Linje 100 Göteborg-Borås i framtiden(2010)?

Startat av Stefan K, 27 januari 2009, 18:10:18 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gunnar

In till Landvetter centrum kommer linje 100 inte att gå, däremot kommer en motorvägshållplats att byggas vid Landvetter centrum (på samma sätt som motorvägshållplaten vid Kungälv) som skulle vara klar och i trafik till sommaren. Dock ligger man inte bra till tidsmässigt så man tror nu att runt årskiftet skall den vara klar. Inom en inte allt för lång framtid kommer även terminalen vid Landvetter centrum att flytta närmare motorvägen, så att man får bättre bytesmöjligheter i Landvetter. Det enda man just nu diskuterar är dock vilka linjer som verkligen skall stanna vid den nya motorvägshållplatsen!!

Staffan Sävenfjord

Citat från: Gunnar skrivet 20 februari 2009, 19:12:26 PM
In till Landvetter centrum kommer linje 100 inte att gå, däremot kommer en motorvägshållplats att byggas vid Landvetter centrum (på samma sätt som motorvägshållplaten vid Kungälv) som skulle vara klar och i trafik till sommaren. Dock ligger man inte bra till tidsmässigt så man tror nu att runt årskiftet skall den vara klar. Inom en inte allt för lång framtid kommer även terminalen vid Landvetter centrum att flytta närmare motorvägen, så att man får bättre bytesmöjligheter i Landvetter. Det enda man just nu diskuterar är dock vilka linjer som verkligen skall stanna vid den nya motorvägshållplatsen!!

Jag håller det fortfarande för såväl otroligt som olämpligt att linje 100 skall stanna där. På väg mot Göteborg går det väl bra för då behöver ju bussarna bara stanna för påstigande om det finns platser kvar. Men i motsatt riktning riskerar ju bussarna att bli fullsatta av resenärer till Landvetter, som har andra fullgoda alternativ.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Svemicke

Citat från: Gunnar skrivet 20 februari 2009, 19:12:26 PM
In till Landvetter centrum kommer linje 100 inte att gå, däremot kommer en motorvägshållplats att byggas vid Landvetter centrum (på samma sätt som motorvägshållplaten vid Kungälv) som skulle vara klar och i trafik till sommaren. Dock ligger man inte bra till tidsmässigt så man tror nu att runt årskiftet skall den vara klar. Inom en inte allt för lång framtid kommer även terminalen vid Landvetter centrum att flytta närmare motorvägen, så att man får bättre bytesmöjligheter i Landvetter. Det enda man just nu diskuterar är dock vilka linjer som verkligen skall stanna vid den nya motorvägshållplatsen!!
Hade inte Sibylla och ICA legat ivägen kunde man flytta alltihop så det får anslutning till motorvägen och dra vägen där busstationen ligger idag, men det lär ju inte hända.

Exakt hur skall den nya terminalen placeras?

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 20 februari 2009, 22:19:44 PM
Jag håller det fortfarande för såväl otroligt som olämpligt att linje 100 skall stanna där. På väg mot Göteborg går det väl bra för då behöver ju bussarna bara stanna för påstigande om det finns platser kvar. Men i motsatt riktning riskerar ju bussarna att bli fullsatta av resenärer till Landvetter, som har andra fullgoda alternativ.


Jag håller med Dig. Det har väl även diskuterats att linje 100 ska gå av vid Örgryte och gå som Röd in till Nisseterminalen. Om Röd Express ska läggas ner försvinner det fullgoda alternativet och då lutar det ju åt att linje 100 övertar resenärerna från Landvetter till Göteborg. Det lär behövas mycket bussar i så fall.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Staffan Sävenfjord

Citat från: Svemicke skrivet 21 februari 2009, 00:55:01 AM
Jag håller med Dig. Det har väl även diskuterats att linje 100 ska gå av vid Örgryte och gå som Röd in till Nisseterminalen. Om Röd Express ska läggas ner försvinner det fullgoda alternativet och då lutar det ju åt att linje 100 övertar resenärerna från Landvetter till Göteborg. Det lär behövas mycket bussar i så fall.

Ja, det finns med i förslaget. Fördelen är att bussarna kan stanna t ex vid Korsvägen och Brunnsparken i så fall. Det innebär ett par minuter längre restid till Nisse dock.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Johan B

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 21 februari 2009, 09:58:43 AM
Ja, det finns med i förslaget. Fördelen är att bussarna kan stanna t ex vid Korsvägen och Brunnsparken i så fall. Det innebär ett par minuter längre restid till Nisse dock.


Man kan ju köra som 300 gjorde ursprungligen, Korsvägen-Berzeliigatan och så via Allén direkt till Nisseterminalen.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Johan B skrivet 21 februari 2009, 10:34:18 AM
Man kan ju köra som 300 gjorde ursprungligen, Korsvägen-Berzeliigatan och så via Allén direkt till Nisseterminalen.

Fast då får man inte med Brunnsparken.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Svemicke

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 21 februari 2009, 09:58:43 AM
Ja, det finns med i förslaget. Fördelen är att bussarna kan stanna t ex vid Korsvägen och Brunnsparken i så fall. Det innebär ett par minuter längre restid till Nisse dock.

Men detta går inte att införa förrän vi har ett enhetligt biljettsystem i hela länet. Annars lär linje 100 ta lika lång tid på sig att lasta som linje 300/330 gör idag.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Staffan Sävenfjord

Citat från: Svemicke skrivet 21 februari 2009, 14:30:22 PM
Men detta går inte att införa förrän vi har ett enhetligt biljettsystem i hela länet. Annars lär linje 100 ta lika lång tid på sig att lasta som linje 300/330 gör idag.

Det ligger en hel del i det, men ett sådant system måste vara klart till december 2010. I annat fall går hela tågupphandlingen, gällande från detta datum och där anbud skulle vara inne i går, i stöpet.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Svemicke

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 21 februari 2009, 16:42:07 PM
Det ligger en hel del i det, men ett sådant system måste vara klart till december 2010. I annat fall går hela tågupphandlingen, gällande från detta datum och där anbud skulle vara inne i går, i stöpet.


Skulle anbuden vara inne igår?
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Staffan Sävenfjord

Citat från: Svemicke skrivet 21 februari 2009, 17:00:56 PM
Skulle anbuden vara inne igår?

För tågtrafiken ja. Linje 100 är inte med i denna upphandling utan kommer att upphandlas separat. Ibland får man precis som man vill...
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Johan B

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 21 februari 2009, 10:48:30 AM
Fast då får man inte med Brunnsparken.

Sant men nytta med att angöra både Brunnsparken och Nisseterminalen kan diskuteras, låt gå att det är till fördel för dem som inte har så pigga ben. Dessutom hävdar ju Västtrafik envist att det inte får plats fler linjer i Brunnsparken och att då linje 100 ska behöva masa sig igenom trafikinfarkten som nämnda park samt Kungsportsplatsen kan utgöra i rusningen känns inte som en optimering om du frågar mig. Då känns Korsvägen som en lika bra bytespunkt till stadstrafiknätet.

Svemicke

Citat från: Johan B skrivet 22 februari 2009, 00:21:27 AM
Sant men nytta med att angöra både Brunnsparken och Nisseterminalen kan diskuteras, låt gå att det är till fördel för dem som inte har så pigga ben. Dessutom hävdar ju Västtrafik envist att det inte får plats fler linjer i Brunnsparken och att då linje 100 ska behöva masa sig igenom trafikinfarkten som nämnda park samt Kungsportsplatsen kan utgöra i rusningen känns inte som en optimering om du frågar mig. Då känns Korsvägen som en lika bra bytespunkt till stadstrafiknätet.
Försvinner Röd Express så bör ju antalet linjer jämnas ut. Jag vet inte hur det är med planerna att Röd ska försvinna, men det känns ändå rätt sannolikt att det sker inom snar framtid med tanke på tågen på Bohusbanan och linje 100 i Härryda kommun.

Fast hade jag bott i Göteborg (vilket jag dessvärre inte gör) så hade jag föredragit att köra Röd mellan Landvetter och Stenungsund före linje 100 till trista Borås.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Staffan Sävenfjord

Citat från: Svemicke skrivet 22 februari 2009, 03:58:54 AM
Försvinner Röd Express så bör ju antalet linjer jämnas ut. Jag vet inte hur det är med planerna att Röd ska försvinna, men det känns ändå rätt sannolikt att det sker inom snar framtid med tanke på tågen på Bohusbanan och linje 100 i Härryda kommun.

Men hur skulle linje 100 kunna ersätta Röd Express? Bussarna är ju normalt fullsatta redan efter Bollebygd. Antalet avstigande i Landvetter i riktning från Borås torde vara försumbart. Det skulle ändå innebära att man vore tvungen att köra extra bussar Landvetter-Göteborg och vice versa i stort sett hela dygnet. Alternativt köra halvtomma bussar på sträckan Landvetter-Borås.
Tågtrafiken Stenungsund-Göteborg är utökad så att det går ett tåg i halvtimmen. Röd Express går också en gång i halvtimme på ett sådant sätt att det blir kvartstrafik. Tåg och buss tar ungefär lika lång tid, men de går lite olika vägar. Röd Express går t ex via Hjalmar Brantingsplatsen. Om Röd Express dras in behövs en motsvarande linje.
Det är ju också så att Röd Express inte bara betjänar Landvetter centrum utan fortsätter till Tahult. Skall man ändra något så borde Röd Express fortsätta till Rävlanda/Bollebygd. Och linje 611 gå Mölnlycke-Tahult med goda anslutningar vid Landvetter centrum till Röd Express.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Svemicke

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 22 februari 2009, 11:18:52 AM
Men hur skulle linje 100 kunna ersätta Röd Express? Bussarna är ju normalt fullsatta redan efter Bollebygd. Antalet avstigande i Landvetter i riktning från Borås torde vara försumbart. Det skulle ändå innebära att man vore tvungen att köra extra bussar Landvetter-Göteborg och vice versa i stort sett hela dygnet. Alternativt köra halvtomma bussar på sträckan Landvetter-Borås.
Tågtrafiken Stenungsund-Göteborg är utökad så att det går ett tåg i halvtimmen. Röd Express går också en gång i halvtimme på ett sådant sätt att det blir kvartstrafik. Tåg och buss tar ungefär lika lång tid, men de går lite olika vägar. Röd Express går t ex via Hjalmar Brantingsplatsen. Om Röd Express dras in behövs en motsvarande linje.
Det är ju också så att Röd Express inte bara betjänar Landvetter centrum utan fortsätter till Tahult. Skall man ändra något så borde Röd Express fortsätta till Rävlanda/Bollebygd. Och linje 611 gå Mölnlycke-Tahult med goda anslutningar vid Landvetter centrum till Röd Express.



Förvisso. Det låter som att ryktena om en indragen Röd Express avfärdats här. Vet Du hur resandeunderlaget är på Röd idag?
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Staffan Sävenfjord

Citat från: Svemicke skrivet 22 februari 2009, 20:51:08 PM
Förvisso. Det låter som att ryktena om en indragen Röd Express avfärdats här. Vet Du hur resandeunderlaget är på Röd idag?

Nej, jag har inte sett några färska uppgifter. Mellan Landvetter och Göteborg har naturligtvis inget hänt sedan förut - och därmed är beläggningen god - men mellan Stenungsund och Göteborg kan det ju vara så att tåget har tagit en del resande. Röd Express har dock minskat turutbudet på den delsträckan så en eventuell nedgång torde inte innebära färre resande på de bussar som går.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)