Tvingad av bussen i - 20

Startat av Wetjo, 07 januari 2009, 19:07:09 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ulf Rådeström

hahaha...håller ni på med den här evighets-tjat-tråden ännu..??

Var längesen jag tittade eller skrev något i den nu..men har ni kommit fram till vem som gjorde rätt eller fel ännu?

:P

JDS

Citat från: Ulf Rådeström skrivet 17 januari 2009, 23:11:29 PMVar längesen jag tittade eller skrev något i den nu..men har ni kommit fram till vem som gjorde rätt eller fel ännu?

En tänkbar slutsats är att det inte finns någon knivskarp gräns mellan rätt och fel, däremot kan man diskutera huruvida reglerna har följts eller inte.


ch

Citat från: F-vagnen skrivet 17 januari 2009, 22:27:05 PM
Det här fenomenet påminner om en dam i Helsingborg. Hon hade kommit på idén att använda en 2-öring istället för en polett och steg på vagnen. När hon skulle betala lade hon 2-öringen på bössan. Föraren sade då: "Du, det är bara en 2-öring". Damen svarade då: "Ursäkta, men jag ser så dåligt" och lade poletten på bössan. Den hade hon redan beredd i andra handen. Uppenbarligen ett försök till plankning som inte gick så bra.

När det gäller betalning är min uppfattning att kontanter inte hör hemma i någon lokaltrafik, till nöds kan det accepteras inom regiontrafiken men då helst i form av tillägg till t.ex ett månadskort för lokaltrafik. D.v.s att man visar sitt månadskort för tätorten och sedan betalar ett tillägg för längre resa. Detta tillägg kan i.o.f skötas med kuponger o.dyl.

I Prag är det smidigt att åka regionbuss. Man visar sitt månadskort för föraren och skall man utanför stadszonen så stämplar man en biljett med rätt valör (i form av en kupong) i maskinen. Kontanter kan också användas.

Inom lokaltrafiken bör man nyttja SMS istället för kontanter. I regiontrafiken kan också SMS vara en bra lösning. Har man zonnummer kan ju ett SMS skrivas som: "170 TILL 250 V" (inom Skåne således, från zon 170 Helsingborg till zon 250 Malmö, V för vuxen, B för barn). Visserligen får kunden lära sig skicka SMS men som ersättare till kontanter även i regional busstrafik är det ju vettigt.

Dock vet jag att även det enklaste SMSet kan vara överkurs. Att i Norrköping skicka NV till 72365 kan kräva en omfattande undervisning vilket jag upplevt.

Dock bygger det på att alla människor i samhället har dels en mobil, dels pengar på sitt kontantkort, får skicka SMS på sitt abbonemang (kan vara ett företagsabbonemang), dels får tydlig information på alla hållplatser hur man går tillväga, dels att informationen finns på flera språk med tanke på turister. Hur gör man med alla turister som kanske inte har med sig mobiltelefon? Hur gör man med Berit som inte får igång sin bil på morgonen och måste i panik ta bussen istället men inte har mobiltelefon? Hur gör man med gamla Bengt som ska åka ner till affären en dag för att det är så halt ute, och som inte kan det här med SMS osv och som ser och hör dåligt. Hur lång tid kommer det ta föraren att diskutera med Bengt om hur man betalar sin resa vilket Bengt ändå inte fattar?

Kollektivtrafik är trafik för alla. Då måste man acceptera svensk valuta. Sen att det finns folk som ibland tycker det är kul att råna folk på växelpengar, det ska inte gå ut över alla resenärer utan det är ett samhällsproblem som kan åtgärdas på annat sätt.

JDS

Citat från: ch skrivet 18 januari 2009, 12:42:06 PM
Dock bygger det på att alla människor i samhället har dels en mobil, dels pengar på sitt kontantkort, får skicka SMS på sitt abbonemang (kan vara ett företagsabbonemang), dels får tydlig information på alla hållplatser hur man går tillväga, dels att informationen finns på flera språk med tanke på turister.

Nej. Det bygger inte på att ALLA har allt det där. Det är bara de som inte har månadskort, 100-kort etc som behöver det.

Björn Ax

att ni håller på fortfarande.

Kan ni inte acceptera att företag har regler och sånt som vi förare måste följa om vi inte ska missköta vårt arbete och kanske få sparken.

Företag får ha sådana regler att inte ta emot kontanter eller växla kontanter över ett visst belopp.

Staffan Sävenfjord

Tråden låst eftersom ämnet nu torde vara uttömt.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)