Kommunal varslar om strejk

Startat av Walter, 18 juni 2008, 17:40:52 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Fredde

CitatJadå, i Roslagsbanans fall gör det att dubbelt så många får plats. Det kommer säkert inte att räcka alls, men något bättre blir det i alla fall. Jag är glad att jag endast har nattjobb (2130-0630) inplanerat första strejkveckan, vid de tiderna går det att ta bilen till/från jobbet.

Okej, det går att knöla in en hel del folk i ett fullångt tåg? Tänkte annars mera på de som bor på Österskärsgrenen... :P Dock är jag noll orienterad i dessa trakter så avstånd till annat på räls vet jag inget om. 8)


Fredde

#31
Hur går det med "resegarantin" om man inte kan åka med när det är fullsatt?  Det kontot lär bli dyrt för SL i såfall för denna trafik, då strejken ej gäller denna trafik..

Grunden till strejken är säkert att många bolag ej kalkylerat med stora lönehöjningar när dom lade anbuden, kan detta leda till att något bolag lär frånträda sitt avtal om nu gällande grav går igenom eller väljer dom köra klart fast det ger minus siffror tro ?

//Fredde

Karsten

Citat från: Fredde_J skrivet 25 juni 2008, 00:47:17 AM
Okej, det går att knöla in en hel del folk i ett fullångt tåg? Tänkte annars mera på de som bor på Österskärsgrenen... :P Dock är jag noll orienterad i dessa trakter så avstånd till annat på räls vet jag inget om. 8)



Du får följa med på en introduktionstur i skogarna Fredde!

Vad gäller ersättningsbussarna så kommer de två linjer som körs av Veolia att köras, men den linje som Sköldpaddan kör dras in.

Nico


Undrar vad längre tåg ska göra för nytta... ifall tåget inte går dit man ska?!  :P  :D
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Wolfie

Som daglig åretom cyklist är man bara rädd för alla ofrivilliga cyklister som kommer vara lite överallt och inte där de borde. Får nog även där räkna med extra tid. (Fast man kanske får extra plats i de då mindre använda bussfilerna).

Karsten

Citat från: Nico skrivet 25 juni 2008, 10:28:22 AM
Undrar vad längre tåg ska göra för nytta... ifall tåget inte går dit man ska?!  :P  :D

Nej, det har du självklart rätt i! Anledningen till att förvänta ett högre antal resande är att många tros bilpendla till närmsta tåg. För Rb:s del lär även 608 och 610:s resande flytta över till tåget när bussen inte går.

Yujin Zhang

Vad händer med förare som inte är med i facket? Måste de köra vidare då eller?

Nico


Citat från: Yujin Zhang skrivet 25 juni 2008, 10:51:35 AM
Vad händer med förare som inte är med i facket? Måste de köra vidare då eller?

Än så länge är inget klart om vad förarna kommer att göra istället. Det enda som väl är klart är att ingen kommer att köra buss om nu strejken bryter ut. Enligt Kommunal så omfattas inte de av oss som tillhör andra fack/är oanslutna av strejken, dvs. Kommunal tar bara ut sina egna medlemmar i konflikten. Då det dock handlar om ett kollektivavtal så kan det hända att arbetsgivarna å sin sida svarar med en lockout vilket innebär att ingen som är fast anställd för att köra buss kommer att jobba.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Peter Rost

Citat från: Karsten skrivet 25 juni 2008, 10:09:01 AM
Du får följa med på en introduktionstur i skogarna Fredde!

Vad gäller ersättningsbussarna så kommer de två linjer som körs av Veolia att köras, men den linje som Sköldpaddan kör dras in.

Kommer   bussersättningen  på  Nynäsbanan  att  ligga  nere  vid   eventuell  strejk?

/Peter

Fredde

CitatDu får följa med på en introduktionstur i skogarna Fredde!

Ja, vi får passa in något! ;D

Enligt uppgift så skall de som är tillsvidare, + timmisar som har satt upp sig för arbete, endast ringa in sina arbetstider. De som är med i Kommunal ska tydligen infinna sig på plats, men man kommer inte ens in på depåområdet/garageplan.

Som slutsats kan man nog dra att det inte ens kommer rulla några bussar med de förare som ej är med i Kommunal.


Karsten

Citat från: Fredde_J skrivet 25 juni 2008, 22:07:05 PM
Ja, vi får passa in något! ;D

Enligt uppgift så skall de som är tillsvidare, + timmisar som har satt upp sig för arbete, endast ringa in sina arbetstider. De som är med i Kommunal ska tydligen infinna sig på plats, men man kommer inte ens in på depåområdet/garageplan.

Som slutsats kan man nog dra att det inte ens kommer rulla några bussar med de förare som ej är med i Kommunal.



Vad menas med att "ringa in sina arbetstider"?

Fredde

CitatVad menas med att "ringa in sina arbetstider"?

Man lyfter luren och meddelar sina arbetstider till driftledningen, för att erhålla sedvanlig betalning. Detta enligt information som har skickats ut.


Karsten

Citat från: Fredde_J skrivet 25 juni 2008, 22:31:02 PM
Man lyfter luren och meddelar sina arbetstider till driftledningen, för att erhålla sedvanlig betalning. Detta enligt information som har skickats ut.



Jaha, varför då? Driftledningen om några är ju de som vet hur folk jobbar. Låter aningen bakvänt..

Peter L

Citat från: Lars Ödlund skrivet 25 juni 2008, 23:45:09 PM
Detta gäller alltså oorganiserade och sådana som är organiserade i andra förbund?

Kommunalare som är uttagna i strejk bör ju kunna stanna hemma eftersom de inte får någon lön

Ja, det är riktigt. Oorganiserade samt organiserade i andra förbund ringer in när skiftet börjar istället för att dyka upp.  Man får sin lön i och med att man ringer in och anmäler sig. Kommunalare kan stanna hemma, deras ersättning kommer från strejkkassan istället. När strejken är slut ska de anmäla sig hos driftledningen snarast möjligt.

Nico


Ovanstående torde dock som sagt inte gälla om det blir en lockout? Dvs. oorganiserade och medlemmar från andra fackförbund kommer då inte heller att få någon lön som jag har förstått det... eller är jag ute och cyklar helt nu?
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman