Det var bättre förr - eller kanske inte...

Startat av AL, 03 februari 2009, 12:21:56 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

preacher

Pär Busschaufför sen 86 Jobbar på Bergkvarabuss

yngrot

Har alla Bergkvara dörrknappar till vänster??  Fler bolag som valt så??
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Trafikar´n

förarplats för konsumexpediter
och de hatar sina....
*BE CE DE och yrket sedan 1989; tro mig, jag var med, grymta månde ungarna som kör idag om de visste hur hur förarna led då

preacher

Alla 105 Citarorna i Blekinge Har Likadana Förarplatser
Pär Busschaufför sen 86 Jobbar på Bergkvarabuss

Trafikar´n

Och en panel som inte ger föraren någon möjlighet att kolla mer än vad datorn väljer att visa, skapar nog mer haverier än vad som bevisats än. I tråden om största instrumentpanelen skrev ngn om att för mycket information distaherar expediten förlåt föraren, men det är ju en fråga om förmåga att hantera sitt fordon och informationen, och kunskap om vad som visas. Fast det klart, programmerar datorn att signalera stoppande fel så tjänar man ju pengar i verkstaden.
*BE CE DE och yrket sedan 1989; tro mig, jag var med, grymta månde ungarna som kör idag om de visste hur hur förarna led då

preacher

Citat från: Trafikar´n skrivet 25 februari 2009, 21:23:38 PM
Och en panel som inte ger föraren någon möjlighet att kolla mer än vad datorn väljer att visa, skapar nog mer haverier än vad som bevisats än. I tråden om största instrumentpanelen skrev ngn om att för mycket information distaherar expediten förlåt föraren, men det är ju en fråga om förmåga att hantera sitt fordon och informationen, och kunskap om vad som visas. Fast det klart, programmerar datorn att signalera stoppande fel så tjänar man ju pengar i verkstaden.


Nope inga haverier än. Datorerna visar förstås det som dom är programmerade till o visa. Lyser det rött ska man ju stanna oavsett om det är en Volvo el. Scania. Att jag föredrar Mercan för egen del beror nog på att jag kört det mest även om jag kört det mesta i bussväg sen jag började jobba med det här.
Pär Busschaufför sen 86 Jobbar på Bergkvarabuss

Svemicke

Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Trafikar´n

Fast varför lyser det rött?
Sannolikhetsfel är vanligt förekommande, med äkta mätare kan en duktig förare eller via samband trafikledare avgöra hur allvarligt felet är. Men det är ju borta eftersom expediterna inte kan hantera den o så mycket information.

Men MAN, Merca mm flera tjänar ju pengar,, o yrket förlorar status
*BE CE DE och yrket sedan 1989; tro mig, jag var med, grymta månde ungarna som kör idag om de visste hur hur förarna led då

Svemicke

Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Simon Bertilsson

Citat från: Trafikar´n skrivet 25 februari 2009, 15:27:03 PM
förarplats för konsumexpediter
och de hatar sina....

Är det något fel med att vara konsumexpedit (även om man som jag föredrar ICA), eller ska jag tolka det som att du tycker förarplatsen är positiv och att konsumexpediter är det samma?  ::)

preacher

Citat från: Trafikar´n skrivet 25 februari 2009, 22:37:24 PM
Fast varför lyser det rött?
Sannolikhetsfel är vanligt förekommande, med äkta mätare kan en duktig förare eller via samband trafikledare avgöra hur allvarligt felet är. Men det är ju borta eftersom expediterna inte kan hantera den o så mycket information.

Men MAN, Merca mm flera tjänar ju pengar,, o yrket förlorar status


Sannoliksfel är inte direkt sannolika utan med hjälp av en dator i bussen behöver man inte glo på en massa olika mätare hela tiden utan man kan koncentrera sej på körningen istället. Trodde faktiskt att Volvo o Scania hade slopat sin mätarskog på instumentbrädan. Finns nog en varningssignal där åxå om man letar.Och nej jag sitter bra o får plats(190 lång) inga problem där.Tyvärr har jag aldrig jobbat som Kassör i någon affär men det trevliga med det här yrket är att det finns folk från alla yrkeskårer. Tråkigt att ni aldrig fått provköra Citaron men ni är välkommna till Blekinge om ni vill prova en.

Nu har vi ju en egen Auktoriserad Mercedersverkstad så vi har inga problem med Servicen.

Ps Jag handlar på Konsum ibland o Personalen där är alltid glada o trevliga o verkar trivas med sitt jobb.

Ps 2 Jag har tyvärr inte kört någon Volvo el Scania nyare är 2003 årsmodell därför kan jag inte uttala mej hurvida den är bättre eller sämre är Citaron
MVH
Pär

Pär Busschaufför sen 86 Jobbar på Bergkvarabuss

yngrot

Intressant att du tycker du har bra plats såg en av era Citaro på Älvsjömässan och jag upplevde den mkt trång och även kolleger från olika bussbolag sa samma sak..däremot håller jag med dig angående grundprincipen med den tyska brädan att man slipper se massa mätare men när det bara dyker upp falska meddelande då slutar man ju tro på dem och till slut blir det ett haveri .. Har sett nya MAN där har de ju gått tillbaka med mätare igen..Vet du om Bergkvara övriga Mercor har samma med dörrknappar exvis de som rullar i Lund
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Jan

Citat från: Verspieder skrivet 03 februari 2009, 14:16:37 PM
Början på en lista:

  • Steglös "dimmer" på expeditionslampan var något jag gillade i tidiga 80-tals Säfflevagnar.
  • 2+1-halvljusen som innebar två halvljuslampor tända samtidigt på höger sida var också bra.
  • Att kunna välja inre (eller nedre) "reservhalvljus" när en halvljuslampa var trasig var värdefullt.
  • Stora dubbla blinkers fram och tredubbla bak, växelvis blinkande. Tydligt och trafiksäkert. Försvann detta redan med MaxCin?
  • Dubbla vindrutor medgav lodräta torkarblad som alltid har mindre is och snö på bladen än vågräta.
  • Självklart ska båda sidorutorna vara öppningsbara, och inte enbart den bakre.

MAN bussarna i Skåne har dimmer. Stadsbussarna har också delad frontruta.
I branschen 37 år

Jan

Däremot så har värmen i alla nya bussar blivit sämre. Scania och volvos kranar, dvs vrid höger för kallare och vänster för motsatsen. Detta fungerade alltid. ???
I branschen 37 år

preacher

Citat från: yngrot skrivet 26 februari 2009, 14:32:10 PM
Intressant att du tycker du har bra plats såg en av era Citaro på Älvsjömässan och jag upplevde den mkt trång och även kolleger från olika bussbolag sa samma sak..däremot håller jag med dig angående grundprincipen med den tyska brädan att man slipper se massa mätare men när det bara dyker upp falska meddelande då slutar man ju tro på dem och till slut blir det ett haveri .. Har sett nya MAN där har de ju gått tillbaka med mätare igen..Vet du om Bergkvara övriga Mercor har samma med dörrknappar exvis de som rullar i Lund

Tyvärr har jag bara varit inne i o åkt med Gasbussarna i Lund kan inte komma ihåg var knapparna satt. Utrymmet är sådant att jag kan sitta med benen som jag vill o kan ha armarna med allt inom räckhåll.Min väska får plats o jackan är inte i vägen.Det är okey för mej.
Kommer ihåg en buss från Sj tiden 2091 tror jag den hette (Danskbygge??) med Wilsonlåda, där hade man ont både här o där efter att ha varit igång några timmar.Allt satt så man var tvungen o sträcka sej.Men som sagt alla sitter olika o i en del bussar passar man o i en del inte.
Trevlig dag
Pär
Pär Busschaufför sen 86 Jobbar på Bergkvarabuss