Linje 100 Göteborg-Borås i framtiden(2010)?

Startat av Stefan K, 27 januari 2009, 18:10:18 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Stefan K

Vad händer med linje 100 Göteborg-Borås?
Kommer trafiken att utökas när den nya avtalsperioden startar (2010)?

Staffan Sävenfjord

Citat från: Stefan K skrivet 27 januari 2009, 18:10:18 PM
Vad händer med linje 100 Göteborg-Borås?
Kommer trafiken att utökas när den nya avtalsperioden startar (2010)?

Det är svårt att sia, i synnerhet om framtiden, men på den senare frågan kan man nog även utan kristallkula svara ja.
Vad man vet är att nuvarande avtal går ut i december 2010. Sedan kommer buss- och tågtrafik inte att upphandlas tillsammans utan busstrafiken på linje 100 kommer att upphandlas separat. Det kommer alltså inte att bli en mellanhand i form av något tågbolag.
I samband med detta har det lagts ett antal förslag, som alla har det gemensamt att de innebär kraftigt utökad turtäthet och fast tidtabell. Det har till och med talats om 10-minuterstafik. Bussarna kommer alltså att leva sitt liv helt oberoende av tågen, både när det gäller tider och taxor.
Närmare detaljer är inte kända ännu. Upphandlingsunderlag kommer väl under hösten och då får vi veta mer om vilka förbättringar som planeras. Det har talats om allt från dubbeldäckade ledbussar via tvåledade bussar och vanliga dubbeldäckare till boggibussar av dagens typ.
Törs man sig på några gissningar så kan det nog bli dubbeldäckare à la Östergötland. Bussarna kommer inte att gå in i Bollebygd utan stanna vid en motorvägshållplats vid Kråktorp. Och kopplingen till Ulricehamn kommer i stort sett att försvinna. Borås-Ulricehamn kommer att betjänas av en förstärkt linje 200. Alla bussar på linje 100 kommer alltså att vända vid Sjukhuset i Borås. Jag tror också att de förstärkningsbussar som eventuellt kommer att köras kommer att gå mer mellan de ordinarie avgångarna. Alltså inte som nu att två eller tre bussar går så gott som samtidigt.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Jan

Linjen kommer inte att försvinna, där är för mycket folk för att Västtrafik skulle ta bort denna linjen. Det kommer att köras med stora bussar som sväljer folk. Vet inte om dubbeldäckare är ett bra excempel. Bäst hade normalgolvad ledbuss varit med fast 3;e axel. Denna buss hade lastat
72 (15) pax vilket är krav på denna linje.
I branschen 37 år

homer

Citat från: Jan skrivet 27 januari 2009, 19:21:07 PM
Linjen kommer inte att försvinna, där är för mycket folk för att Västtrafik skulle ta bort denna linjen. Det kommer att köras med stora bussar som sväljer folk. Vet inte om dubbeldäckare är ett bra excempel. Bäst hade normalgolvad ledbuss varit med fast 3;e axel. Denna buss hade lastat
72 (15) pax vilket är krav på denna linje.

Varför skulle fast 3:e axel vara att föredra?

Jan

#4
Citat från: homer skrivet 27 januari 2009, 19:35:37 PM
Varför skulle fast 3:e axel vara att föredra?

Det blir en mycket finare gång, styrd svajar och eftersom linjen kör på motorvägen så för de som åker i släpet ska slippa att illamående.
I branschen 37 år

Nupski

Citat från: Jan skrivet 27 januari 2009, 19:42:04 PM
Det blir en mycket finare gång, styrd svajar och eftersom linjen kör på motorvägen så för de som åker i släpet ska slippa att illamående.

Även ledbussar fast axel kan svaja rätt friskt  ;D. Jo linje 100 är en linje som nog borde ha ledbuss eller varför inte tvåvåningsledbuss med 20m läng och 110km/h hastighets dispens  ;D, drivning på mittaxeln boogie och dubbelmontage på släpet det vore nåt.

Krille

Citat från: Tomas skrivet 31 januari 2009, 23:38:16 PM
Även ledbussar fast axel kan svaja rätt friskt  ;D. Jo linje 100 är en linje som nog borde ha ledbuss eller varför inte tvåvåningsledbuss med 20m läng och 110km/h hastighets dispens  ;D, drivning på mittaxeln boogie och dubbelmontage på släpet det vore nåt.

Har vi inte sett nog med spektakulära projekt med udda busstyper som misslyckats?
Jag tror på mer konventionella lösningar...

/K

Jan

Citat från: Tomas skrivet 31 januari 2009, 23:38:16 PM
Även ledbussar fast axel kan svaja rätt friskt  ;D. Jo linje 100 är en linje som nog borde ha ledbuss eller varför inte tvåvåningsledbuss med 20m läng och 110km/h hastighets dispens  ;D, drivning på mittaxeln boogie och dubbelmontage på släpet det vore nåt.

Jag har kört båda varianterna. Vi körde 15 mil på motorväg med fast 3.e axel och denna låg fint på vägen.
I branschen 37 år

Johan B

Bäst ur resenärssynpunkt hade väl varit 15m dubbeldäckare. Hög kapacitet och låggolv på samma gång. En mindre kostsam lösning är ju som sagt normalgolvade ledvagnar om det nu fortfarande finns sådana att köpa när det blir aktuellt.

Jan

Citat från: Johan B skrivet 01 februari 2009, 10:20:57 AM
Bäst ur resenärssynpunkt hade väl varit 15m dubbeldäckare. Hög kapacitet och låggolv på samma gång. En mindre kostsam lösning är ju som sagt normalgolvade ledvagnar om det nu fortfarande finns sådana att köpa när det blir aktuellt.

Inte är DD ett alternativ, vindkänsliga samt begränsat antal platser på NV vilket gör att man får klättra i trapporna, inte alls passagerarvänligt. Normalgolvade ledvagnar har inköpts till Kalmar och Västerbotten se senaste åren. Fråga vad förarna på Norrlandslinjerna säger när de måste sänka hastigheten för att det blåser för mycket. Irritation bland resenärerna för att linjen blir sen, detta är inte alls passargere vänligt.
I branschen 37 år

Stefan K

Någon som har bild på Östgötatrafikens och Norrlandskusten dubbeldäckare?
Skulle vara trevligt att se!
Hur många platser har de ombord?

Jona

Citat från: Stefan K skrivet 01 februari 2009, 15:03:23 PM
Någon som har bild på Östgötatrafikens och Norrlandskusten dubbeldäckare?
Skulle vara trevligt att se!




En av varje modell från Norr, med och utan gods-utrymme. Valde några äldre bilder från min gamla kompakta kamera då jag tyckte dom visade som bäst hur bussen ser ut.

Antalet platser vet jag inte, men den utan gods-del har 1 klass-utrymme där istället, med 1+2 sittning, större stolar och mer benutrymme.

/J
MVH Filosofen Jona

Staffan Sävenfjord

Citat från: Stefan K skrivet 01 februari 2009, 15:03:23 PM
Någon som har bild på Östgötatrafikens och Norrlandskusten dubbeldäckare?
Skulle vara trevligt att se!
Hur många platser har de ombord?

Den här bilden tog jag i Mjölby när bussen var på väg till ett stort scoutläger i Rinkaby utanför Kristianstad. Det finns 90 platser i dessa bussar.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Ersa

Citat från: Jona skrivet 01 februari 2009, 15:24:33 PM
Antalet platser vet jag inte, men den utan gods-del har 1 klass-utrymme där istället, med 1+2 sittning, större stolar och mer benutrymme.

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 01 februari 2009, 15:43:22 PM
Den här bilden tog jag i Mjölby när bussen var på väg till ett stort scoutläger i Rinkaby utanför Kristianstad. Det finns 90 platser i dessa bussar.

Enligt CBR har Kustbussgodsarna 55 sittplatser medan Norrlandskustvagnarna har 65 sittplatser. Å ena sidan verkar det vara ytterst lite på båda modellerna, men å andra sidan ser ju Östgötatrafikens vanHooler vara längre, iaf på bilderna.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Verspieder skrivet 01 februari 2009, 16:01:53 PM
Enligt CBR har Kustbussgodsarna 55 sittplatser medan Norrlandskustvagnarna har 65 sittplatser. Å ena sidan verkar det vara ytterst lite på båda modellerna, men å andra sidan ser ju Östgötatrafikens vanHooler vara längre, iaf på bilderna.

Rätt siffra för Stångåbussen på min bild skall vara 89 enligt fordonsregistret. Jag har dock någon gång hört 90. Kan ju vara så att en plats inte blev godkänd. Jag har aldrig varit inne i dessa bussar men det lär vara rätt tätt mellan stolarna i dem. Kanske blir obekvämt ovanför boggin men det det borde väl gå att minska på bagageutrymmet en del. Dock behövdes detta mer än väl vid nämnda scoutresa.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)