Olämplig vändslinga i Borås

Startat av Svemicke, 23 maj 2009, 14:14:23 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Svemicke

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 27 maj 2009, 09:48:55 AM
Skall man vara petig är det linje 202 som vänder vid Elgarås även om det vid ett par tillfällen är bussarna på linje 150 som gör den svängen i stället för att stå och vänta in tid i Fristad. Kör bussen in på sågverkets område behövs en mindre backning för att komma runt, men några problem kan man knappast säga att det är att vända där (och det skrev du ju inte heller).



Linje 150 vänder vid vägkorsningen mot Elgarås vid avgångarna 01.15 och 02.45 från Södra Torget och då det efterfrågades backvändningar så är linje 150 mer värd att nämna än linje 202 som inte är destinationsskyltad Borgstena utan Borgstena Affär.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Svemicke

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 27 maj 2009, 09:54:54 AM
Används hållplatsen vid Storskogen fortfarande och i så fall av vilken linje? Fast jag håller med om att på den tiden som linje 153 vände där med vissa turer var det nog den bökigaste vändplatsen inom hela BL-området.

Har linje 153 gått hela vägen till Storskogen? Det ligger ju i Bollebygds kommun och linje 153 torde vara en linje finansierad av Borås Stad.

Storskogen trafikeras av linje 122. Hela linjesträckningen är Bollebygd - Töllsjö - Storskogen, men linjen är uppstyckad. Tror det är Vårgårdabuss som kör Bollebygd - Töllsjö medan BL kör Storskogen - Töllsjö.

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 27 maj 2009, 09:54:54 AM
Lär vara något gammalt avtal med Borås stad om att det skall finnas bussförbindelse fram till sommarstaden. Ett tag var bussarna anropsstyrda, men nu går de tydligen alltid in där även på vintern, då resandet dit torde vara noll. Inga årtetruntboende finns i området. Å andra sidan var det länge sedan jag såg boggibussar på linje 42.

Jag har inte påstått att linje 42 trafikeras av boggibussar.

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 27 maj 2009, 09:54:54 AM
Det är väl hyfsad beläggning på linje 153 till Bredared, så att köra tre kilometer extra till Vralen har väl inte så stor betydelse i sammanhanget. Det skulle bli dyrare med taxianslutning.


Så stor beläggning på den linjen är det inte. Åtminstone inte på eftermiddagarna, så då kunde hela linjen vara anropsstyrd.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Jo

Citat från: Svemicke skrivet 27 maj 2009, 14:54:25 PM

Så stor beläggning på den linjen är det inte. Åtminstone inte på eftermiddagarna, så då kunde hela linjen vara anropsstyrd.

Om nu buss behövs på de flesta avgångarna brukar det inte ligga någon ekonomi i att ställa bussen för att vissa avgångar istället köra en stor taxi där. Dessutom riskerar det bara bli krångligt för resenärerna.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Svemicke skrivet 27 maj 2009, 14:54:25 PM
Har linje 153 gått hela vägen till Storskogen? Det ligger ju i Bollebygds kommun och linje 153 torde vara en linje finansierad av Borås Stad.

Storskogen trafikeras av linje 122. Hela linjesträckningen är Bollebygd - Töllsjö - Storskogen, men linjen är uppstyckad. Tror det är Vårgårdabuss som kör Bollebygd - Töllsjö medan BL kör Storskogen - Töllsjö.

Visst. Förväxlade med Skattegården. Och jag håller med om att Storskogen är en mycket olämplig plats att vända på.

Citat från: Svemicke skrivet 27 maj 2009, 14:54:25 PM
Jag har inte påstått att linje 42 trafikeras av boggibussar.

Nej, inte du men jag skrev det i ett tidigare inlägg.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Svemicke

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 27 maj 2009, 15:25:03 PM
Nej, inte du men jag skrev det i ett tidigare inlägg.

Jaha! Då är jag med! :)
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Trafikar´n

Med risk för att ha missat något inlägg, även 303 vänder väl vissa turer med backvändning i tingarör?
122 ska enligt sista trafikordern jag hörde talas om gå extra till Hedareds stavkyrka för att vända, men jag vet inte om dubbla 122 storskogen-töllsjö finns kvar i ngt omlopp.

Som jag ser det har BL förarne en lurig vändning att göra, om det är första gången bör man analysera läget noga och det är just Hedareds stavkyrka, annars är alla vändningar som jag minns om och läst här mest normala för en yrkesförare.

Mer intressant är delen om använda taxi, anropstrafik osv. Det finns två delar där, del 1, har man redan en buss där, varför beställa ut en taxi från Borås dit som vänder oftast tom? När bussen redan är där?
del 2, anropsstyrd trafik gynnar inte resande, folk väljer hellre enskilda bilar, eller avstår enär de är rädda att missa bokningstider alternativt att trafikbolaget missar komma.

Borås är ett dåligt exempel, men generellt visar undersökningar på reellt underlag att regelbunden och fast trafik gynnar resandet.
Sen har vi miljöhänsynen svemicke, gynnar det miljön att en taxi o en buss kör parallellt till Bredared för att taxin ska fortsätta sista biten? Är det bra att köra ut taxin ifall någon vill åke sista biten?
*BE CE DE och yrket sedan 1989; tro mig, jag var med, grymta månde ungarna som kör idag om de visste hur hur förarna led då

Svemicke

Citat från: Trafikar´n skrivet 29 maj 2009, 00:37:10 AM
Med risk för att ha missat något inlägg, även 303 vänder väl vissa turer med backvändning i tingarör?
122 ska enligt sista trafikordern jag hörde talas om gå extra till Hedareds stavkyrka för att vända, men jag vet inte om dubbla 122 storskogen-töllsjö finns kvar i ngt omlopp.
Tror det finns en dubbeltur där åt andra hållet på morgonen. Vet inte exakt hur det ser ut på eftermiddagen, men en buss förstärker linje 550 till Storskogen klockan 16.25 från Södra Torget (skyltad 550 Töllsjö) och fortsätter därefter som linje 122 till Töllsjö. Vad den andra turen gör vet jag inte.

Citat från: Trafikar´n skrivet 29 maj 2009, 00:37:10 AM
Som jag ser det har BL förarne en lurig vändning att göra, om det är första gången bör man analysera läget noga och det är just Hedareds stavkyrka, annars är alla vändningar som jag minns om och läst här mest normala för en yrkesförare.

Mer intressant är delen om använda taxi, anropstrafik osv. Det finns två delar där, del 1, har man redan en buss där, varför beställa ut en taxi från Borås dit som vänder oftast tom? När bussen redan är där?
del 2, anropsstyrd trafik gynnar inte resande, folk väljer hellre enskilda bilar, eller avstår enär de är rädda att missa bokningstider alternativt att trafikbolaget missar komma.

Borås är ett dåligt exempel, men generellt visar undersökningar på reellt underlag att regelbunden och fast trafik gynnar resandet.
Sen har vi miljöhänsynen svemicke, gynnar det miljön att en taxi o en buss kör parallellt till Bredared för att taxin ska fortsätta sista biten? Är det bra att köra ut taxin ifall någon vill åke sista biten?


Jag menade inte att en taxi ska stå och vänta i Bredared utan att hela turen från Borås skall köras med taxi. Det är i regel aldrig mer än två, tre resande som åker ut till Bredared från Borås med 153:an vid avgångarna 18.40 och 20.40. Tillbaka brukar det inte vara någon.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Staffan Sävenfjord

Citat från: Svemicke skrivet 29 maj 2009, 02:02:08 AM
Tror det finns en dubbeltur där åt andra hållet på morgonen. Vet inte exakt hur det ser ut på eftermiddagen, men en buss förstärker linje 550 till Storskogen klockan 16.25 från Södra Torget (skyltad 550 Töllsjö) och fortsätter därefter som linje 122 till Töllsjö. Vad den andra turen gör vet jag inte.


Tittar man i tidtabellen borde det inte finnas något behov av att vända i Töllsjö längre. Två turer ankommer till Storskogen: 06.47 och 07.17. Åtminstone den senare fortsätter som linje 550 till Borås. Tidigare har det varit så att den förstnämnda gått tom till Bollebygd igen. Och då kan man undvika vändningen genom att ta vägen via Hedared-Töllsjö.
Tre turer avgår Storskogen: 06.00, 15.18 och 16.58. De båda senare går som linje 550 Borås-Storskogen. Den förstnämnda borde rimligen komma tom från Borås.
Historiskt sett har det dock förekommit vändningar vid Storskogen vilket har gått till så att bussen kört ut på väg 180 och sedan backat (precis som Svemicke tidigare beskrev). Det är 70 km/tim på vägen förbi Storskogen, men många bilister kör fortare än så. Sikten är också relativt begränsad.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Svemicke

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 29 maj 2009, 08:43:34 AM
Tittar man i tidtabellen borde det inte finnas något behov av att vända i Töllsjö längre. Två turer ankommer till Storskogen: 06.47 och 07.17. Åtminstone den senare fortsätter som linje 550 till Borås. Tidigare har det varit så att den förstnämnda gått tom till Bollebygd igen. Och då kan man undvika vändningen genom att ta vägen via Hedared-Töllsjö.
Tre turer avgår Storskogen: 06.00, 15.18 och 16.58. De båda senare går som linje 550 Borås-Storskogen. Den förstnämnda borde rimligen komma tom från Borås.

Så är det nog ja.

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 29 maj 2009, 08:43:34 AM
Historiskt sett har det dock förekommit vändningar vid Storskogen vilket har gått till så att bussen kört ut på väg 180 och sedan backat (precis som Svemicke tidigare beskrev). Det är 70 km/tim på vägen förbi Storskogen, men många bilister kör fortare än så. Sikten är också relativt begränsad.


Ja, det var inte mer än ett år sedan man gjorde så. Det innebar också att man fick stå och vänta i Storskogen i 30 minuter på nästa avgång. Man hade anslutning med linje 550 både till och från Borås.

Har inte Du varit med Hans-Åke på en sådan tur, Staffan? Jag vill minnas att vi var med båda för ett år sedan någon gång.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Staffan Sävenfjord

Citat från: Svemicke skrivet 01 juni 2009, 01:01:10 AM
Har inte Du varit med Hans-Åke på en sådan tur, Staffan? Jag vill minnas att vi var med båda för ett år sedan någon gång.

Jodå, men då åkte vi 14.50 från Södra torget med linje 550. Denna fortsatte direkt från Storskogen till Töllsjö. Det är då bara en vanlig svängningsmanöver och ingen backning. Från Töllsjö sedan tomkörning till Bollebygd, därifrån skoltur till Olsfors (dock var även denna av någon anledning tom) och sedan åter tomkörning tillbaka till Södra torget.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Svemicke

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 01 juni 2009, 09:03:22 AM
Jodå, men då åkte vi 14.50 från Södra torget med linje 550. Denna fortsatte direkt från Storskogen till Töllsjö. Det är då bara en vanlig svängningsmanöver och ingen backning. Från Töllsjö sedan tomkörning till Bollebygd, därifrån skoltur till Olsfors (dock var även denna av någon anledning tom) och sedan åter tomkörning tillbaka till Södra torget.


Ja just det! Vagn 205 va?
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Staffan Sävenfjord

Citat från: Svemicke skrivet 01 juni 2009, 11:04:08 AM
Ja just det! Vagn 205 va?

Nästan:


Från Storskogen till Nya Zeeland:
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

yngrot

Första gången den hpl vart med på bild   eller???  Och så säger de att det tar lång tid att åka till Nya Zeeland....  så vitt jag minns tar det ca 15 min... ;D
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Staffan Sävenfjord

Citat från: yngrot skrivet 01 juni 2009, 17:37:31 PM
Första gången den hpl vart med på bild   eller???  Och så säger de att det tar lång tid att åka till Nya Zeeland....  så vitt jag minns tar det ca 15 min... ;D

Nya Zeeland har nog varit med förut men utan buss. Dessutom är bilden en reprisbild. Om man åker med linje 159 eller 404 tar det nog ungefär en kvart från Södra torget, ja. För oss tog det 9 minuter, men så var det ju också en tomtur som kunde köra motorvägen.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

michael k

här fanns tom en vändplats
även om den inte var så stor