Artikel från DT:
http://www.dt.se/nyheter/dalarna/1.6622990-bussupphandling-maste-goras-om
Det en säkra är väl att även detta beslut överklagas.
Vem mer än Nobina har kapaciteten att köra för Dalatrafik vid plan b?
För plan B så är nog både Sambus och Arriva redo, för ingen tror väl på fullt allvar att dessa två och Dalatrafik har suttit overksamma hela hösten i väntan på att rättsystemets kvarnar ska mala.
Undrar om inte den här domen är en pyrrhusseger för Nobina, för jag ger mig f-n på att Dalatrafik åtminstone muntligt redan har gjort upp med Sambus och Arriva om plan B (läs direktupphandling) och att dessa båda redan har jobbat med att säkra möjligheten till nyleverans av fordon till trafikstart 1/7-2014 av VDL (?) respektive Scania (?). Kanske de inte ordnar hundra procent nya bussar, men bortåt halva vagnparken går nog att lösa. Detta under garanti från Dalatrafik att i en ny permanent upphandling ser till att lägga in övertagandekrav på fordon rätt upp och ner från den direktupphandlade verksamheten enligt "plan B".
Och vips så skiter sig Nobinas ursprungliga planer på att köra billigt i Dalarna med all sköns gamla bussar, som förvisso är diggabla men tyvärr i kundernas/ resenärernas ögon inte är annat än gammalt skramligt skräp.
Dalatrafik kommer överklaga domen till Kammarrätten.
Citat från: Walter skrivet 19 december 2013, 16:28:27 PM
Det en säkra är väl att även detta beslut överklagas.
Vem mer än Nobina har kapaciteten att köra för Dalatrafik vid plan b?
Arriva?
Hur stor del av de övertaliga bussarna från Söderslätt är redan sysselsatta för annars finns där kanske en stor fordonsreserv?
Sedan har man väl diverse bussar sysselsatta för tågersättning i Stockholmsområdet.
Sedan är ju frågan alltid om man vill bygga upp en organisation för att bara köra en kortare tid.
Sedan är det väl en del andra som byter bussar strax innan tiden för avtalsstart så fordon går nog att skrapa ihop på fler håll att köra med eller hyra ut.
Citat från: Jo skrivet 19 december 2013, 19:50:37 PM
Arriva?
Hur stor del av de övertaliga bussarna från Söderslätt är redan sysselsatta för annars finns där kanske en stor fordonsreserv?
Sedan har man väl diverse bussar sysselsatta för tågersättning i Stockholmsområdet.
Sedan är ju frågan alltid om man vill bygga upp en organisation för att bara köra en kortare tia Iggy
Sedan är det väl en del andra som byter bussar strax innan tiden för avtalsstart så fordon går nog att skrapa ihop på fler håll att köra med eller hyra ut.
Finns väl ca 30-40 bussar hos Scania och busmarket från Söderslätt, men dessa är ju ännu mer sönderkörda än Nobinas. Och får man direktupphandlingen kanske Nobina säljer en del fordon för att rädda lite pengar på fordon man inte kan omplacera internt.
Lång artikel med gott om kängor till Dalatrafik:
http://www.bussmagasinet.se/2013/12/ledare-upphandlingshaveriet-i-dalarna/
Kan ju också finnas en risk att Dalatrafik skakar igång Dalabuss igen för direktupphandlingen.
Mycket tissel och tassel hit och dit om detta.
Citat från: bowlingjocke skrivet 26 december 2013, 20:34:55 PM
Kan ju också finnas en risk att Dalatrafik skakar igång Dalabuss igen för direktupphandlingen.
Mycket tissel och tassel hit och dit om detta.
Det finns knappast någon möjlighet ekonomiskt sätt att investera i ett par 100 bussar för landstinget.
Sannolikt går väl budet att köra vidare till dagens pris och med dagens fordon till Nobina, först om den inviten misslyckas blir det övrigas tur.
men det finns läge för att flera kommer att köra efter en direktupphandling.
Frågan är om Dalatrafik får göra en direktupphandling enligt lagen, kanske blir några som överklagare en dirketupphandlings beslut med, om man nu kan det
Nobina verkar ju inte göra nått för att vara kvar, verkar vara rätt klart vart bussarna ska gå 1-7/14.
Sen är ju frågan med färdtjänst/sjukresor, ska dom försöka förlänga kontrakt med alla som kör i dag.
Kanske bäst köra allt i egen regi i form av Dalabuss å skita i upphandling
Citat från: Fikman skrivet 27 december 2013, 12:39:55 PM
Frågan är om Dalatrafik får göra en direktupphandling enligt lagen, kanske blir några som överklagare en dirketupphandlings beslut med, om man nu kan det
Nobina verkar ju inte göra nått för att vara kvar, verkar vara rätt klart vart bussarna ska gå 1-7/14.
Sen är ju frågan med färdtjänst/sjukresor, ska dom försöka förlänga kontrakt med alla som kör i dag.
Kanske bäst köra allt i egen regi i form av Dalabuss å skita i upphandling
Du Nobina hade inte överklagat om de inte ville vara kvar. Anledningen till att de bara var dåligt med intressenter, är för att ingen visste vad som gällde.
Citat från: Jan skrivet 27 december 2013, 09:48:59 AM
men det finns läge för att flera kommer att köra efter en direktupphandling.
Det är nog mindre sannolikt, man kommer ju att vända sig till Nobina vad gäller linjetrafiken och till nuvarande taxiåkare vad gäller övrig trafik och föreslå en förlängning av nuvarande avtal till dess en ny upphandling har slutförts, det finns ingen anledning att vända sig till några andra med risk för stora störningar i verksamheten.
Enbart om Nobina nu tackar nej eller kontrar med ett oacceptabelt pris kan det bli andra leverantörer.
En direktupphandling innebär kort att man vänder sig till en leverantör direkt och avropar en viss tjänst
Det blir en upphandling på två år från 140701.
Må bästa bolag vinna... ;)
Citat från: Wetjo skrivet 30 december 2013, 04:19:08 AM
Det blir en upphandling på två år från 140701.
Må bästa bolag vinna... ;)
Allt i samma paket eller flera?
Det är sex avtalsområden o sista dag för inlämning är 10/1.
Allt jag vet... :-\
Citat från: Wetjo skrivet 30 december 2013, 04:19:08 AM
Det blir en upphandling på två år från 140701.
Må bästa bolag vinna... ;)
Då har man övergett tanken på direktupphandling ma o
Inga fordonskrav alls vad gäller ålder, bränsle och design antar jag.
Mycket spännande, vagnparken kan nästan se ut hur som helst då... Tråkigt för resenärerna och Dalatrafik som inte kan sköta en upphandling, men ack så diggabelt för oss bussdiggare. :)
Det positiva med detta är att man nu kan jämföra om det blir flera aktörer samtidigt. Lokala mindre företag kommer nog att vara med.
Skulle det vara en traditionell upphandling måste den anmälas ett år i förväg och anbudsgivarna måste få 2 månader på sig att räkna, vilket inte är fallet om anbud ska lämnas senast den 10 januari.
Med andra ord är detta en s.k. direktupphandling.
Den stora skillnaden mot "vanlig" upphandling är att upphandlaren (Dalatrafik) får mycket större utrymme att förhandla med respektive anbudslämnare och inte behöver utvärdera och jämföra olika anbud lika noggrant och rättvist. Att märka är att det sker till en sannolikt mycket högre kostnad än vad en traditionell upphandling ligger på.
Det är väl ett förhandlat upphandlingsförfarande förfarande utan föregående annonsering (4 kap. 5, och 8 §§ LOU) men det kan man väl kanske kalla en form av direktupphandling om man så vill.
En hederlig direktupphandling har jag tolkat som att den upphandlande parten direkt vänder sig till en eller två leverantörer direkt och ber om en offert.
Det är nog en hårfin skillnad. Dalatrafik hade nog mer än gärna valt att vända sig direkt till en eller två leverantörer, men med tanke på ståhejet som varit är de nog livrädda för att göra bort sig en vända till. Samtidigt är det väl inte alltför konspiratoriskt att tro att Dalatrafik kommer göra allt för att inte Nobina ska köra vidare...?!?
Utifrån denna artickel http://www.bussmagasinet.se/2013/11/ledare-tiden-gar-for-dalatrafik/ (http://www.bussmagasinet.se/2013/11/ledare-tiden-gar-for-dalatrafik/) kan man fundera på om inte Dalatrafik gör bäst i att skita i upphandling å blåsa liv i Dalabuss och driva allt i egen regi.
Eller kommer även det att räknas som en direktupphandling??
Citat från: Fikman skrivet 01 januari 2014, 15:18:48 PM
Utifrån denna artickel http://www.bussmagasinet.se/2013/11/ledare-tiden-gar-for-dalatrafik/ (http://www.bussmagasinet.se/2013/11/ledare-tiden-gar-for-dalatrafik/) kan man fundera på om inte Dalatrafik gör bäst i att skita i upphandling å blåsa liv i Dalabuss och driva allt i egen regi.
Eller kommer även det att räknas som en direktupphandling??
Dalatrafik har full rätt att köra trafiken i egen regi utan upphandling. Men att blåsa liv i Dalabuss med allt vad det innebär av nyanskaffning av bussar, nyanställning av personal, uppbyggnad av organisation och allt vad det nu är är knappast ett bra alternativ. I varje fall inte om man vill ha trafiken att fungera även när nuvarande avtal går ut.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 01 januari 2014, 15:41:58 PM
Dalatrafik har full rätt att köra trafiken i egen regi utan upphandling. Men att blåsa liv i Dalabuss med allt vad det innebär av nyanskaffning av bussar, nyanställning av personal, uppbyggnad av organisation och allt vad det nu är är knappast ett bra alternativ. I varje fall inte om man vill ha trafiken att fungera även när nuvarande avtal går ut.
Att bygga en organisation osv är väll nått de nya bolaget får göra oavsett, sen att vissa är bättre än andra på det är ju en annan sak, införskaffande av fordon lär hamna på Dalatrafik om dom ska direktupphandla på ca2 år, eller i alla fall ett övertagande krav.
Blir ju mer lugn å ro för Dalatrafik om dom startar Dalabuss å kör det dom kommande 10 åren i egen regi, för uppstarten av det nya 1/7-14 kommer att vara allt annat än problemfri oavsett vad det strå på uniformen
Citat från: Fikman skrivet 01 januari 2014, 16:00:11 PM
Att bygga en organisation osv är väll nått de nya bolaget får göra oavsett, sen att vissa är bättre än andra på det är ju en annan sak, införskaffande av fordon lär hamna på Dalatrafik om dom ska direktupphandla på ca2 år, eller i alla fall ett övertagande krav.
Blir ju mer lugn å ro för Dalatrafik om dom startar Dalabuss å kör det dom kommande 10 åren i egen regi, för uppstarten av det nya 1/7-14 kommer att vara allt annat än problemfri oavsett vad det strå på uniformen
Det finns inget som helst behov att anskaffa några fordon, det blir som i Uppland, låga fordonskrav under dessa två år, något annat är ju otänkbart eftersom leveranstiden för nya bussar vida överstiger de månader som man kommer att ha tillgodo.
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 01 januari 2014, 16:31:02 PM
Det finns inget som helst behov att anskaffa några fordon, det blir som i Uppland, låga fordonskrav under dessa två år, något annat är ju otänkbart eftersom leveranstiden för nya bussar vida överstiger de månader som man kommer att ha tillgodo.
Yesssss, hoppas Nobina kör vidare :)
Om inlämnadet är 10/1, när sker då beslut?
Citat från: Wetjo skrivet 30 december 2013, 10:59:28 AM
Det är sex avtalsområden o sista dag för inlämning är 10/1.
Allt jag vet... :-\
Vilka är dom 6 avtalsområde?
Citat från: Jacob med C skrivet 02 januari 2014, 19:13:19 PM
Vilka är dom 6 avtalsområde?
Avesta Falun Borlänge/ludvika Rättvik/Leksand Mora Malung
Om jag kommer ihåg rätt
Citat från: Fikman skrivet 04 januari 2014, 19:37:22 PM
Avesta Falun Borlänge/ludvika Rättvik/Leksand Mora Malung
Om jag kommer ihåg rätt
1 Avesta/Hedemora/Säter
2 Ludvika
3 Falun/Borlänge
4 Rättvik/Leksand
5 Mora/Orsa
6 Malung/Vansbro/Gagnef
"Dalatrafik: Vi har inte gjort fel"
http://dalademokraten.se/2014/01/21/vi-har-inte-gjort-fel/
Blir intressant att följa vad som händer, men det känns som Nobina får köra något år till.
Citat från: Bjorkm skrivet 22 januari 2014, 21:08:42 PM
"Dalatrafik: Vi har inte gjort fel"
http://dalademokraten.se/2014/01/21/vi-har-inte-gjort-fel/
Blir intressant att följa vad som händer, men det känns som Nobina får köra något år till.
Hur ska nobina kunna få köra nått år till, det avtal nobina kör på tar ju slut sista juni, tiden för att eventuellt förlänga har passerats för länge sen, att låta nobina köra vidare lär väll jämställas med direktupphandling.
Citat från: Fikman skrivet 22 januari 2014, 21:28:43 PM
Hur ska nobina kunna få köra nått år till, det avtal nobina kör på tar ju slut sista juni, tiden för att eventuellt förlänga har passerats för länge sen, att låta nobina köra vidare lär väll jämställas med direktupphandling.
Det känns som om du skriver så har man bara ett val. Att dra igång dalabuss igen då. Finns inte så mycket annat alternativ om man inte kommer kunna få till stånd en ny direktupphandling.
Citat från: Fikman skrivet 22 januari 2014, 21:28:43 PM
Hur ska nobina kunna få köra nått år till, det avtal nobina kör på tar ju slut sista juni, tiden för att eventuellt förlänga har passerats för länge sen, att låta nobina köra vidare lär väll jämställas med direktupphandling.
Frågan är om det är juridiskt möjligt att förlänga avtalet, ja.
En annan fråga är om Nobina ens vill fortsätta ett år till, eller om de väljer att avsluta precis den tidpunkt som är planerad.
Citat från: Bjorkm skrivet 22 januari 2014, 21:45:27 PM
Det känns som om du skriver så har man bara ett val. Att dra igång dalabuss igen då. Finns inte så mycket annat alternativ om man inte kommer kunna få till stånd en ny direktupphandling.
Man direktupphandlar oavsett rättens synpunkt och betalar eventuella upphandlingsskadeavgifter, inte helt ovanligt även om det sällan förekommit i bussbranschen.
Kan ju bli lite spännande om Nobina vinner direktupphandlingen vilket väl ligger nära till hands eftersom Dallastrafik öppnat för div fordon som inte behöver uppfylla några krav.
Blir betydligt enklare o billigare än att försöka starta Dalabuss och upphandla en massa bussinköp som överklagas.
Citat från: Ersa skrivet 22 januari 2014, 22:27:35 PM
Frågan är om det är juridiskt möjligt att förlänga avtalet, ja.
En annan fråga är om Nobina ens vill fortsätta ett år till, eller om de väljer att avsluta precis den tidpunkt som är planerad.
Nobina har meddelat att man kan tänka sig att köra trafiken i väntan på resultatet av en ny upphandling.
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 22 januari 2014, 22:35:09 PM
Man direktupphandlar oavsett rättens synpunkt och betalar eventuella upphandlingsskadeavgifter, inte helt ovanligt även om det sällan förekommit i bussbranschen.
Kan ju bli lite spännande om Nobina vinner direktupphandlingen vilket väl ligger nära till hands eftersom Dallastrafik öppnat för div fordon som inte behöver uppfylla några krav.
Blir betydligt enklare o billigare än att försöka starta Dalabuss och upphandla en massa bussinköp som överklagas.
Det är väll lite det nobina hoppas på att få köra 2 år till med diverse gamla bussar som blitt för gamla i områden dom går i osv
Sen är ju frågan vad ger lägsta böter, direktupphandla med nått bolag eller starta dalabuss å skita i upphandla i initialläget utan köpa/hyra in bussar i väntan på upphandling av nya bussar ??
Enligt Dalarnas Tidningar:
http://www.dt.se/nyheter/dalarna/1.6774275-dalatrafik-tvingas-avbryta-plan-b
www.bussmagasinet.se/2014/01/nya-turer-i-dalarna-dalatrafik-backar-fran-direktupphandling/
Man talar från Dalabuss om att se brett och förutsättningslöst för vilka alternativ som står till buds. Om man inte upphandlar eller direktupphandlar, vad för alternativ finns kvar? Egen regi är ju knappast en realistisk lösning om man ska hålla sig på rätt sida lagen.
Det verkar mer som frågan nu är hur mycket trafik kommer Dalabuss att ha från 1/7 och även sen från ca 15/8, frågan är ju om dom kan förlänga nuvarande kontrakt på färdtjänst/sjukresor till mitten av augusti för att få tid att upphandla å köpa in egna lämpliga fordon för att tillgodose lagkrav på färdtjänst å skolskjuts.
Citat från: Walter skrivet 29 januari 2014, 13:53:00 PM
Man talar från Dalabuss om att se brett och förutsättningslöst för vilka alternativ som står till buds. Om man inte upphandlar eller direktupphandlar, vad för alternativ finns kvar? Egen regi är ju knappast en realistisk lösning om man ska hålla sig på rätt sida lagen.
Men i grannlänet Västmanland är det lagligt?
Citat från: Ersa skrivet 29 januari 2014, 16:37:25 PM
Men i grannlänet Västmanland är det lagligt?
Vad syftar du på i värmland? De upphandlar väl all trafik i länet?
Västmanland, inte Värmland
Bussmicke
www.bussmicke.se
Citat från: Walter skrivet 29 januari 2014, 13:53:00 PM
Man talar från Dalabuss om att se brett och förutsättningslöst för vilka alternativ som står till buds. Om man inte upphandlar eller direktupphandlar, vad för alternativ finns kvar? Egen regi är ju knappast en realistisk lösning om man ska hålla sig på rätt sida lagen.
Kollektivtrafik räknas som allmännyttig verksamhet så det finns inga lagliga hinder för kommuner/landsting att bedriva den i egen regi. Vilket som som Ersa påpekar också sker i grannlänet(Västmanland) sedan lång tid tillbaka.
Citat från: Bussmicke skrivet 29 januari 2014, 21:08:41 PM
Västmanland, inte Värmland
Bussmicke
www.bussmicke.se
Visst Västmanland fel av mig. Men oavsett blir frågan den samma. I Västmanland kör man trafiken själv och upphandlar sina bussköp eller görs inte det?
Mitt inlägg syftar inte på att det är olagligt att köra trafiken själv men i Dalarna kommer man inte hinna upphandla och få bussar levererade i tid.
Citat från: Walter skrivet 29 januari 2014, 22:51:02 PM
Visst Västmanland fel av mig. Men oavsett blir frågan den samma. I Västmanland kör man trafiken själv och upphandlar sina bussköp eller görs inte det?
Mitt inlägg syftar inte på att det är olagligt att köra trafiken själv men i Dalarna kommer man inte hinna upphandla och få bussar levererade i tid.
Aha. Då förstår jag!
... Med nästa tur. :-\
http://www.dt.se/nyheter/dalarna/1.6832118-ny-anmalan-fran-nobina
Vart ska detta sluta?
Detta börja nästan bli komiskt, men det är givetvis inte roligt att framtiden är oviss för samtliga inblandade.
Måste avse de 62xx omnilink som står hos Scania i Malmö och Lund.
Ja spännande är det att följa, kan ju vara att ariva ska lisa ut bussar till Dalatrafik/buss under ett år eller så tills dom får egna bussar, om nu det blir att Dalabuss uppstår, är ju ingen som vet nått om dom beställt nya bussar med leverans 1/7-15.
http://www.bussmagasinet.se/2014/02/dalatrafik-slar-ifran-sig-tar-fram-hemligstampeln-och-vill-inte-traffa-nobina/
http://www.bussmagasinet.se/2014/02/upphandlingsstriden-i-dalarna-bakslag-for-nobina-i-domstolar/
Att bevisa huruvida Arriva eller någon annan fixar till bussar i Skåne kan ju inte vara så svårt att bevisa även utan eventuella avtal. Arriva lär ju inte göra det på spekulation och finns det tillfixade bussar lär de inte vara svåra att hitta.
Citat från: Walter skrivet 18 februari 2014, 22:44:15 PM
Att bevisa huruvida Arriva eller någon annan fixar till bussar i Skåne kan ju inte vara så svårt att bevisa även utan eventuella avtal. Arriva lär ju inte göra det på spekulation och finns det tillfixade bussar lär de inte vara svåra att hitta.
Det är ju dock inte olagligt att renovera bussar och ett privat AB är knappast skyldigt att uppge orsaken till en sådan åtgärd.
Sedan finns det ju en stor "chans" att Dalatrafik struntar i rätten och gör en ny "direktupphandling" med enbart Sambus o Arriva i väntan på Kammarrättens dom.
Givetvis kan rätten i efterhand efter anmälan besluta att denna upphandling är otillåten men då har ju redan kontraktet börjat gälla och den troligtvis enda åtgärden blir att man kräver DT på upphandlingsskadeavgift, vilket helt säkert blir billigare än alla andra alternativ.
http://www.dt.se/nyheter/dalarna/1.6862637-kammarratten-ger-dalatrafik-provningstillstand
Dalarnas tidningar om saken...
http://www.bussmagasinet.se/2014/02/gratisbuss-nytt-vapen-i-dalarna/
"Runn Express" med enklare dubbeldäckare (inte nödvändigtvis VanHoolen på bilden) i samarbete med IKEA.
Citat från: Ersa skrivet 19 februari 2014, 13:38:15 PM
http://www.bussmagasinet.se/2014/02/gratisbuss-nytt-vapen-i-dalarna/
"Runn Express" med enklare dubbeldäckare (inte nödvändigtvis VanHoolen på bilden) i samarbete med IKEA.
Expressbussar i länen är framtiden som många huvudmän inte har begripit.
Nobina kanske har planer på att köra kommersiellt mellan Falun - Borlänge om man tappar ordinarie linjetrafik i länet. ::)
"Sambus får trafiken i trafikområdena 1, 2, 4, 5, 6 samt delar av trafikområde 3. Övriga delar av trafikområde 3 tilldelades Keolis."
www.bussmagasinet.se/2014/02/dalaupphandlingen-sambus-far-trafiken
Hoppsan
Då lär datatrafik komma ut med ny upphandlings underlag rätt snart då
http://www.bussmagasinet.se/2014/02/dalatrafik-nobina-har-gjort-allt-for-att-forsena-upphandlingen/
Citat från: Ersa skrivet 20 februari 2014, 14:54:37 PM
http://www.bussmagasinet.se/2014/02/dalatrafik-nobina-har-gjort-allt-for-att-forsena-upphandlingen/
Intressant - hur menar man här: "Längd: Keolis avtal gäller tillsvidare"
Nobina får i vart fall chansen att bli av med annars övertaliga fordon. För inte kan väl Sambus hitta behövligt antal fordon på annat håll?
Citat från: Walter skrivet 20 februari 2014, 16:46:04 PM
Nobina får i vart fall chansen att bli av med annars övertaliga fordon. För inte kan väl Sambus hitta behövligt antal fordon på annat håll?
Det tror jag nog att man löser inom sina medlemsföretag, dock kan man ju säkert komma att ta över de fordon man redan idag bemannar åt Nobina.
Artiklarna kommer tätt nu!
"Dalatrafik agerar direkt olagligt. Det hävdar bussoperatören Nobina i ett pressmeddelande, där man skriver att Dalatrafiks tilldelning av trafik till Keolis och Sambus har gjorts för att kringgå rådande avtalsstopp."
www.bussmagasinet.se/2014/02/nobina-om-dalatrafik-svensk-lag-galler-ocksa-i-dalarna
Yes yes äntligen Keolis. Trist att Nobina inte blir kvar alls dock,,
Citat från: Walter skrivet 20 februari 2014, 16:46:04 PM
Nobina får i vart fall chansen att bli av med annars övertaliga fordon. För inte kan väl Sambus hitta behövligt antal fordon på annat håll?
Med tanke på hur Nobina har agerat hittills skulle det inte förvåna mig om Nobina av princip vägrar att sälja sina övertagliga fordon till Sambus...
finns ju en massa fordon på marknaden så fordon får dom nog tag dock kanske inte rätt färger o modeller i början
Citat från: Erling.L skrivet 20 februari 2014, 21:02:59 PM
finns ju en massa fordon på marknaden så fordon får dom nog tag dock kanske inte rätt färger o modeller i början
ca 80 bussar försvinner ju från Sundsvall och 90 behövs här, så jag tror keolis får väldigt lite problem.
Vilket Sambus-företag är det som kommer sköta trafiken? KR-trafik går ju in i ett nytt avtal i Hälsingland till sommaren med en del fordon som ska bytas ut som följd. Så en del gamla hälsingebussar torde kunna användas.
Citat från: Erling.L skrivet 20 februari 2014, 21:02:59 PM
finns ju en massa fordon på marknaden så fordon får dom nog tag dock kanske inte rätt färger o modeller i början
Med tanke på de korta tiderna lär huvudmannen inte ha ställt några direkta krav på modeller och färger.
Citat från: Ersa skrivet 20 februari 2014, 18:31:54 PM
Artiklarna kommer tätt nu!
"Dalatrafik agerar direkt olagligt. Det hävdar bussoperatören Nobina i ett pressmeddelande, där man skriver att Dalatrafiks tilldelning av trafik till Keolis och Sambus har gjorts för att kringgå rådande avtalsstopp."
www.bussmagasinet.se/2014/02/nobina-om-dalatrafik-svensk-lag-galler-ocksa-i-dalarna
Troligen samma pressmeddelande, men i ett annat forum: "Nobina: Följ lagen, Dalatrafik!" (http://"http://www.rt-forum.com/iuware.aspx?pageid=108278&ssoid=169142")
Nobina har även visat upp Runn Express (http://"http://www.rt-forum.com/iuware.aspx?pageid=108278&ssoid=169122"), ett koncept för arbetspendlare i samma område.
Så stredo de, så trätte de,
så levde de, så mätte de
varandra skäppan full.
Processen bröt Jan Ersa,
och brännvinet Per Persa,
för bägge gick det kull.
Och ingen av dem mjuknade,
när de på slutet sjuknade
och stoppades i jord.
"Ve' nästa ting, Jan Ersa!"
"vi möts, vi möts, Per Persa!",
var deras sista ord.
Så keolis är tillbaks till Dalarna
Fordon tas från Sundsvall.
Totalt avser avtalet 90 fordon och över 250 anställda. Keolis tar även över två depåer en i Falun och en i Borlänge.
Pressmeddelandet finns på Keolis intranät
Nobina överklagade även detta, men enligt bedömare i Dalarnas tidningar kommer nog DT att köra ändå.
Oavsett vad förvaltningsrätten säger...
Överklagat av Nobina i vanlig ordning...
http://www.dt.se/nyheter/dalarna/1.6877116-busstrafiken-i-dalarna-overklagades-direkt-av-nobina
Hälsningar
Sven
Citat från: homer skrivet 21 februari 2014, 16:05:56 PM
Fordon tas från Sundsvall.
Totalt avser avtalet 90 fordon och över 250 anställda. Keolis tar även över två depåer en i Falun och en i Borlänge.
Pressmeddelandet finns på Keolis intranät
buss modell: ?
Buss ålder: ?
Ska Borlänges 64xx scanior till Sundsvall
Citat från: homer skrivet 21 februari 2014, 16:05:56 PM
Fordon tas från Sundsvall.
Totalt avser avtalet 90 fordon och över 250 anställda. Keolis tar även över två depåer en i Falun och en i Borlänge.
Pressmeddelandet finns på Keolis intranät
det kommer väl Scania omnilink års 2005 till Borlänge för ersättning för scania omnilink ll års 2006
Citat från: virtual1 skrivet 20 februari 2014, 22:18:06 PM
ca 80 bussar försvinner ju från Sundsvall och 90 behövs här, så jag tror keolis får väldigt lite problem.
är det Scanior från 2005
Citat från: allan 99 skrivet 21 februari 2014, 16:46:55 PM
buss modell: ?
Buss ålder: ?
Ska Borlänges 64xx scanior till Sundsvall
Nej, det blir Volvo hybrider till Sundsvall och Örnsköldsvik, enligt upphandlingen.
Citat från: Jan skrivet 21 februari 2014, 17:53:55 PM
Nej, det blir Volvo hybrider till Sundsvall och Örnsköldsvik, enligt upphandlingen.
nej till Dalarna
Dalarna: Nobina överklagade direkt – Dalatrafik bryter mot EU-regler (uppdaterad version)
http://www.bussmagasinet.se/2014/02/dalarna-nobina-overklagade-direkt-dalatrafik-bryter-mot-eu-regler/
Citat från: AO skrivet 20 februari 2014, 23:36:05 PM
Vilket Sambus-företag är det som kommer sköta trafiken? KR-trafik går ju in i ett nytt avtal i Hälsingland till sommaren med en del fordon som ska bytas ut som följd. Så en del gamla hälsingebussar torde kunna användas.
Blir väll i alla fall dom som kör i dag, Västanhed, Hedmans, Siljan Buss, Andersson
http://www.bussmagasinet.se/2014/02/claes-annerstedt-dalatrafik-kollektivtrafiken-ar-sakrad/
Citat från: Fikman skrivet 21 februari 2014, 21:35:42 PM
Blir väll i alla fall dom som kör i dag, Västanhed, Hedmans, Siljan Buss, Andersson
Keolis bussar är ju inte så konstiga, de kommer ju att flyttas och är säkrade.
Men vad skall egentligen Sambuss köra med, och få tag på bussar....varifrån=?
Citat från: Svensk Busshistoria skrivet 27 februari 2014, 07:50:58 AM
Keolis bussar är ju inte så konstiga, de kommer ju att flyttas och är säkrade.
Men vad skall egentligen Sambuss köra med, och få tag på bussar....varifrån=?
Få fatt i bussar är inget problem egentligen. Problemet är logistiken vid övertagande och lokaler.
Bussar till Skolskjuts o färdtjänst finns redan.
Bussar till linjetrafiken kan hämtas med kort varsel eller köpas/hyras begagnat under en övergångsperiod.
Citat från: Wetjo skrivet 27 februari 2014, 11:11:47 AM
Få fatt i bussar är inget problem egentligen. Problemet är logistiken vid övertagande och lokaler.
Bussar till Skolskjuts o färdtjänst finns redan.
Bussar till linjetrafiken kan hämtas med kort varsel eller köpas/hyras begagnat under en övergångsperiod.
Ja man undrar hur mycke buss Keoli har att sätta in, kanske blir att sambuss hyr av Keolis med
Dalarna: Motgång för Nobina i upphandlingstvisten
Turerna kring Dalatrafiks upphandling av busstrafik fortsätter. Den direktupphandling av trafiken som Dalatrafik genomförde i förra veckan överklagades omedelbart av bussoperatören Nobina. Nobina ville också att förvaltningsrätten i Falun skulle utfärda ett interimistiskt förbud för Dalatrafik att fullfölja avtalet med Keolis och Sambus. Nu säger förvaltningsrätten nej till detta, rapporterar Dalarnas Tidningar, DT
http://www.bussmagasinet.se/2014/02/dalarna-motgang-for-nobina-i-upphandlingstvisten/
"Mot bakgrund av föremålet för upphandlingen, att tillhandahålla trafiktjänster till allmänheten, riskerar ett förbud mot att fullgöra avtalen att få allvarliga konsekvenser för Dalatrafik. De skäl som Nobina har anfört är under sådana förhållanden inte tillräckliga", skriver förvaltningsrätten i beslutet som går att överklaga till kammarrätten i Sundsvall som i så fall måste bevilja prövningstillstånd.
http://www.dt.se/nyheter/dalarna/1.6903004-forvaltningsratten-godkande-avtalet
Vad jag förstår kommer Dalarna att få helt vita bussar utan blått/rött "bälte", men med Dalahäst. Länstrafiken Västernorrland kommer också att få bussar med vit "grund".
Beskedet igår... :D
http://dalademokraten.se/2014/03/05/vi-anstaller-alla-rakt-av/
Citat från: Wetjo skrivet 06 mars 2014, 05:04:38 AM
Beskedet igår... :D
http://dalademokraten.se/2014/03/05/vi-anstaller-alla-rakt-av/
Detta var intressant också:
"Bussarna ska lackas vita och sedan ska dekalerna på." - så man tillåter inte dem att se ut hur som helst, även fast det är ett eventuellt korttidskontrakt?
Citat från: virtual1 skrivet 06 mars 2014, 09:33:33 AM
Detta var intressant också:
"Bussarna ska lackas vita och sedan ska dekalerna på." - så man tillåter inte dem att se ut hur som helst, även fast det är ett eventuellt korttidskontrakt?
Lacken får se ut hur den vill, bara den är vit... ;)
Citat från: Wetjo skrivet 06 mars 2014, 10:13:36 AM
Lacken får se ut hur den vill, bara den är vit... ;)
Tror att det kommer bli ny bussar så fort dom hinner byggas och sen övertagande krav
Citat från: Fikman skrivet 06 mars 2014, 22:00:37 PM
Tror att det kommer bli ny bussar så fort dom hinner byggas och sen övertagande krav
Det kan man knappast kräva i efterhand....
Nej nya bussar lär det inte bli innan nästa upphandling är klar.
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 06 mars 2014, 22:22:46 PM
Det kan man knappast kräva i efterhand....
Beror väll på vad som Dalatrafik krävde/önskade