Då har den äntligen anlänt till Veolia i Kristianstad, ett år försenad. Den kommer trafikera linje 4 med start i augusti och gå på prov fram till december.
Den anlände från Berlin i måndags. Vet ej något om årsmodell eller typ. Troligen en CN94 eller114. Längd 24 m. Observera att den sista axeln på släpet är styrbar.
Är detta Sveriges enda"släpabuss"?
Samtliga bilder är tagna med iPhone 5 ;D Bilden på ekipaget kopplat har min kollega Eva Ryhle tagit.
(http://i41.tinypic.com/qrep3t.jpg)
(http://i41.tinypic.com/x3y1j5.jpg)
(http://i43.tinypic.com/2na5z4h.jpg)
(http://i43.tinypic.com/k1cfa9.jpg)
Av vilken anledning och varför just i Kristianstad? Verkar som att våra 24-metersbussar i Göteborg är smidigare än den där.
Citat från: Svemicke skrivet 05 juli 2013, 01:21:48 AM
Av vilken anledning och varför just i Kristianstad? Verkar som att våra 24-metersbussar i Göteborg är smidigare än den där.
Vet faktiskt inte riktigt.. Vi hade 12 ledvagnar tidigare men de slopades pga. att de for illa av alla farthinder i stan. Konstigt.. De borde vara byggda för det men de fick en onaturlig vridning på en del hinder. Jag tycker också att ledvagnar verkar smidigare men jag får se vad jag känner efter att ha provkört den.
Oj! Aldrig sett något liknande! Är detta en vanlig konfiguration på andra ställen?
Skickat från min Nexus 7 med Tapatalk 4 Beta
Citat från: moenia skrivet 05 juli 2013, 01:36:49 AM
Oj! Aldrig sett något liknande! Är detta en vanlig konfiguration på andra ställen?
Skickat från min Nexus 7 med Tapatalk 4 Beta
Ja, det undrar jag också ;) Enligt uppgift skall den inte lackeras om utan bara stripas av och få Skånetrafikens logga.
Intressant! Vad är det för körkort på en sådan skapelse?
Citat från: buskörare skrivet 05 juli 2013, 01:40:12 AM
Intressant! Vad är det för körkort på en sådan skapelse?
DE. Det är inte många nya förare som innehar den behörigheten idag.
Citat från: Jonas Sandqvist skrivet 05 juli 2013, 01:41:19 AM
DE. Det är inte många nya förare som innehar den behörigheten idag.
Inte sen många år skulle jag säga. Jag tog busskörkort 1999 och inte tog jag DE då heller.
Citat från: Jonas Sandqvist skrivet 05 juli 2013, 01:28:11 AM
Vet faktiskt inte riktigt.. Vi hade 12 ledvagnar tidigare men de slopades pga. att de for illa av alla farthinder i stan. Konstigt.. De borde vara byggda för det men de fick en onaturlig vridning på en del hinder. Jag tycker också att ledvagnar verkar smidigare men jag får se vad jag känner efter att ha provkört den.
Behövs det så stora bussar där? Kristianstad är mindre än Borås och här rullar inga ledvagnar, även om det varit på tal för linje 1. Dessutom finns det ju farthinder både i Göteborg och Malmö, och där rullar det ju ledbussar.
Citat från: buskörare skrivet 05 juli 2013, 01:44:34 AM
Inte sen många år skulle jag säga. Jag tog busskörkort 1999 och inte tog jag DE då heller.
Så är det nog.. Jag tog kortet 1984 och då ingick det.
Citat från: Svemicke skrivet 05 juli 2013, 01:45:09 AM
Behövs det så stora bussar där? Kristianstad är mindre än Borås och här rullar inga ledvagnar, även om det varit på tal för linje 1. Dessutom finns det ju farthinder både i Göteborg och Malmö, och där rullar det ju ledbussar.
Så sant. Vi är mindre men har en ganska stor stadstrafik, därav alla ledvagnar vi hade förr. Jag tror att det berodde på att flera farthinder låg i anslutning till en korsning så bussen vred sig på alla håll. Sen körde inte alla så nätt heller. De flesta fick leden utbytt. Alla våra tidigare ledvagnar rullar idag i Malmö.
Själva "motorvagnen", vad är den för någon konstig OmniCity-variant? Har jag aldrig sett förut.
Citat från: Adrian Langemar skrivet 05 juli 2013, 01:50:58 AM
Själva "motorvagnen", vad är den för någon konstig OmniCity-variant? Har jag aldrig sett förut.
När du säger det så.. Kan det vara en Mercedes eller MAN-kaross? Eller nej.. Scania CN är väl helbyggda.
Citat från: Jonas Sandqvist skrivet 05 juli 2013, 00:38:14 AM
Är detta Sveriges enda"släpabuss"?
Det enda av detta ekipage i Sverige som är tillverkat efter år 2000, ja. Men någon ny idé i Sverige är detta inte. Flera bussbolag i Sverige har kört med denna kombination på 1950-talet, bl.a SLO i Roslagen. Ett av SLO:s passagerarsläp (tillverkat i Tyskland av Kässbohrer 1952) har överlevt och rullar numera bakom en veteranbuss i Örnsköldsvik.
http://kebbesbuss.ornskoldsvik.foretagsmagazinet.se/
http://www.svenskbusshistoria.se/go/?id=51428
Citat från: Jonas Sandqvist skrivet 05 juli 2013, 01:41:19 AM
DE. Det är inte många nya förare som innehar den behörigheten idag.
Citat från: buskörare skrivet 05 juli 2013, 01:44:34 AM
Inte sen många år skulle jag säga. Jag tog busskörkort 1999 och inte tog jag DE då heller.
Jag kanske arbetar på en ovanlig arbetsplats, men jag själv och uppåt fem-sex st kollegor har DE-behörighet. Som jag vet om. Och det är fortfarande en minoritet som har automatlådebegränsning. Inte helt illa för ett företag som har SL-trafik som största verksamhet. ;)
Rent allmänt är det väl inga problem. Se bara till att utbilda förarna i rätt körkortsbehörigheter och höj därmed kvalitetsnivån rent generellt bland förarkåren, så ordnar det mesta nog sig.
Citat från: Adrian Langemar skrivet 05 juli 2013, 01:50:58 AM
Själva "motorvagnen", vad är den för någon konstig OmniCity-variant? Har jag aldrig sett förut.
Citat från: Jonas Sandqvist skrivet 05 juli 2013, 01:53:28 AM
När du säger det så.. Kan det vara en Mercedes eller MAN-kaross? Eller nej.. Scania CN är väl helbyggda.
Det står "Hess" i Scaniaemblemet i fronten. Jag skulle gissa på att både buss och släp kommer från dem.
http://www.hess-ag.ch/en/busse/linienbusse/buszuege.php
https://de.wikipedia.org/wiki/Carrosserie_Hess
Sverige är ett underbart land när det gäller dispenser. Veolia kommer säkert kunna ge en lokal utbildning som ger alla rätt att köra just detta fordon. Just detta fordon var inom depån i Helsingborg i veckan passade på att titta på det då.
Buss med släp för resande förekom i sverige på 1930-60 talet . Jag har läst att det sista stället det förekom, förutom Kebbes underbara veteranfordon, var skolbussar i Blekinge 1965. Har det förekommit efter det ? Finns det fler äldre släpbussar kvar? Finns det några fördelar med dessa jämfört med Ledbussar . det verkar för mig mer logiskt att ändra på det farthindret än skaffa denna unika buss .
På detta forum visades för ca 1 år sedan bilder på gamla bussar som fortfarande kör då och då
Citat från: Svempa skrivet 05 juli 2013, 05:10:29 AM
Buss med släp för resande förekom i sverige på 1930-60 talet . Jag har läst att det sista stället det förekom, förutom Kebbes underbara veteranfordon, var skolbussar i Blekinge 1965. Har det förekommit efter det ? Finns det fler äldre släpbussar kvar? Finns det några fördelar med dessa jämfört med Ledbussar . det verkar för mig mer logiskt att ändra på det farthindret än skaffa denna unika buss .
Kebbes Kässbohrer-släp skall ha varit den enda i landet som var godkänd som släpbuss med resenärer för 6-7 år sedan. Denna släpbuss är registrerad för trafik fortfarande. Det fanns ytterligare ett par släp men de fick inte användas för resenärer och fick framföras som specialtransport. Huruvida dessa finns kvar vet jag inte.
På 1950-talet användes släpbussar också i Halmstad sommartid på linjerna till Östra stranden och Tylösand. Den senare var delad mellan SJ och det kommunala bolaget och båda använde släpbussar.
Citat från: Jonas Sandqvist skrivet 05 juli 2013, 01:47:06 AM
Så är det nog.. Jag tog kortet 1984 och då ingick det.
Även 1993 ingick det. :)
Citat från: Jonas Sandqvist skrivet 05 juli 2013, 00:38:14 AM
Då har den äntligen anlänt till Veolia i Kristianstad, ett år försenad. Den kommer trafikera linje 4 med start i augusti och gå på prov fram till december.
Den anlände från Berlin i måndags. Vet ej något om årsmodell eller typ. Troligen en CN94 eller114. Längd 24 m. Observera att den sista axeln på släpet är styrbar.
(http://i43.tinypic.com/k1cfa9.jpg)
Inte bara sista axeln! Trevligt att se, kul att någon vågar testa här. Det är en inte helt ovanlig kombination i t.ex. Schweiz (gärna bakom trådbuss), och nyligen i München som satsar på "busståg". I lågtrafik avser man där att låta släpen stå kvar i garaget.
Även äldre tiders släpbussar hade ofta två styrbara axlar och var dessutom tvåriktnings för att underlätta vid vändning där det inte fanns vändslinga. Man kopplade helt enkelt loss bussen, vände denna och kopplade till den i släpets andra ända.
I München blir det 10 ekipage från Solaris.
Citat från: Peter L skrivet 05 juli 2013, 09:16:31 AM
Även 1993 ingick det. :)
Stod det "TAXI" skrivit på ditt också 1993?
Citat från: Jan skrivet 05 juli 2013, 04:32:20 AM
Sverige är ett underbart land när det gäller dispenser. Veolia kommer säkert kunna ge en lokal utbildning som ger alla rätt att köra just detta fordon. Just detta fordon var inom depån i Helsingborg i veckan passade på att titta på det då.
Jaså, den var i Hbg också? Hos oss har man tagit ut 4-5 förare med DE-behörighet efter en intresseanmälan. Den kommer att gå "kontorstid" på linje 4, Högskolan - Jvg - Wendesgymnasiet.
Kul att det är så många som skriver i tråden ;D
Citat från: Jonas Sandqvist skrivet 05 juli 2013, 10:46:53 AM
Kul att det är så många som skriver i tråden ;D
Kul att någon vågar sig på lite nytänkande i detta annars så låsta land! :D
Är det tänkt att släpet ska gå obemannat? Finns ju viss risk för busliv iaf vissa tider på dygnet.
Citat från: Ersa skrivet 05 juli 2013, 02:39:48 AM
Jag kanske arbetar på en ovanlig arbetsplats, men jag själv och uppåt fem-sex st kollegor har DE-behörighet. Som jag vet om. Och det är fortfarande en minoritet som har automatlådebegränsning. Inte helt illa för ett företag som har SL-trafik som största verksamhet. ;)
Rent allmänt är det väl inga problem. Se bara till att utbilda förarna i rätt körkortsbehörigheter och höj därmed kvalitetsnivån rent generellt bland förarkåren, så ordnar det mesta nog sig.
Jag har inte heller automatbegränsning, men strax innan 1999 ändrade dom ju till att man fick ta varje behörighet för sig och jag tror inte många satsade på DE då av kostnadsskäl.
Att de som fick behörighet DE även fick TAXI betvivlar jag på då det ingick automatiskt i behörigheten D
(utför transport med fler än 9 passagerare i yrkesmässig trafik)
/Lennart
*BE C* DE
från -83
Citat från: Svemicke skrivet 05 juli 2013, 01:21:48 AM
Av vilken anledning och varför just i Kristianstad? Verkar som att våra 24-metersbussar i Göteborg är smidigare än den där.
Idén är väl snarare att under rusningstrafik få med sig passagerare som i en ledbuss eller dyilgt medan överiga tider räcker det med en kortbuss
Om vi frångår visad buss så kom jag att tänka på släpvagn med dragbuss hos Alfredssons, Gustafsson (Örebro) och Linjebuss.
Citat från: Svemicke skrivet 05 juli 2013, 01:21:48 AM
Av vilken anledning och varför just i Kristianstad? Verkar som att våra 24-metersbussar i Göteborg är smidigare än den där.
Av vilken anledning ska vi svenskar låsa fast vårt tankesätt till enbart 18,75- samt 24-meters Volvo B9S? ;)
Mycket bra att man utreder olika alternativ!
Apropå att bussen med släpbuss varit i Helsingborg: trevligt, HSS har ju kört trafik med släpbussar. Bl.a vill jag minnas att HSS 9 (Volvo B10 1938) har gått i trafik med släpbuss. Så det är ett återseende - förövrigt har även Ekeby Trafikförening kört med släp om jag nu inte minns alldeles galet (har bilder från Hamntorget med deras buss med släp).
I Malmö har jag däremot inget minne av att släpbuss har använts (i.a.f inte av MSS).
Personligen anser jag att släpbussen är optimal i många fall - man får hög kapacitet när det behövs och samtidigt kan man gå ner till vanlig 12-metersbuss i lågtrafiktid. Istället för att köpa fast sig med ledbussar har man här en ypperlig möjlighet att hela tiden ha rätt kapacitet efter behovet.
Förövrigt anser jag att även släpvagn till spårvagn är en bra lösning av samma skäl - alltid rätt kapacitet.
En annan fördel är att det går att släppa på kravet på 100% låggolv och istället köra höggolvat i regionaltrafik och uppfylla tillgänglighetskravet med släpbuss. T.ex att man istället för en ledvagn på regionallinjen köper en komfortabel höggolvad buss från t.ex Setra och hänger på ett släp.
Förövrigt är det värt att nämna att konceptet låggolv ju faktiskt dök upp i släpvagnar mycket tidigt, långt innan det egentligen blev ett begrepp och ett krav. :)
Detta inlägg lagt som ny tråd i bussar äldre än 30 år och kompletterat där.
Häftig grej. Men det känns ju som att det behöver finnas personal på släpet också. Om nån blir sjuk eller om det blir bråk eller stök.
Intressant med alla kommentarer ;D
Hört på depån igår: Årsmodell 2003. Har gått ca 10.000 mil. Kommer att kläs i grön folie.
Citat från: buskörare skrivet 05 juli 2013, 13:55:11 PM
Jag har inte heller automatbegränsning, men strax innan 1999 ändrade dom ju till att man fick ta varje behörighet för sig och jag tror inte många satsade på DE då av kostnadsskäl.
Det var 1997 som de ändrade.
Jag var en av de första (iaf i Uppsala) som tog mitt D-kort utan E och det var på våren 1997.
Det var så nytt att de inte hade tagit fram nya teoriprov utan jag fick blanda frågorna från två pärmar och hoppa över de frågor som hade med släp att göra när jag skrev teoriprovet på vv.
Jag frågade hur man skulle göra för att ta DE och de var osäkra då det inte fanns någon buss med tungt släp att köra upp med...
Citat från: Skånebussen skrivet 06 juli 2013, 04:01:27 AM
Personligen anser jag att släpbussen är optimal i många fall - man får hög kapacitet när det behövs och samtidigt kan man gå ner till vanlig 12-metersbuss i lågtrafiktid. Istället för att köpa fast sig med ledbussar har man här en ypperlig möjlighet att hela tiden ha rätt kapacitet efter behovet.
Förövrigt anser jag att även släpvagn till spårvagn är en bra lösning av samma skäl - alltid rätt kapacitet.
En annan fördel är att det går att släppa på kravet på 100% låggolv och istället köra höggolvat i regionaltrafik och uppfylla tillgänglighetskravet med släpbuss. T.ex att man istället för en ledvagn på regionallinjen köper en komfortabel höggolvad buss från t.ex Setra och hänger på ett släp.
Problemet är att då tappar man direkt möjligheten att reglera kapaciteten eftersom man alltid måste dra med släpet oavsett belastning
Att köra med släpvagn i regionaltrafik för att uppfylla tillgänglighetskravet är nog en väldigt dålig idé, det är betydligt enklare att montera en riktig lyft i mittdörren vilken gör tillgängligheten utmärkt oavsett hur det ser ut på platsen för på - eller avstigning, en lågentré- eller låggolvskonstruktion kan aldrig uppfylla dessa krav.
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 06 juli 2013, 13:22:53 PM
Problemet är att då tappar man direkt möjligheten att reglera kapaciteten eftersom man alltid måste dra med släpet oavsett belastning
Att köra med släpvagn i regionaltrafik för att uppfylla tillgänglighetskravet är nog en väldigt dålig idé, det är betydligt enklare att montera en riktig lyft i mittdörren vilken gör tillgängligheten utmärkt oavsett hur det ser ut på platsen för på - eller avstigning, en lågentré- eller låggolvskonstruktion kan aldrig uppfylla dessa krav.
Du har rätt, lyften är naturligtvis bättre. Min idé var mer en variant för huvudmän som är väldigt stingsliga med låggolv och låggolv även i regiontrafiken.
Citat från: Skånebussen skrivet 06 juli 2013, 15:26:20 PM
Du har rätt, lyften är naturligtvis bättre. Min idé var mer en variant för huvudmän som är väldigt stingsliga med låggolv och låggolv även i regiontrafiken.
Eller så kör man både med lyft o släpvagn :)
Såsom här ;D
(http://www.lillhagnas.se/bussar/bilder/807_940_20130706.jpg)
Tja, det är väl alltid trevligt med nya idéer. Men om nu guppen är så dåliga för låggolvsledvagnar, är de säkert inte så bra heller för förarna av dem. Kanske man skulle talat med kommunen om den saken istället?
Sedan ser jag väl det som att det är få fall som behovet av den här typen av speciella lösningar skulle vara så förmånlig - det handlar ju om allt från särskild utbildning, nya tidskrävande rutiner och ev. sämre marknad vid försäljning efter kontraktstid. Dessutom är det väl så att i mellantrafiken är det sällan så stor vits att plocka från och till en släpvagn - det rör sig ju om en ganska kort tidsperiod. Särskilt i städer där skolungdom/ studerande är en stor del av resenärerna. Kräver väl också nästan att man har uppställningsplats i närhet av linjesträckningen.
De flesta depåer har ju dessutom nog med kortvagnar för att kunna klara trafiken på helger och kvällar när det skulle vara befogat att köra utan släp. Då verkar det ju nästan vara både enklare och billigare att disponera om kortvagnar till denna trafik istället och bara använda ledvagnar när de verkligen behövs.
Citat från: Ersa skrivet 05 juli 2013, 23:00:57 PM
Av vilken anledning ska vi svenskar låsa fast vårt tankesätt till enbart 18,75- samt 24-meters Volvo B9S? ;)
Mycket bra att man utreder olika alternativ!
Hur är den framtida tillgången av förare? Det är ju redan nu brist på förare (påstås det). Hur ska det då gå att täcka upp behovet av DE-förare när Arbetsförmedlingen bara utbildar till D-behörighet.
Citat från: Svemicke skrivet 08 juli 2013, 02:28:04 AM
Hur är den framtida tillgången av förare? Det är ju redan nu brist på förare (påstås det). Hur ska det då gå att täcka upp behovet av DE-förare när Arbetsförmedlingen bara utbildar till D-behörighet.
Det är väl ett av de minsta problemen om man nu bestämmer sig för att satsa storskaligt på släpbussar. Det går naturligtvis att utbilda förare på att köra släpbuss och ge dem E-behörighet om det behövs. Det kan ju inte vara besvärligare än att utbildade förare på dubbelledade bussarna som går i Göteborg även om den kompetensen inte syns på körkortet.
Jag kommer ju gå en yrkesutbildning för att ta D-körkort. Hur går man tillväga för att komplettera det med DE sen?
Citat från: moenia skrivet 08 juli 2013, 09:10:31 AM
Jag kommer ju gå en yrkesutbildning för att ta D-körkort. Hur går man tillväga för att komplettera det med DE sen?
Antingen jobba hos någon som är villig att betala för det eller det mest troliga att du tar det privat via körskola.
Skickat från min HTC One via Tapatalk 2
Citat från: Björn Ax skrivet 08 juli 2013, 09:48:47 AM
Antingen jobba hos någon som är villig att betala för det eller det mest troliga att du tar det privat via körskola.
Om släpbussar mot förmodan blir vanliga så utgår jag ifrån att arbetsgivaren kommer att ordna utbildning så att det finns de som kan köra dem.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 08 juli 2013, 09:58:48 AM
Om släpbussar mot förmodan blir vanliga så utgår jag ifrån att arbetsgivaren kommer att ordna utbildning så att det finns de som kan köra dem.
Jo dom arbetsgivare som har fordon som kräver E lär ju utbilda dom som inte har det. Men jobbar man hos någon som inte har något släp fordon så får man nog stå för det själv.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 08 juli 2013, 07:24:29 AM
Det är väl ett av de minsta problemen om man nu bestämmer sig för att satsa storskaligt på släpbussar. Det går naturligtvis att utbilda förare på att köra släpbuss och ge dem E-behörighet om det behövs. Det kan ju inte vara besvärligare än att utbildade förare på dubbelledade bussarna som går i Göteborg även om den kompetensen inte syns på körkortet.
Den utbildningen är nog lite billigare än att sätta förare i körskola. Ett varv på linje 16 med tom buss, sedan är det klart. Med körskola skall prov göras (omprov dessutom, kanske), teori ska läras ut och det kan nog bli kostnader.
Släpbuss har jag aldrig kört, men den ser otympligare ut än en dubbelledbuss. Dubbelledbuss har jag kört, och kör än lite då och då, och den är väldigt smidig.
"Som Bussmagasinet tidigare rapporterat kommer Skånetrafiken den 19 augusti att sätta in buss med släpvagn på de mest belastade turerna i stadsbusstrafiken i Kristianstad. Nu kan vi visa hur det kommer att se ut. Bussläpet är det första i Sverige på många årtionden."
www.bussmagasinet.se/2013/08/sa-ser-skanetrafikens-slapiga-satsning-ut
Och redan den 16e kan man provåka
http://www.mynewsdesk.com/se/skanetrafiken/pressreleases/skaanetrafiken-bjuder-in-till-premiaertur-med-unikt-busslaep-893554 (http://www.mynewsdesk.com/se/skanetrafiken/pressreleases/skaanetrafiken-bjuder-in-till-premiaertur-med-unikt-busslaep-893554)
Citat från: Björn Forslund skrivet 05 juli 2013, 11:54:21 AM
Är det tänkt att släpet ska gå obemannat? Finns ju viss risk för busliv iaf vissa tider på dygnet.
Släpet ska väl bara gå i högtrafik. Det är ju en del av vitsen med att ha ett släp, att man inte behöver dra på det när det är få resande. Man annars har ju spårvagnarna i Göteborg haft obemannade andravagnar i cirka 45 år, så det är inte oprövat.
Citat från: r5m skrivet 06 juli 2013, 11:33:01 AM
Häftig grej. Men det känns ju som att det behöver finnas personal på släpet också. Om nån blir sjuk eller om det blir bråk eller stök.
Då man klarar av att köra spårvagnar, tunnelbannor och pendeltåg etc utan bemanning i alla vagnar ska man nog klara av att köra denna buss med släpp också.
Citat från: BSB101 skrivet 13 augusti 2013, 15:39:09 PM
Då man klarar av att köra spårvagnar, tunnelbannor och pendeltåg etc utan bemanning i alla vagnar ska man nog klara av att köra denna buss med släpp också.
Det har ju tidigare varit ett lagkrav för att få medföra passagerare i släpfordon
Har man kameraövervakning av dörrarna i släpet? Står det i vinkel kan ju annars inte föraren se vad som händer vid dörrarna om det är obemannat.
Citat från: Björn Forslund skrivet 05 juli 2013, 11:54:21 AM
Är det tänkt att släpet ska gå obemannat? Finns ju viss risk för busliv iaf vissa tider på dygnet.
Dom tider på dygnet det är stor risk för busliv kan man nog anta att man inte kör med släpet, i allafall inte i en stad som Kristianstad. Släpvagnen kopplar man nog bara till i rusningstid då många vill åka. Sena kvällar finns nog inget behov av att köra med släpvagn.
Det här känns som en kul parentes, men frågan är dock om detta är smidigare än en vanlig ledvagn eller inte samt hur mycket billigare det blir med en i sig ganska udda fordonstyp? Visst kan man minska ned kapaciteten såtillvida att man bara kör med tillkopplat släp under peaktid och ställer av det i övrigt.
Som Omnilasse var inne på så är dock kruxet då huruvida man antingen ska ta sig tillbaka till depå för att koppla av/på eller hitta någonstans att ställa upp släpet under tiden. Det senare kanske fungerar på andra håll, men i SL-land (och sannolikt även på andra håll där behov finns av mer kapacitet under peaken) är det numera så pass trångt på terminaler och i anslutande områden att det i realiteten inte är en hållbar lösning. Likaså tillkommer risk för skadegörelse.
Ska man istället ta sig tillbaka till depå och vice versa så försvinner å andra sidan en del av flexibiliteten i det hela samtidigt som kostnaderna blir högre. Själv har jag nog lite svårt att se några större fördelar med detta. Snarare känns det som en lösning från anno dazumal som var praktisk innan ledvagnstekniken fungerade optimalt.