Konstiga hållplatsnamn

Startat av Stefan P, 08 april 2008, 15:10:05 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Knut

Selv om dette navnet er i et annet land (østerut). Treski. Når man da ser et skilt med fartsgrense også da blir der litt spesiellt.
Buss stoppet heter også Treski
Canon EOS RP
Sony HDR-PJ 580
Sony HDR-PJ 810
Vedlikeholdstekniker Stadler Service Norge

Nico


Tja, fortsätter man sådär så kommer man oundvikligen att hitta komiska mm. namn och kombinationer. Engelskspråkiga människor brukar ju t.ex. istället ha kul åt den skandinaviska beteckningen 'Gods-terminal' eller åt efternamn som Hellman.

I övrigt vidhåller jag att det finns inga direkt konstiga hållplats-, stationsnamn eller motsvarande utan allt har sin förklaring och sedan beror det som sagt mest på vad vi är vana vid att höra.... Handen på hjärtat... hur 'normala' är egentligen namn som t.ex. Åkermyntan, Vällingby, Pampas, Alphyddan, Bollmora, Högdalen, Skärholmen, Salem, Fältöversten, Frescati, Messingen, Arlanda osv? Kan det inte vara så att då vi istället (åtminstone om man bor i Stockholm) hör dem varje dag så har man vant sig och tänker inte så mycket på det hela?  ;)
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Patrik

Citat från: Nico skrivet 12 april 2008, 16:53:27 PM
Kan det inte vara så att då vi istället (åtminstone om man bor i Stockholm) hör dem varje dag så har man vant sig och tänker inte så mycket på det hela?  ;)

Så är det absolut, har tänkt på det flera gånger och kommit fram till att det är så, bara att ta Upplands Väsby t.ex., vadå Upp-land-s?

Staffan Sävenfjord

Citat från: Nico skrivet 12 april 2008, 16:53:27 PM
Tja, fortsätter man sådär så kommer man oundvikligen att hitta komiska mm. namn och kombinationer. Engelskspråkiga människor brukar ju t.ex. istället ha kul åt den skandinaviska beteckningen 'Gods-terminal' eller åt efternamn som Hellman.

I övrigt vidhåller jag att det finns inga direkt konstiga hållplats-, stationsnamn eller motsvarande utan allt har sin förklaring och sedan beror det som sagt mest på vad vi är vana vid att höra.... Handen på hjärtat... hur 'normala' är egentligen namn som t.ex. Åkermyntan, Vällingby, Pampas, Alphyddan, Bollmora, Högdalen, Skärholmen, Salem, Fältöversten, Frescati, Messingen, Arlanda osv? Kan det inte vara så att då vi istället (åtminstone om man bor i Stockholm) hör dem varje dag så har man vant sig och tänker inte så mycket på det hela?  ;)

För att inte tala om Fittja. Folk utanför Stockholm brukar endera rodna eller tro att man skämtar när man säger att det finns ett område utanför Stockholm som heter så. Fast Horred i södra Västergötland är ju inte mycket bättre - om man uttalar det lite fel (skall uttalas med å och inte med o som i sol). Och i Anders Forsbergs trevliga bok om busstrafiken i Eskilstuna lade jag särskilt märke till en ändhållplats som hette Snopptorp.
Lite OT men det var förr i världen - kanske fortfarande - var det populärt bland amerikaner att skicka vykort från stationen Hell utanför Trondheim. I synnerhet om kortet var taget så att man kunde se skylten "Gods Ekspedition"
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Nico


Där var det ju, glömde bort vilken bana det var som hade en station med namnet 'Hell'.  ;D  :-[

Sen har man ju det där med att vissa saker faller i glömska och att begrepp skiljer sig åt över tid. En sak som många yngre i dag har roligt åt är ju namnet 'Pungpinan' som ju då syftar åt värdshuset som en gång låg där och som var dyrt och pungslog folk och därmed 'pinade de resandes penningapung'. Däremot hade det nada att göra med de resandes genitalier... vilket då en del verkar tro att det handlar om idag.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Staffan Sävenfjord

Citat från: Nico skrivet 12 april 2008, 18:03:50 PM
Där var det ju, glömde bort vilken bana det var som hade en station med namnet 'Hell'.  ;D  :-[

Sen har man ju det där med att vissa saker faller i glömska och att begrepp skiljer sig åt över tid. En sak som många yngre i dag har roligt åt är ju namnet 'Pungpinan' som ju då syftar åt värdshuset som en gång låg där och som var dyrt och pungslog folk och därmed 'pinade de resandes penningapung'. Däremot hade det nada att göra med de resandes genitalier... vilket då en del verkar tro att det handlar om idag.

Fast militärerna i Karlskrona kallade staden så av just den anledningen du antyder.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Patrik

Här kommer några till, norr om Upplands Väsby: Go-kartbanan, vem ska veta vart Go-kartbanan ligger?

Längs 639 i Uppland: Pensionärshemmet, Skjutbanan, Järnboden, Kråkmötet.

Längs 643 i Uppland: Kåtorp.

Längs 361 i Örebro/Dalarnas län: Dynamiten.

Nico


Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 12 april 2008, 19:14:24 PM
Fast militärerna i Karlskrona kallade staden så av just den anledningen du antyder.

Jo... fastän det hade ju sina randiga. Slapp dock det mesta av just det då jag bara fick fyra månader på KA2 innan vi skeppades vidare till KA1... å där fick vi å andra sidan till viss del lida pin. Det var bl.a. på Amfibiebataljonen därstädes som jag erhöll min eminenta frisyr.  ;D
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

JB

Citat från: Patrik skrivet 12 april 2008, 16:55:43 PM
Så är det absolut, har tänkt på det flera gånger och kommit fram till att det är så, bara att ta Upplands Väsby t.ex., vadå Upp-land-s?

Behöver man skilja flera orter med samma namn (ex. Väsby) kan man lägga till landskapsnamnet (i detta fall Uppland) för att skilja orterna åt. Således kallar man orten för Upplands Väsby för att skilja de åt. En snabb googling visar att det även finns ett Väsby i Skåne och ett Salatrakten.

Det finns även (minst) två orter i Sverige som heter Järna. För att skilja de åt benämns den ena ibland Dala-Järna. Svårare än så är det inte.

/Jonas, som fortfarande inte förstår hållplatsnamnet Biomedicum

Patrik

Citat från: JB skrivet 12 april 2008, 22:38:49 PM
Behöver man skilja flera orter med samma namn (ex. Väsby) kan man lägga till landskapsnamnet (i detta fall Uppland) för att skilja orterna åt. Således kallar man orten för Upplands Väsby för att skilja de åt. En snabb googling visar att det även finns ett Väsby i Skåne och ett Salatrakten.

Det finns även (minst) två orter i Sverige som heter Järna. För att skilja de åt benämns den ena ibland Dala-Järna. Svårare än så är det inte.

/Jonas, som fortfarande inte förstår hållplatsnamnet Biomedicum

Är det därför det finns femhundatusenmiljoner orter i landet med samma namn om man kollar på Eniro?  ;)

Simon Bertilsson

#40
Citat från: Nico skrivet 12 april 2008, 16:53:27 PM
Tja, fortsätter man sådär så kommer man oundvikligen att hitta komiska mm. namn och kombinationer. Engelskspråkiga människor brukar ju t.ex. istället ha kul åt den skandinaviska beteckningen 'Gods-terminal' eller åt efternamn som Hellman.

Godsexpeditionen på stationen Hell längs Meråkerbanen, Trondheim - Storlien är ju en klassiker. ;)

Edit: Såg nu att Staffan redan nämnt den.

von Vettet

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 12 april 2008, 15:22:57 PM
Jo, det är där någonstans. Åkte av en ren händelse förbi den under en resa i Skåne för ett par år sedan, men kom mig inte för med att ta någon bild.

Tyvärr så har ni bägge fel, Svemicke och Sävenfjord
Den ni tänker på heter Glada hörnan,
Därför att det fanns ett dansställe där för många,många år sedan.

Denna hållplatsen ligger mellan Bunkeflostrand och Klagshamn på stadstrafiken i Malmö på linje 4 och 46.

Så denna hållplats ligger nästan så långt söderut man kan komma med stadsbussarna i Malmö.

Staffan Sävenfjord

Citat från: von Vettet skrivet 13 april 2008, 01:57:00 AM
Tyvärr så har ni bägge fel, Svemicke och Sävenfjord
Den ni tänker på heter Glada hörnan,
Därför att det fanns ett dansställe där för många,många år sedan.

Denna hållplatsen ligger mellan Bunkeflostrand och Klagshamn på stadstrafiken i Malmö på linje 4 och 46.

Så denna hållplats ligger nästan så långt söderut man kan komma med stadsbussarna i Malmö.

Hållplatsen Grannsämjan har funnits - och finns eventuellt fortfarande. Historien jag berättade om den stod på 1980-talet i Svensk Omnibustidning. Så långt har jag alltså inte fel. Men den låg/ligger utmed någon regionlinje och inte utmed någon stadsbusslinje. "Utanför Klagshamn" tolkade jag alltså inte alltför bokstavligt.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Nilz

Se Opp  (Strömstad kommun)

gillar jag skarpt...

Ersa

Citat från: Svemicke skrivet 11 april 2008, 11:47:42 AM
"OBS!" Hållplatsen vid Burlövs Center i Arlöv hette så länge. Tror de skiftade namn på den till Burlövs center först då det blev Skånetrafiken.

I Umeå har hållplatsen vid Obs Stormarknad (idag Coop Forum) på Ersboda, hetat "Kröken" i alla tider. Detta trots att inget vet var detta ord kommer från. Varken kvarter eller område heter något liknande, och alla resenärer kallar hållplatsen för "Obs" än idag, och de osäkra frågar ofta när man kommer fram till Obs/Coop trots att C90:n ropat ut "Nästa: Kröken"

F.ö försvinner denna hpl fr.o.m. den 16 juni i år, så man kanske skulle ta en bild.