Sms under körning

Startat av Björn Ax, 07 oktober 2009, 16:36:18 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Nico

#15

Citat från: Olof Lagerkvist skrivet 08 oktober 2009, 14:52:58 PMI dag kan man med större säkerhet säga att handsfree knappast hjälper. Verkligheten stämmer alltså inte med vad "sunda förnuftet" eller "känslan" säger oss. Det har visat sig att det är själva samtalet som är det farliga och det som alltså försämrar koncentrationen på körningen. Det är just därför några länder i Europa nu på börjar allvar börjar diskutera totalförbud mot mobilprat i trafiken, även med handsfree. Så vitt jag vet har inget land ännu infört det, men det verkar vara på gång.

Visserligen, men flera undersökningar (och det finns en uppsjö) har i vissa fall genererat resultat som inte är samstämmiga och i några fall vill jag minnas att det även framkommit resultat som varit direkt motstridiga. Tyska TÜV (Technischer Überwachungs-Verein), som i sig är ett slags oberoende konsult och har mycket stränga krav för att godkänna något, är nog de som ofta brukar kunna sägas ha sammanfattat det hela bäst då de i flera fall t.ex. konstaterat att hands free är att föredra framför handhållet och det är väl lite där man står idag.

Visst stör säkert samtalet i sig och det absolut säkraste skulle ju egentligen vara att förbjuda fordonstrafik helt och hållet för att inte riskera något...  ;)   Skämt åsido så är ju dock det en omöjlighet i dagens läge utan det kommer då istället att handla om att minska riskerna. Att tillåta att en förare är tillfälligt inkapaciterad genom samtalet i sig är en sak. Genom att öka på detta tillfälliga handikapp medelst att hålla en nalle i ena handen samtidigt som vederbörande då delvis skymmer sin sikt åt ena sidan måste rent praktiskt vara ett sämre alternativ än enbart samtal via hands free?

Är man ute ofta i trafiken så ser man ganska omgående många förare som har allvarliga svårigheter med att både manövrera, positionera såväl som att växla sitt fordon just för att ena handen är upptagen av en nalle. Hur man än vrider och vänder på det så går det inte att komma undan att en sådan förare rent praktiskt torde utgöra en större risk i trafiken än en som enbart är upptagen av ett samtal, men samtidigt har bägge händerna fria för annat samt har fri sikt. En hands free eliminerar alltså ofrånkomligen en del extra och onödiga riskmoment.

Problemet för hur forskarna ser på saken kan nog även relateras till hur undersökningarna genomförts. I flera fall verkar det mera ha handlat om tester som utförst i en väl avgränsad och kontrollerad miljö snarare än att man undersökt hur det hela fungerat rent praktiskt ute på fältet.


»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Ersa

Citat från: Martin Maltkvist skrivet 08 oktober 2009, 15:24:35 PM
Felet med många svenskar är att de alltför ofta anser sig veta vad som är rätt och fel, som att t.ex handhavande av radio kräver en hand. Vad anser passagerarna är värst, ett längre samtal i en fast telefon eller kortis med mobil? Hur skulle rubriken se ut om föraren stannade mitt på E4:an för att trafikledningen ringer?

Citat från: Olof Lagerkvist skrivet 08 oktober 2009, 14:52:58 PM
I dag kan man med större säkerhet säga att handsfree knappast hjälper. Verkligheten stämmer alltså inte med vad "sunda förnuftet" eller "känslan" säger oss. Det har visat sig att det är själva samtalet som är det farliga och det som alltså försämrar koncentrationen på körningen. Det är just därför några länder i Europa nu på börjar allvar börjar diskutera totalförbud mot mobilprat i trafiken, även med handsfree. Så vitt jag vet har inget land ännu infört det, men det verkar vara på gång.

Många busstrafikområden i Sverige har en mobiltelefonbaserad kommunikation, och så är fallet även i t.ex Östersunds stadstrafik. En lag mot mobiltelefoner i trafik skulle effektivt slå ut mycket av trafiken och i bästa fall orsaka en mängd förseningar. Hur ser man på en kommunikationsradio med mikrofon med PTT-knapp? Är de godkända trafiksäkerhetsmässigt? Kommunikationsradio i tätortsbussar och SL-bussar har ju funnits i flera decennier, men aldrig orsakat någon mediestorm.

Citat från: Martin Maltkvist skrivet 08 oktober 2009, 15:24:35 PM
En förare skulle nog kunna liknas vid en bit hamburgarkött klämd både åt ena och andra hållet. Om denne besvarar ett samtal kommer någon passagerare och gnäller om mobilen men om han/hon undlåter att svara kanske ett viktigt tjänsteärende inte kommer fram.
Ungefär som då en snackare här ombads att stänga av radion varpå tarfiknyheterna missades och likaså även en genväg via Södra Länken.

Nu behöver man ju inte vara så "full i f-n" som jag var den dagen. Man kan istället direkt hävda sin rättighet till samtal med trafikledningen i den fast monterade biltelefonen samt att kunna lyssna på radions trafikinformation. Vill man som passagerare prompt sitta på första parkett i en långfärdsbuss kan man inte kräva att man det ska vara knäpptyst hos föraren, att man kan skrika i mobilen eller tända alla läslampor i beckmörker medan det regnar ute. Förklarar man för passagerarna vad som gäller brukar majoriteten förstå att hela bussen blir rejält försenad om de får alla sina viljor fram.
Å andra sidan får man många komplimanger när man hittat en alternativ färdväg runt en avstängd väg i samråd med trafikledning och andra förare. Majoriteten av passagerarna litar på att långfärdsförare gör ett bra jobb och samarbetar för att aktivt försöka undvika förseningar.

homer

#17
http://www.sr.se/webbradio/?Type=broadcast&Id=1989773&isBlock=0

ungefär 10 minuter in i klippet finns ett stycke värdelös journalistik från Radio Stockholm

(ändrar efter påpekande, har inte lyssnat på själva klippet utan tog bara ur minnet när de sändes på radion)

Nico


Citat från: homer skrivet 08 oktober 2009, 19:15:59 PMhttp://www.sr.se/webbradio/?Type=broadcast&Id=1989773&isBlock=0

ungefär 10 minuter in i klippet finns ett stycke värdelös journalistik från Radio Stockholm

Visserligen överdramatiserar intervjuaren en hel del och ställer även ledande frågor... men samtidigt vill i alla fall inte jag kalla det hela för värdelös journalistik även om det kanske inte är helt objektivt utfört. Detta då det här faktiskt är ett uppenbart trafiksäkerhetsproblem som behöver åtgärdas. Sen kan man ju tycka vad man vill om filmande av förare med mobiltelefon. Nya tider leder till nya metoder och som förare för ett bussbolag eller en organisation får man acceptera att man är i allmänhetens fokus samtidigt som man även, på gott och ont, fungerar som representant för sin arbetsgivare.

Visst har det ibland varit lite av en häxjakt kring sådant löjeväckande som och mobilfilmande av förare inte oavbrutet håller bägge händerna på ratten i 2½ timme utan petar näsan etc. I det här enskilda fallet tycker jag dock att det var helt i sin ordning att det filmades och även att det kanske leder till någon form av konsekvens. En sådan här dumhet är heller inte heller den enskilde förarens ensak då detta är något som får oss som yrkesgrupp att framstå i en dålig dager... och inte ens före detta debacle låg vi så bra till hos allmänheten att vi riskerade att få diplom för att vi utgjort månadens föredöme bland yrkesförarna...

Lite handlar det även att man som yrkesförare har ett ansvar att agera (så gott det går) som en god förebild i trafiken. I synnerhet om man kanske som bussförare har x antal passagerare ombord. Vill man bete sig trafikfarligt på ett sådant vis att man bara riskerar att ta död på sig själv så må det vara hänt och bon voyage... då ett sådant beteende ligger i linje med Darwins teorier. Däremot kommer i alla fall jag personligen aldrig att acceptera att allmänfarliga beteenden i trafiken, som kan få stora konsekvenser för många inblandade, inte uppmärksammas och förhindras i görligaste mån.

»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Magnus_J

skall man tro DN så blev ju konsekvensen att föraren får lämna sin provanställning och sen om det är rätt eller ej kan man ju diskutera.

facket kommentarerom att det är så stressigt yrke känns dock mer goddag yxskaft.
detär två vitt skilda saker. stressigt kan det ju vara visst men det har inget med att man inte kan låta arbete och privatliv vara skiljt.

så vitt jag vet sker igen kontakt med inom företaget med SMS.

Simon Bertilsson

Jag säger som Uffe. Det är tur att mitt gods inte kan klaga!
Telefonen är jätteviktig i mitt jobb, och med tanke på att min chef har hemligt nummer och att många andra som ringer mig sitter bakom växlar, så kan jag inte ringa tillbaks. Telefonförbud i trafiken skulle vara fullkomligt förkastligt, och skulle helt enkelt inte fungera i praktiken.

Cero

Citat från: Simon Bertilsson skrivet 09 oktober 2009, 15:13:35 PM
Jag säger som Uffe. Det är tur att mitt gods inte kan klaga!
Telefonen är jätteviktig i mitt jobb, och med tanke på att min chef har hemligt nummer och att många andra som ringer mig sitter bakom växlar, så kan jag inte ringa tillbaks. Telefonförbud i trafiken skulle vara fullkomligt förkastligt, och skulle helt enkelt inte fungera i praktiken.

De skäl du anger för att tvingas ta samtal i bilen tycker jag är ganska vaga. Såväl chefer som andra kan mycket väl lämna meddelande så ringer man upp när det passar bättre. Förhoppningsvis har du tillgång till din chefs telefonnummer i adessboken, eller är det hemligt för dig också? Tillbringar man så mycket tid i bilen och har behov av telefonen får man se till att man har en väl fungerande handsfree i bilen.

Vad man rent generellt måste ta hänsyn till är att bilen (eller bussen) inte är en telefonkiosk utan i första hand ett fordon. Det innebär att körandet, hänsyn till trafikregler och omtanke om andra trafikanter kommer i första rummet. Tyvärr glömmer många det. Jag tycker också det är en sak att ta emot samtal, om trafiksituatiinen så medger, och en helt annan sak att slå på tändningen och börja ringa samtidigt, något som en del gör. Om man kör passagerare måste man också ta hänsyn till hur de uppfattar situationen, oavsett om man skjutsar en person i sin privatbil eller om man yrkesmässigt kör en hel busslast.

JDS

Citat från: Simon Bertilsson skrivet 09 oktober 2009, 15:13:35 PM
Jag säger som Uffe. Det är tur att mitt gods inte kan klaga!
Telefonen är jätteviktig i mitt jobb, och med tanke på att min chef har hemligt nummer och att många andra som ringer mig sitter bakom växlar, så kan jag inte ringa tillbaks. Telefonförbud i trafiken skulle vara fullkomligt förkastligt, och skulle helt enkelt inte fungera i praktiken.

Jag upplever det inte som något problem, jag svarar aldrig i telefonen när jag inte har lust. Den som vill får väl lämna ett meddelande eller sms:a, så läser jag det när jag har tid. Jag känner ingen som inte har löst det där på nåt smidigt sätt. För övrigt är det rätt skönt att slippa bli störd när man jobbar!

Simon Bertilsson

Citat från: Cero skrivet 09 oktober 2009, 15:43:41 PM
De skäl du anger för att tvingas ta samtal i bilen tycker jag är ganska vaga. Såväl chefer som andra kan mycket väl lämna meddelande så ringer man upp när det passar bättre. Förhoppningsvis har du tillgång till din chefs telefonnummer i adessboken, eller är det hemligt för dig också? Tillbringar man så mycket tid i bilen och har behov av telefonen får man se till att man har en väl fungerande handsfree i bilen.

Ja, hans telefonnummer är hemligt för de flesta (utom jour/kontorspersonalen). Anledningen är att samtalen ska styras över till de som är anställda just för att svara i telefon. Det händer dock titt som tätt att han ringer. Vill jag nå honom så får jag ringa till kontoret och be dem att han ringer upp mig.......

Simon Bertilsson

Citat från: JDS skrivet 09 oktober 2009, 15:44:10 PM
Jag upplever det inte som något problem, jag svarar aldrig i telefonen när jag inte har lust. Den som vill får väl lämna ett meddelande eller sms:a, så läser jag det när jag har tid. Jag känner ingen som inte har löst det där på nåt smidigt sätt. För övrigt är det rätt skönt att slippa bli störd när man jobbar!

Telefonsamtal är en del av jobbet. Kunder, säljare eller arbetsledare behöver snabbt kunna få tag i mig om det strular till sig eller om det krävs att jag ändrar på rutten. Innan det är för sent.

Säg till exempel att en kund har fått en felleverans som snabbt behöver åtgärdas. Om jag då satt mig i bilen för att köra en sträcka på några mil, så innebär ett senare samtal att jag har kört x antal mil i onödan, när jag egentligen kunde vänt tillbaks på studs.

Carl W

Citat från: Magnus_J skrivet 09 oktober 2009, 13:56:00 PM
skall man tro DN så blev ju konsekvensen att föraren får lämna sin provanställning och sen om det är rätt eller ej kan man ju diskutera.

facket kommentarerom att det är så stressigt yrke känns dock mer goddag yxskaft.
detär två vitt skilda saker. stressigt kan det ju vara visst men det har inget med att man inte kan låta arbete och privatliv vara skiljt.

så vitt jag vet sker igen kontakt med inom företaget med SMS.

Jag tror inte han skickar SMS. Att sitta så länge och dessutom använda båda händerna, tycker jag talar för att han spelar spel på mobilen.

lil-sis

Citat från: Carl W skrivet 09 oktober 2009, 16:48:36 PM
Jag tror inte han skickar SMS. Att sitta så länge och dessutom använda båda händerna, tycker jag talar för att han spelar spel på mobilen.

Spelar det någon roll VAD han gör?

Och varför skulle det inte kunna vara sms? Somliga av oss skriver romaner  8) och använda båda händerna är bättre än att slita på samma stackars tumme.

Fast sen ska man ju låta bli när man kör... Och inte ens jag som är riktig sms-nörd har svårt att låta bli. Mobilen är still (i väskan) så länge bussen inte har p-broms ansatt (och motorn avstängd).

Carl W

Citat från: lil-sis skrivet 09 oktober 2009, 17:25:26 PM
Spelar det någon roll VAD han gör?

Och varför skulle det inte kunna vara sms? Somliga av oss skriver romaner  8) och använda båda händerna är bättre än att slita på samma stackars tumme.

Fast sen ska man ju låta bli när man kör... Och inte ens jag som är riktig sms-nörd har svårt att låta bli. Mobilen är still (i väskan) så länge bussen inte har p-broms ansatt (och motorn avstängd).

Trevligt svar. Varför skriker du VAD (Ja, versaler innebär att man skriker)?

Det spelar egentligen ingen roll vad han gör. Men då alla, inklusive media, hela tiden skriver att han skickar SMS, så skrev jag bara att det finns annat han kan ha gjort.

Ingwar Åfeldt

Det finns vetenskapliga studier som visar att det är farligare att texta och köra än att köra rattfull. För ett par månader sedan publicerades resultatet av en flerårig (2004-2007) studie som visade att risken för en lastbilsförare att orsaka en trafikolycka när han textade var 23 gånger större än om han inte textat. Studien baserades på videofilmer som tagits med kameror monterade i bilar som gick i verklig trafik och den genomfördes av Virginia Tech Transportation Institute.
http://www.cnn.com/2009/TECH/07/28/texting.driving.dangers/index.html#cnnSTCText (på engelska)

Exempel på bussförare som textar och orsakar en olycka, allt videofilmat av kameror monterade i bussen. Videon börjar med en kort reklamsnutt.
http://www.geekologie.com/2009/05/on_camera_bus_driver_crashes_w.php (på engelska)


M v h
Ingwar

Ersa

DN följer upp händelsen på Norrtäljebussen:

Bussförare får sparken för mobiltelefoni under färd
http://www.dn.se/sthlm/bussforare-far-sparken-for-mobiltelefoni-under-fard-1.971034

Sms:ande bussförare: "Jag försökte bara sköta mitt jobb"
http://www.dn.se/sthlm/busslink-sms-busschauffor-forare-1.970808

Bussförare under stark tidspress
http://www.dn.se/sthlm/bussforare-sms-bengt-bryungs-mobiltelefoni-kommunal-1.970213