Buss-Snack

Allmänna bussforum => Busstrafik => Ämnet startat av: Ersa skrivet 10 september 2013, 16:51:02 PM

Titel: Tågtrafiken på Saltsjöbanan ersätts med buss
Skrivet av: Ersa skrivet 10 september 2013, 16:51:02 PM
Under hela september kommer hela Saltsjöbanan att ersättas med bussar.
Det blir sannolikt inte enbart bussar från Arriva, då de knappast har den mängden bussar att rada upp (med tanke på det senaste Roslagsbanestoppet), utan enligt uppgift lär det kunna bli både Interbus och andra mindre åkare som de i sin tur lejt in. Inkl en buss från Rimbo.

http://www.svd.se/nyheter/stockholm/slitna-hjul-stoppar-saltsjobanan_8502892.svd
http://www.mynewsdesk.com/se/arriva_sverige/news/taagtrafiken-paa-saltsjoebanan-ersaetts-med-buss-65936
Titel: SV: Tågtrafiken på Saltsjöbanan ersätts med buss
Skrivet av: Nico skrivet 10 september 2013, 17:17:28 PM
Problemet är inte bara bussar utan även att det befintliga utrymmet vid terminalen i Slussen redan i nuläget de facto tangerat bristningsgränsen i peaktid. Bara det är en marig fråga i sig.
Titel: SV: Tågtrafiken på Saltsjöbanan ersätts med buss
Skrivet av: Fredde skrivet 10 september 2013, 17:44:49 PM
Som jag har förstått det så reglerar tågbussarna tiden vid Henriksdalsviadukten idag och rullar mot Slussen ca 10 min innan avgångstid.
Återstår att se hur det blir i det långa loppet då, precis som sagts, Slussen har passerat bäst-före-datum för länge sen när det gäller slukandet av antalet fordon...
Titel: SV: Tågtrafiken på Saltsjöbanan ersätts med buss
Skrivet av: Mikey skrivet 10 september 2013, 17:50:21 PM
Saxade en liten del av SL's störningsinfo på Arrivas Märstalinjer i morse:

Buss 581: Inställd avgång 8:17 pga vagnbrist
Buss 531: Inställd avgång 5:24 pga vagnbrist
Buss 576: Inställd avgång 8:04 pga vagnbrist
Buss 589: Inställd avgång 6:59 pga vagnbrist
Buss 580: Inställd avgång 6:32 pga vagnbrist
Buss 538: Inställd avgång 4:51 pga vagnbrist
Buss 565: Inställd avgång 7:07 pga vagnbrist
Buss 531: Inställd avgång 6:54 pga vagnbrist
Buss 533: Inställd avgång 6:10 pga vagnbrist
Buss 533: Inställd avgång 5:34 pga vagnbrist
Buss 565: Inställd avgång 7:15 pga vagnbrist
Buss 581: Trafiken åter igång från 7:57 efter tidigare indragning (6:04) pga vagnbrist

Hänger detta ihop med Saltsjöbanan? Hur säger i så fall reglerna, ska man verkligen ställa in ordinarie trafik för att skicka iväg bussarna 5 mil söderut och ersätta tåg? Vi här uppe "på vishan" måste ju faktiskt också kunna åka dit vi ska, men det är kanske inte lika viktigt... ::)
Titel: SV: Tågtrafiken på Saltsjöbanan ersätts med buss
Skrivet av: Fredde skrivet 10 september 2013, 17:58:28 PM
Citat från: Mikey skrivet 10 september 2013, 17:50:21 PM
Saxade en liten del av SL's störningsinfo på Arrivas Märstalinjer i morse:

Buss 581: Inställd avgång 8:17 pga vagnbrist
Buss 531: Inställd avgång 5:24 pga vagnbrist
Buss 576: Inställd avgång 8:04 pga vagnbrist
Buss 589: Inställd avgång 6:59 pga vagnbrist
Buss 580: Inställd avgång 6:32 pga vagnbrist
Buss 538: Inställd avgång 4:51 pga vagnbrist
Buss 565: Inställd avgång 7:07 pga vagnbrist
Buss 531: Inställd avgång 6:54 pga vagnbrist
Buss 533: Inställd avgång 6:10 pga vagnbrist
Buss 533: Inställd avgång 5:34 pga vagnbrist
Buss 565: Inställd avgång 7:15 pga vagnbrist
Buss 576: Inställd avgång 8:04 pga vagnbrist
Buss 576: Inställd avgång 8:04 pga vagnbrist
Buss 581: Trafiken åter igång från 7:57 efter tidigare indragning (6:04) pga vagnbrist

Hänger detta ihop med Saltsjöbanan? Hur säger i så fall reglerna, ska man verkligen ställa in ordinarie trafik för att skicka iväg bussarna 5 mil söderut och ersätta tåg? Vi här uppe "på vishan" måste ju faktiskt också kunna åka dit vi ska, men det är kanske inte lika viktigt... ::)

Visst borde de göra det. Detta har även givit spår på Mälaröarnas 300-linjer under dagen.

Det är väl sagt att spårtrafik väger tyngre än "vanlig" busstrafik, så jag är inte så speciellt förvånad egentligen. Dock alltid tråkigt när resenärer/kunder på helt andra håll drabbas.
Titel: SV: Tågtrafiken på Saltsjöbanan ersätts med buss
Skrivet av: Nico skrivet 10 september 2013, 18:04:27 PM
Frågan är väl vad som står i kontrakten? Det behöver per automatik inte vara så att rälstrafiken har företräde. Sedan har väl Arriva dragits med vagnbrist sedan återgången till normaltid.

Inte för att man kanske ska spekulera, men man kan undra om de verkligen beräknat fordonsåtgången rätt för t.ex. ersättningen på Lidingöbanan eller om den kräver mer fordon än vad man har? Plussar man sedan på ett u grund taskigt vagnläge med akuta ersättningar av det slag som nu uppstått, ja då skulle nog vilken entreprenör som helst sitta på pottan. 
Titel: SV: Tågtrafiken på Saltsjöbanan ersätts med buss
Skrivet av: bussvictor skrivet 10 september 2013, 18:06:28 PM
Det blir väll Arriva Täby som får skicka lite folk problemet är att då måste en buss gå precis innan annars kör de vilse


Bussvictor
Titel: SV: Tågtrafiken på Saltsjöbanan ersätts med buss
Skrivet av: Ersa skrivet 10 september 2013, 18:16:36 PM
Citat från: Mikey skrivet 10 september 2013, 17:50:21 PM
Hänger detta ihop med Saltsjöbanan? Hur säger i så fall reglerna, ska man verkligen ställa in ordinarie trafik för att skicka iväg bussarna 5 mil söderut och ersätta tåg? Vi här uppe "på vishan" måste ju faktiskt också kunna åka dit vi ska, men det är kanske inte lika viktigt... ::)

Som resenär och SL-kund tycker de flesta nog att ingen operatör ska kunna få slippa undan kraftiga viten för inställda "vanliga" avgångar, även om bussarna sägs ska användas till ett annat uppdrag för SL. Ett bindande kontrakt borde ju vara just ett bindande kontrakt, och det bör kosta operatörerna en hel del pengar om dessa valt att krympa ner antalet reserv- jour/flex- och ersättningsbussar till ett minimum. Om operatörerna rent ekonomiskt sparar pengar på att hålla nere antalet bussar, så kommer ekonomerna på huvudkontoren givetvis att insistera på att det skall vara så.
Eller så tycker ansvariga på SL allt ovanstående är acceptabelt med tanke på anbudspriset, då de ju torde ha godkänt Arrivas trafikupplägg för E20 innan de tilldelade dem som vinnare.

Man undrar ju om Arriva även tillfrågat Keolis i bl.a Björknäs för ersättningsbussar. Det lär väl visa sig.
Titel: SV: Tågtrafiken på Saltsjöbanan ersätts med buss
Skrivet av: Fredde skrivet 10 september 2013, 20:13:28 PM
Ikväll gick bla. 7043 från Märsta och 7023 från Ekerö på ersättningen, så det finns lite från många håll...
Titel: SV: Tågtrafiken på Saltsjöbanan ersätts med buss
Skrivet av: Leif D skrivet 10 september 2013, 20:16:14 PM
Citat från: Ersa skrivet 10 september 2013, 18:16:36 PM
Som resenär och SL-kund tycker de flesta nog att ingen operatör ska kunna få slippa undan kraftiga viten för inställda "vanliga" avgångar, även om bussarna sägs ska användas till ett annat uppdrag för SL. Ett bindande kontrakt borde ju vara just ett bindande kontrakt, och det bör kosta operatörerna en hel del pengar om dessa valt att krympa ner antalet reserv- jour/flex- och ersättningsbussar till ett minimum. Om operatörerna rent ekonomiskt sparar pengar på att hålla nere antalet bussar, så kommer ekonomerna på huvudkontoren givetvis att insistera på att det skall vara så.
Eller så tycker ansvariga på SL allt ovanstående är acceptabelt med tanke på anbudspriset, då de ju torde ha godkänt Arrivas trafikupplägg för E20 innan de tilldelade dem som vinnare.

Man undrar ju om Arriva även tillfrågat Keolis i bl.a Björknäs för ersättningsbussar. Det lär väl visa sig.

Frågan är väl om de ens är intressant för någon att ha en stor mängd bussar med förare stående i reserv, vilket ju skulle vara nödvändigt, om man inte fick rycka vagnar och förare från andra delar av länet. Bedömt, skulle det ju för SL-området totalt handla om kanske 40-50 vagnar (om man nu ska kunna ersätta en pendeltågslinje i högtrafik med hyfsad trafik), vilket då med ca 3 förare per fordon och dygn, skulle innebära ca 150 man (årsarbetare). Detta blir ju i såfall en rätt häftig nota, som ju måste betalas av skattebetalare och/eller resenärer. Vill ni det i Storstockholm ??
Tror faktiskt de är bättre att man solidariskt tunnar ut utbudet  på tättrafikerade linjer och skickar dessa frigjorda resurser till problemområdet.
Titel: SV: Tågtrafiken på Saltsjöbanan ersätts med buss
Skrivet av: Carl Eric skrivet 10 september 2013, 20:44:08 PM
Oavsett vad man tycker om Arriva så är det svårt att inte tycka lite synd om dem idag då de nu har två lokalbanor som totalersätts med bussar.

Själv skulle jag ut till Fisksätra idag, och tog det säkra före det osäkra och åkte med 414 och 465 ut, men av vad jag såg i Slussen och längs med linjen så var det enbart vagnar från Arriva ute idag, och i princip bara ledvagnar (såg en kortvagn och en boggivagn ur 76xx-serien). Enligt vad de sa på trafikrapporten i P4 i morse så tas vagnarna från Råsta och Lunda, vilket kan innebära "att vissa linjer i västerort från minskad turtäthet".

Det körs både någon form av direktbussar, samt "snigelbussar" men det som jag som resenär upplever som det största problemet är att det inte finns någon tidtabell att tillgå. Man får helt enkelt gå och ställa sig och hoppas på att det kommer någon form av buss.

Dock ska Arriva ha credd för att de har lyckats få fram så många trafikvärdar, när jag lämnade Fisksätra strax efter klockan 19 så satt det en kille med Arrivaväst och komradio kvar i busshållplatsen.

Hoppas att det löser sig snabbt!
Titel: SV: Tågtrafiken på Saltsjöbanan ersätts med buss
Skrivet av: bussvictor skrivet 10 september 2013, 21:18:08 PM

Citat från: Leif D skrivet 10 september 2013, 20:16:14 PM
Frågan är väl om de ens är intressant för någon att ha en stor mängd bussar med förare stående i reserv, vilket ju skulle vara nödvändigt, om man inte fick rycka vagnar och förare från andra delar av länet. Bedömt, skulle det ju för SL-området totalt handla om kanske 40-50 vagnar (om man nu ska kunna ersätta en pendeltågslinje i högtrafik med hyfsad trafik), vilket då med ca 3 förare per fordon och dygn, skulle innebära ca 150 man (årsarbetare). Detta blir ju i såfall en rätt häftig nota, som ju måste betalas av skattebetalare och/eller resenärer. Vill ni det i Storstockholm ??
Tror faktiskt de är bättre att man solidariskt tunnar ut utbudet  på tättrafikerade linjer och skickar dessa frigjorda resurser till problemområdet.
Men arriva i Täby i alla fall har två man och bussar sittande i reserv från klockan 5-21 men de e ju prioriterat för roslagsbanan enbart


Bussvictor
Titel: SV: Tågtrafiken på Saltsjöbanan ersätts med buss
Skrivet av: Ersa skrivet 10 september 2013, 23:40:36 PM
Citat från: Leif D skrivet 10 september 2013, 20:16:14 PM
Frågan är väl om de ens är intressant för någon att ha en stor mängd bussar med förare stående i reserv, vilket ju skulle vara nödvändigt, om man inte fick rycka vagnar och förare från andra delar av länet. Bedömt, skulle det ju för SL-området totalt handla om kanske 40-50 vagnar (om man nu ska kunna ersätta en pendeltågslinje i högtrafik med hyfsad trafik), vilket då med ca 3 förare per fordon och dygn, skulle innebära ca 150 man (årsarbetare). Detta blir ju i såfall en rätt häftig nota, som ju måste betalas av skattebetalare och/eller resenärer. Vill ni det i Storstockholm ??
Tror faktiskt de är bättre att man solidariskt tunnar ut utbudet  på tättrafikerade linjer och skickar dessa frigjorda resurser till problemområdet.

Just nu sköts ju trafiken enligt principen: Så tät trafik som det bara går, men till allra lägsta möjliga utgifter. Kanske man inte behöver 40-50 st bussar med förare stående, men något tal mellan dagens 0-2 och dina 40-50 torde kanske gå att få fram utan att landstinget börjar blöda.
Frågan är om det är okej för operatören att tunna ut utbudet på tättrafikerade linjer till förmån för ersättningstrafiken. Detta borde operatören (i detta fall Arriva) fått klartecken från SL att göra, i så fall.

I ett annat trafikområde tillämpade man samma idé förr, dvs att dra in avgångar på en viss lång tung röd linje för att flytta över resurser till en viss blå linje, då man levde i villfarelsen att allt blått är viktigare än allt rött. Visst gick det, men vitena för inställda avgångar var ju exakt desamma för båda linjerna, så ekonomiskt och intäktsmässigt vanns inte en krona. Så numera tillämpas inte detta förfarande längre.
Titel: SV: Tågtrafiken på Saltsjöbanan ersätts med buss
Skrivet av: buskörare skrivet 10 september 2013, 23:57:24 PM
Citat från: bussvictor skrivet 10 september 2013, 21:18:08 PM
Men arriva i Täby i alla fall har två man och bussar sittande i reserv från klockan 5-21 men de e ju prioriterat för roslagsbanan enbart


Bussvictor

Dessa används som ersättare i vår egen trafik så länge inte Roslagsbanan behöver dom, så det stämmer inte helt. Tidigare fick de inte användas för vanlig linjetrafik, men det är nu ändrat. Däremot ska de vid samtal från Roslagsbanan mer eller mindre släppa sina dåvarande resenärer och dra direkt. Och jag vet inte om de är 2 längre?
Titel: SV: Tågtrafiken på Saltsjöbanan ersätts med buss
Skrivet av: Carl Eric skrivet 11 september 2013, 08:28:40 AM
Idag hade standarden höjts lite för resenärerna.

Ett par någon turistbuss från Junior & Company, en oidentifierbar grå Setra, och en gul Scania Vest (kanske från Danielssons?). Inte väldigt mycket mer trängsel i Slussen men om de ska hålla på och parkera sina bussar där (som Junior & Company gjorde) så lär det bli trångt...
Titel: SV: Tågtrafiken på Saltsjöbanan ersätts med buss
Skrivet av: bussvictor skrivet 11 september 2013, 09:44:54 AM
Citat från: buskörare skrivet 10 september 2013, 23:57:24 PM
Dessa används som ersättare i vår egen trafik så länge inte Roslagsbanan behöver dom, så det stämmer inte helt. Tidigare fick de inte användas för vanlig linjetrafik, men det är nu ändrat. Däremot ska de vid samtal från Roslagsbanan mer eller mindre släppa sina dåvarande resenärer och dra direkt. Och jag vet inte om de är 2 längre?
jo då det är två stycken och de sitter inte enbart på passning och de får inte längre en telefon som är kopplad direkt till roslagsbanans trafikledning eller någon annan trafikledning och detta sitter som reserver och inte på ett riktigt schema satt med en chaufför imorse och vi fick en tjänst som hängde att köra
Titel: SV: Tågtrafiken på Saltsjöbanan ersätts med buss
Skrivet av: Ersa skrivet 11 september 2013, 10:17:55 AM
Citat från: Carl Eric skrivet 11 september 2013, 08:28:40 AM
Idag hade standarden höjts lite för resenärerna.

Ett par någon turistbuss från Junior & Company, en oidentifierbar grå Setra, och en gul Scania Vest (kanske från Danielssons?). Inte väldigt mycket mer trängsel i Slussen men om de ska hålla på och parkera sina bussar där (som Junior & Company gjorde) så lär det bli trångt...

För bussen du glömde nämna gäller enligt omloppet iaf alltid spetsvändning vid Slussen, och alla raster är förlagda till landsbygden i österled.
Titel: SV: Tågtrafiken på Saltsjöbanan ersätts med buss
Skrivet av: buskörare skrivet 11 september 2013, 10:25:05 AM
Citat från: bussvictor skrivet 11 september 2013, 09:44:54 AM
jo då det är två stycken och de sitter inte enbart på passning och de får inte längre en telefon som är kopplad direkt till roslagsbanans trafikledning eller någon annan trafikledning och detta sitter som reserver och inte på ett riktigt schema satt med en chaufför imorse och vi fick en tjänst som hängde att köra

Jasså? Jag har sett att de tar ut sin telefon i alla fall. Och att även om de får nått att köra, ska lämna det omedelbart om Roslagsbanan ringer.
Titel: SV: Tågtrafiken på Saltsjöbanan ersätts med buss
Skrivet av: bussvictor skrivet 11 september 2013, 10:31:37 AM

Citat från: buskörare skrivet 11 september 2013, 10:25:05 AM
Jasså? Jag har sett att de tar ut sin telefon i alla fall. Och att även om de får nått att köra, ska lämna det omedelbart om Roslagsbanan ringer.
Så är de inte längre men förut var de så och de får inga bussar längre heller förut så fick man två bussar som man hade nu får man nada


Bussvictor
Titel: SV: Tågtrafiken på Saltsjöbanan ersätts med buss
Skrivet av: buskörare skrivet 11 september 2013, 11:07:54 AM
Citat från: bussvictor skrivet 11 september 2013, 10:31:37 AM
Så är de inte längre men förut var de så och de får inga bussar längre heller förut så fick man två bussar som man hade nu får man nada


Bussvictor

Man får bussar om man behöver, men eftersom vi har sån bussbrist så kan dom inte sitta med 2 bussar som kanske inte rullar på hela dan.
Titel: SV: Tågtrafiken på Saltsjöbanan ersätts med buss
Skrivet av: Carl Eric skrivet 11 september 2013, 11:17:51 AM
Citat från: Ersa skrivet 11 september 2013, 10:17:55 AM
För bussen du glömde nämna gäller enligt omloppet iaf alltid spetsvändning vid Slussen, och alla raster är förlagda till landsbygden i österled.

Okej, har ni en från Fridströms här nere också? Jag skrev bara ned de jag såg på vägen till Slussen! :)
Titel: SV: Tågtrafiken på Saltsjöbanan ersätts med buss
Skrivet av: bussvictor skrivet 11 september 2013, 11:31:29 AM

Citat från: buskörare skrivet 11 september 2013, 11:07:54 AM
Man får bussar om man behöver, men eftersom vi har sån bussbrist så kan dom inte sitta med 2 bussar som kanske inte rullar på hela dan.
Precis för vid sju tiden är de ju helt dött på plan i Täby brukar stå en ledvagn om ens de och fem vdl eller Volvo kort


Bussvictor
Titel: SV: Tågtrafiken på Saltsjöbanan ersätts med buss
Skrivet av: Fredde skrivet 11 september 2013, 12:10:37 PM
Under dagen har bla följande observerats: RGW370 (Gul Scania Vest), UTA751 (Västtrafikblå B9S), CBT870 (Setra S 415 HDH, hur kommer den in i Slussen?) samt en äldre 2-axlad ljusröd B10M... Så det är en salig blandning av fordon.
Titel: SV: Tågtrafiken på Saltsjöbanan ersätts med buss
Skrivet av: Nico skrivet 11 september 2013, 16:30:59 PM
Jo, var nere och kastade ett öga på det tidigare under dagen. Problemet är att det blir en massiv anhopning med vagnar under peaktid och turistare tar ju även längre tid på sig för att lossa/lasta. Får se hur eftermiddagen utvecklas.
Titel: SV: Tågtrafiken på Saltsjöbanan ersätts med buss
Skrivet av: Ersa skrivet 11 september 2013, 18:00:47 PM
Citat från: Carl Eric skrivet 11 september 2013, 11:17:51 AM
Okej, har ni en från Fridströms här nere också? Jag skrev bara ned de jag såg på vägen till Slussen! :)

Jodå, en röd Vest ska rulla på heltid alla fyra veckor ut. Men jag tror inte jag kommer ha tid att köra själv, eller ens ta en titt på trafiken. Tyvärr.
Titel: SV: Tågtrafiken på Saltsjöbanan ersätts med buss
Skrivet av: Anders Lundén skrivet 11 september 2013, 19:01:32 PM
Mellan ca 16,30 - ca 17,40 idag onsdag syntes nedanstående bussar vid Slussen på tågersättning.

Idrefjällens buss
APP062

Fridströms
9025  RNM025

Ramnäs
TGS439
CBT870

FAC Charter
AUW357

Sälenbuss
RCC379 (Högfjällsbussen)

Senor Svensson
CMR181

Wallers
CPP793

Gladö
6066  EGP555

Edlunds
7708  TSC598

Arnessons
RGW370

Junior & Co
REP946
DSN141
4956  EPA883

Bussbolaget i Göteborg
GCL856

Froggy tours
SSD145

Sundströms
SYP715


// Anders
Titel: SV: Tågtrafiken på Saltsjöbanan ersätts med buss
Skrivet av: Fredde skrivet 12 september 2013, 00:31:22 AM
Hur länge kan man tänka sig att SL går med på att ha alla dessa olika fordon i trafiken?

SL är ju ganska "envisa" på det där med tillgänglighet, skyltning, utrop, fungerande Access, färger på fordonen etc.
Titel: SV: Tågtrafiken på Saltsjöbanan ersätts med buss
Skrivet av: Camilla skrivet 12 september 2013, 00:36:00 AM
En gul UL buss med övertäckta loggor gick också på ersättningen i dag
Titel: SV: Tågtrafiken på Saltsjöbanan ersätts med buss
Skrivet av: Ersa skrivet 12 september 2013, 00:52:30 AM
Det vore kul att se bilder från ersättningen. Och då inte nödvändigtvis från Slussen i första hand.
Titel: SV: Tågtrafiken på Saltsjöbanan ersätts med buss
Skrivet av: Peter Rost skrivet 12 september 2013, 02:10:59 AM
Även jag var nere vid Slussenterminalen och kikade en halvtimme igår eftermiddag. (Som vanligt utan kamera ;D). Den gula tillhör Edlunds Trafik i Alunda. Såg även en stomblå ex Connex/Veolia 4956, som nämns här ovan. lite kul att denna gamling ännu rullar. I övrigt var det mest turistare på Ersättningen. Full fart, det var i princip spetsvändningar för Ersättarna under den halvtimmen jag fanns på plats.

/Peter
Titel: SV: Tågtrafiken på Saltsjöbanan ersätts med buss
Skrivet av: buskörare skrivet 12 september 2013, 08:56:16 AM
Jag ska till Slussen och vara yttre trafikledare idag. Ska bli kul!
Titel: SV: Tågtrafiken på Saltsjöbanan ersätts med buss
Skrivet av: Carl Eric skrivet 12 september 2013, 09:14:01 AM
Listan som Anders gjort är i princip komplett skulle jag vilja påstå, jag har inte sett några övriga bussar än de som han tagit upp.

Annars börjar det nu märkas för oss "vanliga" bussresenärer att det är fler bussar i Slussen. Lång kö av bussar ute på Stadsgårdsleden... Dessutom fyra eller fem parkerade turistbussar inne i Slussenterminalen.


Citat från: buskörare skrivet 12 september 2013, 08:56:16 AM
Jag ska till Slussen och vara yttre trafikledare idag. Ska bli kul!

Vad roligt! Vilka tider är du där? :)
Titel: SV: Tågtrafiken på Saltsjöbanan ersätts med buss
Skrivet av: buskörare skrivet 12 september 2013, 10:06:08 AM
Citat från: Carl Eric skrivet 12 september 2013, 09:14:01 AM
Listan som Anders gjort är i princip komplett skulle jag vilja påstå, jag har inte sett några övriga bussar än de som han tagit upp.

Annars börjar det nu märkas för oss "vanliga" bussresenärer att det är fler bussar i Slussen. Lång kö av bussar ute på Stadsgårdsleden... Dessutom fyra eller fem parkerade turistbussar inne i Slussenterminalen.


Vad roligt! Vilka tider är du där? :)

12-18 nånting tror jag.
Titel: SV: Tågtrafiken på Saltsjöbanan ersätts med buss
Skrivet av: Peter Rost skrivet 12 september 2013, 18:10:21 PM
Citat från: Fredde skrivet 12 september 2013, 00:31:22 AM
Hur länge kan man tänka sig att SL går med på att ha alla dessa olika fordon i trafiken?

SL är ju ganska "envisa" på det där med tillgänglighet, skyltning, utrop, fungerande Access, färger på fordonen etc.

Undrar hur SL resonerar vid sådana här lägen? Att nu Saltsjöbanan inte funkar är väl att betrakta som "maximal otur" för Arriva, då flertalet bussar är upptagna med Lidingöersättningen. Därav den något spretiga, men rätt diggabla busstrafiken på "Saltis".

/Peter
Titel: SV: Tågtrafiken på Saltsjöbanan ersätts med buss
Skrivet av: Ersa skrivet 12 september 2013, 20:38:21 PM
Citat från: Peter Rost skrivet 12 september 2013, 18:10:21 PM
Undrar hur SL resonerar vid sådana här lägen? Att nu Saltsjöbanan inte funkar är väl att betrakta som "maximal otur" för Arriva, då flertalet bussar är upptagna med Lidingöersättningen. Därav den något spretiga, men rätt diggabla busstrafiken på "Saltis".

/Peter

SL kan ju knappast reagera kraftigt, då de ju pga ekonomi knappast krävt i E20-upphandlingen att vinnaren var tvungen att kunna ersätta både Lidingöbanan och Saltsjöbanan samtidigt med en massa röda lågentrefordon.
Alltså är det nog bara att acceptera dagens verklighet.
Titel: SV: Tågtrafiken på Saltsjöbanan ersätts med buss
Skrivet av: Fredde skrivet 13 september 2013, 20:50:28 PM
Måndagen den 16 september börjar tågen köra igen på Saltsjöbanan. Tågen kommer att gå i halvtimmestrafik och därför fortsätter även ersättningsbussarna via motorvägen till/från Saltsjöbaden och Fisksätra att gå.

http://sl.se/sv/Om-SL/Nyheter/Tagen-borjar-ga-igen-pa-Saltsjobanan/ (http://sl.se/sv/Om-SL/Nyheter/Tagen-borjar-ga-igen-pa-Saltsjobanan/)
Titel: SV: Tågtrafiken på Saltsjöbanan ersätts med buss
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 13 september 2013, 21:47:49 PM
Citat från: Fredde skrivet 13 september 2013, 20:50:28 PM
Måndagen den 16 september börjar tågen köra igen på Saltsjöbanan. Tågen kommer att gå i halvtimmestrafik och därför fortsätter även ersättningsbussarna via motorvägen till/från Saltsjöbaden och Fisksätra att gå.

http://sl.se/sv/Om-SL/Nyheter/Tagen-borjar-ga-igen-pa-Saltsjobanan/ (http://sl.se/sv/Om-SL/Nyheter/Tagen-borjar-ga-igen-pa-Saltsjobanan/)

Det blev alltså inte så illa som man sade från början och om det nu fortfarande finns de som tror på Hedenius så måste jag säga att det verkade väldigt konstigt med en månads totalavbrott. Att alla vagnhjul skulle vara nedslitna så att de måste svarvas om förefaller minst sagt otroligt och dessutom behöver man ju inte vänta på att alla tågsätt är klara innan man börjar köra trafiken.

Nu får vi väl dock se om man begriper vad man måste göra för att hjulslitaget inte skall fortsätta i tidigare utsträckning. Smörja rälsen, javisst, men det gäller att göra det "lagom" annars riskerar man att glida förbi stationerna med hjulplattor som följd.

Titel: SV: Tågtrafiken på Saltsjöbanan ersätts med buss
Skrivet av: the0fiskis skrivet 13 september 2013, 22:04:42 PM
hört från en bekant, slitet kommer från nya växlarna i Igelboda som gjordes om i sommars.
::)

Men  som sagt dem kommer ju behöva köra stött trafik undra hur länge dem håller på med det, för i vintras körde man stöttningstrafik(fisksätra </> slussen) när det var vangbrist men typ ingen åkte med den så helt plöstligt så försvann dem  ;D
Titel: SV: Tågtrafiken på Saltsjöbanan ersätts med buss
Skrivet av: Nico skrivet 14 september 2013, 08:07:57 AM
En sak som kommit bort här är att det inte bara handlar om Saltsjöbanan och deras resenärer.

Ett följdproblem som uppstod av denna något cirkusbetonade ersättning var att det blev en väldigt stor påverkan på övrig busstrafik under peaktid. Tidvis stod ibland infartskön förbi fotografiska museet med dito förseningar sedan för avgående trafik. Bussar som stod huller om buller och spärrade för varandra skapade även i många fall oerhört farliga situationer för de resenärer som var tvungna att korsa bussarnas körväg.

Titel: SV: Tågtrafiken på Saltsjöbanan ersätts med buss
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 14 september 2013, 08:23:17 AM
Citat från: Nico skrivet 14 september 2013, 08:07:57 AM
En sak som kommit bort här är att det inte bara handlar om Saltsjöbanan och deras resenärer.

Ett följdproblem som uppstod av denna något cirkusbetonade ersättning var att det blev en väldigt stor påverkan på övrig busstrafik under peaktid. Tidvis stod ibland infartskön förbi fotografiska museet med dito förseningar sedan för avgående trafik. Bussar som stod huller om buller och spärrade för varandra skapade även i många fall oerhört farliga situationer för de resenärer som var tvungna att korsa bussarnas körväg.

Jo, givetvis finns det all anledning att försöka återuppta tågtrafiken så fort som möjligt. Men det blir ju inte bättre för att man först går ut med alldeles in i stoll felaktiga prognoser om hur lång tid det skall ta att få i gång åtminstone en del av trafiken igen. Visserligen brukar det inte fungera så bra att förstärka vissa avgångar med buss då folk i regel väljer tåget i alla fall. De står hellre som sardiner i ett överfullt tåg eftersom det normalt går betydligt fortare.



Titel: SV: Tågtrafiken på Saltsjöbanan ersätts med buss
Skrivet av: Ersa skrivet 14 september 2013, 09:03:15 AM
Citat från: Nico skrivet 14 september 2013, 08:07:57 AM
En sak som kommit bort här är att det inte bara handlar om Saltsjöbanan och deras resenärer.

Ett följdproblem som uppstod av denna något cirkusbetonade ersättning var att det blev en väldigt stor påverkan på övrig busstrafik under peaktid. Tidvis stod ibland infartskön förbi fotografiska museet med dito förseningar sedan för avgående trafik. Bussar som stod huller om buller och spärrade för varandra skapade även i många fall oerhört farliga situationer för de resenärer som var tvungna att korsa bussarnas körväg.

Ett bekymmer var viss brist på flexibilitet, och att vissa busschaufförer prompt skulle köra efter sin tilldelade körspec än att anpassa sig efter de yttre trafikledarnas önskemål. Ibland önskar man att några "yttre trafikbefäl" borde vara ute, och att alla ersättningsförare skall lyda deras körorder. Både igår och i förrgår var "befälsordningen" och vilket företag som hade ansvar för vad, rätt oklar.
Titel: SV: Tågtrafiken på Saltsjöbanan ersätts med buss
Skrivet av: Nico skrivet 14 september 2013, 09:36:52 AM
Trafikledningen mm. var ett lite halvsorgligt kapitel. Arriva skulle hålla i det hela och Strömma/Interbus stod för att få fram fordon. Tyvärr verkar inte Arriva ha fått fram några direkta direktiv och den huvudsakliga trafikledningen verkar ha överlåtits åt SB:s personal (även om det tidvis fanns enstaka trafikledare från Täby och Lunda på plats) och de hade nollkoll på hur man genomför en sådan här övning.
Titel: SV: Tågtrafiken på Saltsjöbanan ersätts med buss
Skrivet av: buskörare skrivet 14 september 2013, 11:30:40 AM
Citat från: Nico skrivet 14 september 2013, 09:36:52 AM
Trafikledningen mm. var ett lite halvsorgligt kapitel. Arriva skulle hålla i det hela och Strömma/Interbus stod för att få fram fordon. Tyvärr verkar inte Arriva ha fått fram några direkta direktiv och den huvudsakliga trafikledningen verkar ha överlåtits åt SB:s personal (även om det tidvis fanns enstaka trafikledare från Täby och Lunda på plats) och de hade nollkoll på hur man genomför en sådan här övning.

Jag jobbade ju som sagt i torsdags eftermiddag och jag tycker faktiskt vi hade rätt bra fart på bussarna. Problemet jag såg var att turistbussförarna inte riktigt insåg vikten av att flytta på sig snarast möjligt efter avlastning och ta ett varv runt, de kunde lugnt sätta sig och titta på papper trots låååång kö av linjebussar bakom.
Men vi jagade på dom och fick de flesta att flytta på sig.
Titel: SV: Tågtrafiken på Saltsjöbanan ersätts med buss
Skrivet av: the0fiskis skrivet 14 september 2013, 13:27:51 PM
Citat från: buskörare skrivet 14 september 2013, 11:30:40 AM
Jag jobbade ju som sagt i torsdags eftermiddag och jag tycker faktiskt vi hade rätt bra fart på bussarna. Problemet jag såg var att turistbussförarna inte riktigt insåg vikten av att flytta på sig snarast möjligt efter avlastning och ta ett varv runt, de kunde lugnt sätta sig och titta på papper trots låååång kö av linjebussar bakom.
Men vi jagade på dom och fick de flesta att flytta på sig.
Man får ju tänka dem är inte vana köra linjetrafik heller.

Åkte buss igår både till och från slussen och dem är mycket trevligare än dem flesta "vanliga" sl förare, ropade ut alla stop och önskade trevlig helg och på återsände på måndag så glöm inte saker vid fisksätra stn där dem flesta gick av (bussen gick mot saltis)
Titel: SV: Tågtrafiken på Saltsjöbanan ersätts med buss
Skrivet av: Nico skrivet 14 september 2013, 13:38:26 PM
Citat från: buskörare skrivet 14 september 2013, 11:30:40 AM
Jag jobbade ju som sagt i torsdags eftermiddag och jag tycker faktiskt vi hade rätt bra fart på bussarna. Problemet jag såg var att turistbussförarna inte riktigt insåg vikten av att flytta på sig snarast möjligt efter avlastning och ta ett varv runt, de kunde lugnt sätta sig och titta på papper trots låååång kö av linjebussar bakom.
Men vi jagade på dom och fick de flesta att flytta på sig.

Jo, ersättningsbussarna fungerade säkert någorlunda. Däremot drabbades tidvis övrig busstrafik, pga strulet i terminalen, av förseningar på uppåt 30 minuter i extremfallen. Då "mjölktågsbussarna" inte heller räckte till så spillde mycket över även på den vanliga trafiken i de områden som ligger i SB:s närhet.

Arriva borde redan från början ha gjort klart hur trafikledning skulle ske och vem som skulle ansvara för den, infovägar mellan berörda parter borde ha etablerats, info till förarna om körvägar, reglerplatser mm. borde ha getts ut. Man borde även ha tillsett att det fanns en adekvat bemanning som kunde busstrafik istället för att ställa dit i huvudsak järnvägsfolk. Samtidigt borde man ha inskärpt att förarna skulle åtlyda direktiv från yttre trafikledare (oavsett bolag) på plats. Som det var nu så visste man från övrigt entreprenörshåll knappt vem man skulle vända sig till för att få kontakt med någon som var operativt ansvarig från Arriva. Ingen sådan verkar heller ha funnits på plats ens under peaktid.

Att sedan envisas med att köra denna typ av trafik efter tidtabell fungerar inte heller under peak. Många trafikanter behövde åka "mjölktågslinjen" varför det bästa hade varit att koncentrera sig på den med en omlastningspunkt längre ut istället för att envisas med tre linjer på tid i en redan sedan tidigare knökfull terminal. Nu gick istället av och till en del av de två direktlinjerna med nästan tomma vagnar medan folket (majoriteten) som skulle av på mellanstationerna fick vänta eller som sagt tryckte sig på övriga bussar.
Titel: SV: Tågtrafiken på Saltsjöbanan ersätts med buss
Skrivet av: Ersa skrivet 14 september 2013, 21:45:19 PM
Många turistbussförare fick ju heller inget telefonnummer till den ansvariga trafikledningen. Varken från sina arbetsgivare, eller av yttre trafikledare på plats vid starthållplatserna. Att omgående få ett journummer till ansvarig trafikledning (då Busslink/Keolis) var det första man försåg sig då man körde RB-ersättning på Roslagstågs tid. Och vid tunnelbane- och tvärbaneersättningen 2005 fanns ett flertal oerhört duktiga vana yttre trafikbefäl (med betoning på "befäl") på plats. Busslinkanställda givetvis.
Titel: SV: Tågtrafiken på Saltsjöbanan ersätts med buss
Skrivet av: buskörare skrivet 15 september 2013, 10:38:57 AM
Citat från: Nico skrivet 14 september 2013, 13:38:26 PM
Jo, ersättningsbussarna fungerade säkert någorlunda. Däremot drabbades tidvis övrig busstrafik, pga strulet i terminalen, av förseningar på uppåt 30 minuter i extremfallen. Då "mjölktågsbussarna" inte heller räckte till så spillde mycket över även på den vanliga trafiken i de områden som ligger i SB:s närhet.

Arriva borde redan från början ha gjort klart hur trafikledning skulle ske och vem som skulle ansvara för den, infovägar mellan berörda parter borde ha etablerats, info till förarna om körvägar, reglerplatser mm. borde ha getts ut. Man borde även ha tillsett att det fanns en adekvat bemanning som kunde busstrafik istället för att ställa dit i huvudsak järnvägsfolk. Samtidigt borde man ha inskärpt att förarna skulle åtlyda direktiv från yttre trafikledare (oavsett bolag) på plats. Som det var nu så visste man från övrigt entreprenörshåll knappt vem man skulle vända sig till för att få kontakt med någon som var operativt ansvarig från Arriva. Ingen sådan verkar heller ha funnits på plats ens under peaktid.

Att sedan envisas med att köra denna typ av trafik efter tidtabell fungerar inte heller under peak. Många trafikanter behövde åka "mjölktågslinjen" varför det bästa hade varit att koncentrera sig på den med en omlastningspunkt längre ut istället för att envisas med tre linjer på tid i en redan sedan tidigare knökfull terminal. Nu gick istället av och till en del av de två direktlinjerna med nästan tomma vagnar medan folket (majoriteten) som skulle av på mellanstationerna fick vänta eller som sagt tryckte sig på övriga bussar.

Problemet där var ju att förarna hade sina körspecar och att deras raster var lagda efter dom. Jag hade hellre sett att vi kunde köra direkt, men då sket sig ju förarnas raster osv. Ingen av förarna frågade oss om vilka dom skulle fråga, lite trist att dom vänder sig till andra bolags personal med sådana frågor istället för att fråga oss?
Sen kan jag hålla med om att det var lite dåligt skött både från Arrivas och SL's sida, men vi gjorde så gott vi kunde. Och torsdag eftermiddag kan det åtminstone knappast varit linjebussar som blev 30 min sena pga oss. På mornarna däremot var det tydligen inte nån rolig situation ute på Stadsgårdsleden.
Jag tittade på en förarspec och där stod i alla fall var han skulle stanna. Sen såg jag att åtminstone Igelbodas hpl hade försvunnit, vilket tydligen orsakat problem. Likaså hade några förare fått för sig att dom inte skulle stanna vid Henriksdals hpl, vilket åtminstone stod klart och tydligt på den specen jag fick se.

Att övrig linjetrafik drabbades är inte alls konstigt, trots planerad avstängning på Roslagsbanan förra sommaren och med Keolis som operatör, så blev det påverkan även på 610:an.
Titel: SV: Tågtrafiken på Saltsjöbanan ersätts med buss
Skrivet av: Ersa skrivet 15 september 2013, 15:19:42 PM
Citat från: buskörare skrivet 15 september 2013, 10:38:57 AM
Problemet där var ju att förarna hade sina körspecar och att deras raster var lagda efter dom. Jag hade hellre sett att vi kunde köra direkt, men då sket sig ju förarnas raster osv. Ingen av förarna frågade oss om vilka dom skulle fråga, lite trist att dom vänder sig till andra bolags personal med sådana frågor istället för att fråga oss?

Precis vad jag menade! Rutinerna hos min arbetsgivare är att man åker till platsen för ersättningstrafiken och tar kontakt med uppdragsgivarens trafikledning (yttre eller via mobiltelefon) och då ställer frågan: "Vart vill ni ha oss, och vad ska vi köra?"
Men inte ens våra förare fick ju ett nummer till Arrivas trafikledning, och att anropa annan TL via PC:n på "Nobina" 301-9025 blir ju heller inte alltid rätt.
Titel: SV: Tågtrafiken på Saltsjöbanan ersätts med buss
Skrivet av: Nico skrivet 15 september 2013, 18:39:06 PM
Citat från: buskörare skrivet 15 september 2013, 10:38:57 AM
Problemet där var ju att förarna hade sina körspecar och att deras raster var lagda efter dom. Jag hade hellre sett att vi kunde köra direkt, men då sket sig ju förarnas raster osv. Ingen av förarna frågade oss om vilka dom skulle fråga, lite trist att dom vänder sig till andra bolags personal med sådana frågor istället för att fråga oss?
Sen kan jag hålla med om att det var lite dåligt skött både från Arrivas och SL's sida, men vi gjorde så gott vi kunde. Och torsdag eftermiddag kan det åtminstone knappast varit linjebussar som blev 30 min sena pga oss. På mornarna däremot var det tydligen inte nån rolig situation ute på Stadsgårdsleden.
Jag tittade på en förarspec och där stod i alla fall var han skulle stanna. Sen såg jag att åtminstone Igelbodas hpl hade försvunnit, vilket tydligen orsakat problem. Likaså hade några förare fått för sig att dom inte skulle stanna vid Henriksdals hpl, vilket åtminstone stod klart och tydligt på den specen jag fick se.

Att övrig linjetrafik drabbades är inte alls konstigt, trots planerad avstängning på Roslagsbanan förra sommaren och med Keolis som operatör, så blev det påverkan även på 610:an.

Mitt inlägg var inte avsett som kritik mot er som stod på plats. Att ni gjorde det bästa i en dålig situation är jag övertygad om. Däremot tycker jag att den/de som ansvarade för detta högre upp hos Arriva kunde ha gjort ett betydligt bättre jobb enligt de kriterier jag tidigare angav.

Visst är det sedan så att det nästan alltid blir så att övrig trafik påverkas vid ersättningstrafik och liknande. Poängen är dock att med bra planering, arbetsledning mm. försöka att minimera denna påverkan i så stor utsträckning som möjligt.



Citat från: Ersa skrivet 15 september 2013, 15:19:42 PM
Men inte ens våra förare fick ju ett nummer till Arrivas trafikledning, och att anropa annan TL via PC:n på "Nobina" 301-9025 blir ju heller inte alltid rätt.

Tror inte du hade lyckats nå Arriva ändå. Detta då det vad jag vet inte är någon av deras respektive busstrafikledningar som håller i detta utan att all trafikledning sköts av Saltsjöbanans tågtrafikledning.
Titel: SV: Tågtrafiken på Saltsjöbanan ersätts med buss
Skrivet av: Marc skrivet 15 september 2013, 19:48:01 PM
Efter att ha varit ute och kört helgen, så kan jag bara säga att helgtrafiken har fungerat mycket väl. Trafiken har gått på tid, med undantag för något litet lejbolag vars förare inte kunnat tyda sin körspec och koppla ihop med vilken veckodag det var. Bussarna har gått på tid, inte varit fullsatta och Arrivas personal har kunnat koncentrera sig på att ta hand om resenärerna.
Däremot...hur svårt kan det vara att på 7 dagar skapa ett gäng skyltar som tydligt visar vars bussen är på väg!?
Titel: SV: Tågtrafiken på Saltsjöbanan ersätts med buss
Skrivet av: Ersa skrivet 15 september 2013, 21:44:37 PM
Utan att låta gnällig eller kritisk saknar jag verkligen Busslink/Keolis trafikledning i många fall nuförtiden. På något vis var det nästan alltid ordning på dem. Vana, kunniga och oerhört trevliga mot både ovana inlejda förare och sina resenärer.
Är man van med detta arbetssätt kan man bli riktigt frustrerad och uppgiven av att möta det man (i jämförelse) uppfattar som okunnighet, ovilja, snobbism/elitism och härskartekniker på olika håll i landet, där man råkat tillsätta "fel individer på fel stolar".

Även jag instämmer med vad Nico tycker; att flertalet planeringsmissar och brister på just Saltsjöbaneersättningen säkerligen uppkom pga bristande rutiner längre upp i kedjan, och inte bland "fotfolket" ute på fältet. Men med lite vilja att ta in nya/nygamla idéer längre upp i befälskedjan, och några fler års erfarenhet, så kan det nog bli lite mer ordning på Arriva.
Titel: SV: Tågtrafiken på Saltsjöbanan ersätts med buss
Skrivet av: buskörare skrivet 16 september 2013, 00:07:12 AM
Citat från: Ersa skrivet 15 september 2013, 21:44:37 PM
Utan att låta gnällig eller kritisk saknar jag verkligen Busslink/Keolis trafikledning i många fall nuförtiden. På något vis var det nästan alltid ordning på dem. Vana, kunniga och oerhört trevliga mot både ovana inlejda förare och sina resenärer.
Är man van med detta arbetssätt kan man bli riktigt frustrerad och uppgiven av att möta det man (i jämförelse) uppfattar som okunnighet, ovilja, snobbism/elitism och härskartekniker på olika håll i landet, där man råkat tillsätta "fel individer på fel stolar".

Även jag instämmer med vad Nico tycker; att flertalet planeringsmissar och brister på just Saltsjöbaneersättningen säkerligen uppkom pga bristande rutiner längre upp i kedjan, och inte bland "fotfolket" ute på fältet. Men med lite vilja att ta in nya/nygamla idéer längre upp i befälskedjan, och några fler års erfarenhet, så kan det nog bli lite mer ordning på Arriva.

Jag personligen slogs av att jag för första gången mötte 2 riktigt otrevliga trafikledare från Keolis. Knappt ett hej fick jag när jag hejade och sen passade dom på att gnälla ordentligt så vi hörde.
Menmen. Jag hoppas alla parter tar lärdom av sånt här.
Vi stod förövrigt och pratade med nån tjej från Interbus som kom dit med papper till sina förare och inte heller hon sa nått om telefonnr osv,
Titel: SV: Tågtrafiken på Saltsjöbanan ersätts med buss
Skrivet av: Nico skrivet 16 september 2013, 07:56:10 AM
Tråkigt om du uppfattade dem som otrevliga. Jag känner bägge två sedan länge och hade kontakt med dem samma eftermiddag som du och jag träffades. Kruxet i detta fall var snarare att de var väldigt frustrerade och stressade då de fick ta hand om allt det övriga som spillde över samtidigt som det som sagt inte fanns någonstans att vända sig för att kunna begära lite uppstyrning.

Inte för att vara elak eller så, men jag tror inte ni från Arriva märkte så mycket av de övriga skeendena runtomkring. Även Keolis trafikledare är sedan människor och de ledsnar till slut. Speciellt när de t.ex. för femtioelfte gången försöker få någon att cirkulera ett varv extra för att inte blockera och bara får till svar (av en hel del förare) att de inte behöver följa direktiv från trafikledare utan att specen gäller. Undrar egentligen vem det var som skrev ihop direktiven till förarna?! Tror inte att det var någon som hade någon praktisk erfarenhet av busstrafik i alla fall. Ni på plats hade sedan vare sig mandat eller information att ge ut samtidigt som det som påpekat var mer än luddigt vem som höll i den övergripande busstrafikledningen.

Det är i situationer som dessa som det behövs en samordnare på en trafikledning någonstans som bara har till uppgift att hålla koll på ersättningstrafiken och då få den att samspela med övriga resurser samt annan trafik. Det är även så att vid inlejningar av detta slag så brukar lejbussarna ändå (om än indirekt) styras av en trafikledning från det bolag som lejer in dem och som ansvarar för trafiken. I detta fall borde alltså någon av Arrivas busstrafikledningar i SL-området ha tagit på sig det.
Titel: SV: Tågtrafiken på Saltsjöbanan ersätts med buss
Skrivet av: buskörare skrivet 16 september 2013, 09:42:40 AM
Citat från: Nico skrivet 16 september 2013, 07:56:10 AM
Tråkigt om du uppfattade dem som otrevliga. Jag känner bägge två sedan länge och hade kontakt med dem samma eftermiddag som du och jag träffades. Kruxet i detta fall var snarare att de var väldigt frustrerade och stressade då de fick ta hand om allt det övriga som spillde över samtidigt som det som sagt inte fanns någonstans att vända sig för att kunna begära lite uppstyrning.

Inte för att vara elak eller så, men jag tror inte ni från Arriva märkte så mycket av de övriga skeendena runtomkring. Även Keolis trafikledare är sedan människor och de ledsnar till slut. Speciellt när de t.ex. för femtioelfte gången försöker få någon att cirkulera ett varv extra för att inte blockera och bara får till svar (av en hel del förare) att de inte behöver följa direktiv från trafikledare utan att specen gäller. Undrar egentligen vem det var som skrev ihop direktiven till förarna?! Tror inte att det var någon som hade någon praktisk erfarenhet av busstrafik i alla fall. Ni på plats hade sedan vare sig mandat eller information att ge ut samtidigt som det som påpekat var mer än luddigt vem som höll i den övergripande busstrafikledningen.

Det är i situationer som dessa som det behövs en samordnare på en trafikledning någonstans som bara har till uppgift att hålla koll på ersättningstrafiken och då få den att samspela med övriga resurser samt annan trafik. Det är även så att vid inlejningar av detta slag så brukar lejbussarna ändå (om än indirekt) styras av en trafikledning från det bolag som lejer in dem och som ansvarar för trafiken. I detta fall borde alltså någon av Arrivas busstrafikledningar i SL-området ha tagit på sig det.

Fast just då VAR det inte så. Det stod ju inga turistare i vägen, vi flyttade på dom hela tiden. Jag stod nämligen där och sa åt dom att flytta på sig, vilket dom gjorde. Så dom stod inte i vägen mer än ordinarie linjebussar gjorde.
Titel: SV: Tågtrafiken på Saltsjöbanan ersätts med buss
Skrivet av: Nico skrivet 16 september 2013, 09:45:28 AM
Det handlar inte bara om det givna ögonblicket nere vid ersättningshållplatsen utan totalt sett. Alltså även om hur situation var och hade varit rent övergripande vid uppställningen, på Södermalmstorg/Slussen övre, vid Londonviadukten osv. Det hände ju t.o.m. att vissa som körde ersättning ställde av sina bussar redan vid 17:00 och då gjorde det i röret vilket medförde att det blev brist på regleringsplatser.
Titel: SV: Tågtrafiken på Saltsjöbanan ersätts med buss
Skrivet av: the0fiskis skrivet 17 september 2013, 20:16:51 PM
Idag när jag skulle åka hem från slussen så blev det lite kaos.
Följande händer under en tisperiod på max 20min när jag väntade på buss till Fisksätra

Buss #1 skulle åka direkt till Fisksätra och istället åker dirr till Saltsjöbaden

Buss #2 skulle åka direkt till Fisksätra och istället åker dirr till Saltsjöbaden (med motstånd från folksamlingen som samlades och 99% skulle till Fisksätra)

Buss #3 skulle åka direkt till Saltsjöbaden och istället åker dirr till Fisksätra sen Saltsjöbaden, efter tillsägelse av "trafikvärd" (tror jag hen var) med motstånd av någon i kostym (höll i en del papper så troligen någon från bussbolaget) till slut skapades fred att busschauffören säger att han åker dirr Fisksätra och sen Saltsjöbaden.


Sen det här med information, bussarna hade inte ens lappar! utan trafikvärden kollade med busschauffören om vart bussen skulle sen ropade ut det. Förut hade dem lappar ifall men inte längre...
Titel: SV: Tågtrafiken på Saltsjöbanan ersätts med buss
Skrivet av: Ersa skrivet 17 september 2013, 22:00:33 PM
Citat från: Nico skrivet 16 september 2013, 07:56:10 AM
Det är i situationer som dessa som det behövs en samordnare på en trafikledning någonstans som bara har till uppgift att hålla koll på ersättningstrafiken och då få den att samspela med övriga resurser samt annan trafik. Det är även så att vid inlejningar av detta slag så brukar lejbussarna ändå (om än indirekt) styras av en trafikledning från det bolag som lejer in dem och som ansvarar för trafiken. I detta fall borde alltså någon av Arrivas busstrafikledningar i SL-området ha tagit på sig det.

I dagens tider där allt ansvar ska flyttas ut till olika privata operatörer blir ansvarsfrågan lätt rörig, speciellt på sådana här tillfälliga arrangemang där operatören (i detta fall Arriva) lejer ut ersätningstrafiken till ett annat bolag (i detta fall Interbus) som i sin tur lejer in 10-15 st olika underentreprenörer.

I framtiden behövs nog en återgång till ett tydligt ledarskap med klara direktiv.
- Det behövs yttre trafikbefäl med tydliga SL-uniformer, ungefär som de röda uniformerna som SL-ordningsvakterna (http://www.aftonbladet.se/nyheter/article11219745.ab) fick 2007. Huruvida de är anställda av någon av trafikoperatörerna, direkt av SL eller direkt av Landstinget är totalt irrelevant, då det enbart är SL:s logga som bör finnas på uniformerna.
- All personal som lejts in för att köra ersättningstrafiken ska lyda dessa trafikbefäl (oavsett om det rör sig om anställda på en av de största trafikoperatörerna eller om de arbetar för dennes drängs drängs dräng). Den storbolagsförare eller underentreprenör som inte vill samarbeta kan gott få åka hem och därefter inte behöva komma tillbaka mera.

Hur många olika små bussföretag var det inte som snurrade runt mellan Sergels torg och Farsta strand sommaren 2005? Gladö, Midbuss, Fridström och Ekman var några av dem. Alla följde de trafikledarna från Busslink till punkt och pricka. Sommaren innan körde PTS och Flygbussarna kors och tvärs med varandras bussar och varandras personal på Roslagsbaneersättningen Roslags Näsby-Lindholmen i stort sett helt utan störningar, medan dåvarande Swebus körde Lindholmen-Kårsta.
Titel: SV: Tågtrafiken på Saltsjöbanan ersätts med buss
Skrivet av: buskörare skrivet 18 september 2013, 10:40:41 AM
Citat från: Nico skrivet 16 september 2013, 09:45:28 AM
Det handlar inte bara om det givna ögonblicket nere vid ersättningshållplatsen utan totalt sett. Alltså även om hur situation var och hade varit rent övergripande vid uppställningen, på Södermalmstorg/Slussen övre, vid Londonviadukten osv. Det hände ju t.o.m. att vissa som körde ersättning ställde av sina bussar redan vid 17:00 och då gjorde det i röret vilket medförde att det blev brist på regleringsplatser.

Precis som Nobina gjorde i Danderyd under Obamabesöket?
Titel: SV: Tågtrafiken på Saltsjöbanan ersätts med buss
Skrivet av: Nico skrivet 18 september 2013, 18:09:42 PM
Citat från: buskörare skrivet 18 september 2013, 10:40:41 AMPrecis som Nobina gjorde i Danderyd under Obamabesöket?

Trots att jag tidigare påpekade att jag inte riktade någon kritik mot er som var på plats så får jag ändå en känsla av att du tar detta lite personligt.

Att några bussar på 639 och 676 sedan fick vända och ställa upp vid Danderyds sjukhus under första dagen av Obamas besök är en annan sak som jag ser det. Ni gjorde för övrigt även samma sak mer era 670:or. Vid Danderyd handlade det sedan om ett fåtal bussar i taget (de som primärt behövdes för att täcka avgångarna) medan resten fanns på annan plats under tiden. Det fanns även personal tillgänglig liksom att det på intet vis var oklart vem som skötte trafikledningen kring detta eller vilka kontaktvägar som fanns vid behov osv.

Att jämföra denna ganska unika händelse med det som rått och delvis fortfarande råder vid Slussen är i mitt tycke att jämföra äpplen med päron.