tjänster i Gävle omöjligörs.... Det kan inte vara bra för dom.... Vem räknade så fel på detta? Stadsbussarna Östersund kan sköta detta 4 miljoner billigare per år ändå fast med egen ledningsgrupp... Är den lokala chefen så dyr i Gävle fast jobbet sköts så dåligt i dagsläget??

Kanske de, och att Swebus inser att deras övriga trafik inte går ihop ekonomiskt och på detta sätt räknat med någon miljon extra för att täcka upp det andra? Hur mycket billigare var Swebus på landsortstrafiken?

Fredde

#41
Citat från: RoggaBoy skrivet 01 november 2009, 17:09:05 PM
Kanske de, och att Swebus inser att deras övriga trafik inte går ihop ekonomiskt och på detta sätt räknat med någon miljon extra för att täcka upp det andra? Hur mycket billigare var Swebus på landsortstrafiken?

Trafikområde: Gästrikland
Trafikutövare: Swebus AB
Pris/år: 71,6 M SEK
Närmaste bud: Veolia Transport 72,0 M SEK


Swebus valde att utrusta 8-9år gamla bussar med AC som från början var i dåligt skick samt att trafiken haltar mycket spciellt på Linje 25 Gävle-Norrsundet vv samt Linje 41 Gävle-Sandviken-Hofors vv enligt insändare i lokaltidningarna, förare plockar ut bussar för sent med förseningar som följd så folk kommer för sent till arbete, bussar är överfulla så resenärer ska behöva stå i bussen fast den kör i 90km/h på riksväg 80 till/från Sandviken enligt insändare, även delen Valbo - Forsbacka - Sandviken dvs linje 91 är mycket dåligt skött då samordning mot Stomlinje 1 från Gävle fungerar dåligt... Swebus har ett dåligt rykte så det heter duga där till i Gävleborg tyvärr...
Många har jublat att dom har åkt ut från Gävle Stadstrafik då denna har fungerat mycket dåligt i flera år nu... Frågan återstår varför har det fungerat så dåligt, den nya entreprenören kanske kan bevisa vad det beror på när dom startar, då lär det framkomma iaf....

Säkert har Veolia Transport varit flera gånger bättre på trafiken fast dom var 400000kr dyrare per år... Har inte hört något klagomål när dom skötte trafiken i Söderhamnsområdet dvs trafiken fungerade klockrent.... Gävle omr har alltid fått tagit det dåliga kortet i länstrafiken tyvärr...

RoTe

Kan det bli bra när man använder sig av upphandlad trafik? Finns det någon stad där både kunder och anställda lovordar företaget?

Anders Noren

Citat från: Fredde skrivet 01 november 2009, 17:13:45 PM
även delen Valbo - Forsbacka - Sandviken dvs linje 91 är mycket dåligt skött då samordning mot Stomlinje 1 från Gävle fungerar dåligt...

Mmm, fast Forsbackadumheterna ska man nog lasta Gävle kommun och X-Trafik minst lika mycket som Swebus för. Även om det kanske var Swebus idé att dra ned trafiken på Forsbacka ytterligare så är det kommunen och X-Trafik som inte sagt "Skärp er!" utan i stället skickat ut sina orwellska nyspråkskonsulter att framställa neddragningarna som en jättebra idé och en förbättring för forsbackaborna.

Anders

Jo

Citat från: Fredde skrivet 01 november 2009, 17:13:45 PM
Trafikområde: Gästrikland
Trafikutövare: Swebus AB
Pris/år: 71,6 M SEK
Närmaste bud: Veolia Transport 72,0 M SEK


Swebus valde att utrusta 8-9år gamla bussar med AC som från början var i dåligt skick samt att trafiken haltar mycket spciellt på Linje 25 Gävle-Norrsundet vv samt Linje 41 Gävle-Sandviken-Hofors vv enligt insändare i lokaltidningarna, förare plockar ut bussar för sent med förseningar som följd så folk kommer för sent till arbete, bussar är överfulla så resenärer ska behöva stå i bussen fast den kör i 90km/h på riksväg 80 till/från Sandviken enligt insändare, även delen Valbo - Forsbacka - Sandviken dvs linje 91 är mycket dåligt skött då samordning mot Stomlinje 1 från Gävle fungerar dåligt... Swebus har ett dåligt rykte så det heter duga där till i Gävleborg tyvärr...
Många har jublat att dom har åkt ut från Gävle Stadstrafik då denna har fungerat mycket dåligt i flera år nu... Frågan återstår varför har det fungerat så dåligt, den nya entreprenören kanske kan bevisa vad det beror på när dom startar, då lär det framkomma iaf....

Säkert har Veolia Transport varit flera gånger bättre på trafiken fast dom var 400000kr dyrare per år... Har inte hört något klagomål när dom skötte trafiken i Söderhamnsområdet dvs trafiken fungerade klockrent.... Gävle omr har alltid fått tagit det dåliga kortet i länstrafiken tyvärr...

Fast hur ser avtalet för region/länsbussarna ut. Är det också ett nettoavtal? I annat fall är det väl egentligen bara att bussarna plockas ut för sent som Swebus kan beskyllas för.