Olycka med buss i Borås

Startat av Staffan Sävenfjord, 09 januari 2009, 11:37:48 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

yngrot

Fler kommentarer på BT.se idag. Flera förare som helt rätt är irriterade över trafikmiljön på Allegatan där är det inte lätt att köra massor med bilar och folk som går hur som helst även fast det inte är en gårdsgata...   De som uttalar sig i BT menar att bussarna är slitna de har rullat ca 55000 mil. Sen är det ju väldigt tajta tidtabeller nuförtiden vilket inte heller gör saken bättre. Visst man ska inte skylla på dåliga tidtabeller men det blir ändå en viss ökad stress när man alltid är sen..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Ersa

Citat från: yngrot skrivet 11 januari 2009, 09:26:06 AM
De som uttalar sig i BT menar att bussarna är slitna de har rullat ca 55000 mil. Sen är det ju väldigt tajta tidtabeller nuförtiden vilket inte heller gör saken bättre. Visst man ska inte skylla på dåliga tidtabeller men det blir ändå en viss ökad stress när man alltid är sen..

Miltalet ska man nog inte stirra sig blind på, utan istället ifrågasätta servicen. De f.d. Jönköpingsvagnarna i Umeå har tickat på i över 70 000 mil nu, och går som klockor än idag. Och vad kan de blå Vegorna på Norrtäljelinje 676 ha gått idag? Över 100 000 mil?

michael k

varför inte trampa på bromsen och stänga av tändningen?

S Svensson

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 09 januari 2009, 16:13:13 PM
Ja, det är väl också 15 år sedan den olyckan inträffade vid Nils Ericsonsplatsen, som det då hette. Bussföraren hade ett tag varit borta från busskörningen och jobbat med annat inom Swebus. Jag hade en kollega som kände honom väl och jag minns att han berättade att föraren varit så glad åt att få börja köra buss igen. Och så bara någon dag senare hände olyckan, då en person blev påkörd och dödad. Det som hände var tydligen att bussen börjat rulla av sig själv och när föraren märkte det så trampade han chockad på gasen i stället för bromsen.
Minns också händelsen. Vill minnas det rörde sig om 3778.  På dessa då litet nyare bussar var ena dörren  öppen. Föraren var något ovan vid denna situation och tryckte på gasen. Bussen rörde sig inte ännu och sedan hände det hela på en gång.Bussen for fram då dörrbromsen släppte.
En annan sak är att bussen inte kan köra framåt innan föraren trycker på bromsen. Att växellådan aktiveras med bromsen är inte alltid naturligt.
I Borås är väl bromsblockeringen ihopmonterad till vänster blinkers?
Själv har jag fått lära mig att om det finns ett antal tillbud  så kan nästa tilllbud bli en olycka. Hur är det nu? Rapporteras olika tillbud? När jag gick igenom Svensk Lokaltrafik från tidigt 50 tal så fanns det tabeller på en del tillbud som orsakade att fordon togs ur trafik.

yngrot

Citat från: Verspieder skrivet 11 januari 2009, 10:33:40 AM
Miltalet ska man nog inte stirra sig blind på, utan istället ifrågasätta servicen. De f.d. Jönköpingsvagnarna i Umeå har tickat på i över 70 000 mil nu, och går som klockor än idag. Och vad kan de blå Vegorna på Norrtäljelinje 676 ha gått idag? Över 100 000 mil?



Du har helt rätt där med underhållet. Tyvärr är det i vissa lägen eftersatt pga. ändrade upphandlingar och då blir det väl bara det mest nödvändiga som görs och knappt det...
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

yngrot


I Borås är väl bromsblockeringen ihopmonterad till vänster blinkers?


[/quote]



Dörrbromsen på bussar i Borås är kopplad så att den släpper via vänster blinker + gaspådrag på nyare bussar. På det viset kan inte nån säga att bussen kör ut från hpl utan att blinka. Dock saknar Vega express A dörrbroms alltså de i serien 240-254 + 260-264...vilket inte är helt lyckat.... men dåvarande VD tyckte inte det behövdes trots ivändningar från oss förare i vagnkommiten...
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

michael k

mao att konstruktionsfel och brist på säkerhetstänkande från tillvärkaren

kommer haverikomisitionen ta sig ann detta fall?

michael k

#37
helt klart inte lars ö men jämfört med att köra gatan ner helt panikslagen utan att göra något så

Karsten

Citat från: michael k skrivet 11 januari 2009, 15:30:44 PM
helt klart inte lars ö men jämfört med att köra gatan ner helt panikslagen utan att göra något så

Är det alltså fastställt att föraren kört gatan ner helt panikslagen utan att göra något?

Staffan Sävenfjord

Citat från: Karsten skrivet 11 januari 2009, 15:38:04 PM
Är det alltså fastställt att föraren kört gatan ner helt panikslagen utan att göra något?

Nej, det är det inte. Enligt Borås Tidning gick det till så här: Föraren kände när han svängt upp på Allégatan en smäll på vänstersidan som om han blivit påkörd av en bil. Av detta fick bussen en stöt så att den smällde i första bilen. Sedan tyckte han att bromsarna inte fungerade så han fortsatte och smällde de andra bilarna. Strax innan korsningen med Åsbogatan (då har det rullat högst 100 meter från första smällen) hade han kunnat stanna men valde att inte göra det då han skulle hindrat trafiken. Beslutet blev därför att fortsätta drygt 100 meter till och parkera bussen på Kvarngatan vid Södra  torget. Där släpptes också resenärerna av. Sedan var hans avsikt att gå tillbaka till olycksplatsen för att se vad som hänt. Det var då polisen "tog" honom.
Vi får ju komma ihåg att allt detta gick mycket snabbt.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

JDS

Uppgifter från förare om att bromsar inte fungerade är alltid knepiga. De måste tas på största allvar, och samtidigt med en skopa salt. Man kan analysera bromssystemet i minsta detalj utan att hitta något enda fel, men det kan ändå finnas där och uppträda bara under ytterst speciella förhållanden. (Och det kan vara fullständigt felfritt.)

JDS

Citat från: Lars Ödlund skrivet 11 januari 2009, 16:09:31 PM
Om man antar att gasen hängt sig så upplevs det helt klart som att bromsarna inte tar.

Absolut! Men om man trampar hårt på bromspedalen så stannar bussen ändå, eller åtminstone minskar farten så mycket att man får lite mer tid på sig att tänka ut vad nästa steg är (lägga ur växeln, stoppa motorn, stampa till på gasen så att den lossnar, köra runt i cirkel e d). Men man måste alltså komma på att man inte ska sluta trampa på bromsen bara för att det inte händer något, och det är som sagt inte så lätt när tiden börjar rinna ut...

Staffan Sävenfjord

Citat från: JDS skrivet 11 januari 2009, 16:42:37 PM
Absolut! Men om man trampar hårt på bromspedalen så stannar bussen ändå, eller åtminstone minskar farten så mycket att man får lite mer tid på sig att tänka ut vad nästa steg är (lägga ur växeln, stoppa motorn, stampa till på gasen så att den lossnar, köra runt i cirkel e d). Men man måste alltså komma på att man inte ska sluta trampa på bromsen bara för att det inte händer något, och det är som sagt inte så lätt när tiden börjar rinna ut...

Även om det inte kan ha rört sig om någon högre hastighet här - det går nämligen inte att svänga från Lilla Brogatan till Allégatan i någon högre fart - så hinner ju bussen ganska långt från den tid bussföraren upplever att bromsen inte tar tills det den verkligen gör det. Vi får ju ändå komma ihåg att det rör sig om en sträcka på knappt 100 meter. Det blir inte många sekunder för att köra sträckan med 20 km/tim.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

JDS

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 11 januari 2009, 19:29:24 PM
Även om det inte kan ha rört sig om någon högre hastighet här - det går nämligen inte att svänga från Lilla Brogatan till Allégatan i någon högre fart - så hinner ju bussen ganska långt från den tid bussföraren upplever att bromsen inte tar tills det den verkligen gör det. Vi får ju ändå komma ihåg att det rör sig om en sträcka på knappt 100 meter. Det blir inte många sekunder för att köra sträckan med 20 km/tim.

Nej visst. Det är ju det jag säger. En reflektion som jag gör (som inte har så mycket med den här händelsen att göra) är att man kanske skulle simulera lite tekniska fel i körkortsutbildningen. När jag tog busskörkort ingick inget sådant, men det gör kanske det på vissa skolor? Om man har kört lite gamla och "lynniga" fordon så har man en viss beredskap för konstiga fel. Fastnad gaspedal och en motor som inte går att stänga av är väl två klassiker, en annan är att kopplingen plötsligt inte går att trampa ur. Men sådant råkar man ytterst sällan ut för på ett modernt bussgarage...

Ersa

Citat från: michael k skrivet 11 januari 2009, 12:20:40 PM
varför inte trampa på bromsen och stänga av tändningen?

Citat från: Lars Ödlund skrivet 11 januari 2009, 14:57:53 PM
Det fungerar i bästa fall bara på bussar som har stoppreglaget kopplat via nyckeln vilket inte alltid är fallet på linjevagnar.

Visst har MaxCin (och CN113) ett tändningslås, men motorn stängs av med en stoppknapp, som finns på höger panel. Knappen kan dock sitta på lite olika ställen på panelen beroende på årsmodell, eller om verkstaden flyttat på den. Likaså kan knappen för retardern sitta lite överallt på högerpaneln.

På Säfflebussarna sitter tändningsvredet på olika ställen, och det är inte självklart att man hittar det snabbt i en paniksituation. På en Säffle modell c:a 1985-2002 sitter vredet på vänster panel och det sitter oftast att det sitter start- och stoppknappar bredvid, eller så har bussen istället ett tändningslås på höger sida ratten. Hoppar vi fram till äldre B9S (modell SL) sitter vredet längst upp på vänster panel, medan det sitter längst ner på vänster panel på nya B9S (modell Göteborg/Partille/Umeå)