Huvudmeny

Nattbusstillägg

Startat av RoTe, 24 juni 2009, 00:48:46 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

lil-sis

Lönen som ny förare är inte dålig.

Men utvecklingen är bedrövlig.

Jag jobbade förut inom handels, inkl nätter. Den lönen var mkt trevligare att få än den jag får nu men att köra buss är bra mkt lättsammare än att jobba ensam på 7-eleven på Stureplan  8)


Ersa

Citat från: Jo skrivet 01 juli 2009, 16:01:31 PM
Om jag förstått saken rätt jobbade du på Swebus Uppland men när man är inne och tittar på Swebus hemsida över lediga jobb finns inga tjänster utanonserade i Uppland. Viss kan man ringa och höra sig för om lediga tjänster även om de inte finns utannonserade men då krävs ju först att man får tag i ett telefonnummer som förr eller senare leder till rätt person och att den intresserade när han ringer senare och lyckas ringa vid en lämplig tidpunkt för att inte bli avvisad.

Precis. Då utannonserade tjänster saknas lär det inte saknas förare på Swebus Uppsaladepå, iaf inte på papperet. Men hur det därefter ser ut med sjukskrivningar och annan frånvaro sånt vet man ju inget om.

RoTe

Citat från: Verspieder skrivet 03 juli 2009, 20:22:19 PM
Precis. Då utannonserade tjänster saknas lär det inte saknas förare på Swebus Uppsaladepå, iaf inte på papperet. Men hur det därefter ser ut med sjukskrivningar och annan frånvaro sånt vet man ju inget om.

De har avtal med Arbetsförmedlingen på att ta in ett visst antal långtidsarbetslösa och nyanlända invandrare. Därför annonseras det inte. I det avtalet betalar arbetsförmedlingen för utbildningskostnaden. Problemet är ju att det aldrig kommer några förare. Nu har vi dock fått en till i Tierp...

lil-sis

Är det de som YA utbildar? Jag tror jag har sett samma nissar åka runt i den bussen sen i tja september eller nåt sånt?

RoTe

Citat från: lil-sis skrivet 05 juli 2009, 15:16:34 PM
Är det de som YA utbildar? Jag tror jag har sett samma nissar åka runt i den bussen sen i tja september eller nåt sånt?

Japp det är YA som utbildar...

Fredde

#65
Citat från: RoTe skrivet 03 juli 2009, 22:10:59 PM
De har avtal med Arbetsförmedlingen på att ta in ett visst antal långtidsarbetslösa och nyanlända invandrare. Därför annonseras det inte. I det avtalet betalar arbetsförmedlingen för utbildningskostnaden. Problemet är ju att det aldrig kommer några förare. Nu har vi dock fått en till i Tierp...

Är det inte bättre att man söker personal som går in för jobbet istället även ifall det kräver att företaget får betala ett busskörkort, man kan jämställa det med internutbildning, där jag jobbar kostar det företaget ca 1,5 årslön innan den nyanställda kan en befattning dvs det tar 1-2 år i snitt innan den har lärt sig allt företaget kräver för att sköta jobbet (befattningen) självständig till 100% som är kravet, kostnaden med lön & soc avg blir närmare 1 miljon kronor om det tar 2 år (lägsta lön) & här går inte AF in med några pengar heller (kontakten med AF är minimal pga att det blir för många "såll" som söker så det stör rekryteringen) Sedan har man personal som går in för jobbet till 100% så blir kunderna fler & nöja desutom.. Ett busskort kanske motsvarar en månadslön bara med soc avg...

Kan tillägga att det är inte fråga om något chefsjobb utan det är arbetare (kollektivanställda)

Kanske det är därför kollektivtrafiken har stor personalomsättning & stora klagomål på utförandet då personalavdelningarna inte har bra fokus på vilka som ska anställas?
Omsättniningen hos oss är bara ca 2-3% per år bara & det är över 1000 anställda inkl tjänstemän...

Att det fungerar dåligt i bussbranschen kan även bero på dåliga chefer samt omständiga arbetsscheman...

Ang löner så har vi Befattningsgrader dvs ju mer du kan i Befattningar desto mer i lön, dock så är man garanterad 2 lönesteg på som max 5år om man inte lär sig mer från ingångslön...  
På den avd jag jobbar så har nyanställd som inte tar lägsta befattning än & den som kan "allt" så skiljer det ca 80000kr i årslön dvs per månad 6667kr denna löneökning nådde jag på ca 5 år och här är viljan själv vart man vill komma utvecklingen, det finns folk som jobbat 20 år & mer som inte nått "taket" av olika anledningar...
Kan även tillägga att kan man allt så ökar möjligheten till mer övertid då man kan ersätta alla på avdelningen när frånvaro uppstår.
Inga problem att göra max övertid per år om man så vill, då timmvikarier eller bemanningsföretag ej kan utnyttjas...
Jag har gjort maxtid dom senaste åren redan i aug/sep max tid ötid är 200tim eller 275tim om man återför 75 timmar som ledig tid genom komptid eller veckovila när man har tur att få sådan...

Gör man max övertid lite beroende på när den görs vardag eller helg så är den värd ca 70000-85000kr/år för min del räknat på 200timmar...

Förekommer det mycket övertid inom branschen eller kör man med timvikarier istället?

JDS

Citat från: Fredde skrivet 05 juli 2009, 15:44:02 PM
Är det inte bättre att man söker personal som går in för jobbet istället

Bättre för vem?  ;D

Jonas

Citat från: Fredde skrivet 05 juli 2009, 15:44:02 PM
Är det inte bättre att man söker personal som går in för jobbet istället

Visst är det så.
Det är bl.a därför som vi slutat ta emot folk som kommer via AF och utbildar själa istället  ;)

RoTe

Misshandel på en av våra nattbussar. Som tur var är det inte chauffören som blev misshandlad denna gång...

http://www2.unt.se/avd/1,1826,MC=77-AV_ID=931858,00.html?

Nico


Som sagt tråkigt att det händer, men tyvärr inget ovanligt fenomen i sig.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman