Konstiga hållplatsnamn

Startat av Stefan P, 08 april 2008, 15:10:05 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Svemicke

Citat från: Verspieder skrivet 14 april 2008, 05:32:23 AM
I Umeå har hållplatsen vid Obs Stormarknad (idag Coop Forum) på Ersboda, hetat "Kröken" i alla tider. Detta trots att inget vet var detta ord kommer från. Varken kvarter eller område heter något liknande, och alla resenärer kallar hållplatsen för "Obs" än idag, och de osäkra frågar ofta när man kommer fram till Obs/Coop trots att C90:n ropat ut "Nästa: Kröken"

F.ö försvinner denna hpl fr.o.m. den 16 juni i år, så man kanske skulle ta en bild.
Detta känner jag igen. Pratade med en tjej igår om hållplatsen vid ICA City, Knalleland här i Borås. Jag sa: "Ska man gå av vid Albanoliden då?" Hon bara tittade på mig och sa "va?" Hållplatsen vid City heter Albanoliden som ingen vet vad det är (förutom då infödda boråsare kanske).

Så när vi nu får iTID så kommer damen där att ropa ut "Nästa Albanoliden". Förvirringen blir total.

Då är det väl bättre att vi inte har något hållplatsutrop och att chauffören säger till när någon ska gå av. Det virkede i de gamle gode dage.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Staffan Sävenfjord

Citat från: Svemicke skrivet 14 april 2008, 11:52:51 AM
Detta känner jag igen. Pratade med en tjej igår om hållplatsen vid ICA City, Knalleland här i Borås. Jag sa: "Ska man gå av vid Albanoliden då?" Hon bara tittade på mig och sa "va?" Hållplatsen vid City heter Albanoliden som ingen vet vad det är (förutom då infödda boråsare kanske).

Så när vi nu får iTID så kommer damen där att ropa ut "Nästa Albanoliden". Förvirringen blir total.

Då är det väl bättre att vi inte har något hållplatsutrop och att chauffören säger till när någon ska gå av. Det virkede i de gamle gode dage.

Det ena utesluter inte det andra.
Säger man ICA City är det nog lika obegripligt som Albanoliden för boråsare i gemen. Boråsare säger "City" (uttalad Siiiti) eller på sin höjd "City sparköp". Att det är en ICA-affär är de flesta okunniga om, och än värre blir det är ICA Maxi öppnar om ett par dagar.
Hållplatsen City sparköp finns på linje 11 och det är väl därför som den inte används för hållplatsen vid rondellen. Men man skulle ju kunna göra som vid Coop Forum där hållplatsen heter Coop Forum på linje 6 och Coop Forum entrén på linje 11.
Det är ju också viktigt att hållplatserna ropas ut med det namn som anges i turlistan och på hållplatsen.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Stefan P

Hej

Vi får inte glömma hpl Fjuckby utanför Storvreta i Uppland, en del de som bor klagade till myndigheterna och ville döpa om alltihop till Fjuckeby istället, myndigheterna sade stopp och Fjuckby fick behålla sitt namn.

mvh Stefan P

Simon A

Citat från: Stefan P skrivet 14 april 2008, 17:06:54 PM
Hej

Vi får inte glömma hpl Fjuckby utanför Storvreta i Uppland, en del de som bor klagade till myndigheterna och ville döpa om alltihop till Fjuckeby istället, myndigheterna sade stopp och Fjuckby fick behålla sitt namn.

mvh Stefan P
Fjukby ville dem ju heta ett tag också. Praode på UNT vid tiden för den debatten, strax innan jul 2006. En rolig debatt faktiskt.

//Simon

Staffan Sävenfjord

Citat från: Simon A skrivet 14 april 2008, 22:05:00 PM
Fjukby ville dem ju heta ett tag också. Praode på UNT vid tiden för den debatten, strax innan jul 2006. En rolig debatt faktiskt.

//Simon

Tredje gången gillt: Fjukeby var det.
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=622339
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Christer Göransson

Jag gillar Spraxkya, ligger i Borlängetrakten.

/Christer

Mange_buss

På gotland har vi hållplats "Pastavagnen", för att denna ligger vid ett snabbmatsställe (eller rättare sagt en vagn) som mest säljer pasta. Enligt min mening borde hållplatsen döpas om till "Tallundsgatan", då denna ligger precis bredvid...
]

Jonas M. Bobjörk

Citat från: Patrik skrivet 12 april 2008, 22:02:30 PM
Här kommer några till, norr om Upplands Väsby: Go-kartbanan, vem ska veta vart Go-kartbanan ligger?


Fredde

"Nybro" borde ligga i Småland och "Ropsten" i Stockholm och inte utmed SL-linje 639, uppåt längsgränsen ::) Sen kan man klura på varför en hållplats på nämda linje heter "Vagn"...


Erling.L

Ja o ni vety väl alla att Lund ligger i göteborg
Varit på GS 9603-0111 0312-1306 Keolis från 130616 o inte att sammanblandas med min namne på Swebus

Ersa

Citat från: BEL skrivet 24 april 2008, 22:33:47 PM
Ja o ni vety väl alla att Lund ligger i göteborg

Hpl "Lund" ligger även mellan Brunflo och Ope i Jämtland... strax innan de båda hållplaterna "Lill-grytan" och "Stor-grytan" faktiskt, även om man kan tro att de efterföljande skulle heta "Stekpannan" och "Kastrullen"  ;)

Buss-Anders

I min gamla fina kartbok från 30-talet över Sverige  plockar jag några vanliga orter som det finns flera av.
Vissa namn finns säkert i minst  10 st av varje, andra kanske inte så många men ändå några stycken

Alby,Björka,Björke,Bro,Dalby,Ekeby,Frövi,Granö,Gryt,Halla,Hammar,Hammarby,
Karlsborg,Lena,Ljungby,Lund,Marieberg,Nora,Näs,Näsby,Oppeby,Ramsjö,Ryd,Rörvik,
Sanda,Sandby,Sandö,Skoga,Smedby,Solberga,Sundet,Sättra,
Torp (21 st i min kartbok i olika landskap),Uvö,Valla,Vallby,Viby,Viken,Viren,Väsby,
Åby,Älmhult,Ön,Östansjö.

Alla dessa orter var naturligtvis inte poststationer eller hade ett postkontor men för dåtidens postiljoner och inte minst tågpostiljoner var det ett digert arbete  :P att kunna alla dessa poststationer som låg utmed linjerna.
Vad jag vet så behövde de inte kunna dem i ordning men de skulle kunna på vilken tåglinje de låg för att kunna sortera dem i rätt riktning.

Postnumren måste ju ha inneburit en revolution när de kom.

Mvh
Buss-Anders

Richard1250

I Halmstad har vi Kärleken visst är det vackert inte bara hållplatsen heter så utan hela linjen  :)

Svemicke

Citat från: Richard1250 skrivet 24 maj 2008, 22:52:18 PM
I Halmstad har vi Kärleken visst är det vackert inte bara hållplatsen heter så utan hela linjen  :)
Det är väl dessutom en stadsdel i Halmstad?
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Anders Noren

Citat från: Svemicke skrivet 25 maj 2008, 15:31:53 PM
Det är väl dessutom en stadsdel i Halmstad?

Kärleken i Halmstad är redan avhandlad i trådens elfte inlägg.

Anders