Olycka med buss i Borås

Startat av Staffan Sävenfjord, 09 januari 2009, 11:37:48 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Det låter ändå konstigt att bussen inte kunde stanna rent tekniskt. Bussen gjorde ju sedan 90-graders sväng in på Åsbogatan och kördes sedan drygt 100 meter innan den ordentligt stannade vid Södra torget. Jag tror då mer på att bussföraren fick en chock efter första smällen och bara hade en sak i huvudet - nämligen att ta sig till Södra torget.
En liknande sak hände för cirka 15 år sedan en lokförare i Borås. Vid Knalleland (som då var under byggnad) körde han på ett antal arbetsredskap som några slynglar förpassat ned i spåret. Lokföraren hade dock efteråt inget minne från det som hade hänt från det han tänkt "jobbar de så här dags". Sedan fortsatte han i chocken att köra de cirka två kilometerna till Borås C,  gjorde ett helt korrekt stopp vid plattformen, släppte av resenärerna och sade hej då till konduktören. Hans nästa minnesbild var när han skulle ställa av tåget och sätta till värmekabeln och han då märkte att hela fronten var demolerad. Och det var en eljest lugn och sansad förare, som för övrigt hämtade sig mycket bra efter den här händelsen.
Fast vi kanske skall lugna oss med spekulationer och avvakta utredningen...
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Trafikar´n

Nja.
Totalt motorras innebär även att servot tex slutar fungera... Bussen blir extremt svårstyrd och det kanske inte alltid är det bästa...

Sen ska vi kanske inte blanda ihop tankarna för mycket, olyckan hände med en buss årsmodell -95 (tror jag) dagens "override" system är inte tillämpliga.
*BE CE DE och yrket sedan 1989; tro mig, jag var med, grymta månde ungarna som kör idag om de visste hur hur förarna led då

Trafikar´n

Bra skrivet Staffan, vill minnas en annan olycka, var det NET? Där en förare i chock råkade trampa på gasen i stället för bromsen. Vad som verkligen talar för chock hos föraren (undrar hur han mår nu? hoppas han kan återhämta sig) är ju uppgifterna om att han körde till torget, släppte av resenärerna i "god ordning" och parkerade på reservparkeringen på kvarngatan-som framgår i uppgifterna.
Självklart ska vi invänta resultatet av alla undersökningar, men så enkelt som att trycka på "stop" och allt stannar är det inte, det var den delen av diskussionen jag engagerade mig i.
*BE CE DE och yrket sedan 1989; tro mig, jag var med, grymta månde ungarna som kör idag om de visste hur hur förarna led då

Staffan Sävenfjord

Citat från: Trafikar´n skrivet 09 januari 2009, 16:03:06 PM
Bra skrivet Staffan, vill minnas en annan olycka, var det NET? Där en förare i chock råkade trampa på gasen i stället för bromsen. Vad som verkligen talar för chock hos föraren (undrar hur han mår nu? hoppas han kan återhämta sig) är ju uppgifterna om att han körde till torget, släppte av resenärerna i "god ordning" och parkerade på reservparkeringen på kvarngatan-som framgår i uppgifterna.
Självklart ska vi invänta resultatet av alla undersökningar, men så enkelt som att trycka på "stop" och allt stannar är det inte, det var den delen av diskussionen jag engagerade mig i.

Ja, det är väl också 15 år sedan den olyckan inträffade vid Nils Ericsonsplatsen, som det då hette. Bussföraren hade ett tag varit borta från busskörningen och jobbat med annat inom Swebus. Jag hade en kollega som kände honom väl och jag minns att han berättade att föraren varit så glad åt att få börja köra buss igen. Och så bara någon dag senare hände olyckan, då en person blev påkörd och dödad. Det som hände var tydligen att bussen börjat rulla av sig själv och när föraren märkte det så trampade han chockad på gasen i stället för bromsen.
Åter till Borås: Jag tror inte att det var olycksföraren själv som körde bussen till Kvarngatan utan att den flyttades dit av någon annan lite senare. Enligt BL:s vd i Borås Tidnings webb-tv är föraren chockad men sannolikt i övrigt oskadd. Tydligen finns det rutiner vid BL för hur man tar hand om förare efter sådana här händelser, så han kommer nog att hämta sig.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Staffan Sävenfjord

Citat från: Trafikar´n skrivet 09 januari 2009, 15:57:24 PM
Sen ska vi kanske inte blanda ihop tankarna för mycket, olyckan hände med en buss årsmodell -95 (tror jag) dagens "override" system är inte tillämpliga.

Ja, det var en Scania MaxCi i den serie som togs i bruk i juni 1995.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Trafikar´n

"Stadsbussen fortsatte trots alla krockarna färden och stannade först på Södra torget och släppte av passagerarna" citat BT, och som du Staffan skrev om lokföraren-det är inget osannolikt beteende. Lägger man därtill den korta tiden mellan olyckan, körsträcka osv tror jag det är det sannolika förloppet. SEN vill jag inte betona att jag utgår ifrån att det var så - men det ter sig mer o mer sannolikt för mig.
*BE CE DE och yrket sedan 1989; tro mig, jag var med, grymta månde ungarna som kör idag om de visste hur hur förarna led då

cobra_81

Det ska ju sägas att Bussen passerade inte Södra Torget efter olyckan utan fortsatte till kvarngatan direkt där han svängde ner från Allégatan. Jag satt nämligen inne på Trafikledningskontoret när Bussen kom körandes.
MVH/Hans-Åke

Busschaufför på Bottnarydstrafik.

Kört buss sen 2005

Trafikar´n

Du menar alltså att resenärerna släpptes av på kvarngatan?
(o-t men hur kom bussen dit utan passera Södra Torget? antar du menar att föraren inte stannade där?)
*BE CE DE och yrket sedan 1989; tro mig, jag var med, grymta månde ungarna som kör idag om de visste hur hur förarna led då

Bernt Talbrant

Citat från: Trafikar´n skrivet 09 januari 2009, 17:10:07 PM
Du menar alltså att resenärerna släpptes av på kvarngatan?
(o-t men hur kom bussen dit utan passera Södra Torget? antar du menar att föraren inte stannade där?)

Han fortsatte väl Allégatan ända bort till Kvarngatan då.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Bernt Talbrant skrivet 09 januari 2009, 17:22:17 PM
Han fortsatte väl Allégatan ända bort till Kvarngatan då.

Svängen från Allégatan in på Kvarngatan klarar man med buss bara om man kör mycket sakta, så det kan knappast ha varit något fel på bussen då i alla fall. Chock eller sinnesnärvaro att köra bussen till uppställningen på Kvarngatan?
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Trafikar´n

Efter timade händelser o ju mer som kommer fram, talar allt mer I ALLA FALL om skeendena efter olyckan för teorierna om svår traumatisk chock. Vill igen gärna jämföra med Staffans berättelse om lokföraren.
*BE CE DE och yrket sedan 1989; tro mig, jag var med, grymta månde ungarna som kör idag om de visste hur hur förarna led då

Skalman

Enligt uppgifter i bl a DN har föraren uppgivit att gasen hängde sig, så teorierna
om något elgas-relaterat verkar kunna stämma som grundorsak.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Skalman skrivet 09 januari 2009, 18:41:51 PM
Enligt uppgifter i bl a DN har föraren uppgivit att gasen hängde sig, så teorierna
om något elgas-relaterat verkar kunna stämma som grundorsak.

Samtidigt som enligt DN det fortsatta förloppet berodde på att föraren chockades. Det kan naturligvis ha varit en kombination av tekniskt fel och chock.
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=871812
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Trafikar´n

Vagntypen är ju konstruerad med mekanisk/elektrisk gas så det kan mycket väl vara vara såväl elektriskt som mekaniskt intermittent fel.
*BE CE DE och yrket sedan 1989; tro mig, jag var med, grymta månde ungarna som kör idag om de visste hur hur förarna led då

Ersa

Tyvärr kan gasreglaget ibland krångla i CN113 och MaxCi. Verkligen tur att ingen skadades!