Det var bättre förr - eller kanske inte...

Startat av AL, 03 februari 2009, 12:21:56 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

AL

För oss som varit "aktiva" i kollektivtrafikens tjänst under många år där gamla bussar med jämna intervaller ersatts med nya, infinner sig ibland såväl irritation som glädje över nymodigheter vad gäller utrustningen man hanterar i sitt dagliga arbete.  Tanken med denna tråd är närmast ett försök att jämföra synpunkter och åsikter förare emellan vad gäller t ex instrumentering och annat på våra bussar, och detta kan lämpligen göras på följande sätt, (dock ej i någon särskild ordning);



Vindrutetorkare

Vill minnas att de CR112:or som jag rattat hade den förträffliga möjligheten att hastigheten på ett mycket enkelt sätt kunde ställas in beroende på om regnet - eller snön - behagade trilskas genom att vägra att falla ned med kontinuitet.  Denna möjlighet försvann dock med senare modeller och fabrikat, något som ibland ger upphov till stor frustration, speciellt då torkarblad och ruta inte alltid är överens.  Vem är inte alltför medveten om dessa irriterande "tjut" och "skrap" ibland?  >:(

Tack och lov börjar hastighetsreglering återigen införas, åtminstone på de senaste bussar som levererats, och då genom att man helt enkelt använder intervalltorkarna och ställer in hastigheten!

Bedömning;  Försämring som förbättrats

Dörrmanövrering

Eftersom jag själv alltid kör med högerhanden vilande på "myntbordet", är detta nya fenomen med dörrpaneler på höger sida, istället för på vänster sida nedanför sidorutan, ett högst irriterande påfund!

Bedömning;  Försämring

Dataskärmar

Numera skall det informeras om att dörrar är öppna - eller stängda, för det kan jag som förare förstås inte hålla reda på själv!  ::)  Sedan finns det förstås information som är ganska bra att få, som t ex att "man behöver fylla på bränsle"!  Fast man kan förstås tycka att om det ändå skall informeras att bränslenivån är låg, varför då inte berätta hur mycket som egentligen finns kvar!  Detta skulle underlätta för att avgöra hur lång sträcka fordonet kan användas innan det är helt kört! Och inte minst minimera en del "onödiga" vagnbyten under t ex slutfasen av en tjänst!

I början var det förstås spännande med alla dessa koder och felmeddelanden som dök upp av och till, men numera bryr man sig nästan aldrig eftersom man mer eller mindre "tappat förtroendet" för vad som konstant felmarkeras. Och samtidigt kan man ju undra hur man lyckades köra innan dessa dataskärmar dök upp överallt?

Bedömning;  Försämring

Belysning, (inre och yttre)

Yttre strålkastare, eller borde man kanske skriva "värmeljus", för det är väl ungefär vad det är man sitter och kör med idag. Möjligen kanske en ficklampa till hands kan hjälpa att hiva ut genom sidorutan för att förbättra synbarheten vid behov.  Kommer ihåg att CR112:orna hade ett reglage där man kunde välja vilka av de 4 ljusen, (eller en kombination av dessa), som kunde användas, något som var kalas beroende på situation.  Kul också när man "hälsade" på en kollega som inte hade en aning om denna möjlighet!

Den inre belysningen, eller expedionsbelysningen som den också kallas, är mer personlig och varierar från fall till fall och från förare till förare. Kör man B-tjänster vill man ogärna ha en arenastrålkastare lysa upp förarplatsen när man öppnar framdörrarna, utan en mer behaglig belysning.

Bedömning;  Yttre - Försämring, Inre - Oförändrat

Dock bör tilläggas att bedömningen vad gäller inre är beroende av fabrikat och modell. Inom t ex GS förekommer ofta klagomål om att destinationsskyltarna saknar belysning kvällstid, något som i många fall beror på att förare medvetet undviker att placera reglagen i rätt läge under kvällstid.  Och förklaringen är just att vissa expedionsbelysningar är som arenastrålkastare, och då speciellt på MAN-bussarna.

Instrumentpanel, knappar

En bild säger så mycket, och ibland stämmer detta också när det gäller symboler på en del knappar i och omkring instrumentbrädan.  Men det är inte alltid den säger vad den borde säga, och har man ingen bruksanvisning till hands när det behövs står man sig slätt.  Är det jag eller har en del tillverkare svårt att hitta symboler som snabbt och enkelt talar om för handhavaren vad som varnas för? Har sett t ex någon knapp som mer tycks tala om att jag håller på att drunkna i kraftig sjögång, trots att närheten till närmsta vatten är på ett betryggande avstånd.

Bedömning;  Försämring

Förarplats

Behöver det sägas så mycket mer?  Trångt och jävligt!   >:(  En annan detalj; har ett minne av att det på CR112:orna fanns en liten "fålla" strax ovanför pedalerna på golvet, där man kunde "vila" vänsterbenet genom att sticka in vänsterfoten. Mycket skönt!  Ni som kört CR112 vet säkert vad jag menar!

Bedömning;  Försämring

Dörrbromsar

På tidigare modeller, t ex B58:or och CR112:or, kunde man enkelt fixa en behaglig inbromsning vid hållplatser genom att öppna framdörrarna innan bussen helt stannat.  Försöker man sig på motsvarande idag, är det mer regel än undantag att det blir rejält trångt bland trafikanter vid framdörrarna.

Bedömning;  Försämring

Okey, detta är vad jag kommer på just nu, men vet att det finns mer!  Andra som har liknande synpunkter?




homer

#1
Nu har jag inte rattat gamla scanior sen jag tog körkort men väl b10m som också har haft alla dem där "lull-lull" grejerna som är trevliga, som omställbara strålkastare om en lampa går sönder, möjlighet att ändra intervallhastigheten på torkarna, detta är saker som tyvärr har glömts bort när man har specat nya bussar...


på förarplatsen är de ju Tyska bussar som har dåligt med plats, nya volvo 8500 har ordenligt med plats för benen så där kan jag inte klaga, dessutom är stolarna på nya vagnar mycket trevligare än på gamla

Ersa

Början på en lista:

  • Steglös "dimmer" på expeditionslampan var något jag gillade i tidiga 80-tals Säfflevagnar.
  • 2+1-halvljusen som innebar två halvljuslampor tända samtidigt på höger sida var också bra.
  • Att kunna välja inre (eller nedre) "reservhalvljus" när en halvljuslampa var trasig var värdefullt.
  • Stora dubbla blinkers fram och tredubbla bak, växelvis blinkande. Tydligt och trafiksäkert. Försvann detta redan med MaxCin?
  • Dubbla vindrutor medgav lodräta torkarblad som alltid har mindre is och snö på bladen än vågräta.
  • Självklart ska båda sidorutorna vara öppningsbara, och inte enbart den bakre.

Nupski

Underbar slutsats  ;D hittade expeditionsljus dimmer på GS 242 igår och det är tacksamt men sen alla blipp funktioner och datorer som man plockar in i dagens bussar är bara irriterande. Körde GS 975 på ångorna från Bergsjön - Kruthus här i veckan och då pep det till och kom upp en varning på mittdisplayen att du bör tanka snarast och inte gick det att bara "nolla" det för det återkom var 500e meter tills jag var på garageplan.

AL

Detta med dimmer hade jag faktiskt glömt bort, men när det nu nämns så kommer jag ihåg hur praktiskt det var!  :)

En annan sak som nämns är sidorutorna. Bra reflektion, håller med!  Detsamma gäller blinkersen som också nämns!  Vad jag dock glömde nämna och som ger upphov till irritation - speciellt när man arbetar med en mängd olika fordon till vardags - är just det senaste "idiot"påfundet med tvånget att släppa handbromsen innan växeln läggs i!

Kommer ihåg första gången jag rattade en 900-vagn som har just denna egenskap, något som jag dock inte kände till vid den tidpunkten.  Kunde för mitt liv inte begripa varför det tutade hysteriskt i bussen, och oavsett vad jag kollade - eller provade - så vägrade det sluta.  Det var först vid ankomst till ändstation som jag insåg var "felet" låg!  Nu vet man ju om det, men oj vad man gör fel nästan dagligen beroende på vilka bussar man rattat innan!  Men ännu har jag inte funnit någon logik bakom idiotin! 

Nico


Citat från: AL skrivet 03 februari 2009, 16:11:36 PMVad jag dock glömde nämna och som ger upphov till irritation - speciellt när man arbetar med en mängd olika fordon till vardags - är just det senaste "idiot"påfundet med tvånget att släppa handbromsen innan växeln läggs i!

Kommer ihåg första gången jag rattade en 900-vagn som har just denna egenskap, något som jag dock inte kände till vid den tidpunkten.  Kunde för mitt liv inte begripa varför det tutade hysteriskt i bussen, och oavsett vad jag kollade - eller provade - så vägrade det sluta.  Det var först vid ankomst till ändstation som jag insåg var "felet" låg!  Nu vet man ju om det, men oj vad man gör fel nästan dagligen beroende på vilka bussar man rattat innan!  Men ännu har jag inte funnit någon logik bakom idiotin! 

Där ser man vad olika man ser på saker och ting. Själv tycker jag att funktionen tvärtom är ganska smart. Logiken i det hela torde ligga i det faktumet att det inte är så bra att kunna gasa med växeln i drivande läge och handbromsen åtdragen. Om inte annat så kan det ju uppstå vissa skador på somliga delar.

»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

AL

Citat från: Nico skrivet 03 februari 2009, 17:27:06 PM
Där ser man vad olika man ser på saker och ting. Själv tycker jag att funktionen tvärtom är ganska smart. Logiken i det hela torde ligga i det faktumet att det inte är så bra att kunna gasa med växeln i drivande läge och handbromsen åtdragen. Om inte annat så kan det ju uppstå vissa skador på somliga delar.



Så det är alltså därför som denna funktion tillkommit?  Är detta introducerat även på andra fabrikat som Scania?

Nico


Misstänker att det kommer att komma på fler märken då funktionen sparar pengar. Vagnarna tar som sagt en del stryk beroende på handhavandemissar som denna så kan man låta tekniken hindra dessa så är det inte fel. I grunden är det ju även lätt att komma in i rätt rutin/tänk efter ett tag så att man har detta med att lossa handbromsen först och lägg i växel sedan i ryggmärgen.  ;)
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

AL

Absolut!  Det är väl snarare det faktum att har man haft en vagn innan där just denna funktion inte finns, så per automatik lägger man i växeln och släpper sedan bromsen - med efterföljande irriterande oljud!  Och det motsatta också förstås!  Kan tänka mig att detta i ett extremfall skulle kunna skapa oönskade situationer, d v s om man innan rattat en vagn med den nya funktionen, och sedan övertar en vagn stående i ett nedförslut som saknar funktionen!

Det är när allt kommer omkring en vanesak!

yngrot

Ja vanans makt är ju stor. Tyvärr blir ju bussarna mer komplicerade för varje år som går. Det första inlägget håller jag helt med om...  intervall steglös försvann väl på 80talet har jag för mig... dimmer på biljettbordslampan var ju en specfråga vi har aldrig haft det i Borås...  vi hade dock krav på elefantsnabelskydd på den lampan såm man inte blir halvblidn när dörren öppnas... en underlig sak där vidlag är ju på Carrus Vega där det sitter ettlysrör ovan framdörren och sen en lampa inne över föraren som tänds när dörren öppnad en lampan bländar ju mycket vi fick verkstaden att koppla om så att lampan inne hos föraren fick en egen knapp så nu tända "bara" lysrör och lampan med bländskyddet på..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

markuz85

Steglös intervalltorkare finns i div. vagnar ur 113-serien i Märsta också, så det fanns inte bara i 112. En potentiometer man vrider på, perfekt.

Ersa

Varningspip när växel + handbroms är aktiverade är bara okej om vagnen samtidigt har en knapp där man kan aktivera dörrbromsen vid stopp utan att röra dörrarna. Det är ett rent otyg att behöva lägga ur växeln vid varenda rödljus bara för att slippa behöva trycka ner bromspedalen under dryg väntan. Alternativt låter vissa oengagerade förare bli att p-bromsa för att slippa lägga ur växeln... och om de då tuppar av eller om foten halkar... ja då rullar bussen kanske ut på tvärgatan med all korsande trafik.

Knapp för aktivering av dörrbromsen finns bl.a på Neoplan och Solaris. Underbar funktion som bör finnas på alla tätortsvagnar.

AL

Citat från: Verspieder skrivet 03 februari 2009, 21:27:09 PM
Varningspip när växel + handbroms är aktiverade är bara okej om vagnen samtidigt har en knapp där man kan aktivera dörrbromsen vid stopp utan att röra dörrarna. Det är ett rent otyg att behöva lägga ur växeln vid varenda rödljus bara för att slippa behöva trycka ner bromspedalen under dryg väntan. Alternativt låter vissa oengagerade förare bli att p-bromsa för att slippa lägga ur växeln... och om de då tuppar av eller om foten halkar... ja då rullar bussen kanske ut på tvärgatan med all korsande trafik.

Knapp för aktivering av dörrbromsen finns bl.a på Neoplan och Solaris. Underbar funktion som bör finnas på alla tätortsvagnar.

Absolut!  Håller med till 100%. Om man som jag väljer att hastigt vrida på dörreglaget för främre dörren/dörrparet och aktivera dörrbromsen vid väntan på t ex grönt ljus, och därmed slippa sitta med foten på bromsen, så är det dock något som enbart funkar på bussar med inåtgående dörrar. I annat fall, och på andra bussar, använder jag istället just handbromsen, men med den nya funktionen blir det ett otyg!  >:(

Nico

Citat från: Verspieder skrivet 03 februari 2009, 21:27:09 PM
Varningspip när växel + handbroms är aktiverade är bara okej om vagnen samtidigt har en knapp där man kan aktivera dörrbromsen vid stopp utan att röra dörrarna. Det är ett rent otyg att behöva lägga ur växeln vid varenda rödljus bara för att slippa behöva trycka ner bromspedalen under dryg väntan. Alternativt låter vissa oengagerade förare bli att p-bromsa för att slippa lägga ur växeln... och om de då tuppar av eller om foten halkar... ja då rullar bussen kanske ut på tvärgatan med all korsande trafik.

Knapp för aktivering av dörrbromsen finns bl.a på Neoplan och Solaris. Underbar funktion som bör finnas på alla tätortsvagnar.

Finns även sådana funktioner/knappar på nyare Volvo B7R och B9S.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Björn Ax

Oj oj. Märks verkligen att medelåldern är hög här.  ;D

Vindrutetorkare:
Ja jag tycker det beror på buss. Tyska bussar som kör med enbart 1 spak för torkare och blinkers är det värsta jag vet. dom som fortfarande kör med 2 spakar och man kan bara dutta ner spaken lite för att få ett slag med torkarna är underbara.

Bedömning: Vet inte. Inte kört så många "gamla" bussar.

Dörrmanövrering:
Är så underbart med 2 knappar på höger sida istället för en spak på vänster sida.
Jag gillar att bara behöva trycka ner en knapp för att öppna dörrarna.

Bedömning: Klar förbättring

Dataskärmar:
Här kommer vi till det helt underbara. Detta är det bästa som har kommit i bussar NÄR dom fungerar.
Vad är lättast. Se en text där det står klart och tydligt vad det är fel på tex "minskad retardereffekt" eller nåt annat. Eller som i dom gamla bussarna där tydligen |||/_ betyder generellt fel. Jaha det var ju enkelt. I dom gamla bussarna behöver instruktionsboken för att kunna se vad minsta lilla fel betyder.

Bedömning: Klar förbättring

Belysning yttre:
Ja vad ska man säga. Helt klart beroende på buss här. Swebus flygbussar 54xx i uppsala har helt underbara lysen. Blir nästan dag när man slår på helljusena. GUB's bussar gamla scanior 630-633 har urusla lysen. Ser knappt vägen.

Bedömning: förbättring beroende på bussmodell

Instrumentpanel knappar:
Här tycker jag gamla bussar och nya är likvärdiga. Jag har inga problem att hitta det jag behöver.

Bedömning: Varken bättre eller sämre

förarplats:
Ja vad ska jag säga. Kan ju bara jämföra med våra gamla scanior. Jag har en plånbok fastsatt i mitt bälte på byxorna på höger sida. Ska jag lägga i pengar i denna på våra gamla scanior slår jag alltid i armbågen i nån j*vla balk bakom mig. Gör ont som f*n. I våra nya MAN bussar har jag inte detta problem.

Bedömning: Liten förbättring

Så jag går emot nästan alla här och säger att jag gillar nya bussar ENORMT mycket bättre än gamla bussar. Men sen är jag endast 26 år och väldigt teknikintresserad.

Ser jag en buss med dörrvred och gamla instrument och inga dataskärmar så svimmar jag nästan.  ;D