Huvudmeny

Nattbusstillägg

Startat av RoTe, 24 juni 2009, 00:48:46 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Karsten

Citat från: Z skrivet 29 juni 2009, 08:33:01 AM
Mittåt som man säger i det militära, det var jag som inte kollat upp vad som gäller.

Lika så var ersättningen 500kr/natt för de med fast placering på listan och 300kr/natt för de som är kommenderade, dvs inte bara timanställda utan även heltidare  ;)

Det är nästan ännu mer intressant. Varför får de dagkommenderade mindre i ersättning? På så sätt är det ju ekonomiskt fördelaktigt för företaget om nattlistorna inte fylls, och turerna tillsätts med dagkommenderad personal. Rätt tänkt?

MrX

BBA avtalet har ju försökt lösa dessa konflikter men man verkar ju inte ha lyckats om man på vissa ställen i landet har ett extra nattbusstillägg. Jag vet inte hur många som gått över till BBA ännu så det kan ju vara stora skillnader runt om i landet. Vilket också leder till olika lösningar.

När jag kör natt enligt BBA avtalet i Tyresö gäller kvalificerat OB-tillägg, stockholmstillägg samt uppräkning (17% extra av timlönen för varje arbetad timma mellan 22-05 eller om man så vill 10 minuter extra per arbetad timma mellan 22-05). Uppräkningen innebär också en liten miss, slutar du efter 05, exempelvis 05:41 så går du miste om de sista 41 minutrarna eftersom ingen uppräkning gäller efter 05. Så fungerar det hos oss och det verkar inte vara svårt att fylla listorna. Jag tror det är fyra vardagstjänster samt sex-åtta helgtjänster.

Jonas

#32
Citat från: Karsten skrivet 29 juni 2009, 09:56:06 AM
Det är nästan ännu mer intressant. Varför får de dagkommenderade mindre i ersättning? På så sätt är det ju ekonomiskt fördelaktigt för företaget om nattlistorna inte fylls, och turerna tillsätts med dagkommenderad personal. Rätt tänkt?

Det kan jag tyvärr inte svara på.  :-\

Dock så fylls denna lista jämt vid varje sökning.

Fredde

#33
Citat från: MrX skrivet 29 juni 2009, 11:33:16 AM
BBA avtalet har ju försökt lösa dessa konflikter men man verkar ju inte ha lyckats om man på vissa ställen i landet har ett extra nattbusstillägg. Jag vet inte hur många som gått över till BBA ännu så det kan ju vara stora skillnader runt om i landet. Vilket också leder till olika lösningar.

När jag kör natt enligt BBA avtalet i Tyresö gäller kvalificerat OB-tillägg, stockholmstillägg samt uppräkning (17% extra av timlönen för varje arbetad timma mellan 22-05 eller om man så vill 10 minuter extra per arbetad timma mellan 22-05). Uppräkningen innebär också en liten miss, slutar du efter 05, exempelvis 05:41 så går du miste om de sista 41 minutrarna eftersom ingen uppräkning gäller efter 05. Så fungerar det hos oss och det verkar inte vara svårt att fylla listorna. Jag tror det är fyra vardagstjänster samt sex-åtta helgtjänster.

Där jag jobbar är det OB efter kl 17 samt fram till 06 givet är det mycket högre på helg och då alla tider på dygnet from fredag kl 17 fram till måndag kl.06.. Vi jobbar "dygnet runt" på denna arbplats med.. 6st olika som jobbar på varje "ställe" dvs drift dygnetrunt året runt...
Det ger en årsarbetstid på 1460timmar som ska fyllas upp till 1584timmar dvs vissa "fridagar" under en specad vecka som inträffar var 6:e vecka i schemat dock ej under jun-aug är det kurser eller ersätta peronal som är sjuka/lediga, dock har har vi extra OB då som är 45kr/tim vardagar dygnet runt samt 90kr/tim fredag 17 till måndag 06 när vi gör detta, då det inte finns inplanerat i schemat när vi får det varje år, dock kan bara arbetsgivaren kräva det med 8 dagars varsel som senast..  
Där till tillkommer ett tillägg på 1305kr/mån för att vi har denna lösning då det ger arbetsgivaren möjligheter att kunna styra en del av den ordinarie arbetstiden med rätt så kort varsel..

Det är en röra med OB över alla avtalsområden..

ch

Tja, arbetsgivaren kan ju beordra ordinarie personal att arbeta:

"12 §
Alla arbetsgivare som anlitar arbetstagare till arbete annat än tillfälligt skall lämna arbetstagarna besked om ändringar i fråga om den ordinarie arbetstidens och jourtidens förläggning minst två veckor i förväg. Sådant besked får dock lämnas kortare tid i förväg, om verksamhetens art eller händelser som inte har kunnat förutses ger anledning till det.

Kommentar:
Besked om arbetstidens förläggning
En arbetstagare ska normalt ha besked minst två veckor i förväg om när han ska arbeta. Ofta kan ett sådant besked lämnas långt tidigare. Regeln har tillkommit med tanke främst på deltidsanställda med oregelbunden arbetstid som förekommer inom bland annat detaljhandeln och vårdområdet. Beskedet kan lämnas skriftligt eller muntligt. Lagen kräver för övrigt inte att det finns ett arbetstidsschema. I vissa verksamheter ändras arbetstiden så ofta att det inte går att göra ett arbetstidsschema. Tvåveckorsregeln gäller inte i sådana fall. Regeln gäller inte heller om ett schema måste ändras därför att något oförutsett har inträffat (12 §). Undantag från tvåveckorsregeln kan göras med stöd av ett kollektivavtal (se kommentaren till 3 § under rubriken "Kollektivavtal")  eller, om ett sådant avtal inte kan träffas, en dispens av Arbetsmiljöverket (se kommentaren till 19 §)."
http://www.av.se/dokument/publikationer/bocker/h026.pdf

Fredde

#35
Våra förändringar när det gäller ändring i orinarie arbetstid enligt gällande schema regleras helt i kollektiv respektive lokalavtal med övergångsersättningar eller mertidsersätting eller om det blir Övertid oavsett när det sker men brukligt brukar vara att man ev informeras 4v i förväg & har man inplanerad ledighet som man valt själv vissa dagar ska det tas hänsyn till detta... Vi har även en regel som säger att vid utkallelse (av arbetsgivaren utsedd chef) får aldrig ers under 3 timmar ges, dvs blir jag utkallad 1 timme så är betalning 3 timmar övertid, det gäller även om jag bara ska komma 30 min tidigare till ett abetspass...  Det bästa jag varit med om när man vart utringd bara för att skriva på ett papper, det tog 2 minuter bara.. Men betalning var 3 timmar... Leker man med tanken lite skulle det ge en timpenning på hiskliga 30798,90kr....

Jonas

Citat från: ch skrivet 29 juni 2009, 19:25:06 PM
Tja, arbetsgivaren kan ju beordra ordinarie personal att arbeta

Som sagt var, vill man behålla personalen får man vara lite lyhörd!

ch

Denna typ av maskning finns t.ex i Göteborgs hamn. Har bekanta som jobbar där. En båt är typ 3 timmar försenad, de har suttit hela dagen och inget gjort. Båten kommer in, då säger personalen att de inte hinner lasta av båten på typ 5 timmar. De får då typ 8 timmar övertid betald och då jobbar de som fan i 4 timmar och går hem 1 timme innan de skulle ha slutat ordinarie plus får övertidsersättning på 8 timmar.

Det är det här jag menar med att jag ogillar att man ger extra betalning för att få folk att utföra ordinarie arbete. Det finns gott om folk som vill jobba, så varför ge extra betalt för folk som inte vill jobba?

Jonas

#38
Citat från: ch skrivet 30 juni 2009, 09:41:32 AM
Det är det här jag menar med att jag ogillar att man ger extra betalning för att få folk att utföra ordinarie arbete. Det finns gott om folk som vill jobba, så varför ge extra betalt för folk som inte vill jobba?


Bevisligen så fanns det inget folk när detta infördes då det var några år sedan detta kom(svårt att hitta folk som ville köra över huvud taget) och ett tillägg som man en gång infört är det svårt att tabort utan att det blir "problem".

Ditt exempel var ju kanske inte det bästa och har inget med detta med nattillägg att göra.

RoTe

Citat från: ch skrivet 30 juni 2009, 09:41:32 AMDet finns gott om folk som vill jobba, så varför ge extra betalt för folk som inte vill jobba?


Vilken värld lever du i??? Det finns absolut inte gott om folk som vill jobba! Svenskar vill leva på bidrag och supa med polare hela dagarna. Hur förklarar du annars att vi aldrig lyckas få full personalstyrka på mitt jobb? Saknas ständigt 3-4 heltidstjänster.

Kaxen

Citat från: Z skrivet 30 juni 2009, 15:39:53 PM
Bevisligen så fanns det inget folk när detta infördes då det var några år sedan detta kom(svårt att hitta folk som ville köra över huvud taget) och ett tillägg som man en gång infört är det svårt att tabort utan att det blir "problem".

Ditt exempel var ju kankse inte det bästa och har inget med detta med nattillägg att göra.

Om det inte finns något folk, vilka är det då som alltid söker listan så det är fullt på den? Var fanns de innan tillägget infördes?

ch

Citat från: RoTe skrivet 30 juni 2009, 21:59:04 PM
Vilken värld lever du i??? Det finns absolut inte gott om folk som vill jobba! Svenskar vill leva på bidrag och supa med polare hela dagarna. Hur förklarar du annars att vi aldrig lyckas få full personalstyrka på mitt jobb? Saknas ständigt 3-4 heltidstjänster.

Det finns folk som vill jobba, men det handlar givetvis också att som arbetsgivare att göra sig attraktiv. Men extraersättningar är inte rätt väg tycker jag. Då får man endast folk som gör det för pengarna.

ch

Citat från: Kaxen skrivet 30 juni 2009, 22:44:08 PM
Om det inte finns något folk, vilka är det då som alltid söker listan så det är fullt på den? Var fanns de innan tillägget infördes?
Bra fråga.

Jonas

Citat från: Kaxen skrivet 30 juni 2009, 22:44:08 PM
Om det inte finns något folk, vilka är det då som alltid söker listan så det är fullt på den? Var fanns de innan tillägget infördes?

NU finns det ju folk, hur kan detta vara så svårt att få in, läser inte folk vad man skriver??!!

Vi, liksom många andra, hade oerhört svårt att få in nya förare för några år sedan(då detta tillägg infördes), men nu är det inte längre samma problem.

jocke

Jag skulle älska att köra buss på natten, bästa tidpunkten på dygnet ju :)

På mitt nuvarande jobb inom handels har vi 50% OB efter 18:15 , 70% efter 20:00 och 100% på lördagar efter 12:00 samt hela söndagar och röda dagar på en vardag.
Vi har dock ingen kvallificerad OB eller HelgOB.

Minsta inringningstid är 4 timmar ju nu, dvs du får inte jobba mindre än 4 timmar, gör du de så har du rätt o få betalt för 4 timmar iaf.

Jag minns en söndagkväll för 1 år sedan, en kollega ringde mig, då ja bor nära jobbet, hon mådde jättedåligt, hade fått chefens tillstånd o ringa, jag kom o jobbade ~20:10 till 21:20~ , fick då betalt för 4 timmar, och eftersom de va Söndag så var de 100%, fick alltså betalt för 8 timmar pga 1 timmes jobb :)
Jag förändrar era liv med detta inlägg