Olämplig vändslinga i Borås

Startat av Svemicke, 23 maj 2009, 14:14:23 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Trafikar´n

Ang BLs backvändningar, har 159s natturer, en fredag o en lördag i Bäck kommit med? Sen har väl kanske fortf 302 Älvsered eller kanske Mjöbäck kvar en backvändning vid Överlida skola?
*BE CE DE och yrket sedan 1989; tro mig, jag var med, grymta månde ungarna som kör idag om de visste hur hur förarna led då

Svemicke

Citat från: michael k skrivet 01 juni 2009, 22:15:26 PM
här fanns tom en vändplats
även om den inte var så stor



Är vi i Morjhult nu?
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Svemicke

Citat från: Trafikar´n skrivet 01 juni 2009, 23:01:34 PM
Ang BLs backvändningar, har 159s natturer, en fredag o en lördag i Bäck kommit med?

Japp:

Citat från: Svemicke skrivet 27 maj 2009, 01:00:11 AM
Glöm inte stavkyrkan i Hedared på natten. Ytterligare en backvändning på linje 153. Sedan är det Elgarås (Borgstena) med linje 150 och Dannike med linje 159 på natturen (som även den är onödig eftersom bussen i regel går tom efter Dalsjöfors.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

michael k

en bit ifrån larv sydöst om svenljunga
det var två kilometer skogsväg ut till fiket

Staffan Sävenfjord

Citat från: michael k skrivet 07 juni 2009, 12:33:21 PM
en bit ifrån larv sydöst om svenljunga
det var två kilometer skogsväg ut till fiket

Larv ligger i Skaraborg, inte långt från Vedum. Menar du Kalv?
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

michael k

kalv är rätt jag blandar i hop det

Staffan Sävenfjord

Citat från: michael k skrivet 07 juni 2009, 17:58:37 PM
kalv är rätt jag blandar i hop det

"Oj vad det skälvde och skalv på vägen till Kalv" som Stefan & Krister diktar.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Olof Lagerkvist

Citat från: Svemicke skrivet 27 maj 2009, 00:52:15 AM
Dock förstår jag fortfarande inte varför Västtrafik och BL envisas med att köra folk till dörren. Viareds sommarstad omnämndes och jag förstår inte varför inte sommarstugeborna kan traska från andra sidan motorvägsbron till sommarstaden.

Sedan har vi fortsättningen på den linjen (42) som hela sträckningen skulle kunna köras med anropsstyrd trafik i form av taxi för fler resande är det sällan. Hålla på och dra ut med bussar där. Likaså trådämnet Vralen. Hade räckt utmärkt med taxi ut dit. Och varför kan man inte vända vid garagen i Bredared istället för att köra ut i åkermarken i Vralen? Det står i regel ändå alltid folk med bilar som väntar på de resande. Kan bilisterna inte köra lite längre mot Bredared och hämta folket där?

11 turer till ödemarken? Finns det oändliga ekonomiska resurser att ösa ur eller? Det är ju ett budgetmissbruk utan dess like! Lägg sådana turer på taxi, vill ingen åka så kan bilarna utnyttjas till annat.

Detta kanske också är en av anledningarna att det aldrig byggdes någon vändslinga vid Vralen när linje 153 kortades ner från Skattegården till Vralen. Det kanske är alltför sannolikt att linjen snart kommer kortas av ytterligare och då hade Borås stått där och gjort ännu "en Hyberg", alltså efter många års tjat om farlig korsningsvändning till slut byggt en vändslinga och sedan kort därefter dragit in linjen och lämnat vändslingan öde:
http://maps.google.com/maps?sll=37.0625,-95.677068&sspn=52.505328,77.871094&ll=57.755862,13.0133&spn=0.002181,0.004753&t=h&z=18
När det är snö är iofs den vändslingan ganska välanvänd som parkeringsplats för skidåkare eftersom skidspåren korsar vägen i närheten och då och då används den också som timmerupplag och liknande så helt oanvänd är den väl förvisso inte, men ändå... Nu är det ju ganska många år sedan vändslingan byggdes, finns det någon Boråschaufför (eller fd) som läser detta forum som korsningsvänt en buss i den här korsningen (Hybergsvägen/Sörbovägen) innan vändslingan byggdes? Hur var det i så fall? Snitthastigheten på bilarna på Hybergsvägen upplever jag som någonstans runt 90 på den här platsen...

Kuriosa: Jag ser nu att väntkuren verkar försvunnit där. Den fanns kvar i många år med texten "RIP" klo**rad med rejäla bokstäver.

Annars har Borås haft (och fortfarande har) ganska många linjer med tveksam beläggning. Dessutom med tveksam logik bakom vilka som får vara kvar och inte. Att dra in linje 41 till Hyberg var väl inte så konstigt, men det vore inte särskilt mycket konstigare att ersätta de yttersta delarna av 42, 44, 46, 153 och några till med närtrafik heller.
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-

Svemicke

Citat från: Olof Lagerkvist skrivet 12 juni 2009, 08:55:40 AM
Annars har Borås haft (och fortfarande har) ganska många linjer med tveksam beläggning. Dessutom med tveksam logik bakom vilka som får vara kvar och inte. Att dra in linje 41 till Hyberg var väl inte så konstigt, men det vore inte särskilt mycket konstigare att ersätta de yttersta delarna av 42, 44, 46, 153 och några till med närtrafik heller.

Jag är beredd att hålla med Dig fullkomligt här. Linje 44 kortades dock ner för ett tag sedan och Norlid slopades. Nu vänder bussen i Granbäcken, men beläggningen är den samma.

De flesta 40-linjer, utom möjligtvis 45 och 48/49, kan ersättas med närtrafik. Mer resenärer är det inte. Nu kommer dock linje 41 tillbaka till hösten, men då skall den gå till Gånghester istället.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

matte45

Men på vinter är det helt mörkt och man ser inte. Det finns in´gen lampa. Och då är det inte lätt. ???

Peter C

Såhär ska en riktig vändplats se ut!  ;D



Simon Bertilsson