Sms under körning

Startat av Björn Ax, 07 oktober 2009, 16:36:18 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Nico


Citat från: Storken skrivet 27 oktober 2009, 08:49:13 AMPrata med Tandläkarn ?
Nej arbetar man så får man inte göra något annat än att sköta sitt jobb.
Nej min telefon får ringa på bäst den vill, skall låta bli att svara även när trafikledningen ringer om bussen rullar.
Faktiskt min privata telefon... :)

Har inte påstått att någon skulle föra en längre konversation med t.ex. tandläkaren. Däremot bör man som sagt (även när man kör) kunna ha en möjlighet att kunna svara för att snabbt bara kolla vad som står på... för att sedan kunna ringa upp och föra ett samtal under reglertid osv. Däremot är det klart olämpligt och faktiskt korkat att sitta och samtala om ditt och datt för sina bäste vän under en hel resa mellan t.ex. Solna C och Backlura. 
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Storken

Ok !
den nya tidens tekniska underverk är lite av ett fördärv.
Glömmer man mobilen en dag så känner man sig "naken".
Gäller att kunna styra upp detta på något sätt och hitta ett sätt att få det att fungera

JDS

Citat från: Storken skrivet 27 oktober 2009, 22:23:45 PM
Ok !
den nya tidens tekniska underverk är lite av ett fördärv.
Glömmer man mobilen en dag så känner man sig "naken".
Gäller att kunna styra upp detta på något sätt och hitta ett sätt att få det att fungera

För den som vill är det inget problem. Det finns mobilsvar, sms och ljudlöst läge (eller "en ringning" som ger möjlighet att svara om man inte kör just när det ringer). Det som är lite knepigt är att få folk att vilja! Såna här morötter, som att den som gör som arbetsgivaren säger får behålla jobbet som belöning, hjälper ganska långt. Men det finns faktiskt folk som inte låter sig uppmuntras på det sättet...

Om det finns behov av att utväxla akuta tjänsteorder under körning i trafik så finns det ett antal lösningar (t ex radio) som trafikföretaget kan välja mellan. Men visst, resurserna är inte obegränsade och grejer kan gå sönder. Helt går det nog inte att komma ifrån mobiltelefonen som sambandsmedel. Men det är viktigt att nedbringa samtalen till ett minimum, det är inte antingen eller!

lil-sis

Har kört ett kvarts varv med icke kommunicerbar radio, då var det skönt att ha mobilen i fickan. Men just i fickan, inte fastklistrad mot örat.

Jonas

Citat från: Lars Ödlund skrivet 28 oktober 2009, 21:56:05 PM
Lämpligheten att föra radiosamtal under körning kan även den ifrågasättas, risken att trassla in micsladden i ratten ska inte underskattas.
(Jag har själv nästan hamnat i diket på Blidö en gång när sladden snodde in sig :-( )

Tur att vi inte har några sladdar till våra mickar  ;)

lil-sis

Citat från: Lars Ödlund skrivet 28 oktober 2009, 21:56:05 PM
Vi ska ju komma ihåg att stora delar av landets bussar inte har någon kommunikationsradio utan där kommunikationen sker just med telefon.

Detta innebär på intet sätt att det varken är lämpligt eller tillrådligt att föra längre samtal under körning eller skicka några sms.
Lämpligheten att föra radiosamtal under körning kan även den ifrågasättas, risken att trassla in micsladden i ratten ska inte underskattas.
(Jag har själv nästan hamnat i diket på Blidö en gång när sladden snodde in sig :-( )

Inga sladdar på våra mickar som sagt.

Sen svarar jag faktiskt inte på radion heller om det är mitt i en rondell eller något liknande som kräver uppmärksamhet. Är det viktigt så räcker det att lyssna... Det är ju bara att ropa upp igen när man hunnit till lämpligare ställe, typ hållplats.

Och skulle vi vara helt radiolösa får man ju använda handsfree istället. Och jag skulle definitivt vara mer bekväm med det på landet än i stan.