Hur numrerar bolagen sina bussar?

Startat av MrX, 24 juli 2009, 12:43:58 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

virtual1

Citat från: Verspieder skrivet 06 september 2009, 10:28:04 AM
Det beror ju på hur avtalet på respektive ort ser ut. I Örebro stad blir det ju bara nya bussar nästa månad, och likadant såg det ut i Östersund januari 2001. Men det är sällan som nya avtal kräver 100% nyanskaffning.

Fast nyanskaffning är en sak, och rullande flotta en annan, om något år lär det nog flyttas in begagnade bussar in i stadstrafiken i Örebro med!

Buss-Anders

Mitt i all denna oerhörda kunskap så vill jag ställa en fråga. ???

Ibland kan det vara roligt att ställa en fråga när man ser det hela med begränsat erfarenhet och inte så mycket kunskap inom ämnesområdet.
Man ser det hela på lite håll eller som Edvard Persson sjunger "lite grann från ovan". (observera mångtydigheten på ovan). ;D

Det heter förvisso inventarienummer men jag undrar varför inget bolag sig  av av kombinationen bokstäver+siffror.
Om man utersluter åäö så har varje tecken genast 25 möjligheter.

Bokstäver skulle kunna användas till att beteckna län, trafikområde, garage eller busstyp.
Bussen skulle t.ex kunna behålla sitt specifika nummer men byta bokstäver vid omplacering till annat garage, trafikområde eller län.

"Med vänlig hälsning från den som spekulerar"

Mvh
Buss-Anders

virtual1

Citat från: Buss-Anders skrivet 07 september 2009, 19:20:26 PM
Mitt i all denna oerhörda kunskap så vill jag ställa en fråga. ???

Ibland kan det vara roligt att ställa en fråga när man ser det hela med begränsat erfarenhet och inte så mycket kunskap inom ämnesområdet.
Man ser det hela på lite håll eller som Edvard Persson sjunger "lite grann från ovan". (observera mångtydigheten på ovan). ;D

Det heter förvisso inventarienummer men jag undrar varför inget bolag sig  av av kombinationen bokstäver+siffror.
Om man utersluter åäö så har varje tecken genast 25 möjligheter.

Bokstäver skulle kunna användas till att beteckna län, trafikområde, garage eller busstyp.
Bussen skulle t.ex kunna behålla sitt specifika nummer men byta bokstäver vid omplacering till annat garage, trafikområde eller län.

"Med vänlig hälsning från den som spekulerar"

Mvh
Buss-Anders


Fast att beteckna län är väl totalt poänglöst då de flesta bussar redan är länslackade samt att garagen troligtvis redan vet vilka bussar som är 'deras' -
trafikområde skulle bli ett h*****e så vissa bussar t.ex. i Sthlms län flyttas kanske inom länet 4-6 ggr under sin tid här och vilken funktion skulle det fylla? -
busstyp är ju också helt poänglöst då garagen garanterat vet det via interna listor ändå och vad har en utomstående eller en mötande förare för använding av det?