Syndikalisterna i farten i Västerort

Startat av Bussföraren, 12 december 2008, 10:26:19 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Nico


Citat från: Lars Ödlund skrivet 15 december 2008, 01:40:38 AM
Av intresse vore en sammanställning per tjänstegrupp och månad där man kunde utläsa om någon drabbas eller gynnas speciellt mycket eller om det hela i slutänden går jämnt ut.
Resorna ska ju sedan vara möjliga att utföra också, nu har jag ingen kolla på var Råsta idag har avlösningar men Solna C, E18, Ulriksdal, Hallonbergen kan ju inte vara så svårt att klara med kollektiva resmedel, Sumpan kanske är ett gränsfall.

Råsta har fram tills nu haft avlösningar vid Råsta/E18, Ulriksdal, Vallgatan (Järva krog), Sollentuna, Hallonbergen, Sundbybergs station, Sundbybergs torg, Solna C samt Spånga station... hoppas jag inte glömde någon nu. Vissa resor har inte varit helt optimala utan bestått i ett eller flera byten för att nå nästa avlösningsställe.

Däremot har ersättning (med en del inskränkningar i vissa fall) för resor utgått... påminner om denna tråd där jag den 24/11 gjort ett par exempel på sida 1.



»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Karsten

Citat från: Lars Ödlund skrivet 15 december 2008, 10:32:23 AM

Debatten ser ju enbart till sådana som åker med egen bil t/fr arbetet och som enbart har tidiga morgontjänster eller sena kvällstjänster, alternativt delade tjänster.

Dvs 85-90% av tjänsterna per dag..

Bammis

Jo restiden ingick tidigare

Om du påbörjade en tjänst på Ex. Råsta (i garaget) så fick man ju betalt för tiden när man
skulle både göra funktionskontrollen och tomköra Ex. in till Stan eller ut till Sollentuna - där
själva busslinjen skulle börja köras ifrån.
Idag börjar tidverket (lönen) i princip ticka igång när du väl sätter dig bakom ratten, i Stan
eller ute i Sollentuna... Restiden dit, liksom restiden hem, är alltså obetald...

Nico


Citat från: Bammis skrivet 15 december 2008, 11:47:06 AMIdag börjar tidverket (lönen) i princip ticka igång när du väl sätter dig bakom ratten, i Stan
eller ute i Sollentuna... Restiden dit, liksom restiden hem, är alltså obetald...

Nja, det där stämmer faktiskt inte riktigt vilket det faktiskt utgått öppen information om till Råstaförarna ett par gånger om. Problemet här, då inte många verkar ha tagit detta till sig, är väl att det inte framgått klart hur detta ska redovisas på t.ex. lönespecar och på tjänsterna då detta är något som gäller specifikt för detta trafikområde.

Ingen verkar i övrigt ha brytt sig om sidan jag länkade till i mitt förra inlägg så jag citerar min egen text nedan för att visa de fall där förflyttningsersättning utgår.

"Tidigt vagnuttag på depån (fb kommer i egen bil till depån) => passet avslutas på stan => förflyttningsersättning för att åka kollektivt tillbaka till utgångspunkt, dvs. depån i detta fall.


Sen inkörning på depån sker omvänt.

Fb kommer i egen bil till depån => förflyttningsersättning (minus karenstid för ej befintligt vagnuttag) för att kollektivt ta sig till avlösningsplats => Efter avslutat pass så körs tomvagnen till depån.


Avlösningar på stan kan även de innehålla förflyttningsersättning.

Avlösning på stan (t.ex. Solna C) => tjänsten körs => passet avslutas med avlösning på annan plats (t.ex. Sollentuna C) => förflyttningsersättning utgår för att kollektivt återkomma till utgångspunkten (i detta exempel då Solna C)."


Har man redan sedan tidigare åkt kollektivt så fortsätter man med det och då blir ju snarast förflyttningsersättningen nästan ett slags bonus. Vid början och slut på samma plats på stan utgår i övrigt ingen ersättning då lejonparten av dessa sker vid tidpunkter och platser som lätt nås kollektivt - och hur många andra arbetstagare får betalt för att ta sig till sina respektive arbetsplatser? Vet dock att det finns en del gny kring detta med. Känner exempelvis till en Råsta-förare som bor i Kista och har ett par fasta tjänster som börjar och slutar i Sollentuna. Trots det så envisas vederbörande med att han vill ta bilen till Råsta varje gång och har ondgjort sig över att det inte finns ordnad personalparkering i Sollentuna. Detta då för att vederbörande inte vill åka buss då han anser det obekvämt.

Lite känns det faktiskt som att dels så verkar det röra sig om att avlösningar är något man måste vänja sig vid gradvis och de måste ju utformas bra och i samråd med förarna), men även att många bussförare är lite för stora bilkramare. Har man möjlighet till det så förstår jag inte riktigt varför man inte kan åka kollektivt när möjligheten oftast finns. Om vi inte själva vill åka med vår egen trafik utan ger uttryck för att det skulle vara något uselt... varför ska då våra trafikanter åka med den och varför ens anställa folk att köra buss...?!"
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Bammis

Försvann från Råsta för ett par år sedan. Kör i City numer.

Nico


I övrigt står det lite om detta i en kort artikel i dagens Metro.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

JDS

Citat från: Lars Ödlund skrivet 15 december 2008, 10:32:23 AM
Det är väl väldigt troligt att det finns sådana som tjänar på detta likasom det finns de som förlorar, det intressanta är ju hur kollektivet påverkas i stort.

På lång sikt lär det knappast finnas någon som tjänar på det. Det tillkommer ju inte någon ny förmån som inte fanns tidigare. Däremot kan det förstås uppstå temporära vinster såsom grupperna ser ut just nu. Men minnet är kort i det avseendet...

JDS

Citat från: Lars Ödlund skrivet 15 december 2008, 14:36:37 PM
Det är ju inget arbete om du fritt förfogar över tiden, om du däremot utanför arbetstiden var "tvungen" att resa till resp från depån är det delvis en annan femma, nu är det som sagt inget tvång utan du avgör själv när och om du vill göra det, är det svårt att förstå?
Det har aldrig varit ett tvång, så det är ingen positiv nyhet att det inte är något tvång. Dessutom är denna slumptid aldrig något man kan räkna med, så den är definitivt ingen förmån. Du kan väl inte på fullt allvar mena att två förare på samma tjänstegrupp har olika förmåner om de bor på olika ställen?

Citat från: Lars Ödlund skrivet 15 december 2008, 14:36:37 PM
På den gamla SL tiden kunde man t.ex börja sin arbetsdag i Rissnehallen och sluta i Västra skogen, eller omvänt.
Detta kompenserades med restidsersättning men resan ingick INTE i arbetstiden eftersom det inte var ett tvång att genomföra resan.
Faktum är att det var en blandning av restidsersättning och förflyttningstid på sådana tjänster, ett blandningsförhållande som i och för sig varierade fram och tillbaka genom åren, men man fick hur som helst alltid betalt på något sätt för att åka tillbaka till samma ställe som man började på. Att ha ett upplägg där man inte överhuvudtaget får någon ersättning för resor utanför arbetstiden är ju en HELT annan sak!

Mikael Ringmarck

#23
Citat från: Lars Ödlund skrivet 15 december 2008, 14:36:37 PM
Det är ju inget arbete om du fritt förfogar över tiden, om du däremot utanför arbetstiden var "tvungen" att resa till resp från depån är det delvis en annan femma, nu är det som sagt inget tvång utan du avgör själv när och om du vill göra det, är det svårt att förstå?

Tack Lars, jag förstår precis vad du menar. Men för mig och mina kolleger känns det ändå som om dagen blir längre när man börjar köra med passagerare nån minut efter att tjänsten börjar och ända fram till den minut man slutar, om man kliver av mitt på linjen. När man sedan lämnar bussen har man ju fortfarande uniform på sig och såvitt jag vet får man inte använda uniformen på fritiden och hur blir det då om man får lust att åka in till stan och ta en öl? Jo jag måste byta om först...(visst man kan ju byta om på toaletten, men ska jag då bära runt på mina privata kläder samt jacka?) :(

JDS

Citat från: Lars Ödlund skrivet 15 december 2008, 15:18:12 PM
Om det ska ingå i arbetstiden (inte ersättas separat) blir det väldigt lätt ett tvång eftersom man då sannolikt löser det hela med avlösningsbilar, då har man stridit för att uppnå ett tvång att alltid infinna sig på depån vid tjänstens start o slut även om du kanske slutade i Sollentuna eller Solna och har närmare hem (eller dit du ska därifrån)

Frågan är hur många som gynnas och hur många som missgynnas av ett sådant tvång.

Om detta skulle inträffa så kommer man att sluta vid samma tid, exempelvis 12.37, men i depån i stället för ute på stan. Med andra ord ersätts en oförutsägbar avlösningsplats av en förutsägbar avlösningsplats. Det kan aldrig räknas som en förmån att man får sluta på en oförutsägbar plats, som av en ren slump kanske råkar ligga närmare hemmet men som precis lika gärna kan ligga längre bort. Man kan inte påstå att någon "gynnas" av en lösning, som i och för sig innebär att vissa sparar några minuters resa, men som får motsatt effekt för andra, och som kan försvinna när som helst. Om man påstår det så luras man! Det kan förstås verka fördelaktigt för personalen vid en snabb anblick, men man måste då komma ihåg att det inte finns något som helst skydd mot att det ser helt annorlunda ut i nästa tjänstepaket!

JDS

Citat från: Lars Ödlund skrivet 15 december 2008, 18:25:07 PMOförutsägbar?
När jag jobbade så jag kom att söka tjänster som slutade i Västra Skogen eller Drottninggatan var det inte några oförutsägbara platser, och det är det knappast idag heller.

Jo, dels kan det ändras utan föregående placering, dels kan man inte påstå att man som anställd har full kontroll av resultatet av sin placering (såvida man inte har placeringsnummer 1, men även i det läget kan det uppstå ändringar som man inte har kontroll över).



Nico


Tja, man ska nog inte läsa in för mycket i det hela utan till viss del är det hela att betrakta som en storm i ett vattenglas. Även om det gnisslar en aning så tror jag nog att det inte är så svårt att lösa. Nyckelordet i dessa sammanhang är dialog, men det blir ju sällan bra när vissa mindre grupper struntar i detta och tar till vissa udda metoder.

I övrigt så verkar de som har skrivit/yttrat sig mest om det hela samtidigt vara de som har den allra minsta inblicken i det hela, men att de gillar att synas och höras. Kommer osökt att tänka på följande talesätt.... Mycket skrik för lite ull sa kärringen, klippte grisen!  ;)
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

JDS

Tja, om det nu skulle vara så att man faktiskt har rätt till förflyttningsersättning, och får detta, så verkar ju striden tämligen dödfödd. I så fall är väl folk mer än lovligt korkade som inte förmår att förklara resp. förstå detta...