Boås Lokaltrafik förlorade

Startat av yngrot, 18 juni 2009, 19:02:00 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

yngrot

Kammarrätten avslog B-L ansökan om överprövning. Veolia får börja köra den 13 dec.  Man kan väl gissa det de har förberett sig lite i det tysta för annars är det kort om tid ju... De har ju gott om bussar stående men hur många som klarar kraven är väl en annan fråga... 
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Staffan Sävenfjord

Citat från: yngrot skrivet 18 juni 2009, 19:02:00 PM
Kammarrätten avslog B-L ansökan om överprövning. Veolia får börja köra den 13 dec.  Man kan väl gissa det de har förberett sig lite i det tysta för annars är det kort om tid ju... De har ju gott om bussar stående men hur många som klarar kraven är väl en annan fråga... 

Det var ju krävt och utlovat nya bussar, något som alla som vinner en upphandling brukar bry sig om (nästan alla i alla fall :P). Det är knappt sex månader kvar att slutgiltigt beställa dem och få dem levererade. Det är i snävaste laget men inte omöjligt. Man får väl anta att beställningen redan ligger och att leverentören bara vänter på det slutgiltiga beskedet för att komma i gång.
De bussar som de har stående är av äldre modell och klarar inte kraven. Men de kan väl i värsta fall användas tillfälligt om tillräckligt med nya bussar inte hinner levereras.
BL torde väl få vissa svårigheter att bli av med sina bussar från 2001. De 18 Carrus Region från 1995 som ännu rullar lär väl gå till skrot efter ett par år på övertid. Likaså bör väl BL då göra sig av med sina MaxCi. För 40-linjerna torde Lahti-bussarna 157-161 räcka tillsammans med Lunda-vagnarna eller några av de äldsta MAN. Om nu tio nya OmniLink äntligen kommer vill säga.


Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Ersa

Annars får vi se hur Västtrafiks vikariedekaler ser ut. ;D

Staffan Sävenfjord

Citat från: Verspieder skrivet 18 juni 2009, 21:59:57 PM
Annars får vi se hur Västtrafiks vikariedekaler ser ut. ;D

Veolia har i snart två kört en vit buss på linje 100 utan vikariedekaler. Det har gått bra det också.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

yngrot

Hur många har såna dekaler som Skåne har??  Känns överarbetat..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Staffan Sävenfjord

Citat från: yngrot skrivet 18 juni 2009, 22:49:38 PM
Hur många har såna dekaler som Skåne har??  Känns överarbetat..

Sådana blaffor har man väl ingen annanstans. Däremot har Gävleborgs län och Västerbottens län t ex skyltar med vikariebuss i framfönstret. Jag tror det var en innovation från Karlstadsbuss 2005.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

yngrot

Apropå bussar kom jag att tänka på B-L  213-227  260-264  de skulle ju Veolia kunna hyra eller köpa av B-L  de klarar ju kraven lågentre...
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

TH14

Citat från: yngrot skrivet 18 juni 2009, 19:02:00 PM
Kammarrätten avslog B-L ansökan om överprövning. Veolia får börja köra den 13 dec.  Man kan väl gissa det de har förberett sig lite i det tysta för annars är det kort om tid ju... De har ju gott om bussar stående men hur många som klarar kraven är väl en annan fråga... 

Nej, 28 februari blir det trafikstart, vilket gör att det är gott om tid för förberedelser.


yngrot

28 feb  det var nått nytt, info jag fick var att  B-L kör till 12 dec  i så fall kör vi ju över jul och hela feb...
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Trafikar´n

Var det uttryckta krav på att avtalet skulle inledas med nya bussar? Eller är det medel och högsta åldersreglerna som gäller även från början? I det senare fallet går det ju alldeles utmärkt med något nytt, något gammalt, något lånat, något blått... Bara de upfyller fordonskraven, Nog skämtat, var det verkligen krav på helt nya fordon?
*BE CE DE och yrket sedan 1989; tro mig, jag var med, grymta månde ungarna som kör idag om de visste hur hur förarna led då

Jan Sjöberg

Miljökraven är så hårt satta att det blir nästan omöjligt att komma med ngt annat än ny vagnpark
Grattis iaf Veolia jätteroligt ,nu kan vi som inte gillar BL så mkt chansen att få jobb igen i bussbranchen.
På närmare håll  ;D
I bussyrket sedan 1990    Började min yrkesbana i SJ Buss

Staffan Sävenfjord

Citat från: Trafikar´n skrivet 19 juni 2009, 13:29:28 PM
Var det uttryckta krav på att avtalet skulle inledas med nya bussar? Eller är det medel och högsta åldersreglerna som gäller även från början? I det senare fallet går det ju alldeles utmärkt med något nytt, något gammalt, något lånat, något blått... Bara de upfyller fordonskraven, Nog skämtat, var det verkligen krav på helt nya fordon?

Det är väl som Jan Sjöberg skriver att de uppsatta miljökraven i princip krävde nya bussar. Dessutom utlovade Veolia nya bussar när de lämnade anbudet så det borde de rimligen vara bundna till.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Svemicke

Citat från: Jan Sjöberg skrivet 19 juni 2009, 16:53:33 PM
Miljökraven är så hårt satta att det blir nästan omöjligt att komma med ngt annat än ny vagnpark
Grattis iaf Veolia jätteroligt ,nu kan vi som inte gillar BL så mkt chansen att få jobb igen i bussbranchen.
På närmare håll  ;D
Och vad får dig att tro att det blir bättre på Veolia? Bussbolag som bussbolag. De tävlar alla mot pressade priser och dålig ekonomi. Dessutom är det ju ett underbud, vilket gör att Veolia nog inte kan vara hur frikostiga som helst gentemot sin personal. Ja ja, den som lever får se...
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Svemicke

Citat från: Lars Ödlund skrivet 22 juni 2009, 11:12:15 AM
På vilket sätt skulle det vara ett underbud?  Att budet är lägre än BL:s innebär inte med automatik att det är så, och i detta fall var det ytterligare två budgivare som hade ett bud som underskred BL:s.



Enligt vad jag har hört så lade BL det bud som det idag kostar att köra följande paket. Hur kan det bli billigare för de andra?
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

kurre

"Enligt vad jag har hört så lade BL det bud som det idag kostar att köra följande paket. Hur kan det bli billigare för de andra?"



Hur det kan bli billigare för någon annan att köra???

Mindre organistation
Effektivare planering
Lägre lokalhyror
Bättre avtal på bussköp

Finns ett antal parametrar som gör att andra kan vara billigare eller dyrare