Upphandlingar klara i västsverige

Startat av Knallhatt, 29 september 2008, 16:13:54 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Citat från: yngrot skrivet 30 september 2008, 12:00:54 PM
Vilka bolag la bud?? Vet inget om vilka och Västtrafiksidan säger ju bara vem som vann. B-L Veolia vet vi ju säkert ...

Enligt dagens Borås Tidning (i den ordning som buden låg på):
Veolia Transport
Swebus
Arriva
Borås Lokaltrafik
Orusttrafiken
Bergkvarabuss
De fem första fanns inom spannet 89 - 98,2 miljoner kronor. Bergkvarabuss låg nästan 13 miljoner över Orusttrafiken.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Bernt Talbrant

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 30 september 2008, 12:45:14 PM
Enligt dagens Borås Tidning (i den ordning som buden låg på):
Veolia Transport
Swebus
Arriva
Borås Lokaltrafik
Orusttrafiken
Bergkvarabuss
De fem första fanns inom spannet 89 - 98,2 miljoner kronor. Bergkvarabuss låg nästan 13 miljoner över Orusttrafiken.

I Borås Tidnings nätupplaga hittar jag en artikel i ämnet - där nämns bl a att det lutar åt ett överklagande från BL...

Walter

Jag gillar citatet " det finns inte ett anbud i modern tid som inte överklagats" enligt BLs VD. Nej det är ju sant, men det låter som om man vill hitat ett skäl att överklaga till varje pris. Att man själv bara hade 4:e bästa budet verkar sakna betydelse. Men har något fel begåtts ska det klart göras om oavsett.

Sedan skriver nog journalisten fel eller så blir det ett syftningsfel, för när BLs VD uttalar sig om att "man bedömt landsortstrafiken som strategisk mer viktig än kostnaden" syftar han väl på Veolia? Men deras namn saknas i stycket. Och att man jobbar på flera orter och på så vis kan ta igen en förlust i sjuhärad någon annanstans. Samt att det är ett tag sedan man vann en upphandling låter som Veolia. Dock kan man ju tolka det faktum att man inte vunnit något som ett tecken på att man inte lägger underbud. Gör något stort bolag det idag?

Tyvärr låter BLs VD som en dålig förlorare i denna artikeln.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Jan Sjöberg

BLs VD måste ju inse att det är fri konkurens ... vilket han verkar inte ha gjort
Tycker det liknar lite "skyddad verkstad"
Ja dålig förlorare är det minsta man kan säga ...
I bussyrket sedan 1990    Började min yrkesbana i SJ Buss

Svemicke

Citat från: Jan Sjöberg skrivet 30 september 2008, 07:24:32 AM
Tycker faktiskt att Borås kommuns invånare inte ska behöva via skattsedel köpa nya bussar till Mark,Svenljunga och Tranemo kanske 20 talet bussar.. det är helt horibelt vansinigt att En stad som Borås ens gör en sån grej....  Vi såg ju hur det gick 2001 när BL tog över från bivab företagen
Hur mycket tror ni Borås fick gå in med då?? Hur mycket skulle Borås få gå in med nu?
Och nu har BL desutom förklarat att de tänker överklaga!!
Vilka dagis har de tänkt stänga? för Borås kommun har väl inte tänkt höja Skatten?
Nej Sälj ut BL innan det går för långt! Boråsarna!! Inser ni inte att Borås stad är på väg att skämma ut sig igen genom dess trafikföretag Borås Lokaltrafik
Allt behöver inte vara Swebus, Veolia och Arriva. Det har visserligen sina fördelar att ett bolag finns på många ställen sett ur timanställd förarsynpunkt, men då Borås Lokaltrafik enbart opererar i Sjuhärad och med utgångspunkt Borås Stad så tycker jag att de borde ha förtur på i alla fall trafiken inom kommunen.

Jag håller med dig till viss del om att det är vansinne att BL kör i andra kommuner än sin hemkommun, men så länge linjerna de kör har någon anknytning till Borås (vilket inte linje 104 har) så är de tillåtna att köra.

BL har vänt sin ekonomi till det positiva. Man har lyckats att omvandla företaget till ett vinstdrivande företag och det går riktigt bra för BL nu. Dock har det inneburit en del blod, svett och tårar för förarna, vilka naturligtvis inte på något sätt kompenseras. 4:1-fridagssystemet var förgjort. BL lyckades ändå inte vinna. Vem drabbas i slutändan?

Citat från: yngrot skrivet 30 september 2008, 07:39:22 AM
Jan även om du inte gillar B-L så är vi många som jobbar där och tycker det är tråkigt att B-L förlorade...sen får du ju betala via skatten oavsett vem som vinner alla får ju ersättning från Västtrafik som är skattefinansierad. B-L behöver ju inte heller gå med hög vinst och sända pengar ut ur Sverige...konkurrensen i bussbranchen blir ju inte bättre av att det snart bara finns stora utlandsägda bolag kvar...
Jo, förarna. Det är de som får lida mest.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Svemicke

Citat från: Bernt Talbrant skrivet 30 september 2008, 13:19:05 PM
I Borås Tidnings nätupplaga hittar jag en artikel i ämnet - där nämns bl a att det lutar åt ett överklagande från BL...
Ja, nu vet man ju var man kan lägga ribban och då lägger man underbud igen.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Svemicke

Citat från: Walter skrivet 30 september 2008, 13:36:23 PM
Tyvärr låter BLs VD som en dålig förlorare i denna artikeln.
Citat från: Jan Sjöberg skrivet 30 september 2008, 13:56:01 PM
BLs VD måste ju inse att det är fri konkurens ... vilket han verkar inte ha gjort
Tycker det liknar lite "skyddad verkstad"
Ja dålig förlorare är det minsta man kan säga ...
Ni tycks glömma en viktig detalj. BL får bara operera i och kring Borås. En anbudsförlust är mycket större för ett företag som BL än vad den är för Veolia, Swebus och de andra för de kan ta igen det någon annanstans.

Veolia var väl dessutom tvungna att slimma kostnaderna rejält för de tappar mer och mer trafik i Sverige, men att gå in i ett område där det finns ett geografiskt begränsat företag utan möjlighet att försörja sig någon annanstans är väldigt hänsynslöst, tycker jag.

Visst, sälj ut BL. Vem köper? Jo, med all sannolikhet Veolia. Den trafik de inte vinner försöker de köpa upp. En annan lösning är att ta ur Borås stad ur Västtrafiks samarbete och låta BL själva sköta all trafik inom Borås Stad, inklusive linje 150, 151, 153, 154, 155 och 159, men det är väl försent att pissa till kvälls när halva natten har gått?
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Walter

Citat från: Svemicke skrivet 30 september 2008, 14:40:17 PM


Jag håller med dig till viss del om att det är vansinne att BL kör i andra kommuner än sin hemkommun, men så länge linjerna de kör har någon anknytning till Borås (vilket inte linje 104 har) så är de tillåtna att köra.


Hur skulle det kunna upprätthållas fri konkurens på marknaden om vissa bolag ska ha förtur till viss trafik? Skulle Busslink ha rätt till all trafik i Stockholm då man ägs till del av SL?

Nej alla bolag på lika villkor och där ryms inte kommunala bolag som finansieras med skattemedel. Sedan håller jag med att det är förarna som drabbas men denna fråga bör kunna lösas ändå på en marknad som fungerar.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Svemicke

Citat från: Walter skrivet 30 september 2008, 14:52:04 PM
Hur skulle det kunna upprätthållas fri konkurens på marknaden om vissa bolag ska ha förtur till viss trafik? Skulle Busslink ha rätt till all trafik i Stockholm då man ägs till del av SL?

Nej alla bolag på lika villkor och där ryms inte kommunala bolag som finansieras med skattemedel. Sedan håller jag med att det är förarna som drabbas men denna fråga bör kunna lösas ändå på en marknad som fungerar.
Jag har aldrig förespråkat fri konkurrens, men avseende Busslink så opererar väl dessa på fler ställen än i Stockholm?
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Ersa

Citat från: Walter skrivet 30 september 2008, 13:36:23 PM
Jag gillar citatet " det finns inte ett anbud i modern tid som inte överklagats" enligt BLs VD.

Av alla anbudsbeslut under modern tid i de nordliga länen har då knappast 100% överklagats.

Jan

Citat från: Lars Ödlund skrivet 30 september 2008, 16:48:51 PM
Nä norr om Dalälven är det lite lugnare ;D även om  Norrbotten fått en redig släng av den sjukan nu.

Av de större kontrakten under senare tid är det om jag minns rätt bara Kalmar län som gick igenom utan processer.

Även Skåne har klarat sig bra. Det var bara stadstrafiken i Lund som fick denna sjukan!
I branschen 37 år

Erling.L

nån som sett siffror för priserna i ale hörde nått om närmare 40% skillnad i buden där
Varit på GS 9603-0111 0312-1306 Keolis från 130616 o inte att sammanblandas med min namne på Swebus

Jan

Citat från: BEL skrivet 30 september 2008, 19:04:11 PM
nån som sett siffror för priserna i ale hörde nått om närmare 40% skillnad i buden där


Kostnadsökningen på den trafiken var 17% för VT. Därför verkar det konstigt att skillnaden skulle vara 40 %.
I branschen 37 år

Staffan Sävenfjord

Citat från: Jan skrivet 30 september 2008, 19:18:42 PM
Kostnadsökningen på den trafiken var 17% för VT. Därför verkar det konstigt att skillnaden skulle vara 40 %.

Borås Tidning (pappersupplagan) redovisar följande siffror (av mig avrundade till en decimal) i miljoner kronor:
Veolia Transport 89,1
Swebus 93,1
Arriva 94,7
Borås Lokaltrafik 95,9
Orusttrafiken 98,2
Bergkvarabuss 111,2
Några 40 procent i skillnad är det inte men Bergkvarabuss ligger ändå anmärkningsvärt högt.
I lokalradion i dag sa Veolia att de skall satsa på helt nya bussar. Av de bussar som används i dag faller ett antal för åldersstrecket, men det finns ju också 42 bussar som är från 2001 eller senare. Så BL kommer troligen att få ett visst överskott för att uttrycka det milt. Dessa bussar är långt ifrån slut och skulle säkert kunna rulla i fem år till.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Jan

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 30 september 2008, 21:02:06 PM
Borås Tidning (pappersupplagan) redovisar följande siffror (av mig avrundade till en decimal) i miljoner kronor:
Veolia Transport 89,1
Swebus 93,1
Arriva 94,7
Borås Lokaltrafik 95,9
Orusttrafiken 98,2
Bergkvarabuss 111,2
Några 40 procent i skillnad är det inte men Bergkvarabuss ligger ändå anmärkningsvärt högt.
I lokalradion i dag sa Veolia att de skall satsa på helt nya bussar. Av de bussar som används i dag faller ett antal för åldersstrecket, men det finns ju också 42 bussar som är från 2001 eller senare. Så BL kommer troligen att få ett visst överskott för att uttrycka det milt. Dessa bussar är långt ifrån slut och skulle säkert kunna rulla i fem år till.


Staffan, nu är det inte Sjuhärad vi snackar om utan trafikpaket Ale.
I branschen 37 år