Boås Lokaltrafik förlorade

Startat av yngrot, 18 juni 2009, 19:02:00 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

yngrot

Jo man kan ju hitta massa olika orsaker att det gick som det  gick... men Veolias bud låg rätt mkt lägre än de övrigas och så mkt lägre kostnader tror inte jag att de har.. Enligt vår vd så var det enbart på Svenljunga Tranemo delen Ev Skene  som Veolia var billigare .. Övrig trafik var priset det samma .. B-L vet ju vad trafiken kostar och tog betalt efter det... Tranemo Svenljunga är relativt dyrt att köra men det beror ju på tidtabellsupplägget...  Men hade B-L vunnit så hade det sett lite annorlunda ut, mer körningar på övrig trafik vilket inte sker i dag utan vi kör enbart Tranemo eller Svenljunga
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Jan

Citat från: Svemicke skrivet 22 juni 2009, 12:29:03 PM
Enligt vad jag har hört så lade BL det bud som det idag kostar att köra följande paket. Hur kan det bli billigare för de andra?

Det är möjligt att BL kan köra billigare än man gör idag. vad säger att det är mest effektivt idag?
I branschen 37 år

TH14

Citat från: Svemicke skrivet 22 juni 2009, 12:29:03 PM
Enligt vad jag har hört så lade BL det bud som det idag kostar att köra följande paket. Hur kan det bli billigare för de andra?
Att BL (och Buss i Väst för den delen) skulle ha lämnat in ett anbud baserat på vad det kostar att köra trafiken idag är ju rent nonsens.

Citat från: Lars Ödlund skrivet 22 juni 2009, 13:50:29 PM
Effektivare planering och samordningsvinster, dagens omlopp känns en aning ineffektiva var i allafall det intryck jag fick när jag gjorde trafiklösningen för en av anbudslämnarna, sedan verkar inte BL samordna förartjänsterna över de tre kontakt som man kör idag.

En "miss" som t.ex ofta görs är att det är inte bussen som behöver rast, pissepaus och vila utan föraren.
Ska man vara petig är det något fler kontrakt, trafiken delades vid förra upphandlingen upp i en mängd småpaket. I övrigt har Lars rätt i att det i dagens trafik inte sker någon samordning. Av olika anledningar.

Citat från: Svemicke skrivet 22 juni 2009, 10:46:16 AM
Och vad får dig att tro att det blir bättre på Veolia? Bussbolag som bussbolag. De tävlar alla mot pressade priser och dålig ekonomi. Dessutom är det ju ett underbud, vilket gör att Veolia nog inte kan vara hur frikostiga som helst gentemot sin personal. Ja ja, den som lever får se...
Det finns väl heller inget som säger att det per automatik blir sämre på Veolia?  ;)

TH14

Citat från: Lars Ödlund skrivet 22 juni 2009, 22:48:58 PM
BiV lämnade inget anbud på de två sjuhäradspaketen f.ö

//Lars

Man räknade tillsammans med BL.

Staffan Sävenfjord

Citat från: TH14 skrivet 22 juni 2009, 22:41:18 PM
Ska man vara petig är det något fler kontrakt, trafiken delades vid förra upphandlingen upp i en mängd småpaket. I övrigt har Lars rätt i att det i dagens trafik inte sker någon samordning. Av olika anledningar.

Är det jag som inte hängt med men för ett par år sedan var det vanligt att man såg en förare bli avbytt på en tätortslinje och sedan efter en kortare rast började köra på en regionlinje.
Är de tre paketen i dag som omtalas tätortstrafik (inklusive linjerna 10-16), 40-linjerna och regionallinjerna?
Jag har heller knappt sett något fall där också bussen fått pissepaus. Tidtabellskonstruktionen gör att det ibland blir långa uppehåll för bussarna men nog verkar vagnparken hos BL vara så effektivt utnyttjad som det är möjligt. Ibland alltför effektivt. Det fanns i vintras några avgångar som av omloppsskäl så gott som alltid blev försenade.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Svemicke

Citat från: TH14 skrivet 22 juni 2009, 22:41:18 PM
Att BL (och Buss i Väst för den delen) skulle ha lämnat in ett anbud baserat på vad det kostar att köra trafiken idag är ju rent nonsens.
Ska man vara petig är det något fler kontrakt, trafiken delades vid förra upphandlingen upp i en mängd småpaket. I övrigt har Lars rätt i att det i dagens trafik inte sker någon samordning. Av olika anledningar.
Det finns väl heller inget som säger att det per automatik blir sämre på Veolia?  ;)

Först ur personligt perspektiv:
Det som blir sämre, oavsett vem som hade fått trafiken och det som personligen stör mig, är att gemenskapen som finns på BL styckas upp och att det blir tråkigare körningar när blandningen styckas upp. Att bara köra landsbygd är inget kul och likaså bara i stan. Hade jag velat ha den blandningen kunde jag stannat i Skåne. Jag var rätt nöjd med fördelningen av uppgifter som fanns på BL.

Vill jag ha kvar den blandningen, måste jag arbeta på fler ställen. Då blir det heldagar på landet respektive stan. Dessutom är det nog föga chanser för mig att få jobb på Veolia här och på BL är det ju LAS-styrt att det är förbi för gott. Jag hade ju hoppats att jag en dag inom snar framtid hade fått löst proppen som sitter ivägen i dagsläget. Fast nu vet jag inte om det är till så stor nytta längre.

Jag läser inlägg av Jan Sjöberg och andra som inte ens drabbas av upphandlingen men ändå far med en massa ovidkommande åsikter. Jag drabbas av den, för jag har i tre år arbetat mot myndigheternas felaktiga behandling för att kunna komma tillbaka till det som jag en gång började i.

Jag är emot resultatet av upphandlingen eftersom det drabbar de anställda och det är varken Swebus, Veolias, Arrivas eller någon annan entreprenörs fel. Felet ligger hos Västtrafik, för hade man släppt iväg hela paketet istället så hade det inte drabbat de anställda lika hårt för då hade ändå verklsamheten varit den samma.

Det är fullkomligt ointressant ur kundperspektiv vem som kör bussen. Det står Västtrafik på den och den är blå. Priset är lik förbannat 38 kr inom kommunen och 25 kr inom tätorten.

Jag har ju sett detta mardrömsscenario i Skåne med all uppstyckad trafik där. Arriva körde tre linjer i Malmö, Swebus körde tre linjer och Connex (som det hette då) körde resterande. Det var en befriande glädje att slippa det här. Här var vi alla kollegor och här gjorde vi alla samma sak.

Fördelen i Västra Götaland är att Västtrafik inte sätter sig emot att man som timförare kör på fler bolag än ett. Jag vill minnas att Skånetrafiken satte sig emot det i Skåne. Att man bara fick jobba för en entreprenör. Att bara köra linje 14, 18 och 20 i Malmö hade inte direkt lockat mig.

Ur ett allmänt perspektiv:
Jag har inte påstått att det blir sämre på Veolia även om företaget väl inte direkt har visat sig från sin bästa sida varken i Malmö eller på linje 100 Göteborg <-> Borås.

Sedan är det ju klart att man kan spekulera i BL:s organisation. Med en trafikchef och en driftchef så blir det ju lite kostnader eftersom båda skall uppbära chefsarvode. Fast en av kostnaderna försvinner ju i augusti då trafikchefen försvinner och ersätts av en personalsamordnare istället.

Sedan pratas det bland förarna om att det sitter för mycket folk på kontoret som inte behövs. Huruvida det stämmer vill jag inte uttala mig om utan jag återger bara vad andra säger.

Trafikledningen är väl inte den bästa heller. Inte trafikledarna, för de gör ett bra jobb och sliter som myror, men organisationen av den samma är åt h-e till.

Jag jämför med Arrivas trafikledning i Malmö. Där hade man endast en trafikledare med en bil som trafikledaren arbetade i. I den hade han/hon en komradio och de var alltid ute och rörde på sig bland bussarna i den bilen. På BL sitter två stycken trafikledare på ett kontor utan möjlighet att röra sig fritt bland bussarna. De har inte ens en bil de kan rycka ut i ifall det skulle krisa utan måste ta den rerservbuss som står parkerad på Kvarngatan och det känns en aningen invecklat och efterblivet att behöva starta upp en buss och ge sig iväg. Bussen skall ju först gasas upp så att den får upp lufttrycket.

Nu verkar det dock som att man gjort i ordning två gamla färdtjänstbilar men hur dessa skall utnyttjas vet jag i dagsläget inte.

På verkstadssidan så har de flesta bussbolag idag lagt ut sina verkstadstjänster på entreprenad. Det borde slimma kostnaderna medan BL har kvar sin egen verkstad och därmed själva måste betala sociala avgifter/verkstadsgubbe. Veolia i Malmö lade väl ut sin verkstad på Volvo för ett tag sedan?

Ur det perspektivet blir det säkerligen bättre på Veolia. Dessutom styrs väl Veolia av branschfolk istället för politiskt tillsatta lekmän? Ingen i BL:s ledning har väl erfarenhet av bussbranschen?

Jag trivs på BL och tycker företaget var en bra arbetsgivare. Jag vill gärna ha kvar det som är idag, men jag förstår ju att BL har brister och sett ur det allmänna perspektivet så är kanske detta vad som behövs, men jag värdesätter ändå arbetstagarnas situation mer än aktieägares. Fast vi ska kanske vara glada? Det fanns ju sämre alternativ till entreprenörer med i anbudsgivningen och hade det blivit en ny upphandling hade risken varit stor att ett av dessa hade fått trafiken.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

michael k

egen värkstad ska man akta sig för svindyrt och dålig kvallitet

Jo

Citat från: Svemicke skrivet 23 juni 2009, 10:25:26 AM
Fördelen i Västra Götaland är att Västtrafik inte sätter sig emot att man som timförare kör på fler bolag än ett. Jag vill minnas att Skånetrafiken satte sig emot det i Skåne. Att man bara fick jobba för en entreprenör. Att bara köra linje 14, 18 och 20 i Malmö hade inte direkt lockat mig.

Vad menas med "vill minnas". Att Skånetrafikens avtal skulle vara konstruerat på sådant sätt att en förare som körde för bolag A inte också skulle få köra hos bolag B. Och om detta ändock skedde, vem skulle då Skånetrafiken straffa? Bolag A eller bolag B eller båda två? Jag tycker det låter märkligt att någon kan ha synpunkter på detta sålänge man följer vilotidsreglerna.
Om man ska följa reglerna för a-kassan torde också en sådan lösning innebära stora svårigheter att rekrytera till tjänster som inte är heltid då arbetstagaren ifråga för övrig tid inte kan anses stå till arbetsmarknadens förfogande och därmed inte är berättigad till arbetslöshetsersättning.

Ersa

Citat från: Jo skrivet 23 juni 2009, 13:09:54 PM
Vad menas med "vill minnas". Att Skånetrafikens avtal skulle vara konstruerat på sådant sätt att en förare som körde för bolag A inte också skulle få köra hos bolag B. Och om detta ändock skedde, vem skulle då Skånetrafiken straffa? Bolag A eller bolag B eller båda två? Jag tycker det låter märkligt att någon kan ha synpunkter på detta sålänge man följer vilotidsreglerna.

Att företagen själva gärna vill veta vilka andra företag deras förare eventuellt kör för är en sak. Detta för att ha koll på att man inte överbelastar sig hos firma B, så man inte klarar av sitt schema på firma A. Men att trafikhuvudmannen skulle lägga sig i sådant är fullständigt främmande för mig.

yngrot

Nej västtrafik bryr sig nog inte om du kör på flera bolag.. Dock är det inte helt lätt med dagens avtal att ha körningar på flera bolag...det är ju en del att tänka på med vilotid och sådant.. Och det är ju du som förare som skall ha koll på det...
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

TH14

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 23 juni 2009, 08:44:15 AM
Är det jag som inte hängt med men för ett par år sedan var det vanligt att man såg en förare bli avbytt på en tätortslinje och sedan efter en kortare rast började köra på en regionlinje.
Är de tre paketen i dag som omtalas tätortstrafik (inklusive linjerna 10-16), 40-linjerna och regionallinjerna?
Jag har heller knappt sett något fall där också bussen fått pissepaus. Tidtabellskonstruktionen gör att det ibland blir långa uppehåll för bussarna men nog verkar vagnparken hos BL vara så effektivt utnyttjad som det är möjligt. Ibland alltför effektivt. Det fanns i vintras några avgångar som av omloppsskäl så gott som alltid blev försenade.
Det är lika vanligt fortfarande. Vad Lars menar är kanske att exempelvis en Svenljunga- eller Skeneförare inte används i tätortstrafiken och vice versa?

Bussarnas uppehåll, i varje fall i Borås kommun, är en konsekvens av kravet på styv tidtabell.

Citat från: Lars Ödlund skrivet 23 juni 2009, 08:49:50 AM
Jo det noterade jag också, ser ut som en tavla av tidtabellskonstruktören, för att bussarna ska kunna avgå i rätt tid på nästa tur måste man med nuvarande tabell (den som anbudet grundade sig på) nästan växla bussar mellan områdena vid ank Borås, annars åtgår det fler fordon.

Det går inte med bibehållen kvalité att ha vändtider på enstaka minuter på södra torget/resecentrum
Vilka linjer är det du tänker på? Vad jag kan minnas har linjerna från Tranemo/Svenljunga snäv vändtid i Borås, men annars är det väl i normalfallet inga problem.

yngrot

Tranemo Svenljunga har kort om tid i Borås ca 5 min.. om man kommer in som linje 303  ... kör man 350 360 är det oxå ca 5 min.. tidtabellen är sån att kör du 303 så hinner du inte att köra en 303 igen  utan det blir antingen 350 eller 360...  I Tranemo har vi spetsvändning ..  samma ankomstid som avgång...Svenljunga har ca 15 min tid ..  Att vi inte kör något i Borås beror på flera saker..från början var det tänkt att man skulle köra i Borås men de flesta förarna gillade inte det .. sen kunde bussarna inte köras på alla linjer heller.. Men det nya avtalet är annorlunda samma busstyp på alla 3 siffriga linjer..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

ch

Det kan ju också finnas anledningar till varför man inte låter landsortslinjer gå över till tätortslinjer. Förseningar uppstår helt enkelt. Kolla när man i Göteborg försökte sig på att låta Gul Express (föregångaren till Flygbussarna) gå från Torslanda via centrum till Landvetter flygplats. Genom att det var en linje som gick igenom centrum så uppstod förseningar. Vad hette linjen som gick från typ Torslanda till Jonsered för några år sedan, den hade också enorma förseningsproblem om jag inte missminner mig?

Om t.ex en buss från Svenljunga skulle bli sen pga trafikolycka så kommer det dels att drabba de som ska åka en lokal linje i Borås om bussen ska gå över i tätortstrafik (eller om föraren ska byta buss), och dels skapa en följdförsening mot Svenljunga senare. Då är det faktiskt bättre att låta det vara två skilda linjer som inte har med varandra att göra, för att minska risken för störningar.

Svemicke

Citat från: Jo skrivet 23 juni 2009, 13:09:54 PM
Vad menas med "vill minnas". Att Skånetrafikens avtal skulle vara konstruerat på sådant sätt att en förare som körde för bolag A inte också skulle få köra hos bolag B. Och om detta ändock skedde, vem skulle då Skånetrafiken straffa? Bolag A eller bolag B eller båda två? Jag tycker det låter märkligt att någon kan ha synpunkter på detta sålänge man följer vilotidsreglerna.
Om man ska följa reglerna för a-kassan torde också en sådan lösning innebära stora svårigheter att rekrytera till tjänster som inte är heltid då arbetstagaren ifråga för övrig tid inte kan anses stå till arbetsmarknadens förfogande och därmed inte är berättigad till arbetslöshetsersättning.
Jag vet att det inte är tillåtet att arbeta för fler bolag än ett i Skåne och eftersom Veolia (som också kör i Skåne) här i Västra Götaland struntar i ifall jag även kör för BL eller något annat bolag så måste väl det kravet komma från trafikhuvudmannen?
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Svemicke

Citat från: Lars Ödlund skrivet 24 juni 2009, 11:53:38 AM
Huvudmannen ger ju katten i vem du jobbar åt, dom har ju ingen aning heller vem du är.... däremot kan olika operatörer ha sina egna regler, även för timmisar.

Borde då inte det gälla i hela Sverige? Hur kan Veolia i Malmö motsätta sig att jag jobbar åt ett annat bolag när samma bolag (Veolia) i Partille ger blanka f*n i det?
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -