Tvingad av bussen i - 20

Startat av Wetjo, 07 januari 2009, 19:07:09 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Wetjo


j-a

#1
Är det hela sanningen? ???Finns säkert två sidor av den här händelsen också.

Fredde

#2
Citat från: Wetjo skrivet 07 januari 2009, 19:07:09 PM
En tjej hade inte tillräckligt liten sedel...  :-\

http://www.dt.se/nyheter/falun/article387626.ece

Åsikter???


Står ju klart å tydligt på dalatrafiks hemsida vad som gäller...

"Var köper man kort och biljetter?
Det köper du ombord på bussen samt hos Dalatrafiks kundservice på Borlänge resecentrum eller hos Wasaresor på järnvägsstationen i Ludvika. (Undantaget Seniorkortet som köps på annat sätt, se annan fråga.) Våra förare tar endast emot kontanter. Växel lämnas upp till närmaste 100-tal kronor."

http://www.dalatrafik.se/templates/Units/templates/dtInfo.aspx?id=685

Finns även i tidtabellen sidan 2.

http://www.dalatrafik.se/Tidtabeller/Vinter2008-09/Lan/yInformationssidor_2008-08-18--2009-06-13.pdf


Så i princip hade hon fått tillbaka som 100kr (på 500kr) dvs 65kr då resan kosta 35kr.. Totalpriset hade då blivit 435 kr..  Men alternativet borde ha getts iaf sedan får man tänka sig för nästa gång om man inte vill åka dyrt!!  Annars kan man jämt komma med 500lappar & slippa betala om man nu ska få åka gratis jämt....

Ersa

Det låter ju riktigt illa när man läser det, men det kan ju vara så att föraren till slut ledsnat på att många ungdomar satt 500-lappar i system för att få åka med. Tyvärr drabbas ofta någon helt oskyldig när föraren väl säger stopp.

Nej, ska någon drabbas så är det bara de som försöker utnyttja systemet. En tant i Östersund satte 500-lappsbetalning i system för över 10 år sedan för att kunna åka gratis, vill jag minnas. Hon slutade dock med detta efter en söndag eftermiddag då hon fick c:a 475 kr i enbart mynt (välsorterat i många små fryspåsar) tillbaka av en glad förare som kört nattbuss hela helgen utan att kunna redovisa kassan. ;D

Björn Ax

Citat från: Fredde skrivet 07 januari 2009, 19:19:01 PM
Annars kan man jämt komma med 500lappar & slippa betala om man nu ska få åka gratis jämt....

Om nån kommer med 500 lapp när jag kör så kommer den personen inte på. Jag kör ju dock stadstrafik så det är inte så svårt att hitta nåt ställe att växla och sen ta nästa buss.

Har nekat många personer att åka med som kommit med 500-lappar.

Jonas

Citat från: j-a skrivet 07 januari 2009, 19:14:13 PM
Är det hela sanningen? ???Finns säkert två sidor av den här händelsen också.

Självklart finns det det.

Det här är alltid svårt att hantera, föraren har ju bara följt de regler som finns samtidigt som man kan tycka att han borde ha gjort ett undantag i detta fall.
Problemet blir ju att avgöra när man ska göra ett undantag och när man inte ska göra det. Föraren i detta fall tyckte bevisligen att han inte skulle göra det.
När sedan kunden skickar in ett klagomål, eller som i detta fall tar kontakt med media, så säger man naturligtvis inget som kan rättfärdiga förarens beteende, utan "jag bad så snällt om att få åka med" eller "föraren var så otrevlig fast jag bara frågade om jag kunde betala senare" etc. etc.

Föraren har säkert en förklaring till att han gjorde som han gjorde, hon kanske krävde att få åka med istället för att fråga, vilket ju gör att man genast blir mindre benägen att hjälpa till...

ch

Skönt att läsa här i tråden att det finns många ansvarstagande serviceminded yrkesmänniskor som brinner för att ge god service. ;) Nä, här ska folk straffas för att de inte har rätt valör på pengen. Helst ska föraren inte behöva ta betalt, svara på frågor eller bry sig alls om passagerarna. Passagerarna är ju trots allt ett j***a pack som inte har existensberättigande i bussen, de får ju bara vara där om jag som förare tycker det är okej för stunden.

Ni har aldrig funderat på att ge bra service? Okej, människan råkar ha sedel som du kanske inte har växel på. Bjud på resan men säg vänligt varför. Dels får ni en resenär som uppskattar att den har fått ett bra bemötande och dels så mår ni säkert lite bättre av det än att råka i luven och munhuggas med folk.

Dessutom så är det faktiskt så att sedlar är en gångbar valuta i Sverige, varför ska kunden behöva drabbas för att företag inte vill befatta sig med vissa typer av valörer på sedlarna?

Så sent som nu i kväll så behövde jag inte betala på en Veoliabuss i Storgöteborg pga att föraren inte hade pengar på sitt förarkort och därigenom inte kunde ta betalt och ge kvitto. Å andra sidan var det första på länge som jag inte hade mitt vanliga kort med mig så jag skulle behöva betala för en gångs skull. Skulle han ha tvingat av mig ur bussen för att han inte har fyllt på sitt förarkort och därigenom inte kan sälja biljett till mig? ;) Med er logik skulle han nog ha gjort det va? ;)

Den som säger till en resenär: "du får gå nånstans och växla" kan väl själv ställa bussen och springa in i närmsta affär med en 500-hundring för att växla den och se hur lätt det är. ;)

ch

Citat från: Z skrivet 07 januari 2009, 21:10:03 PM
Självklart finns det det.

Det här är alltid svårt att hantera, föraren har ju bara följt de regler som finns samtidigt som man kan tycka att han borde ha gjort ett undantag i detta fall.
Problemet blir ju att avgöra när man ska göra ett undantag och när man inte ska göra det. Föraren i detta fall tyckte bevisligen att han inte skulle göra det.
När sedan kunden skickar in ett klagomål, eller som i detta fall tar kontakt med media, så säger man naturligtvis inget som kan rättfärdiga förarens beteende, utan "jag bad så snällt om att få åka med" eller "föraren var så otrevlig fast jag bara frågade om jag kunde betala senare" etc. etc.

Föraren har säkert en förklaring till att han gjorde som han gjorde, hon kanske krävde att få åka med istället för att fråga, vilket ju gör att man genast blir mindre benägen att hjälpa till...

Undantag gör väl förare hela tiden, tidtabellen säger att du ska åka 14.30, du ser en person 10 meter bort på väg mot bussen. Åker du eller öppnar du dörren igen? Du har precis rullat fram 2 meter från hållplatsen och står för rött ljus när en person kommer springande och knackar på dörren - öppnar du medans det är rött ljus i trafiken eller blänger du bara på personen och åker vidare? Det finns regler för allt, och det finns undantag för allt. Det viktiga är dock att man har sunt förnuft och servicekänsla.

homer

den här situationen var ju inte direkt ovanlig på den tiden då de fanns kontantbetalning hos SL, säkert ett par gånger i veckan fick man neka någon, ibland fanns de pengar så man kunde växla, oftast om man befann sig ute i skogen, men inte alltid.


sen finns de inte många andra saker som står så klart och tydligt inne i bussen att föraren växlar max 100 kronor

Jonas

Citat från: ch skrivet 07 januari 2009, 21:13:12 PM
Skulle han ha tvingat av mig ur bussen för att han inte har fyllt på sitt förarkort och därigenom inte kan sälja biljett till mig? ;) Med er logik skulle han nog ha gjort det va? ;)

Självklart inte då det i ett sådan fall INTE är kundes fel att det inte går att skriva ut biljetter!
Men om en kund kommer utan pengar(eller med för stora sedlar) är ju en helt annan sak, då är det ju kunden som inte KAN betala och således inte bör få åka med!

Ersa

Citat från: ch skrivet 07 januari 2009, 21:13:12 PM
Skönt att läsa här i tråden att det finns många ansvarstagande serviceminded yrkesmänniskor som brinner för att ge god service. ;) Nä, här ska folk straffas för att de inte har rätt valör på pengen. Helst ska föraren inte behöva ta betalt, svara på frågor eller bry sig alls om passagerarna. Passagerarna är ju trots allt ett j***a pack som inte har existensberättigande i bussen, de får ju bara vara där om jag som förare tycker det är okej för stunden.

Ni har aldrig funderat på att ge bra service? Okej, människan råkar ha sedel som du kanske inte har växel på. Bjud på resan men säg vänligt varför. Dels får ni en resenär som uppskattar att den har fått ett bra bemötande och dels så mår ni säkert lite bättre av det än att råka i luven och munhuggas med folk.

Dessutom så är det faktiskt så att sedlar är en gångbar valuta i Sverige, varför ska kunden behöva drabbas för att företag inte vill befatta sig med vissa typer av valörer på sedlarna?

Alternativ 1: Fullgod service. Det har vi i Umeå tätort idag. Vi väntar in springande resenärer, vi växlar pengar samt löser enkelbiljetter i drivor. Över 60% av de i Umeå bosatta resenärerna löser enkelbiljetter kontant eller med bankkort varje dag, vilket tar lång tid att sälja. Rabattkorten laddas på med det minsta antal resor som går (6 resor) efter att man fått höra ännu en kommentar om att korten borde gå att ladda på med 2-3 resor då 6 resor är för mycket. 500-lappar får vi inte neka utan måste ta emot. Vi förväntas alltid ge tillbaka växel i "jämna pengar" (dvs aldrig fem enkronor istället för en femma, eller fem tjugor istället för en 100-lapp, för då är vi ohyfsade. Det är förarens jobb att efter avslutad enkelbiljettsförsäljning av 25 enkelbiljetter och växlande av kontanter, hjälpa till att fälla ner rampen till barnvagns- och rullstolsresenärer. Medåkande ledsagare anser inte att en enkel rampfällning är deras uppgift.

Vi förare utför denna service utan att klaga. Men då har vi faktiska körtider som inte är av denna värld heller. Ständiga förseningar även kring 11-12-tiden mitt på dagarna, och ett enormt missnöje över att bussarna är så sena att folk missar sina anslutningsbussar.


Alternativ 2: Ordnung. Inför klara och tydliga regler. Denna text syns tydligt i bussar samt i tidtabeller. Alla vet vad som gäller, all form av förköp sker på andra ställen än i bussen, och bussarna kommer iväg (och fram) i tid:


Fredrik Mattsson

Citat från: Björn Ax skrivet 07 januari 2009, 20:59:28 PM
Om nån kommer med 500 lapp när jag kör så kommer den personen inte på. Jag kör ju dock stadstrafik så det är inte så svårt att hitta nåt ställe att växla och sen ta nästa buss.

Har nekat många personer att åka med som kommit med 500-lappar.

Var en som körde lite i system från Storvreta, Stubbåkersvägen, men orkade inte tjafsa med honom
den gången, 20 lappar för 300 kronor, 50 lapp, och massor av tior/femmor/enkronor för resten av
slanten, han stod å vred och vände sig, han visste inte hur han skulle framföra att han hade en 20 lapp.
men det var ju lite sent påtänkt, fick välja på att ta skräpet eller kliva av och vänta halvtimme.
nästa gång tog han 20 lappen på en gång i stället för 500 hundring.
Men nu är det inte så ofta det dyker upp!!

MEN däremot tror alla Stockholmare att man kan åka på remsan/SLs månadskort i Uppsala.
en dag var det 3 SL remsor och 2 SL månadskort, och oberoende av varandra. Dom tyckte
det var konstigt att dom inte gällde i Uppsala ::) dom har börjat dyka upp senaste tiden ???

Richard1250

#12
Citat från: Verspieder skrivet 07 januari 2009, 22:21:27 PM
Alternativ 1: Fullgod service. Det har vi i Umeå tätort idag. Vi väntar in springande resenärer, vi växlar pengar samt löser enkelbiljetter i drivor. Över 60% av de i Umeå bosatta resenärerna löser enkelbiljetter kontant eller med bankkort varje dag, vilket tar lång tid att sälja. Rabattkorten laddas på med det minsta antal resor som går (6 resor) efter att man fått höra ännu en kommentar om att korten borde gå att ladda på med 2-3 resor då 6 resor är för mycket. 500-lappar får vi inte neka utan måste ta emot. Vi förväntas alltid ge tillbaka växel i "jämna pengar" (dvs aldrig fem enkronor istället för en femma, eller fem tjugor istället för en 100-lapp, för då är vi ohyfsade. Det är förarens jobb att efter avslutad enkelbiljettsförsäljning av 25 enkelbiljetter och växlande av kontanter, hjälpa till att fälla ner rampen till barnvagns- och rullstolsresenärer. Medåkande ledsagare anser inte att en enkel rampfällning är deras uppgift.

Vi förare utför denna service utan att klaga. Men då har vi faktiska körtider som inte är av denna värld heller. Ständiga förseningar även kring 11-12-tiden mitt på dagarna, och ett enormt missnöje över att bussarna är så sena att folk missar sina anslutningsbussar.


Alternativ 2: Ordnung. Inför klara och tydliga regler. Denna text syns tydligt i bussar samt i tidtabeller. Alla vet vad som gäller, all form av förköp sker på andra ställen än i bussen, och bussarna kommer iväg (och fram) i tid:



Det som du räknar upp i din lista är ju ingenting som vi som passagerare ska behöva bli beskyllda för.
Om ni har det stressigt ont om tid mycket kontanthantering med mera med mera elände som det är att köra buss, lasta inte passagerarna för det rikta kritiken mot er arbetsgivare, det är ju trots allt dom som bestämmer och är ni missnöjda med er situation  klaga inte på att ni måste ge service åt oss som åker .


Citat från: ch skrivet 07 januari 2009, 21:13:12 PM
Skönt att läsa här i tråden att det finns många ansvarstagande serviceminded yrkesmänniskor som brinner för att ge god service. ;) Nä, här ska folk straffas för att de inte har rätt valör på pengen. Helst ska föraren inte behöva ta betalt, svara på frågor eller bry sig alls om passagerarna. Passagerarna är ju trots allt ett j***a pack som inte har existensberättigande i bussen, de får ju bara vara där om jag som förare tycker det är okej för stunden.

Ni har aldrig funderat på att ge bra service? Okej, människan råkar ha sedel som du kanske inte har växel på. Bjud på resan men säg vänligt varför. Dels får ni en resenär som uppskattar att den har fått ett bra bemötande och dels så mår ni säkert lite bättre av det än att råka i luven och munhuggas med folk.

Dessutom så är det faktiskt så att sedlar är en gångbar valuta i Sverige, varför ska kunden behöva drabbas för att företag inte vill befatta sig med vissa typer av valörer på sedlarna?

Så sent som nu i kväll så behövde jag inte betala på en Veoliabuss i Storgöteborg pga att föraren inte hade pengar på sitt förarkort och därigenom inte kunde ta betalt och ge kvitto. Å andra sidan var det första på länge som jag inte hade mitt vanliga kort med mig så jag skulle behöva betala för en gångs skull. Skulle han ha tvingat av mig ur bussen för att han inte har fyllt på sitt förarkort och därigenom inte kan sälja biljett till mig? ;) Med er logik skulle han nog ha gjort det va? ;)

Den som säger till en resenär: "du får gå nånstans och växla" kan väl själv ställa bussen och springa in i närmsta affär med en 500-hundring för att växla den och se hur lätt det är. ;)



AjAjAj det var en ömtålig tå du trampade på nu  :)

RoTe

Förstår inte varför det skrivs om något så löjligt. Regler är regler som ska följas och vafan gör en fjortis med 500kr på fickan?? Skandal!

Richard1250

Citat från: RoTe skrivet 07 januari 2009, 23:22:24 PM
Förstår inte varför det skrivs om något så löjligt. Regler är regler som ska följas och vafan gör en fjortis med 500kr på fickan?? Skandal!

??? det här förstår jag inte? Varför skulle inte en som du kallar det för "fjortis" få ha 500 kronor på fickan?
På vilket sätt är det skandal?

Det är väl upp till var och en hur mycket pengar man har på sig.