Sms under körning

Startat av Björn Ax, 07 oktober 2009, 16:36:18 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

Citat från: AL skrivet 24 oktober 2009, 10:01:51 AM
Detta kan mycket väl jämföras med den förare på Swebus Express (?) som ägnade sig åt pappersarbete eller liknande under pågående körning.  Han blev väl dessutom åtalad?

Den händelsen rörde ett företag som körde för Y-buss. Jag vill minnas att det var en av de första smygfilmade händelserna som kom ut i media.

Scorpio

Hmmm blir faktiskt full i skratt åt en del besserwissrar här o titta här en punkt. :) Killen letar faktiskt i telelistan efter nummret till tx för att få info om passagerare som blivit strandsatta som han ska hämta upp. Men men det spelar kanske inte er ngn roll killen gjorde fel o där med basta. Skulle vilja se hur ni som har dom starkaste åsikterna reagerade om ni blev smygfilmade men ni handlar väl alltid rätt i alla situationer. Jag fattar absolut inte att man inte kan förstå att detta var ett knivigt läge som måste lösas här o nu och att han gjorde sitt bästa för att lösa det. Sen är det ju så att det finns lika många åsikter som det finns förare men jag begriper inte för min själ att man kan tycka det är är rätt att en duktig o i vanliga fall kompetent förare mister sitt jobb och inkomst. Tack för ordet Scorpio 

Ingwar Åfeldt

Citat från: Scorpio skrivet 25 oktober 2009, 23:04:18 PM
Hmmm blir faktiskt full i skratt åt en del besserwissrar här o titta här en punkt. :) Killen letar faktiskt i telelistan efter nummret till tx för att få info om passagerare som blivit strandsatta som han ska hämta upp. Men men det spelar kanske inte er ngn roll killen gjorde fel o där med basta. Skulle vilja se hur ni som har dom starkaste åsikterna reagerade om ni blev smygfilmade men ni handlar väl alltid rätt i alla situationer. Jag fattar absolut inte att man inte kan förstå att detta var ett knivigt läge som måste lösas här o nu och att han gjorde sitt bästa för att lösa det. Sen är det ju så att det finns lika många åsikter som det finns förare men jag begriper inte för min själ att man kan tycka det är är rätt att en duktig o i vanliga fall kompetent förare mister sitt jobb och inkomst. Tack för ordet Scorpio 

Jag har inte kommenterat påföljden och tänker inte göra det nu heller men föraren uppträdde ansvarslöst. Oavsett om han textade eller letade efter ett telefonnummer så hade han uppmärksamheten riktad mot sin mobil, inte mot trafiken. Han utsatte helt klart sina passagerare, sina medtrafikanter och sig själv för fara. Dessutom så har man en mobiltelefon för att kunna använda den i tjänsten så har man nog också telefonnumret till tx inprogrammerat så det bara behövs en tryckning för att komma dit.

buskörare

Citat från: Ingwar Åfeldt skrivet 25 oktober 2009, 23:30:19 PM
Jag har inte kommenterat påföljden och tänker inte göra det nu heller men föraren uppträdde ansvarslöst. Oavsett om han textade eller letade efter ett telefonnummer så hade han uppmärksamheten riktad mot sin mobil, inte mot trafiken. Han utsatte helt klart sina passagerare, sina medtrafikanter och sig själv för fara. Dessutom så har man en mobiltelefon för att kunna använda den i tjänsten så har man nog också telefonnumret till tx inprogrammerat så det bara behövs en tryckning för att komma dit.

Nej, det tror jag inte alla har. Inte jag i alla fall, det ligger i telefonlistan som allt annat.

Björn Ax

Citat från: buskörare skrivet 26 oktober 2009, 00:21:56 AM
Nej, det tror jag inte alla har. Inte jag i alla fall, det ligger i telefonlistan som allt annat.

Inte jag heller. Ligger också i telefonboken.

Var många gånger när jag körde för swebus som tx ringde och man svarade medans man körde. Var inget konstigt med det. Eftersom komradion nästan aldrig fungerade.

När man körde arlanda så kunde vissa resenärer vilja ha en flygtaxi när dom kom till uppsala. Var man också tvungen att ringa till tx medans man körde.

Var ju till och med så att man fick betalt om man var tvungen att ringa tx om komradion inte fungerade och man var tvungen att använda sin privata mobil. Vet inte om det är så nu på swebus.

Min åsikt är att det har blivit en regelrätt häxjakt på busschaufförer. Gör man det minsta lilla felet så ska det minsann filmas och skickas in till medierna så dom kan skriva stora rubriker om busschaufförernas vansinnes färder.

Privata samtal ska man hålla utanför bussen men samtal till tx kan vara nödvändigt ibland.

AL

Citat från: Scorpio skrivet 25 oktober 2009, 23:04:18 PM
Hmmm blir faktiskt full i skratt åt en del besserwissrar här o titta här en punkt. :) Killen letar faktiskt i telelistan efter nummret till tx för att få info om passagerare som blivit strandsatta som han ska hämta upp. Men men det spelar kanske inte er ngn roll killen gjorde fel o där med basta. Skulle vilja se hur ni som har dom starkaste åsikterna reagerade om ni blev smygfilmade men ni handlar väl alltid rätt i alla situationer. Jag fattar absolut inte att man inte kan förstå att detta var ett knivigt läge som måste lösas här o nu och att han gjorde sitt bästa för att lösa det. Sen är det ju så att det finns lika många åsikter som det finns förare men jag begriper inte för min själ att man kan tycka det är är rätt att en duktig o i vanliga fall kompetent förare mister sitt jobb och inkomst. Tack för ordet Scorpio 

För det första så letar han förmodligen inte efter ett telefonnummer eftersom Busslink själva ansåg att han inte hade bakom deras ratt att göra.  Och att det uppstod ett knivigt läge stod han nog för själv!  Knivigt såtillvida att han inte lyckades prestera bättre under en provanställning!  För det andra, vill någon smygfilma mig så varsågod!  Jag har inget att dölja!  Hade jag det hade jag förmodligen inte valt att köra buss!

buskörare

Citat från: Björn Ax skrivet 26 oktober 2009, 00:42:01 AM
Inte jag heller. Ligger också i telefonboken.

Var många gånger när jag körde för swebus som tx ringde och man svarade medans man körde. Var inget konstigt med det. Eftersom komradion nästan aldrig fungerade.

När man körde arlanda så kunde vissa resenärer vilja ha en flygtaxi när dom kom till uppsala. Var man också tvungen att ringa till tx medans man körde.

Var ju till och med så att man fick betalt om man var tvungen att ringa tx om komradion inte fungerade och man var tvungen att använda sin privata mobil. Vet inte om det är så nu på swebus.

Min åsikt är att det har blivit en regelrätt häxjakt på busschaufförer. Gör man det minsta lilla felet så ska det minsann filmas och skickas in till medierna så dom kan skriva stora rubriker om busschaufförernas vansinnes färder.

Privata samtal ska man hålla utanför bussen men samtal till tx kan vara nödvändigt ibland.

Håller med till viss del. Dock finns det privata samtal som måste tas i bussen, men då ska det ju handla om läkartider och liknande. Dvs riktigt viktiga saker.

Ersa

Citat från: buskörare skrivet 26 oktober 2009, 00:21:56 AM
Nej, det tror jag inte alla har. Inte jag i alla fall, det ligger i telefonlistan som allt annat.

Men tar det över en minut att få fram ett nummer ur telefonlistan?

Nico


Citat från: Verspieder skrivet 26 oktober 2009, 01:58:56 AMMen tar det över en minut att få fram ett nummer ur telefonlistan?

Nej, det lär det nog knappast göra om man vill få fram något bekant som man vet var det sparats. Sedan har nog som sagt många denna typ av nummer i huvudet för de brukar vara mycket enkelt uppställda, i stil med t.ex. 555-111 200 eller liknande (för att ta ett fejkat amerikanskt telefonnummer) vilket gör att de är lätta att minnas. Själv anser jag mera att föraren här verkar försöka att blanda bort korten när han säger sig försöka nå trafikledningen så här. Ville han nå trafikledningen för Busslink är det radion som gäller primärt och i andra hand telefon till sin lokala driftledning (trafikledning och driftledning är alltså inte samma sak här). Akterseglade pax är dock normalt en sak för trafikledningen = radioanrop.

Sen kan man ju tycka vad man vill om smygfilmning och visst har Scorpio en poäng där för på senare tid så har det uppstått vissa lycksökare som verkar filma allt i hopp om att hitta något som går att sälja till gampressen. Å andra sidan har ambulansjägarmedierna verkat inse att det mesta de får in är dynga så detta med filmade förare etc. har ändå avtagit markant. På sistone verkar det enbart vara de mest graverande och allvarliga exemplen som syns, exempelvis då nu just detta med en förare som har noll koll på vägen och full på nallen. Hade det dykt upp en naken marsian på en rosa elefant (läs detta som något som kräver en snabb förarreaktion) så är det nog tveksamt om föraren sett det före sina passagerare.

Det man får tänka på är att förarna är de som syns och företräder sina bolag i allmänhetens ögon. Inte så att man måste vara felfri (för det är ingen), men vi bör ju tänka på att föregå med gott exempel. I fall som detta innebär det då att självklart måste man kunna använda sin nalle för korta tjänstesamtal. Likaså måste man kunna svara för det kan vara dagis, tandläkare osv. men då gäller att snabbt kolla vad som är på G alternativt be att få ringa upp vid tillfälle. Det som medfört att det blivit en sådan hysteri kring detta är de kollegor som förstört för kollektivet genom att oavbrutet sitta och babbla privat. För folk i gemen uppfattas detta som ett dåligt bemötande/service. Para ihop det en chans att tjäna en buck så...
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Scorpio

Det var mycket roligare än jag trodde att debattera här på forumet :D har inte gjort det förut. Nu vet jag inte om ni som har dessa oförlåtande åsikter om hans beteende själva är förare skulle vara intressant o veta. Själv kör jag minst 8 tim om dagen dag ut o dag in o har gjort det ganska länge så jag anser att jag har lite substans i mina påståenden. Nu ska jag vara ledig 3 dagar o ska koppla bort allt vad buss heter  :) o jag respekterar allas åsikter fasst en del är mer än lovligt knasiga  ;D Ha det bra samtliga för det ska jag ha. Ännu en gång tack för ordet Scorpio

buskörare

Citat från: Verspieder skrivet 26 oktober 2009, 01:58:56 AM
Men tar det över en minut att få fram ett nummer ur telefonlistan?

Beroende på trafiken så kan det nog göra det. Men jag har inte påstått att han på filmen gör det och jag försvarar inte hans beteende. Det var ett svar på att alla inte har sin tx/driftledning/RTL på kortnummer.

Robert Brink

CitatNej, det lär det nog knappast göra om man vill få fram något bekant som man vet var det sparats. Sedan har nog som sagt många denna typ av nummer i huvudet för de brukar vara mycket enkelt uppställda, i stil med t.ex. 555-111 200 eller liknande (för att ta ett fejkat amerikanskt telefonnummer) vilket gör att de är lätta att minnas. Själv anser jag mera att föraren här verkar försöka att blanda bort korten när han säger sig försöka nå trafikledningen så här. Ville han nå trafikledningen för Busslink är det radion som gäller primärt och i andra hand telefon till sin lokala driftledning (trafikledning och driftledning är alltså inte samma sak här). Akterseglade pax är dock normalt en sak för trafikledningen = radioanrop.

Sen kan man ju tycka vad man vill om smygfilmning och visst har Scorpio en poäng där för på senare tid så har det uppstått vissa lycksökare som verkar filma allt i hopp om att hitta något som går att sälja till gampressen. Å andra sidan har ambulansjägarmedierna verkat inse att det mesta de får in är dynga så detta med filmade förare etc. har ändå avtagit markant. På sistone verkar det enbart vara de mest graverande och allvarliga exemplen som syns, exempelvis då nu just detta med en förare som har noll koll på vägen och full på nallen. Hade det dykt upp en naken marsian på en rosa elefant (läs detta som något som kräver en snabb förarreaktion) så är det nog tveksamt om föraren sett det före sina passagerare.

Det man får tänka på är att förarna är de som syns och företräder sina bolag i allmänhetens ögon. Inte så att man måste vara felfri (för det är ingen), men vi bör ju tänka på att föregå med gott exempel. I fall som detta innebär det då att självklart måste man kunna använda sin nalle för korta tjänstesamtal. Likaså måste man kunna svara för det kan vara dagis, tandläkare osv. men då gäller att snabbt kolla vad som är på G alternativt be att få ringa upp vid tillfälle. Det som medfört att det blivit en sådan hysteri kring detta är de kollegor som förstört för kollektivet genom att oavbrutet sitta och babbla privat. För folk i gemen uppfattas detta som ett dåligt bemötande/service. Para ihop det en chans att tjäna en buck så...


 


Mycket bra skrivet Nico!

//R

Storken

Citat från: Nico skrivet 26 oktober 2009, 10:40:50 AM
I fall som detta innebär det då att självklart måste man kunna använda sin nalle för korta tjänstesamtal. Likaså måste man kunna svara för det kan vara dagis, tandläkare osv. men då gäller att snabbt kolla vad som är på G alternativt be att få ringa upp vid tillfälle. Det som medfört att det blivit en sådan hysteri kring detta är de kollegor som förstört för kollektivet genom att oavbrutet sitta och babbla privat. För folk i gemen uppfattas detta som ett dåligt bemötande/service. Para ihop det en chans att tjäna en buck så...

Prata med Tandläkarn ?
Nej arbetar man så får man inte göra något annat än att sköta sitt jobb.
Nej min telefon får ringa på bäst den vill, skall låta bli att svara även när trafikledningen ringer om bussen rullar.
Faktiskt min privata telefon... :)

lil-sis

Min mobil är ljudlös och vibratorlös under körning.
Så inte ens om TL ringde skulle jag uppmärksamma det.
Det fungerar faktiskt alldeles utmärkt.

När jag stod i butik var den också avstängd.
Inga problem då heller. Samma på Postgirot (jo då var det Postgirot).

Skulle det hända något akut kan jag ju inte precis lämna bussen och springa oavsett, så "allt" hinner vänta till nästa reglertid.




Robert Brink

CitatSkulle det hända något akut kan jag ju inte precis lämna bussen och springa oavsett, så "allt" hinner vänta till nästa reglertid.
:)

Och innan mobilen dök upp! Så gick det oxå bra att köra utan att behöva prata... Då fick man gå till en telefonkiosk på reglertiden, eller om man hade tur, så fungerade telefonen i Sollentunas rastlokal!

//R