Busslink vinner stort i Göteborg

Startat av Ulf Rådeström, 25 juni 2009, 14:00:05 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Zella

Intresant att se hur bussflottan kommer att se ut på dom olika garagen...

Ang väster... förlora GS så kanske man blir en grön sköldpadda i randig skorta  8)

Calle

Citat från: Mattias Andersson skrivet 28 juni 2009, 16:44:52 PM

Västeravtalet (frölunda) kommer besked om en månad.

Vem tror ni vinner västeravtalet? Vore ju inte helt fel om GS fick behålla all stadstrafik inom Göteborg...

Jan

Citat från: Calle skrivet 28 juni 2009, 22:27:15 PM
Vem tror ni vinner västeravtalet? Vore ju inte helt fel om GS fick behålla all stadstrafik inom Göteborg...

Utan att ha kött på benen, men just nu så har GS motvind. Göteborgs stad vill sälja ut GS men fick inga intressenter. GS får nu lägga bud som är enligt vad man tål och detta innebär just nu att man inte vinner.
I branschen 37 år

Ted Selander

Citat från: Jonas Gustafsson skrivet 28 juni 2009, 21:40:25 PM
Det finns att läsa på länken som signaturen ch bifogade på sidan 2 i denna tråd:

C:a 25 bussar för Partilletrafiken, c:a 60 bussar för Mölndalstrafiken och c:a 15 bussar för Blå Express, alltså sammanlagt c:a 100 bussar.

//Jonas G

Busslink själva anger ett något högre antal:
http://www.busslink.se/default.aspx?id=15446&refid=1609

/Ted

Jan

Citat från: Ted S skrivet 29 juni 2009, 11:48:59 AM
Busslink själva anger ett något högre antal:
http://www.busslink.se/default.aspx?id=15446&refid=1609

/Ted

Det är möjligt att några reservbussar ligger i antalet också.
I branschen 37 år

Ersa

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 26 juni 2009, 19:42:33 PM
Något som man bruka göra - eller i varje fall bör göra - när de bussar som används i trafiken är så dåliga att det är mer lönsamt att byta ut dem än att behålla dem. Ett sådant inköp är förhoppningsvis garderat med en alternativ placering för bussarna. Visst det kostar en omlackering och eventuellt också omklädsel men det är ju ändå överkomliga summor.

Någon som vet var Veolia 3874-3882 kan komma att hamna nu? B9S med låggolv och knappt 42 sittplatser passar ju inte direkt överallt. Försäljning till Busslink?

Bussmicke

Citat från: Verspieder skrivet 29 juni 2009, 19:52:35 PM
Någon som vet var Veolia 3874-3882 kan komma att hamna nu? B9S med låggolv och knappt 42 sittplatser passar ju inte direkt överallt. Försäljning till Busslink?

Ahh, där kom första frågan rörande bef. vagnpark...  ;D
Har väntat på detta ;)
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Erling.L

Citat från: Verspieder skrivet 29 juni 2009, 19:52:35 PM
Någon som vet var Veolia 3874-3882 kan komma att hamna nu? B9S med låggolv och knappt 42 sittplatser passar ju inte direkt överallt. Försäljning till Busslink?

Dom skall ju ha RME bussar o uppfattade det som att alla skall nyanskaffas
Varit på GS 9603-0111 0312-1306 Keolis från 130616 o inte att sammanblandas med min namne på Swebus

Johan B

Citat från: Verspieder skrivet 29 juni 2009, 19:52:35 PM
Någon som vet var Veolia 3874-3882 kan komma att hamna nu? B9S med låggolv och knappt 42 sittplatser passar ju inte direkt överallt. Försäljning till Busslink?

Kör man inte en del i Skåne med liknande bussar?

Johan B

Citat från: Tomas Fransson skrivet 28 juni 2009, 22:23:04 PM
Intresant att se hur bussflottan kommer att se ut på dom olika garagen...

Ang väster... förlora GS så kanske man blir en grön sköldpadda i randig skorta  8)

Förutsatt att de köper Scania då antar jag? ;)

CS

Citat från: BEL skrivet 29 juni 2009, 20:53:13 PM
Dom skall ju ha RME bussar o uppfattade det som att alla skall nyanskaffas


Det fanns inte heller några krav på ledbussar i de paket Busslink vunnit utan det rör sig om boggi och enkelaxlat.

Bussmaja

Ang. frågan om uppställning av fordon, så är det Veolia som äger depån i Järnringen.

Erling.L

Citat från: Verspieder skrivet 29 juni 2009, 19:52:35 PM
Någon som vet var Veolia 3874-3882 kan komma att hamna nu? B9S med låggolv och knappt 42 sittplatser passar ju inte direkt överallt. Försäljning till Busslink?


dom har kvar linje 24 ett år till
Varit på GS 9603-0111 0312-1306 Keolis från 130616 o inte att sammanblandas med min namne på Swebus

michael k

är detta ennu en förlustaffär för stockholms skattebetare?
vi har ju att göra med ett bolag som växte sig stora genom underanbud
tex i jönköping
turbolensen har ju minst sagt var stor genom åren
nu gråter jag ju inte över veolia som kan åka hem till frankrike och köra sopbil där
eller conkursia buss
firmor som mäst gort åt pengar för sina ägare genom underanbud och
som ofta har slagit under fötterna för kommunala bolag

Knallhatt

Citat från: michael k skrivet 26 juli 2009, 17:28:42 PM
är detta ennu en förlustaffär för stockholms skattebetare?
vi har ju att göra med ett bolag som växte sig stora genom underanbud
tex i jönköping
turbolensen har ju minst sagt var stor genom åren
nu gråter jag ju inte över veolia som kan åka hem till frankrike och köra sopbil där
eller conkursia buss
firmor som mäst gort åt pengar för sina ägare genom underanbud och
som ofta har slagit under fötterna för kommunala bolag

Ja om det är en förlustaffär eller inte, det vet vi inte än. Det är sant att det var ett antal miljoner mellan Busslink och tvåan. Men det betyder inte per automatik att det är en förlustaffär.
I anbudet var det rätt stor del av incitament. Det vill säga att operatören får betalt per stämpling. En anledning till prisskillnad mellan bolagen kan vara en gissning om framtiden. Det vill säga, hur ser resandet ut om 10 år? Har resandet ökat och i så fal med hur mycket? Den som gissar rätt här....
Ekonomin för Busslink är väl inte lysande, slår man på allabolag.se (http://www.allabolag.se/5564735057) så har det gått - 2,3 milj (2005) +20,3 milj (2006), -14,3 milj (2007) och förra året en svag vinst enligt uppgift.
Dock är det ju inte enorma underskott längre. Swebus (http://www.allabolag.se/5560570128) går också med vinst (-306 milj 2006 till +95 milj 2008) och ca 115 milj (2009). Dessvärre ser det ju inte helt lysande ut för Veolia (http://www.allabolag.se/5560424391).

Vad det gäller underbud skall nog inte vissa kommunala bolag vara något föredömme. Att Göteborgs Spårvägar la ett underbud på Frölundatrafiken 2000 är ju ingen hemlighet.....