Huvudmeny

Nattbusstillägg

Startat av RoTe, 24 juni 2009, 00:48:46 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

lil-sis

Men OBersättningen för oss som kör på kommunal (de flesta?) är direkt fånig...

Kaxen

Förstår inte problemet riktigt. Det är ju bara att schemalägga natturerna på fast personal, sen får de ju köra oavsett vad det tycker om det.

Jonas

Citat från: Kaxen skrivet 27 juni 2009, 10:23:34 AM
Förstår inte problemet riktigt. Det är ju bara att schemalägga natturerna på fast personal, sen får de ju köra oavsett vad det tycker om det.

Nja, det blir ju problem om ingen söker den listan...

Kaxen

Citat från: Z skrivet 27 juni 2009, 10:30:52 AM
Nja, det blir ju problem om ingen söker den listan...

Ok, det verkar arbetas rätt konstigt runt om i landet. Men det är ju arbetsgivaren som leder och fördelar arbetet så omöjligt att ordna en sån här sak ska det väl inte vara. "Listorna" får väl ändras så att de här tjänsterna finns med isf. Som anställd kan du ju inte bara komma och välja vad du vill göra.

Jonas

Citat från: Kaxen skrivet 27 juni 2009, 10:53:15 AM
Ok, det verkar arbetas rätt konstigt runt om i landet. Men det är ju arbetsgivaren som leder och fördelar arbetet så omöjligt att ordna en sån här sak ska det väl inte vara. "Listorna" får väl ändras så att de här tjänsterna finns med isf. Som anställd kan du ju inte bara komma och välja vad du vill göra.

Naturligtvis är det arbetsgivaren som leder och fördelar arbetet, men en BRA arbetgivare är också lyhörd för personalens önskemål.
Om arbetsgivaren bara pekar med "hela handen" så tenderar personalomsättningen att öka vilket inte är speciellt lönsamt i längden...

Vi har listsökning som regel en gång om året och sedan nattillägget infördes har det inte varit speciellt svårt att få folk att köra natt, snarare tvärt om, det är alltid fler som söker än vad det finns plats på listan.  ;)

Kaxen

Citat från: Z skrivet 27 juni 2009, 11:02:34 AM
Naturligtvis är det arbetsgivaren som leder och fördelar arbetet, men en BRA arbetgivare är också lyhörd för personalens önskemål.
Om arbetsgivaren bara pekar med "hela handen" så tenderar personalomsättningen att öka vilket inte är speciellt lönsamt i längden...

Vi har listsökning som regel en gång om året och sedan nattillägget infördes har det inte varit speciellt svårt att få folk att köra natt, snarare tvärt om, det är alltid fler som söker än vad det finns plats på listan.  ;)

Men det kan ju inte gälla samtliga listor, då skulle det inte vara något problem att få folk att köra natturerna. Givetvis ska arbetsgivaren vara öppen för personalens önskemål, men det ska ju fungera i praktiken också. Det är ju inte ok med en inställd tur för att personalen inte vill köra den.

ch

Citat från: Z skrivet 27 juni 2009, 10:30:52 AM
Nja, det blir ju problem om ingen söker den listan...

Det finns alltid personer som är villiga att jobba om det finns folk som inte vill jobba när arbetsgivaren vill....

Jonas

Citat från: Kaxen skrivet 27 juni 2009, 17:42:36 PM
Det är ju inte ok med en inställd tur för att personalen inte vill köra den.

Naturligtvis inte(det finns ju vissa undantag dock), och det har aldrig hänt heller(iaf inte hos oss).

Vi har en lista med nattillägg som det går ca 10-15 man på(om jag kommer ihåg rätt, kan inte kolla upp detta nu) och det är som sagt inte speciellt svårt att fylla denna.

Nattillägget infördes dessutom självmant av företaget(om jag inte kommer ihåg alldeles fel) och inte pga påtryckningar av personalen. Detta just för att uppmuntra förarna till att köra nattbussarna som vi vid tillfället hade svårt att få folk till.

737

Citat från: Z skrivet 24 juni 2009, 19:25:43 PM
Efter kontroll visade det sig att de som går på en nattlista har 500kr/natt då de kör nattrafik(utöver ob).
Timanställda har 300kr.

En timanställd som får 300 för en natt som en fastanställd får 500 för kan räkna med att få 200 till efter anmälan för diskriminering. Enligt EU-rätten är olika villkor grundat på anställningsform diskriminering.

Jonas

Citat från: 737 skrivet 28 juni 2009, 13:11:17 PM
En timanställd som får 300 för en natt som en fastanställd får 500 för kan räkna med att få 200 till efter anmälan för diskriminering. Enligt EU-rätten är olika villkor grundat på anställningsform diskriminering.

Om det skulle stämma så borde det inte finnas några timanställningar alls då det är skillnad både i lön och anställningsvilkor jämfört med de som är tillsvidareansatällda...

Kaxen

Citat från: Z skrivet 28 juni 2009, 20:51:13 PM
Om det skulle stämma så borde det inte finnas några timanställningar alls då det är skillnad både i lön och anställningsvilkor jämfört med de som är tillsvidareansatällda...

Vad är det för skillnad på lönen för en timanställd? Ang. det tråden egentligen handlar om hänger jag inte med längre. I ena svaret är det svårt att få förare på listan med nattkörning, i nästa söker massor av folk alla listor...

Jonas

Citat från: Kaxen skrivet 29 juni 2009, 01:00:46 AM
Ang. det tråden egentligen handlar om hänger jag inte med längre. I ena svaret är det svårt att få förare på listan med nattkörning, i nästa söker massor av folk alla listor...

Läser man ordentligt så framgår det rätt tydligt att det i ena fallet var svårt att få folk att köra nattbuss då nattillägg saknades, och att det sedan tillägget infördes inte är svårt att få förare att köra detsamma.

Inget nattillägg = få förare som vill köra.

Nattillägg = många som vill köra.

Hoppas detta bringar lite klarhet i frågan  ;)

ch

Jag ogillar att man ger en extra ersättning för att få folk att köra nåt.

Jonas

Citat från: Kaxen skrivet 29 juni 2009, 01:00:46 AM
Vad är det för skillnad på lönen för en timanställd?

Mittåt som man säger i det militära, det var jag som inte kollat upp vad som gäller.

Lika så var ersättningen 500kr/natt för de med fast placering på listan och 300kr/natt för de som är kommenderade, dvs inte bara timanställda utan även heltidare  ;)

Jonas

Citat från: ch skrivet 29 juni 2009, 07:41:42 AM
Jag ogillar att man ger en extra ersättning för att få folk att köra nåt.


Tycker att det är helt ok att betala extra om det behövs för att få jobbet utfört, och det är knappast någon som är unikt för bussbranchen.

Att köra nattbuss är på många ställen lite "speciellt" jämfört med vanlig trafik så ett extra tillägg kan vara på sin plats  ;)