Syndikalisterna i farten i Västerort

Startat av Bussföraren, 12 december 2008, 10:26:19 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.


peterbuilt

Förhör? Samtalsblockad? Angiveri? Om vad/varför/hurdå? Jag hajjar inte vad det rör sig om. Kan någon initierad berätta vad det rör sig om?

Bussföraren

Citat från: peterbuilt skrivet 12 december 2008, 11:06:24 AM
Förhör? Samtalsblockad? Angiveri? Om vad/varför/hurdå? Jag hajjar inte vad det rör sig om. Kan någon initierad berätta vad det rör sig om?

Lite mer kött på benen i tre andra artiklar (partsinlagor)
http://www.arbetaren.se/articles/inrikes20081126-2
http://www.arbetaren.se/articles/inrikes20081022-4
http://www.arbetaren.se/articles/inrikes20081203-5

peterbuilt

Ja vad ska man säga? Verkar vara hyfsat infekterat iaf. Hur man kommer vidare ur en sådan situation? Kan kosta från båda hållen.

Och varför låter man det gå så långt(gäller anställda, fack och arbetsgivare) det blir ju bara svårare att ta sig ur det...

homer

Är de vanligt att bussförare hör till Syndikalisterna? eller är de mer en kultur inom vissa garage?

Jo

CitatOnsdagen 10 november inledde syndikalistiska bussarbetare vid Råstagaraget en samtalsblockad. Blockaden innebär att alla samtal som inte direkt rör arbetet måste gå genom syndikalisternas förhandlingskommitté.

Den nu inledda samtalsblockaden är på obestämd tid och rör samtliga SBSS-medlemmar och alla oorganiserade.

Det kan väl inte finnas någon laglig grund för Syndikalisterna att kräva detta. Om jag som oorganiserad vill prata med min chef kan väl inte arbetsgivaren låta ett gäng vänsteraktivister få deltaga i mötet. (Jag vet att de som arbetsgivaren har tecknat kollektivavtal med kan kräva att få veta vad som händer på arbetsplatsen.)

Magnus_J

iofs vet jag mycket mer än jag kan yppa men det är bara ett mindre antal som sympatiserar med dessa åsikter så vitt jag vet.
upprinnelsen i detta är väl olika slags missnöje.

Bammis

Jag säger som Magnus J. Känner till en del jag också, som gammal Råstaförare, men
varför det ska fortsätta hyschas om detta (fortsatt hemlighetsmakeriet) det förstår
jag däremot inte.

Vad hela Bråket på Råsta handlar om är att en liten grupp kollegor på Råsta har haft
högljudda synpunkter på den obetalda tiden när bussförare ska förflytta oss till/från
avlösningsplatserna, vilket alltså inte alltid längre är själva garaget.. Detta eftersom
Busslink valde att ta bort avlösningsbilarna.

Dessa kollegor har uppmanat kollegor att börja j***as. j***lskap (maskningsaktioner)
som till slut dessvärre även börjat drabba de egna närmaste kollegorna hårt/negativt,
och inte alls Arbetsgivaren som var dess främsta mål från början.
Man har spridit ut såväl illasinnade rykten som flygblad (samt anslag)... Däremot har
man inte varit Karl nog att stå för vare sig sina åsikter eller handlingarna, då allt har
skett helt anonymt och bakom ryggen på alla.

Att det sedan är Syndikalister, där förekomsten av Rättshaverister tyvärr tycks vara
tämligen alenarådande konstant, enligt mitt tycke, förbättrar väl knappast utsikterna.

Syndikalisterna/SAC fyller säkert en god funktion dom också, men när det ska bråkas
bara för bråkandets skull, istället för att föra en normal dialog, så skjuter man ju sig
själva i foten snarare.

Avlösningsbilarna är på väg tillbaka och diskussioner i övrigt pågår.



peterbuilt

Tack för infon. Som jag misstänkte mycket skrammel för skitsaker. En sådan grej som borde kunnat löst sig om båda parter hade vart mer lyhörda. Och som jag skrev tidigre, sånt där blir dyrt för båda sidor. Inget som INTE kommer hända igen, då alla, budgivare och uppköpare, jagar på varandra för att få in lägsta bud och för att få avtal för sedan inse att man inte fattat verksamheten. I grunden ligger felet hos upphandlande part. Dom har ingen aning om vad dom köper. När det gäller statlig, kommunal och landstingstyrda verksamhet är det tyvärr inget ovanligt. Politikerlekstuga. Sorligt men sant.

Bammis

Alla jagar ju kostnader. Dessutom har Busslinks ägare Keolis (däribland Franska SJ) nu börjat
kräva än mera avkastning på sitt innehav/kapital, och naturligtvis drabbar det oss förare.

Samtidigt grinar branschens företrädare om att det är så svårt att få tag i chaufförer numer,
men sambanden, dom ser man inte (eller så vägrar man se dom)...

JDS

En del saker ändrar man helt enkelt inte på. En sådan sak är att vi sedan många, många år i princip har ungefär åtta timmars arbetsdagar i Sverige. Lokaltrafikens anställda har varit ganska så flexibla i detta avseende. (För er som inte är insatta i stockholmskan: Ganska betyder "mycket".) Timmarna kan vara ojämnt fördelade under veckan eller månaden, de kan vara fördelade på två pass under dagen och så. Men det är inte okej att undan för undan förlänga den tid, då arbetsgivaren i praktiken bestämmer var arbetstagaren ska befinna sig, så att det till slut blir mycket mer än åtta timmar. Gör man det så kommer folk att bråka, oavsett om facket har gått med på det eller inte. Det fungerar liksom inte att köra med sifferexercis för att försöka bevisa att det inte är någon ändring, när det är en ändring. Det finns inget som en arbetare märker så intuitivt som när någon försöker få honom att arbeta mer!

Karsten

Citat från: Lars Ödlund skrivet 15 december 2008, 00:47:44 AM
Ähh..?

Oavsett om du jobbar 6 timmar om dagen eller 11 timmar så är ju den totala arbetstiden (per begränsningsperiod) högst 40 timmar/vecka (eller lägre beroende på arbetsställe)

Sedan finns det ju två falanger i Sthlm, en som prioriterar längre arbetsdagar=fler fridagar och den andra som önskar så korta arbetsdagar som möjligt och hellre inställer sig fler ggr på arbetet istället (färre fridagar)

Ja, fast det är en annan diskussion. I det här fallet har man ju i praktiken förlängt arbetsdagarna med obetald restid.

JDS

Citat från: Lars Ödlund skrivet 15 december 2008, 00:53:34 AM
Att det är detta som JDS avser framgår tyvärr inte i det inlägg som jag citerade.

Restiden ingick väl f.ö inte i arbetstiden (40 timmarna) tidigare heller? utan betalades väl separat?  En kvarleva från gamla SL avtalet.

Det fanns både restid (betalades separat) och förflyttningstid (ingick i arbetstiden) i det gamla SL-avtalet. Det var i praktiken inte mer än en resa per tjänst som ersattes som restid, och den låg som regel inte mitt i tjänsten utan i början eller slutet, på tid som arbetstagaren själv kunde disponera.

För övrigt hänvisar jag till det jag redan har skrivit: Sifferexercis går inte hem. Om man tar bort avlösningsbilarna och saknar avtal om res- eller förflyttningstid så ersätter man betalt arbete med obetalt arbete och det kan inte personalen förväntas acceptera, vare sig det är bokstavligen enligt avtalet eller inte!

Karsten

Citat från: Lars Ödlund skrivet 15 december 2008, 01:14:05 AM
Hela debatten gäller väl precis sådan restid före eller efter tjänsten, som tidigare kunde ersättas med restidersersättning enligt det gamla SL-Busslinkavtalet (I det rosa avtalet fanns aldrig någon sådan skrivning).
Just tiden före eller efter är såvitt jag kan förstå fri för föraren att disponera som han själv vill, slutar man i Solletuna finns det inget krav att han på egen tid ska resa åter till Råstagaraget "för att stämpla ut".

I början på -80 talet bodde jag i Väsby och gick på en grupp med mycket 47:an eftersom det innebar avlösningar vid Drottninggatan vilket passade mig bra som åkte pendeln, där var det restidsersättning normalt från/till Slussen som betalades utöver lönen.

Jo, det där förstår jag också. Självklart är det smidigt att kunna "icke-utnyttja" restid/passresa/förflyttningstid eller vad det så må vara. Men det som den här diskussionen handlar om är ju "fotfolkets" reaktioner på att något som tidigare ingick i den betalda arbetstiden (oavsett om resan Sollentuna-Råsta skedde med pendel-buss eller bil) inte längre gör det. Att den som jobbar mellantjänster nu slipper köra tillbaka en avlösningsbil till bussgaraget efter sista passet (på betald tid) hjälper knappast den som efter sin uttjänst, nu på sin fritid, måste ta sig tillbaka till garaget för att hämta bilen denne tog till jobbet på morgonen.

JDS

Citat från: Lars Ödlund skrivet 15 december 2008, 01:40:38 AM
Av intresse vore en sammanställning per tjänstegrupp och månad där man kunde utläsa om någon drabbas eller gynnas speciellt mycket eller om det hela i slutänden går jämnt ut.

Att det går jämnt ut kan man ju utesluta direkt, det finns ju inget att tjäna på detta (utöver för aktieägarna). Jag vet att det är sent, men SÅ ouppmärksam är jag inte!

Däremot är det säkerligen så att vissa drabbas mer och andra mindre, medan det för några inte direkt blir någon skillnad - såsom deras grupper ser ut för ögonblicket, alltså! Att försöka utnyttja dessa är ju bara tarvligt i största allmänhet. Jag ser i och för sig att någon här i tråden skriver att det är ett litet antal som klagar. Men i nästa lista kan det se lika illa ut på din grupp!

Genom att göra försämringarna i små små steg kan man säkert göra det besvärligt för förarna att sätta sig på tvären över varje enskild förändring, men när det blir uppenbart hur stora de sammanlagda ändringarna har blivit under en längre tid så kan det börja hända grejer. Det är väl ungefär det som händer nu...