Huvudmeny

Nattbusstillägg

Startat av RoTe, 24 juni 2009, 00:48:46 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

jocke

Det skulle stå StorHelgOB på slutet där :P

Vi får inge mer även om vi jobbar på tex Julafton eller nyårsafton. Det är nog den enda nackdelen, men annars så har du helt rätt
Jag förändrar era liv med detta inlägg

MartinMartin

Jul/Nyårsafton inom handel räknas som Lördag, du har alltså typ 120 spänn extra i OB efter kl 12 mot typ 65 om du kör buss så det är ju märkligt att man kan klaga på OB:n inom handeln som är superbra. Och om du jämför dina 120 extra som du har under hela året mot typ 30 som en bussförare har på helgen så kan du ju på ett år räkna ut hur många tusentals kronor mer du har i ob.

jocke

Jag klagade inte, jag sa bara att det är den enda nackdelen.
Jo jag vet att vi tjänar jävligt bra, bara förra månaden så fick jag ~7000:- i bara OB.

Tjänar en bussförare 65:- extra / timme på en storhelg, tex en Julafton?
Jag förändrar era liv med detta inlägg

MartinMartin

Ja, visst är det tragiskt om man jämför med att en 16 åring i kassan på Ica en vanlig Lördag har nån hundring extra  :'(

MartinMartin

From 1/6 2009

Enkelt OB 15,72
Kvalificerat OB 31,48
Storhelg 62,33

jocke

Vilka tider gäller dom lönerna då?
Jag förändrar era liv med detta inlägg

MartinMartin

Enkelt - Vardagsnätter 19-06

Kvalificerat - Fr 19 - Må 06

Storhelg - Aftonen 00 (Långfredag) - Vardag efter helg 07  (vet inte varför det är 07 här, men det är det)

Som storhelg räknas Midsommar, Pingst, Påsk, Jul & Nyår

Jo

Citat från: MartinMartin skrivet 01 juli 2009, 11:40:02 AM
Ja, visst är det tragiskt om man jämför med att en 16 åring i kassan på Ica en vanlig Lördag har nån hundring extra  :'(

Handels avtal är väl o andra sidan känt för dålig grundlön men mycket förmånligt OB-tillägg. Det är väl helt enkelt så att deras arbetsgivareorganisation valt att förhandla till sig högt OB istället för att höja lönen. Om jag inte missminner mig förhandlade sig kommunal till sämre OB för ett antal år sedan mot att man fick upp ingångslönerna och den vanliga lönen. Jag tror således den totala månadslönen för en bussförare är bättre än den som 16 åringen i kassan har.

Sedan kan jag personligen tycka att nattarbete som i längden ofta sliter hårt på kroppen borde betalas bättre. Idag är det ju i de flesta avtal bättre betalt på en helgdag än en vardagsnatt. Dessutom är jour eller beredskapsersättninen löjligt låg i många avtal då man på sätt och vis ändock blir uppbunden av jobbet. Man ska ju dock komma ihåg att det oftast finns ett visst löneutrymme som antingen kan användas till att betala en någon högre grundlön eller en lägre grundlön med lägre tillägg. Hur man vill göra är ju en smaksak men man kan ju konstatera att Handels respektive kommunal har valt olika vägar.

Jo

Citat från: RoTe skrivet 30 juni 2009, 21:59:04 PM
Vilken värld lever du i??? Det finns absolut inte gott om folk som vill jobba! Svenskar vill leva på bidrag och supa med polare hela dagarna. Hur förklarar du annars att vi aldrig lyckas få full personalstyrka på mitt jobb? Saknas ständigt 3-4 heltidstjänster.

Om jag förstått saken rätt jobbade du på Swebus Uppland men när man är inne och tittar på Swebus hemsida över lediga jobb finns inga tjänster utanonserade i Uppland. Viss kan man ringa och höra sig för om lediga tjänster även om de inte finns utanonserade men då krävs ju först att man får tag i ett telefonnummer som förr eller senare leder till rätt person och att den intresserade när han ringer senare och lyckas ringa vid en lämplig tidpunkt för att inte bli avvisad.

yngrot

Men oavsett vad alla tycker så är det ju som nån skrev tröttande att jobba natt och då tycker inte jag att det är fel att få kompensation för det. Kör själv nattbuss var 6 v. och man är rätt trött efter en sån helg..Låt de som vill jobba natt få några kronor extra det är inte mer än rätt. de flesta vill ju vara lediga när "alla" andra är det och då ska man få ordentilgt Ob  betalt för att jobba då...
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

jocke

Citat från: Jo skrivet 01 juli 2009, 15:57:39 PM
Handels avtal är väl o andra sidan känt för dålig grundlön men mycket förmånligt OB-tillägg. Det är väl helt enkelt så att deras arbetsgivareorganisation valt att förhandla till sig högt OB istället för att höja lönen. Om jag inte missminner mig förhandlade sig kommunal till sämre OB för ett antal år sedan mot att man fick upp ingångslönerna och den vanliga lönen. Jag tror således den totala månadslönen för en bussförare är bättre än den som 16 åringen i kassan har.

Sedan kan jag personligen tycka att nattarbete som i längden ofta sliter hårt på kroppen borde betalas bättre. Idag är det ju i de flesta avtal bättre betalt på en helgdag än en vardagsnatt. Dessutom är jour eller beredskapsersättninen löjligt låg i många avtal då man på sätt och vis ändock blir uppbunden av jobbet. Man ska ju dock komma ihåg att det oftast finns ett visst löneutrymme som antingen kan användas till att betala en någon högre grundlön eller en lägre grundlön med lägre tillägg. Hur man vill göra är ju en smaksak men man kan ju konstatera att Handels respektive kommunal har valt olika vägar.

Stämmer bra de, grundlönen suger. Är man över 20 och har 3 års erfarenhet så har man i dagsläget har man 115.70:-/timme. Nu vet jag inte vad en bussförare tjänar, men det är antagligen bättre.
Jag förändrar era liv med detta inlägg

RoTe

Citat från: jocke skrivet 01 juli 2009, 23:00:19 PM
Stämmer bra de, grundlönen suger. Är man över 20 och har 3 års erfarenhet så har man i dagsläget har man 115.70:-/timme. Nu vet jag inte vad en bussförare tjänar, men det är antagligen bättre.

Jag tjänar 114,67kr timmen... Det är väl det lägsta man kan tjäna som bussförare.

jocke

Citat från: RoTe skrivet 01 juli 2009, 23:14:01 PM
Jag tjänar 114,67kr timmen... Det är väl det lägsta man kan tjäna som bussförare.

Okej, det är alltså mindre än mig, jag är 24 och har 3års erfarenhet inom handels.
Hur gammal är du, samt hur länge haru jobbat? Och funkar de så inom den branschen?
Jag förändrar era liv med detta inlägg

RoTe

Citat från: jocke skrivet 02 juli 2009, 00:00:22 AM
Okej, det är alltså mindre än mig, jag är 24 och har 3års erfarenhet inom handels.
Hur gammal är du, samt hur länge haru jobbat? Och funkar de så inom den branschen?

Jag är 24, har kört buss sedan dec 2008. Man är låst till en lönetrappa som varar i ÅTTA år. Ökningen är ungefär 2000kr på den tiden. Visserligen kommer jag få lön enligt nya avtalet från 2011 men det är då det. Fortfarande åttaårig lönetrappa med dålig ökning så jag vet ju exakt vilken lön jag har när jag fyller 32 år... Den lönen accepterar jag INTE, således ser jag ingen framtid i detta yrke.  :(

nimbra

Lönen är så dålig att man inte kan reka ungdomar att köra buss,
det är ett jobb för gamlingar som inte har stora behov och kanske
hus som är betalda och utflugna barn.