Syndikalisterna i farten i Västerort

Startat av Bussföraren, 12 december 2008, 10:26:19 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

homer

Citat från: Bussföraren skrivet 17 december 2008, 10:05:26 AM

http://www.sac.se/Aktuellt/Nyheter/Hundratals-f%C3%B6rare-utsatta-f%C3%B6r-olaga-%C3%B6vervakning

att i hemlighet sätta upp övervakningskameror är väl knappast att betrakta som en storm i ett vattenglas, Busslink har gått alldeles för långt, och att reparera förtroendet hos förarna blir nog mycket svårt!!!


Nico


Tja, man ska som sagt fortfarande inte läsa in för mycket i det hela utan skribenterna i dessa blad (dvs. de som tar till brösttonerna) har nog dragit till det hela lite som de vill. Som jag förstår av texten och av förklaringar som kommit så är inte skåpen i omklädningsrummen som övervakats utan det rum (egentligen den mycket breda korridorsdel där även Kommunals expedition ligger) där säkerhetsskåpen finns samt bakdörren ut mot gården. Idag har vi ju inga kassor och skåpen används mest för att förvara vissa smärre privata småsaker, t.ex. vantar mm. och så blyg behöver man nog inte vara att man rodnar när dessa och halsduken tas av.  ;)

Vad gäller kameraövervakning överlag så kan man ju även undra lite vad som är lagligt eller inte, men allt detta hanteras i lagen (1998:150) om kameraövervakning och i förordningen (1998:314) om allmän kameraövervakning. Med tanke på att det inte verkar vara någon som direkt klagar (utom ett litet fåtal syndikalister) så kan man ju fråga sig om detta verkligen är någon större grej för de flesta?

Kikar man t.ex. sedan i polisens mediearkiv så hittar man bl.a. skriften »Kameraövervakning – Testa ditt system innan brottslingen gör det ! / Riktlinjer framtagna av SKL, Polisen, Bankföreningen och Svensk Handel« och där i tredje stycket hittar man dessa två stycken som jag citerar nedan.

"Tillståndsgivande och tillsyn görs av Länsstyrelsen. Kameraövervakning är bara tillåtet om syftet är att avskräcka från brott, avslöja brott och om brott skett ge möjlighet att fastställa händelseförlopp och personers identitet."

"Tillstånd behövs vid övervakning av allmän plats. Strikt privata områden, såsom bostäder, villatomter, trappuppgångar i flerfamiljshus eller utrymmen på en arbetsplats utan allmänt tillträde, kräver inte tillstånd."


I det här fallet så finns det ju kanske ett behov/syfte enligt första stycket och då åtminstone jag tolkar det som att bussgaragen i gemen egentligen inte är områden/arbetsplatser med allmänt tillträde så faller alltså även kravet på tillstånd. Med andra ord så har saken blåsts upp bortom sina proportioner trots att det som sagt mera är en storm i ett vattenglas.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

homer

Det är ju inte själva tillståndet för kameraövervakning som är problemet utan att man har satt upp kameror i smyg för att övervaka sina kollegor/anställda, det är INTE okej enligt mig,
bara vetskapen om att ha blivit filmad av sin arbetsgivare i smyg får mig att rysa ordentligt

och jag tror att förtroendet för Busslink är mycket lågt bland personalen och inte kommer att bli bra för en lång tid framöver

På min arbetsplats har jag alltid fått höra att Busslink är en mycket bättre arbetsgivare än Swebus, eftersom dem har en mycket bättre personalpolitik, men efter den här historien tror jag ingen kommer ha den uppfattningenl längre

Nico


Tja, man får väl väga det ena mot det andra. Å ena sidan skulle man kanske ha sagt till, men det hade ju då omintetgjort syftet. Å andra sidan så tycker i alla fall inte jag att stämningen känns så särdeles negativ, men visst har alla en åsikt. De flesta verkar dock tycka att det är rätt att göra något åt eländet då mycket av de dumheter i form av punkterade däck mm. som nämndes i t.ex. Metros artikel, och som refererats av andra seriösa media, mest drabbat förarna. Det finns som sagt alltid saker på alla arbetsplatser som går att förbättra, men det uppnås ju i så fall med hjälp av dialog och samarbete - inte med hjälp av sabotage.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Karsten

Citat från: Nico skrivet 15 december 2008, 12:00:02 PM


"Tidigt vagnuttag på depån (fb kommer i egen bil till depån) => passet avslutas på stan => förflyttningsersättning för att åka kollektivt tillbaka till utgångspunkt, dvs. depån i detta fall.


Sen inkörning på depån sker omvänt.

Fb kommer i egen bil till depån => förflyttningsersättning (minus karenstid för ej befintligt vagnuttag) för att kollektivt ta sig till avlösningsplats => Efter avslutat pass så körs tomvagnen till depån.


Avlösningar på stan kan även de innehålla förflyttningsersättning.

Avlösning på stan (t.ex. Solna C) => tjänsten körs => passet avslutas med avlösning på annan plats (t.ex. Sollentuna C) => förflyttningsersättning utgår för att kollektivt återkomma till utgångspunkten (i detta exempel då Solna C)."


Har man redan sedan tidigare åkt kollektivt så fortsätter man med det och då blir ju snarast förflyttningsersättningen nästan ett slags bonus. Vid början och slut på samma plats på stan utgår i övrigt ingen ersättning då lejonparten av dessa sker vid tidpunkter och platser som lätt nås kollektivt - och hur många andra arbetstagare får betalt för att ta sig till sina respektive arbetsplatser? Vet dock att det finns en del gny kring detta med. Känner exempelvis till en Råsta-förare som bor i Kista och har ett par fasta tjänster som börjar och slutar i Sollentuna. Trots det så envisas vederbörande med att han vill ta bilen till Råsta varje gång och har ondgjort sig över att det inte finns ordnad personalparkering i Sollentuna. Detta då för att vederbörande inte vill åka buss då han anser det obekvämt.

Lite känns det faktiskt som att dels så verkar det röra sig om att avlösningar är något man måste vänja sig vid gradvis och de måste ju utformas bra och i samråd med förarna), men även att många bussförare är lite för stora bilkramare. Har man möjlighet till det så förstår jag inte riktigt varför man inte kan åka kollektivt när möjligheten oftast finns. Om vi inte själva vill åka med vår egen trafik utan ger uttryck för att det skulle vara något uselt... varför ska då våra trafikanter åka med den och varför ens anställa folk att köra buss...?!"


Nu blir jag lite förbryllad, om det är så som du beskriver ovan undrar jag ju stilla vad det är att tjafsa om. Jag tog, lite förhastat kanske, för givet att restidsersättningen helt avskaffats vilket säkert skulle klassats som en försämring.

Vad är det egentligen som blivit sämre? I vilka fall betalas inte restidsersättning? Att slippa se Råstagaraget varje arbetsdag är väl positivt? ???


Nico


Citat från: Karsten skrivet 19 december 2008, 11:56:51 AM
Nu blir jag lite förbryllad, om det är så som du beskriver ovan undrar jag ju stilla vad det är att tjafsa om. Jag tog, lite förhastat kanske, för givet att restidsersättningen helt avskaffats vilket säkert skulle klassats som en försämring.

Vad är det egentligen som blivit sämre? I vilka fall betalas inte restidsersättning? Att slippa se Råstagaraget varje arbetsdag är väl positivt? ???

Nu borde jag väl egentligen inte alls delta i denna diskussion så jag får väl sätta P efter detta inlägg, men har man sagt ett hypotetiskt A så...   ;)

Kan bara svara utifrån min egen uppfattning, men det stora kruxet för de allra flesta är väl att det blivit snävare tidspassning samt att inget är perfekt från början. Å andra sidan gäller det väl snarast detta förhållande generellt inom både hela transportbranschen, men även i andra branscher. Sen handlar det nog en hel del om bekvämlighet då väldigt många vant sig vid att åka bil till/från garaget utan att egentligen alltid behöva det eller att de insett fördelen med att åka kollektivt i vissa fall. Som jag skrev i texten som citerades så utgår ingen peng när tjänsten börjar och slutar på samma plats på stan, i övrigt så blir det en viss peng om man måste resa i någon ände för att komma tillbaka till utgångspunkten. Som tidigare så syns inte heller denna ersättning på alla blad då det inte är reell arbetstid utan just en förflyttning och det kan även kanske vara det som upprört en del.

Lite tycker jag dock att hela grejen känns som diskussioner kring EU, dvs. det är de som förstått och kunnat allra minst som samtidigt är de som har skrikit mest och högst. Att det sedan funnits information att tillgå är tydligen oviktigt då denna har ratats eller missförståtts, antingen då omedvetet eller medvetet, i många fall. I vissa fall här har man med andra ord kanske krävt att få betalt för något som man redan har betalt för. Att det sedan inte rör sig om så stora pengar är en annan femma då en kollektivresa på t.ex. 17 minuter nog inte renderar så mycket ersättning i sig. Sättet som vissa räknar tid på och vill ha betalt för ter sig dock ibland ganska udda. T.ex. tror jag knappast det är så många arbetsgivare, oavsett bransch, som betalar resa till/från bostaden?
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Karsten

Tack för ett bra svar Nico!

Då kanske det inte är ett så stort nerköp för personalen ändå, även fast det i andra brancher skulle ses som ytterst märkligt att stationeringsorten i praktiken ändras från dag till dag.

Jo

Citat från: Karsten skrivet 19 december 2008, 11:56:51 AM
Att slippa se Råstagaraget varje arbetsdag är väl positivt? ???


Det minskar ju chanserna till att sprida propaganda till arbetskamraterna och möjligheten att prata skit om arbetsgivaren och kunderna med likasinnade.

Matte

#38
Citat från: Lars Ödlund skrivet 15 december 2008, 18:22:53 PM
Står det i "ditt" avtal att du inte får resa t/fr arbetet i uniformspersedlar?, vintertid oftast parkas eller annan jacka?
Isåfall är det ju en annan "femma" men något sådant avtal har jag hitills inte sett....  dock ska du undvika att förtära alkoholhaltiga drycker i firmans kläder :-)

Det där med att inte få resa t/fr arbetet i uniformspersedlar kan inte stämma. Själv kör jag för Busslink Södertörn(Jordbro) Där finns inte ens omklädnings rum för anställda och inte ens ett skåp att förvara sina saker. Personliga som Firmans saker som jag behöver för att utföra mitt arbete. Så om jag inte skulle få resa t/fr arbetet i uniformspersedlar så undrar jag hur min Arbetsgivare ska lösa problemet att byta om från personliga kläder till uniformspersedlar. Som tex om man kör för City (Söderhallen/Hornsberg) som börjar/slutar på alla dom olika avlösningställen ute på stan ska gå att lösa med omklädningsrum på dom platserna och förflyttning av kläder till omklädningsrum mellan olika avlösningsplatser. Det funkar inte.

JDS

Citat från: Nico skrivet 19 december 2008, 12:40:45 PM
Kan bara svara utifrån min egen uppfattning, men det stora kruxet för de allra flesta är väl att det blivit snävare tidspassning samt att inget är perfekt från början. Å andra sidan gäller det väl snarast detta förhållande generellt inom både hela transportbranschen, men även i andra branscher. Sen handlar det nog en hel del om bekvämlighet då väldigt många vant sig vid att åka bil till/från garaget utan att egentligen alltid behöva det eller att de insett fördelen med att åka kollektivt i vissa fall. Som jag skrev i texten som citerades så utgår ingen peng när tjänsten börjar och slutar på samma plats på stan, i övrigt så blir det en viss peng om man måste resa i någon ände för att komma tillbaka till utgångspunkten. Som tidigare så syns inte heller denna ersättning på alla blad då det inte är reell arbetstid utan just en förflyttning och det kan även kanske vara det som upprört en del.

En sak som är väldigt störande med dagens tids- och lönesystem är att de är påtagligt svårgenomskådade. I de flesta fallen beror det antagligen på vanligt oengagemang från systemarkitektens sida, men ibland är det lockande att ha konspirationsteorier. Exempelvis är det olika långa fördröjningar på tidssaldon beroende på om de ändras uppåt eller nedåt, vilket gör att dessa saldon aldrig verkar stämma. Man får köra med en personlig dubbel bokföring och stämma av den med jämna mellanrum om man ska ha någon kontroll överhuvudtaget.

Jag har full förståelse för att folk blir galna om det inte är tydligt vad som är vad. "Dold" arbetstid är något av det värsta som finns i sammanhanget, då det tar otroligt mycket tid för den anställde att lusläsa allting för att försäkra sig om att allting blivit rätt bokfört och lönen rätt utbetald. Antagligen förlorar förare en och annan timme för att man helt enkelt inte orkar kolla, utan hoppas att det blir rätt (vilket man av erfarenhet vet att det förr eller senare inte blir).


Ersa

Själv lever jag i en annan värld. Alla bussförare i Umeå vill sluta mitt på stan, eller längs vilken vältrafikerad busslinje som helst, för att då kunna åka valfri busslinje hem. Men det tillåter tyvärr inte dagens rutiner. Idag måste alla åka personaltransport (eller tomköra sin buss) till garaget för att där "stämpla ut" via ett alkolås. Väl utstämplad på det avsides placerade garaget tar du dig ingenstans utan bil eller cykel, då de enda busslinjerna från Västerslätt till centrum avgår vardagar 16:05, 16:30 samt 17:05. Visst får man betalt för den tid det tar att vänta in samt åka transport till garaget, men det är arbetstid som de flesta nog skulle offra om de kunde få gå hem tidigare. Nu måste man ju iofs ändå låsa in kassan på garaget så än går det ändå inte att göra något åt, men när kontanterna och därmed även kassan försvinner i sommar kanske man förhoppningsvis kan lösa det smidigare.

Dock är busstiderna åt andra hållet lika dåliga. Det gäller ju även att ta sig till jobbet på morgonen. De enda turer som man kan åka ut till bussgaraget från centrum avgår vardagar 06:30, 07:40, 07:55 samt 08:10. Så trots att de första bussarna från de flesta ytterområden ankommer Vasaplan redan mellan 05:40-05:57 är det tyvärr omöjligt att sätta in en buss från Vasaplan till bussgaraget 06:00 så att fler förare skulle kunna åka kollektivt till arbetet. Tydligen är detta för dyrt.

Dock blir frågan: Ska man betala varenda förare för den tid det tar att åka från centrum till garaget, även om hälften väljer att hoppa av på stan? Eller ska man inte betala någon för denna tid, och därmed ta bort arbetstid från de som alltid tar bilen till jobbet pga att de bor långt utanför stan? Hur man än vrider på det blir det fel.

michael k

enklast  är ju att start och slutpunkten är i garaget
sedan betalar arbetsgivaren den tiden det tar att ta sig till den punkten där man startar
allt annat är helt oacceptabelt
man måste ju parkera sin bil någonstans med

JDS


Jo

Citat från: michael k skrivet 24 december 2008, 10:45:59 AM
enklast  är ju att start och slutpunkten är i garaget
sedan betalar arbetsgivaren den tiden det tar att ta sig till den punkten där man startar
allt annat är helt oacceptabelt
man måste ju parkera sin bil någonstans med


Ja om alla tänkte så hade man ju sluppit omaket med att köra en massa bussar överhuvudtaget!

Ersa

Så länge jag slipper släpa på en kassa, samt börjar och slutar mitt pass på ett ställe där det finns kollektivtrafik är jag nöjd.