Det var bättre förr - eller kanske inte...

Startat av AL, 03 februari 2009, 12:21:56 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Svemicke

Citat från: Simon Bertilsson skrivet 05 februari 2009, 23:45:15 PM
Och det uppskattas, så det får ni gärna fortsätta med. :)
Irriterande när en busschaufför börjar blinka och samtidigt svänger ut när man kommer tio meter bakom med en lastbil.
I Borås går inte det för BL har kopplat bussarna så att dörrbromsen inte släpper förrän föraren blinkar vänster.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Svemicke

Citat från: Martin Maltkvist skrivet 05 februari 2009, 23:43:03 PM
Pysljudet vid dörrstängningen på t.ex CN113 ser jag som ett diggabelt ljud och något helt annat än dagens varianter.
Runda lyktglas och dubbla blinkers fram ser så mycket bättre ut och rent estetiskt var det delvis bättre förr.
Det pysljudet är rätt öronbedövande, tycker jag.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

AL

Citat från: Simon Bertilsson skrivet 05 februari 2009, 23:45:15 PM
Och det uppskattas, så det får ni gärna fortsätta med. :)
Irriterande när en busschaufför börjar blinka och samtidigt svänger ut när man kommer tio meter bakom med en lastbil.

Slår själv ut blinkersen samtidigt som jag stänger bakdörrarna, och på så vis "talar om" för gemene privatbilist att nu är det dags att flytta på sig...  Sedan kör jag ut och antingen får dom byta fil eller bromsa in!  Punkt slut!  Har varken lust eller ork med något velande hit och dit, och dessutom har jag tidtabeller att följa!

Däremot brukar jag alltid avbryta blinkandet om t ex en lastbil eller långtradare är på g bakom, och ge denne en chans att fortsätta utan att behöva bromsa in!

Svemicke

Citat från: AL skrivet 06 februari 2009, 00:35:31 AM
Slår själv ut blinkersen samtidigt som jag stänger bakdörrarna, och på så vis "talar om" för gemene privatbilist att nu är det dags att flytta på sig...  Sedan kör jag ut och antingen får dom byta fil eller bromsa in!  Punkt slut!  Har varken lust eller ork med något velande hit och dit, och dessutom har jag tidtabeller att följa!

Däremot brukar jag alltid avbryta blinkandet om t ex en lastbil eller långtradare är på g bakom, och ge denne en chans att fortsätta utan att behöva bromsa in!
Min filosofi också.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Björn Ax

Citat från: Svemicke skrivet 05 februari 2009, 23:10:01 PM
Man blinkar i god tid för att påkalla för bilister att man ämnar lämna busshållplatsen.
Jag brukar blinka när dörrarna är stängda. Ser jag då att en bilist är så pass nära att den inte hinner stanna så släpper jag förbi den. Jag blinkar inte och bara åker ut. Då slipper man irritationen om dörrarna går upp igen.

Citat från: Simon Bertilsson skrivet 05 februari 2009, 23:45:15 PM
Och det uppskattas, så det får ni gärna fortsätta med. :)
Irriterande när en busschaufför börjar blinka och samtidigt svänger ut när man kommer tio meter bakom med en lastbil.

Ja det gör inte jag. vissa chaufförer som man ser när jag åker med dom är livsfarliga. Dom börjar åka, blinkar sen och sist kollar i spegeln om det kommer nån bakom. Helt livsfarligt.
Jag blinkar, kollar om det är nån som inte kommer hinna stanna och sen åker om det är klart.

Jag tycker det inte är så bra mentalitet att tänka så att jag svänger bara ut. Om ni inte vill bli påkörda så flytta er. Det är helt fel sätt att tänka.
Är som det står i vår förarhandbok. "Bilister är skyldiga att släppa ut bussen men du har ingen rättighet att köra före" "I trafiken har vi bara skyldigheter inga rättigheter"

Så att tänka "Jag har en tidtabell att följa" tycker jag är lite fel. Det är då jag tror olyckor händer. Man blir stressad att tiden rinner iväg. Är det mycket folk och mycket trafik så blir man sen. Vad gör det? Jag har iaf månadslön. Den blir inte mindre hur sen jag än må vara.

Mitt tänkande är såhär: Jag kommer hellre fram sen, än inte komma fram alls.

AL

#35
Nja, fast "filosofin" bakom detta med att lägga i blinkers samtidigt som man stänger dörrarna är just att i ett tidigt skede informera bilister om att bussen är på väg ut från hållplats. Fördelen med detta är att man sparar mycket tid, särskilt på sträckor där trafikintensiteten är hög. Att sitta och vänta tills någon bilist "förbarmar" sig över en och släpper ut en från hållplatsen kan ta en evighet och det fungerar inte i längden.  Har jag som förare klargjort mina avsikter i god tid innan, och bakomvarande bilister väljer att helt strunta i regelverket - ofta beroende på att många under inga omständigheter kan acceptera att ett tyngre fordon hamnar "före" i trafiken - så får man helt enkelt finna sig i att bromsa in när jag kör ut! Dessutom är det sannolikt i hög grad beroende på var man kör.  I t ex Göteborg har det blivit allt vanligare med hållplatser som stryper all övrig trafik under tiden bussen befinner sig på hållplats, medan det naturligtvis är en annan sak på större och mer trafikerade vägar där istället hållplatsfickor fungerar bättre.

Självklart handlar det inte om att "vräka sig ut" i gaturummet Björn Ax, utan snarare att göra det smidigare och enklare och samtidigt minimera risken för incidenter i och omkring hållplatser.  Bilister är ofta "veliga" när det kommer till tyngre fordon i trafiken, och just detta "velande" måste man utnyttja för att få trafiken att fungera och flyta på ett bra sätt för alla parter!

Just detta med utkörning från hållplats är något som är ganska intressant, och sättet man väljer att hantera det på ger ett mycket tydligt resultat.  Kör man t ex en linje där merparten kolleger använder den "filosofi" jag själv använder, märks detta tvivelslöst då man knappt behöver röra blinkersen förrän samtliga bilister byter fil eller bromsar in för att släppa ut en. Gör man emellertid ett tillfälligt inhopp på en annan linje där kollegerna istället har en annan filosofi, d v s man blinkar och väntar snällt tills någon förbarmar sig, så är det snarare regel än undantag att respekten för bussar och hållplatsmiljöer är obefintlig bland merparten bilister!  Min upplevelse är att miljön i och kring hållplatser där bussföraren är tydlig med regelverket, (på ett trafiksäkert sätt givetvis), dramatiskt förbättras till gagn inte minst för våra resenärer!

Simon A

Pappa brukar köra en variant, om han inte blir utsläppt, att långsamt smyga ut från fickan för då blir till slut nån så orolig att den bromsar och då är det bara att köra ut. Något som kan fungera om man vill ut på en vältrafikerad gata med ett långt pärlband av bilar också.

//Simon

Svemicke

Citat från: Simon A skrivet 08 februari 2009, 20:04:09 PM
Pappa brukar köra en variant, om han inte blir utsläppt, att långsamt smyga ut från fickan för då blir till slut nån så orolig att den bromsar och då är det bara att köra ut. Något som kan fungera om man vill ut på en vältrafikerad gata med ett långt pärlband av bilar också.

//Simon

Det är ju ett bra knep.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

preacher

Måste nog säga att jag är nöjd med förarplatsen i Citaron. Växlen går att lägga i med Handbroms men aktiveras el förrän handbroms släppt.

Det finns Knapp för att aktivera dörrbroms

Knapparna till dörrarna sitter till vänster på Panelen(jag håller åxå i Biljettbordet med höger hand för att avlasta kroppen lite)

Jag får plats(190 Lång) Det finns plats för vä.foten att vila.

Men visst saknar man en del gamla goda finesser från den gamla vagnparken. Kan det vara så att dom "Gamla Ingenjörerna" har blivit ersatta av nytt folk med nya ideer. Det brukar ju va så att nya inte vill lyssna på gamla ideer därför försvinner lite av det gamla "sunda förnuftet".
Pär Busschaufför sen 86 Jobbar på Bergkvarabuss

Svemicke

Citat från: preacher skrivet 22 februari 2009, 12:45:23 PM
Måste nog säga att jag är nöjd med förarplatsen i Citaron. Växlen går att lägga i med Handbroms men aktiveras el förrän handbroms släppt.

Det finns Knapp för att aktivera dörrbroms

Göteborgs Spårvägatrs MAN-bussar har också knapp för at aktivera dörrbroms, men det har inte Borås Lokaltrafiks, så det är nog en "specfråga" från beställaren.

Citat från: preacher skrivet 22 februari 2009, 12:45:23 PM
Men visst saknar man en del gamla goda finesser från den gamla vagnparken. Kan det vara så att dom "Gamla Ingenjörerna" har blivit ersatta av nytt folk med nya ideer. Det brukar ju va så att nya inte vill lyssna på gamla ideer därför försvinner lite av det gamla "sunda förnuftet".

Det är nog tvärtom också på vissa ställen. Äldre vill inte lyssna på nya idéer.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

yngrot

Dörrbromsknappen på MAN och Neoplan valde vi bort vid specning för vi ville ha dem lika våra gamla men tyvärr blev det ju inte så...annars är ju den lilla vippan för dörrbroms standard på tyska bussar dock har de ej automatisk dörrbroms när dörrar öppnas.. 
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Svemicke

Citat från: yngrot skrivet 22 februari 2009, 18:03:41 PM
Dörrbromsknappen på MAN och Neoplan valde vi bort vid specning för vi ville ha dem lika våra gamla men tyvärr blev det ju inte så...annars är ju den lilla vippan för dörrbroms standard på tyska bussar dock har de ej automatisk dörrbroms när dörrar öppnas.. 
De är långt ifrån lika de gamla bussarna på många andra punkter, så vad hade de gjort om de var olika även här?
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Buss-Anders

Efter att mestadels har kört Volvo och ibland Setra blir det nu en hel del körning med  MAN stadsbussar av både diesel- och gasmodell.Som tur är blir det en hel del Volvo fortfarande dock inte i stan.
Våra nya   Raskenbussar från MAN är dock väldigt bra att köra.

Pratade med en tekniskt ansvarig för bussar och fick mig till dels en hel del matnyttig kunskap.Varför är MANs förarplatser på stadsbussarna så små jämfört med de gamla Volvo vi hade.
Jo för MAN är inte gjorda för att sälja biljetter från förarplatsen.

Ute i Europa så säljs biljetterna utanför bussen. Svenska bussar görs enligt VTI-standard där biljettförsäljning ingår ombord. Vägtrafikinstitutet som har mätt upp vilka mått som krävs.I Europa har man Europastandard utan biljettförsäljning och det ska inte förväxlas med EU-normer. EU har inte sagt något om hur en förarplats ska se ut.
Vovlo tycker jag i allmänhet är klart mycket bättre än MAN vad gäller förarplatsen både vad gäller utförandet och funktionen. Man sitter helt enkelt bättre. Har bättre benutrymme och en rejäl podester som ger en säkrare plats som förare och man ser bättre. När vi ska backa ut våra bussar från plattan så ska vi ha Hazardblinkersen på. Blinkljusen är så platserade på MAN att deras ljusblink slår i bakspeglarna så man inte ser så bra.Likaså vid utfart från hållplatser.
Listan kan göras lång över Volvos överlägsenhet om allt utom priset.

Dock gillar jag inte de nya knapppanelerna, satellitpanelerna på Volvo. Det är ju bara några få cm mellan ratten och panelen.Lätt att komma åt en knapp ibland.


Mvh
Buss-Anders

RoTe

Citat från: Buss-Anders skrivet 22 februari 2009, 22:36:51 PM

Dock gillar jag inte de nya knapppanelerna, satellitpanelerna på Volvo. Det är ju bara några få cm mellan ratten och panelen.Lätt att komma åt en knapp ibland.


Mvh
Buss-Anders


Instämmer. Förstår inte varför de inte kunde ha några centimeter extra mellanrum där. Jag brukar slå i vänsterhanden när jag snabbt ska använda blinkersspaken...

Björn Ax

Citat från: RoTe skrivet 22 februari 2009, 23:43:11 PM
Instämmer. Förstår inte varför de inte kunde ha några centimeter extra mellanrum där. Jag brukar slå i vänsterhanden när jag snabbt ska använda blinkersspaken...

Håller med men neoplan är inte mycket bättre dom heller.
Våra lite äldre biogas bussar som har inv nr 15x och uppåt är blinkersspaken väldigt nära instrumentpanelen.