Olämplig vändslinga i Borås

Startat av Svemicke, 23 maj 2009, 14:14:23 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Svemicke

Utanför Borås vid linje 153:s slut i Vralen finns ingen vändslinga för bussen utan här hänvisas förarna till at vända i en vägkorsning. Här skall man alltså manövrera en boggibuss under stress av andra bilars närvaro. Nu har visserligen bilisterna här ute tålamod att låta busschaufförerna manövrera bussarna i korsningen men det är inte alltid de skickligaste förarna som sätts till att köra ut här.


Här har vi den så kallade vändslingan.


Som synes så har räcket fått sig en och annan buckla.


Den här stackars reflexstolpen har fått sig en och annan törn. Den har nog gett upp hoppet om ett upprätt liv framöver.


Även ett och annat blått skrapmärke från bussarna kan hittas på räckena vid vändslingan/korsningen.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Nupski

Är det inte bara att backa upp på den lilla vägen, kan man inte backa skall man inte ratta buss. Ser ju inte så komplicerat ut.

Svemicke

Det är inte alla som reder ut det.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Nupski

Citat från: Svemicke skrivet 23 maj 2009, 14:30:18 PM
Det är inte alla som reder ut det.

Skicka dem till körskolan på nytt är väl ett bra råd för dessa. Ser inte hela korsningen på bilden men 153 vänder väl vid Klinten och kör inte bort till Vralenvägen?

Trafikar´n

Håller med, kan man inte backvända i en så pass stor korsning ska det vara körskolan igen! o sen kan man ifrågasätta alla 12 veckors skolor som godkänner förare som anser detta som en svår manöver.
*BE CE DE och yrket sedan 1989; tro mig, jag var med, grymta månde ungarna som kör idag om de visste hur hur förarna led då

Niklas Bygdestam

Citat från: Tomas skrivet 23 maj 2009, 14:56:32 PM
Skicka dem till körskolan på nytt är väl ett bra råd för dessa. Ser inte hela korsningen på bilden men 153 vänder väl vid Klinten och kör inte bort till Vralenvägen?

Citat från: Trafikar´n skrivet 23 maj 2009, 15:13:46 PM
Håller med, kan man inte backvända i en så pass stor korsning ska det vara körskolan igen! o sen kan man ifrågasätta alla 12 veckors skolor som godkänner förare som anser detta som en svår manöver.

På bilden tycker jag att det ser rätt lätt ut att vända där. Men nu ser jag bara på bilder och det ger mig kanske fel intryck. Det kanske är svårare i verkligheten. Ofta måste man se saker på riktigt för att förstå

Men varför passar de inte på att bygga om till en riktig vändslinga om det nu har hänt saker där? Då slipper man problemet
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Leif D

Självklart måste man klara av att vända sitt fordon genom backning, det gäller väl alla typer av vägfordon. Annars har man väl knappast vid ratten att göra, alltså retur till körskolan med dom....
Men tyvärr är ju detta ett vanligt fenomen, som sagt !

Tur man slipper sånt i det egna jobbet allafall, bara byta ände o köra tillbaka.....    fast nog skulle jag fixa de där, både med boggi och med ledbuss, inga problem.
;-)

Simon Bertilsson

Citat från: Svemicke skrivet 23 maj 2009, 14:30:18 PM
Det är inte alla som reder ut det.

Då ska man inte heller manövrera ett sådant fordon. Det tillhör de grundläggande kunskaperna...
Den typen av vändningar är för övrigt vardag för en distributionsförare, men visst. Är det ofta man vänder där så kanske det kunde vara läge för en slinga, om än att det ser väldigt glest trafikerat ut.

Christer K

Citat från: Simon Bertilsson skrivet 23 maj 2009, 18:17:32 PM
Då ska man inte heller manövrera ett sådant fordon. Det tillhör de grundläggande kunskaperna...
Den typen av vändningar är för övrigt vardag för en distributionsförare, men visst. Är det ofta man vänder där så kanske det kunde vara läge för en slinga, om än att det ser väldigt glest trafikerat ut.

Det finns regler hur detta ska vara utformat, det finns någon som är skyddsombud eller liknade på arbetsplatsen så får väl det göra en bedömning hur läget är på plats.
Återvänds gator bör ha en vändplan. För bilar med en längd av 8 meter behövs en vändyta med diametern 18 meter vändplan 

På platser där det inte går att anlägga vändplan kan en T- korsning accepteras. 3 m x 8 m minsta utrymme.

Större och längre fordon kräver mer utrymme.

/ Christer K


             
Började med buss april 1976 Örebro Trafik AB, AB Omnibus, Göteborgs Spårvägar, Linjebuss, Swebus Express, Swebus, ETT Trafik AB, Närkebuss, Flexima (körde åt Eurolines),Ragn-Sells AB. Bus4you mars 2020.

Leif D

Citat från: Christer K skrivet 23 maj 2009, 18:35:14 PM
Det finns regler hur detta ska vara utformat, det finns någon som är skyddsombud eller liknade på arbetsplatsen så får väl det göra en bedömning hur läget är på plats.
Återvänds gator bör ha en vändplan. För bilar med en längd av 8 meter behövs en vändyta med diametern 18 meter vändplan 

På platser där det inte går att anlägga vändplan kan en T- korsning accepteras. 3 m x 8 m minsta utrymme.

Större och längre fordon kräver mer utrymme.

/ Christer K         

Som arbetsplats räknas väl i sånna fall det fasta ställe där personalen inställer sig för tjänstgöring. Fordonen är ju arbetsredskap och vägen torde ju inte hamna under skyddsombudets område att bevaka.
Dock kan ju skyddsombudet påtala för arbetsledningen, att de bör ta upp kontakter med väghållaren om att om möjligt anlägga en vändplats för busstrafiken.

Eller.... ?
;-)

Staffan Sävenfjord

Citat från: Leif D skrivet 23 maj 2009, 21:30:53 PM
Som arbetsplats räknas väl i sånna fall det fasta ställe där personalen inställer sig för tjänstgöring. Fordonen är ju arbetsredskap och vägen torde ju inte hamna under skyddsombudets område att bevaka.
Dock kan ju skyddsombudet påtala för arbetsledningen, att de bör ta upp kontakter med väghållaren om att om möjligt anlägga en vändplats för busstrafiken.

Eller.... ?

Vändplatsernas utformning måste väl i högsta grad vara en sak för skyddsombuden. Som visas på Svemickes bild har vissa bussförare tydligen problem med manövreringen här. Det kan ju bero på att vändtiden bara är några minuter och att bussen nästan alltid är sen till Vralen. Blir alltså lite stressigt om man skall försöka hålla tidtabellen.
Nu kör jag som bekant inte själv buss men jag har sett (skickliga) bussförare vända här utan problem. Min bedömning är också att det inte skall vara alltför svårt. Det är antagligen ovanan vid att backa som vållar problemen. Men det finns värre vändplatser hos Borås Lokaltrafik, t ex Viareds sommarstad där en boggibuss måste ha hela baköverhänget över en kant om man skall vända. Här sker också vändningen mitt på linjen. Vändplatsen vid Norlid är numera borttagen, men den var om möjligt ännu värre.
Det borde ju inte vara ett oöverstigligt problem att anlägga en riktig vändslinga vid Vralen. Kanske man skulle pröva en sådan där bussvändskiva som nämns i trådbusstråden.  :) Eller överväga att vända i Bredared i stället för Vralen. Fast det är svårt med vändplatser där också.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Trafikar´n

Eller en nornal backvändning, vidhåller att kan man inte backvända utan slinga är något fel.
o säger inte det är fel på förarna efter deras bristfälliga utbildning, men tycker man det är svårt kanske man inte fått lära sig jobbet
*BE CE DE och yrket sedan 1989; tro mig, jag var med, grymta månde ungarna som kör idag om de visste hur hur förarna led då

Peter Elmheden

Synd att inte alla är lika duktiga som folk här på snacket.
Det hade sparat de olika bolagen mycket pengar i stället för att laga plåtskador ;)

UglyJazz

Vilken tur att räcket finns där och ser tillräckligt stadigt ut så att det kan skydda dom stackars krakarna (rattvridarna, räcket lär stå kvar) från att åka nedför det rysliga stupet...
Gold Wing 1800 på fritiden, annars kört yrkesmässigt i 23 år nu...

Dson