Buss-Snack

Allmänna bussforum => Busstrafik => Ämnet startat av: Svemicke skrivet 18 juni 2013, 23:53:12 PM

Titel: Kommunals strejk
Skrivet av: Svemicke skrivet 18 juni 2013, 23:53:12 PM
Är jag den ende som är oenig med Kommunal vad gäller deras nya övertagandekrav? Jag står på företagens sida i den frågan.

Till exempel; om jag har jobbat i 12 år på, låt oss säga Veolia, och dem tar över trafik i Osby, säger vi, från Osby Lokaltrafik (som inte finns, men nu låtsas vi att det gör det), så bör väl jag ha förtur på den nya orten före dem som inte jobbat en enda dag i Veolia?

Dessutom; hur ska Veolia kunna sätta sin egen prägel på Osbys trafik om det ändå ska fortsätta i Osby Lokaltrafiks anda? Vad fyller upphandlingssystemet då för funktion?
Titel: SV: Kommunals strejk
Skrivet av: buskörare skrivet 19 juni 2013, 01:30:14 AM
Ingen kan ju tycka att Råsta och Norrort har fortsatt i Keolis anda efter att Arriva tog över all personal? Så det tycker jag var ett underligt argument. Jag håller med Kommunal, men kan tänka mig att det kan införas vissa förmildrande omständigheter om nån inte sköter sig efter övertagandet alt att folk som varit sjukskrivna ett längre tag och inte kommer kunna komma tillbaka till just bussföraryrket ska undantas. Hur det skulle läggas upp vet jag dock inte.
Titel: SV: Kommunals strejk
Skrivet av: Ersa skrivet 19 juni 2013, 01:32:05 AM
Även jag är rätt skeptisk till att företagen ska tvingas ta över de med flest anställningsår som Den Enda Meriten. Kompetens, kundvänlighet och goda vitsord borde ju även räknas högt upp på prioritetslistan.
Som företagare vill man ju ha den bäst lämpade personalen, oavsett vilken bransch det gäller. Och som arbetstagare vill man ju ha sociala kompetenta och driftiga kollegor att arbeta och samarbeta tillsammans med.

Om någon har varit sjukskriven ett lång tid och inte kommer tillbaka till just bussföraryrket, borde denne ju lämna sin anställning till förfogande till en stackars arbetslös person som vill komma in i bussföraryrket, men som idag blockeras från att börja arbeta på heltid.
Titel: SV: Kommunals strejk
Skrivet av: Omnilasse skrivet 19 juni 2013, 05:29:14 AM
Det är ju lätt här att förstå bådas perspektiv på saken. Om jag skulle anställa någon - skulle det kännas väldigt märkligt att inte kunna få välja själv. Särskilt om man är ett mindre företag, där det också finns en helt annan ekonomisk risk på grund av hur inte minst reglerna ser ut kring sjukskrivningar, rehabilitering etc - dessutom kanske man vill kunna använda personen till annat än bara linjekörning. I riktigt stora verksamheter kan jag väl dock hålla med om att det inte bör vara så känsligt för företagen - det lär ju dock också vara svårt i storstäderna att enbart kunna rekrytera förare som alltid är på ett strålande humör och ser yrket som ett kall (för att överdriva något).

Samtidigt är det ju uppenbarligen så att det givetvis skapar en stor osäkerhet hos bussförarna att ständigt utsättas för denna prövning så fort ett avtal förnyas (vilket ju kan vara rätt ofta om man har otur). Det kan ju också finnas risk för exempelvis ålderdiskriminering etc.

Kanske är det egentligen en medelväg man bör gå - att man ska kunna ställa ett krav på övertagande, men att det ska vara något lättare att avskeda uppenbart olämpliga personer? (eller att exempelvis inte behöva anställa någon som exempelvis fått en varning av den föregående arbetsgivaren).  Dessutom skulle jag nog också se att man kunde göra undantag för mindre bolag - då det är så pass stor ekonomisk och verksamhetsmässig risk med anställningar + att man ofta kan behöva dem även till beställningstrafik etc. Säg kanske att man skulle sätta en gräns för bolag med färre än 20 anställda. I de fallen har man ju också kanske redan förare som det vore rimligt att låta gå upp i tjänst - före att anställa nya från ett annat bolag.
Titel: SV: Kommunals strejk
Skrivet av: Svemicke skrivet 19 juni 2013, 09:56:36 AM
Citat från: Ersa skrivet 19 juni 2013, 01:32:05 AM
Även jag är rätt skeptisk till att företagen ska tvingas ta över de med flest anställningsår som Den Enda Meriten. Kompetens, kundvänlighet och goda vitsord borde ju även räknas högt upp på prioritetslistan.
Som företagare vill man ju ha den bäst lämpade personalen, oavsett vilken bransch det gäller. Och som arbetstagare vill man ju ha sociala kompetenta och driftiga kollegor att arbeta och samarbeta tillsammans med.

Om någon har varit sjukskriven ett lång tid och inte kommer tillbaka till just bussföraryrket, borde denne ju lämna sin anställning till förfogande till en stackars arbetslös person som vill komma in i bussföraryrket, men som idag blockeras från att börja arbeta på heltid.

Precis så jag också resonerar.
Titel: SV: Kommunals strejk
Skrivet av: Erling.L skrivet 19 juni 2013, 11:10:36 AM
Problemet e ju att många företag använder provanställning på folk när det byts avtal o många gånger bara för att dem kan eller för att personen angerat sig i frågor om säkerhet arbetstider o liknande o kanske anses som jobbig därav när han/hon försöker göra det bättre för sig o sina kollegor
Titel: SV: Kommunals strejk
Skrivet av: Adrian Langemar skrivet 19 juni 2013, 12:10:28 PM
Citat från: Omnilasse skrivet 19 juni 2013, 05:29:14 AM
Det är ju lätt här att förstå bådas perspektiv på saken. Om jag skulle anställa någon - skulle det kännas väldigt märkligt att inte kunna få välja själv.
Entrepenörerna får inte välja vilken trafik de ska köra, ibland inte heller vilka bussar de ska köra med - varför ska det vara så viktigt att få välja vilka förare som ska köra?

De som försvarar att entrepenören ska få välja vilka som ska gå över vill nog helst ta bort LAS helt och hållet. Att verksamheten övergår från en entrepenör till en annan saknar i detta sammanhang betydelse ur arbetstagarens perspektiv.

Sen tror jag att det är viktigt med bra anställningsvillkor för att få bra personal. Om jag skulle välja mellan ett jobb med tillsvidareanställning och ett jobb som jag förlora om något år är valet lätt, om de är likvärdiga i övrigt.
Titel: SV: Kommunals strejk
Skrivet av: Björn Ax skrivet 19 juni 2013, 13:41:23 PM
Citat från: Adrian Langemar skrivet 19 juni 2013, 12:10:28 PM
Entrepenörerna får inte välja vilken trafik de ska köra, ibland inte heller vilka bussar de ska köra med - varför ska det vara så viktigt att få välja vilka förare som ska köra?

De som försvarar att entrepenören ska få välja vilka som ska gå över vill nog helst ta bort LAS helt och hållet. Att verksamheten övergår från en entrepenör till en annan saknar i detta sammanhang betydelse ur arbetstagarens perspektiv.

Sen tror jag att det är viktigt med bra anställningsvillkor för att få bra personal. Om jag skulle välja mellan ett jobb med tillsvidareanställning och ett jobb som jag förlora om något år är valet lätt, om de är likvärdiga i övrigt.

Nja entreprenörerna bjuder ju på dom packet som dom tycker är intressanta. Därav får dom ju välja vilken trafik dom vill köra. Vill dom inte köra så lägger dom ju inget anbud på det paketet.

Jag håller faktiskt med dom andra här. Du byter ju företag. Strunt samma att det är samma typ av företag. Det är som att ICA skulle ta över ett lager av ett annat bolag. Tror knappast dom är tvingade att ta över det andra bolagets personal på samma gång.

LAS gäller bara inom samma företag.

Tänk om det är någon från det bolag som tar över trafiken som vill jobba inom det nya avtalsområdet men får inte det pga dom måste ta över den andra personalen. Vart är då denne förares tillgång till LAS?

Sen är ju inte en tillsvidareanställning någon säkerhet i sig heller. Du kan lika gärna bli av med en sådan anställning efter något år om företaget går dåligt.
Titel: SV: Kommunals strejk
Skrivet av: Ersa skrivet 19 juni 2013, 13:48:24 PM
Lägg därtill de län där huvudmännen frivilligt minskat sin makt och länsfärger till förmån för att låta operatörerna ta ett större ansvar, och därmed får synas mer.
Då passar det ju mindre bra att operatörerna tvingas ta över olämpliga och/eller tidigare varnade förare från en annan operatör.
Titel: SV: Kommunals strejk
Skrivet av: Lars skrivet 19 juni 2013, 14:45:03 PM
Här får man ju som över allt annars se på saker ur olika perspektiv.
Detta att ta över personalen verkar skapa heta känslor. Jag står på den sidan där personalen ska följa med till det nya företaget.
Detta finns även reglerat i EU- direktiv men i Sverige har det tolkat att byte av entreprenör i kollektivtrafiken inte omfattas av detta då det handlar o nya garage, bussar mm.
I Norge finns det klara regler om att personalen (utom vissa chefer) automatiskt erbjuds anställning i nya företaget vid anbudsupphandling och det fungerar mycket bra men det har i en del upphandlingar har många förare valt att byta yrke eller tagit anställning på någon ny ort i sitt nuvarande företag.

Detta med att t.ex. undanta förare med varning är allvarligt då det idag förekommer helt orimliga varningar för småpetitässer av dåliga chefer.

Att det kommer att få tas över dåliga förare kan ju inte undvikas precis som det ibland övertas dåliga och totalt misskötta bussar.

Det verkar som att man lägger över det långsiktiga arbetet på att få ha en bra personal på att lättvindigt rensa vid anbudsförhandlinggar.

Den viktigaste aspekten med att företagen är emot övergång är nog egentligen inte så mycket detta med dåliga förare utan att de vill anställa så många som möjligt i lägsta lönegraden för att spara kostnader!
Detta resulterar ju i riskan att man bara får in nya dåliga förare!
Titel: SV: Kommunals strejk
Skrivet av: Ersa skrivet 19 juni 2013, 17:12:40 PM
Ingen seriös åkare föredrar väl att få  in nya unga dåliga förare? Oavsett ålder på personalen vill man väl ha de duktiga som orsakar minst antal skador?
Titel: SV: Kommunals strejk
Skrivet av: buskörare skrivet 19 juni 2013, 18:21:13 PM
Citat från: Ersa skrivet 19 juni 2013, 17:12:40 PM
Ingen seriös åkare föredrar väl att få  in nya unga dåliga förare? Oavsett ålder på personalen vill man väl ha de duktiga som orsakar minst antal skador?

Om man väljer att neka erfaret folk arbete och istället tar in nyutbildade så är ju risken rätt stor för skador.
Titel: SV: Kommunals strejk
Skrivet av: saurer skrivet 19 juni 2013, 19:11:25 PM
Fast jag tror nog att billig arbetskraft är attraktivare
Men det mesta räknas schablon mässigt vet inte vilken procent sats man räknar in för skador
och då tror jag vinsten med billigare personal är större
sen att den verkliga kostnaden är mycket större än vad procentsatsen anger  är en annan sak
det är väl bara att titta på underhåll ,både på buss och järnväg
Titel: SV: Kommunals strejk
Skrivet av: Svemicke skrivet 19 juni 2013, 19:15:12 PM
Citat från: Björn Ax skrivet 19 juni 2013, 13:41:23 PM

Jag håller faktiskt med dom andra här. Du byter ju företag. Strunt samma att det är samma typ av företag. Det är som att ICA skulle ta över ett lager av ett annat bolag. Tror knappast dom är tvingade att ta över det andra bolagets personal på samma gång.


Nja, man lade ner en ICA-butik i min hemkommun. Man lät lokalerna stå tomma i sex månader innan man öppnade nytt. På så sätt slapp man att överta någon personal. Om det berodde på LAS eller fri vilja vet jag dock inte.
Titel: SV: Kommunals strejk
Skrivet av: Jo skrivet 19 juni 2013, 21:13:26 PM
Citat från: saurer skrivet 19 juni 2013, 19:11:25 PM
Fast jag tror nog att billig arbetskraft är attraktivare
Men det mesta räknas schablon mässigt vet inte vilken procent sats man räknar in för skador
och då tror jag vinsten med billigare personal är större
sen att den verkliga kostnaden är mycket större än vad procentsatsen anger  är en annan sak
det är väl bara att titta på underhåll ,både på buss och järnväg

Det som börjar bli allt vanligare är ju att man vill ha folk som varit långtidsarbetslösa alt relativt nyanlända invandrare då man kan håva in 60-70% av lönekostnaden som bidrag av arbetsförmedlingen. Det är väl inte varit helt utslagsgivande i bussbranchen än men i taxiupphandlingarna så har ju många nya bolag lagt anbud som är helt beroende av nystartsjobb/instegsjobbsbidraget för att få det att gå runt. Priserna i vissa av 2012-2013 har legat på samma nivå eller under nivåerna i början på 2000-talet samtidigt som både personalkostnader och bränsle borde ha stigit.  Där har ju inte de gamla förarna någon chans eftersom AF inte beviljar nystartsjobb förrän de varit arbetslösa minst ett år. I Skåne har ju i princip lika många nystartsjobb/instegsjobb/lönebidragsjobb skapats de senaste 3 åren som det finns taxibilar. Ett tag var det vanligt att många bolag även körde med praktikanter men där verkar AF ha blivit mer restriktiv med att de inte ska utföra ordinarie arbetsuppgifter. 
Titel: SV: Kommunals strejk
Skrivet av: Jo skrivet 19 juni 2013, 21:25:39 PM
Citat från: Svemicke skrivet 18 juni 2013, 23:53:12 PM
Är jag den ende som är oenig med Kommunal vad gäller deras nya övertagandekrav? Jag står på företagens sida i den frågan.

Till exempel; om jag har jobbat i 12 år på, låt oss säga Veolia, och dem tar över trafik i Osby, säger vi, från Osby Lokaltrafik (som inte finns, men nu låtsas vi att det gör det), så bör väl jag ha förtur på den nya orten före dem som inte jobbat en enda dag i Veolia?

Dessutom; hur ska Veolia kunna sätta sin egen prägel på Osbys trafik om det ändå ska fortsätta i Osby Lokaltrafiks anda? Vad fyller upphandlingssystemet då för funktion?

Vad man tycker i denna fråga är ju helt beroende på i vilken situation man själv är i. Som relativt nyanställd kan det ju vara bra att alla börjar om från noll och får samma chans att söka attraktiva tjänster med chans till heltid. Den som har lång anställning och vill behålla sina anställningsår när det är dags för tjänstesökning kan ju vara av en annan åsikt.

Nu har jag inte detaljgranskat Kommunals krav men om jag förstår det rätt kommer man ju i praktiken vara anställd på ett avtal istället för hos en arbetsgivare. Dessutom kan det ju bli problematiskt i län där man upphandlar många små paket eller linjer/omlopp var för sig som tex i Kalmar och Kronoberg. Vid nästa upphandling kanske Nobina får Bergkvaras linjer och tvärtom. Då tvingas personalen byta arbetsgivare och arbetsplats om jag nu förstått kraven rätt.
Titel: SV: Kommunals strejk
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 19 juni 2013, 22:17:04 PM
Citat från: Jo skrivet 19 juni 2013, 21:25:39 PM
Vad man tycker i denna fråga är ju helt beroende på i vilken situation man själv är i. Som relativt nyanställd kan det ju vara bra att alla börjar om från noll och får samma chans att söka attraktiva tjänster med chans till heltid. Den som har lång anställning och vill behålla sina anställningsår när det är dags för tjänstesökning kan ju vara av en annan åsikt.

Nu har jag inte detaljgranskat Kommunals krav men om jag förstår det rätt kommer man ju i praktiken vara anställd på ett avtal istället för hos en arbetsgivare. Dessutom kan det ju bli problematiskt i län där man upphandlar många små paket eller linjer/omlopp var för sig som tex i Kalmar och Kronoberg. Vid nästa upphandling kanske Nobina får Bergkvaras linjer och tvärtom. Då tvingas personalen byta arbetsgivare och arbetsplats om jag nu förstått kraven rätt.

Nu är det ju oftast enbart i storstäderna man har tjänstesökningar av något slag, på andra håll finns inte alls den varianten.
Titel: SV: Kommunals strejk
Skrivet av: Fredde skrivet 19 juni 2013, 22:29:03 PM
Sicken otur med spårtrafiken mitt i strejken:

Saltsjöbanan 25: Inställd trafik mellan Saltsjö-Duvnäs och Igelboda

Trafiken är helt inställd mellan Saltsjö-Duvnäs och Igelboda för Saltsjöbanan 25 sedan kl 19:35 på grund av nedriven kontaktledning.
Inga ersättningsbussar finns att tillgå pga strejk.
Detta beräknas pågå trafikdygnet ut.
Uppdaterat: 2013-06-19 20:20


Källa: www.sl.se (http://www.sl.se)
Titel: SV: Kommunals strejk
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 19 juni 2013, 22:34:46 PM
Citat från: Jo skrivet 19 juni 2013, 21:13:26 PM
Det som börjar bli allt vanligare är ju att man vill ha folk som varit långtidsarbetslösa alt relativt nyanlända invandrare då man kan håva in 60-70% av lönekostnaden som bidrag av arbetsförmedlingen. Det är väl inte varit helt utslagsgivande i bussbranchen än men i taxiupphandlingarna så har ju många nya bolag lagt anbud som är helt beroende av nystartsjobb/instegsjobbsbidraget för att få det att gå runt. Priserna i vissa av 2012-2013 har legat på samma nivå eller under nivåerna i början på 2000-talet samtidigt som både personalkostnader och bränsle borde ha stigit.  Där har ju inte de gamla förarna någon chans eftersom AF inte beviljar nystartsjobb förrän de varit arbetslösa minst ett år. I Skåne har ju i princip lika många nystartsjobb/instegsjobb/lönebidragsjobb skapats de senaste 3 åren som det finns taxibilar. Ett tag var det vanligt att många bolag även körde med praktikanter men där verkar AF ha blivit mer restriktiv med att de inte ska utföra ordinarie arbetsuppgifter.

Detta skulle jag nog vilja påstå är ytterst marginellt förekommande kanske med undantag för de operatörer som i egen regi bedriver förarutbildningar, i de flesta fall när det förekommer har det inte med löneninån utan med bristen på förare (storstäderna)

Men visst finns det åkare som ratat förare med lång vana för att istället få bidragsberättigade men den senaste gången det inträffade i större omfattning var i Norrland för dryga 10-12 år sedan.

Lönen och skillnaden mellan lägsta och högsta lön är inga stora pengar jmf med kostnader för utbildning och annat, ökad bemanning på trafikledning o verkstad etc.

Den idealiska föraren är den som har minst några års erfarenhet från yrket och gärna arbetslivserfarenhet innan, är han sedan kunnig i något annat typ fordonsteknik är det ett stort plus.

Jag vill ha en förare som är självgående, kan lösa det problem som uppstår utan att hela tiden vara beroende av en trafikledare som talar om (i bästa fall) vad som ska göras. Jag vill inte vara orolig att något ska hända som beror på bristande erfarenhet vare sig av föraryrket eller av själva bussen, det är ju faktiskt arbetsredskap värda mångmiljonbelopp och även mindre skador kostar stora pengar i stillestånd.

Konstigt nog :-) så går det faktiskt att köra skadefritt med reservation för motpartsskador när man blir påkörd om man vet vad man sysslar med.

Sedan måste man uppträda representativt och serviceinriktat och det finns ju dem som aldrig nånsin lär sig vad det innebär likväl som det finns andra som aldrig har problem med den saken.
Sedan kan det givetvis finnas helt gröna förare som har goda referenser från andra håll/yrken och där man känner att de stämmer in i profilen men en välmeriterad förare med goda referenser eller där man själv genom kontakter vet vad han/hon går för tycker jag är det viktigaste vid anställning.
Titel: SV: Kommunals strejk
Skrivet av: buskörare skrivet 19 juni 2013, 22:57:42 PM
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 19 juni 2013, 22:34:46 PM
Detta skulle jag nog vilja påstå är ytterst marginellt förekommande kanske med undantag för de operatörer som i egen regi bedriver förarutbildningar, i de flesta fall när det förekommer har det inte med löneninån utan med bristen på förare (storstäderna)

Men visst finns det åkare som ratat förare med lång vana för att istället få bidragsberättigade men den senaste gången det inträffade i större omfattning var i Norrland för dryga 10-12 år sedan.

Lönen och skillnaden mellan lägsta och högsta lön är inga stora pengar jmf med kostnader för utbildning och annat, ökad bemanning på trafikledning o verkstad etc.

Den idealiska föraren är den som har minst några års erfarenhet från yrket och gärna arbetslivserfarenhet innan, är han sedan kunnig i något annat typ fordonsteknik är det ett stort plus.

Jag vill ha en förare som är självgående, kan lösa det problem som uppstår utan att hela tiden vara beroende av en trafikledare som talar om (i bästa fall) vad som ska göras. Jag vill inte vara orolig att något ska hända som beror på bristande erfarenhet vare sig av föraryrket eller av själva bussen, det är ju faktiskt arbetsredskap värda mångmiljonbelopp och även mindre skador kostar stora pengar i stillestånd.

Konstigt nog :-) så går det faktiskt att köra skadefritt med reservation för motpartsskador när man blir påkörd om man vet vad man sysslar med.

Sedan måste man uppträda representativt och serviceinriktat och det finns ju dem som aldrig nånsin lär sig vad det innebär likväl som det finns andra som aldrig har problem med den saken.
Sedan kan det givetvis finnas helt gröna förare som har goda referenser från andra håll/yrken och där man känner att de stämmer in i profilen men en välmeriterad förare med goda referenser eller där man själv genom kontakter vet vad han/hon går för tycker jag är det viktigaste vid anställning.

Arriva kör alla gånger med det nu för Norrort. Ingen egen utbildning, men bara nyutbildade förare av utländsk härkomst.
Titel: SV: Kommunals strejk
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 19 juni 2013, 23:28:22 PM
Citat från: buskörare skrivet 19 juni 2013, 22:57:42 PM
Arriva kör alla gånger med det nu för Norrort. Ingen egen utbildning, men bara nyutbildade förare av utländsk härkomst.

Jovisst :-)

Men det beror ju inte på att man ratat ett antal förare med erfarenhet som jobbat där tidigare utan beror på att man inte får tag i intresserade annaorstädes.

Så det är ju inte riktigt samma sak.

Det sitter ju inte ett par hundra förare som körde innan hemma som hade velat jobba utan dessa har förmodligen avböjt av olika skäl eller jobbar kvar hos Keolis.
Titel: SV: Kommunals strejk
Skrivet av: buskörare skrivet 20 juni 2013, 00:26:40 AM
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 19 juni 2013, 23:28:22 PM
Jovisst :-)

Men det beror ju inte på att man ratat ett antal förare med erfarenhet som jobbat där tidigare utan beror på att man inte får tag i intresserade annaorstädes.

Så det är ju inte riktigt samma sak.

Det sitter ju inte ett par hundra förare som körde innan hemma som hade velat jobba utan dessa har förmodligen avböjt av olika skäl eller jobbar kvar hos Keolis.

Fast nja, jag vet folk med tidigare erfarenhet som sökt men inte ens blivit kallad till intervju. Så jag håller inte med om att det beror på brist.
Titel: SV: Kommunals strejk
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 20 juni 2013, 01:06:43 AM
Citat från: buskörare skrivet 20 juni 2013, 00:26:40 AM
Fast nja, jag vet folk med tidigare erfarenhet som sökt men inte ens blivit kallad till intervju. Så jag håller inte med om att det beror på brist.

Jasså.

Jag har fattat det hela som att man dammsuger Stockholm med omkringliggande län på chaufförer men ännu är inte lågkonjukturen tillräckligt stark för att locka tillbaka gamla chaufförer, just Arriva har ju tyvärr också en egen extra uppförsbacke genom fadäserna och ryktet från trafikstarten.

Ser man över landet som helhet finns det ingen förarbrist, snarare tvärtom, däremot är det lokal brist i storstäderna och hos specifika entreprenörer.

Det tråkiga är när man i glesbygd utbildar förare genom AF och Komvux direkt till arbetslöshet eller långvarig timanställning istf att sätta in andra åtgärder.
Titel: SV: Kommunals strejk
Skrivet av: groenis skrivet 22 juni 2013, 02:34:55 AM
Lars -Håkan
Det sitter mycket erfarna bussförare som inte vill något annat än att jobba men som blir nekade av de operatörer som finns
oftast av åldersskäl så snacket om att tillgången på att det inte finns förare håller inte.

Har själv sökt tjänst hos de flesta men får bara nekande svar när de ser min ålder (52)då jag vill ha något att göra när jobben på turistbussarna går ner
är dessutom självgående vilket de inte vill ha utan personal som bara gör vad de blir tillsagda att göra.

Att jag dessutom har erfarenhet som linjeförare är inte heller någon merit.

/Lennart
Titel: SV: Kommunals strejk
Skrivet av: Delfinen76 skrivet 22 juni 2013, 12:00:53 PM
Jag förstår att Bussförarna strejkar.

Trafiken har ökat. Långa pass. Brist på bussfiler (alla fall i stockholm)! Dåliga arbetsförhållanden.
Titel: SV: Kommunals strejk
Skrivet av: MrH skrivet 22 juni 2013, 22:50:01 PM
Citat från: krister.ekberg skrivet 22 juni 2013, 12:00:53 PM
Jag förstår att Bussförarna strejkar.

Trafiken har ökat. Långa pass. Brist på bussfiler (alla fall i stockholm)! Dåliga arbetsförhållanden.

Eh?  ???

Trafiken har ökat. Brist på bussfiler. Kanonbra argument för en lååång strejk, verkligen.
Eller? Nja.

/MrH
Titel: SV: Kommunals strejk
Skrivet av: MrH skrivet 22 juni 2013, 22:54:24 PM
Personligen tycker jag att Kommunal gör bort sig en hel del med taskiga/konstiga argument som att bussen blir sen för att föraren behöver nysa och att folk är provanställda i 15 år. Har de inga kommunikatörer som kan kommunicera bättre?

/MrH
Titel: SV: Kommunals strejk
Skrivet av: buskörare skrivet 23 juni 2013, 01:27:36 AM
Citat från: MrH skrivet 22 juni 2013, 22:54:24 PM
Personligen tycker jag att Kommunal gör bort sig en hel del med taskiga/konstiga argument som att bussen blir sen för att föraren behöver nysa och att folk är provanställda i 15 år. Har de inga kommunikatörer som kan kommunicera bättre?

/MrH

Jag håller med i detta.
Titel: SV: Kommunals strejk
Skrivet av: S Svensson skrivet 23 juni 2013, 16:36:00 PM
Jag satt för ca 10 minuter sedan och läste Text-TV sid 112-113 om utökning av strejken. Det var servicepersonal i morgon 24/6 i Gävle,Jönköping och Östersund, och förare 25/6 på dessa orter. Samt förare på Norrköping,Strängnäs och Halmstad  24/6.

Just nu är jag lite osäker på vilka arbetsgivarna är på dessa orter.Likaledes om alla förarna är anslutna till Kommunal. Vid konflikt 1999 i mars så var förare anslutna blandade till Transport och Kommunal. Sedan kan ju vissa förare vara anslutna till andra förbund t ex Kommunaltjänstemannaförbundet och ledarna (fd arbetsledareförbundet).
Titel: SV: Kommunals strejk
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 23 juni 2013, 17:09:08 PM
Citat från: S Svensson skrivet 23 juni 2013, 16:36:00 PM
Jag satt för ca 10 minuter sedan och läste Text-TV sid 112-113 om utökning av strejken. Det var servicepersonal i morgon 24/6 i Gävle,Jönköping och Östersund, och förare 25/6 på dessa orter. Samt förare på Norrköping,Strängnäs och Halmstad  24/6.

Det märks att semestrarna har börjat på Text-TV:s redaktion. I morgon tas servicepersonal enligt ovan ut i strejk. I Norrköping är det spårvagnsförarna som tas ut. I Strängnäs och Halmstad tas bussförarna ut liksom en mindre del i Västerås. Några bussförare tas inte ut i strejk på tisdag men när depåpersonalen strejkar så får man inte ut några bussar från och med tisdag.

Citat från: S Svensson skrivet 23 juni 2013, 16:36:00 PM
Just nu är jag lite osäker på vilka arbetsgivarna är på dessa orter.Likaledes om alla förarna är anslutna till Kommunal. Vid konflikt 1999 i mars så var förare anslutna blandade till Transport och Kommunal. Sedan kan ju vissa förare vara anslutna till andra förbund t ex Kommunaltjänstemannaförbundet och ledarna (fd arbetsledareförbundet).

Det är följande arbetsgivare som berörs:
Gävle och Östersund: Nettbuss Stadsbussarna
Jönköping: Keolis
Halmstad: Arriva
Norrköping: Veolia
Strängnäs: Bergkvarabuss
Västerås: Björks Buss (alltså inte Västerås Lokaltrafik)

Eftersom strejken är varslad av Kommunal är det deras medlemmar som berörs. Andra fackförbund berörs dock av blockad vilket är att tolka som att den som tillhör ett sådant förbund inte får överta jobb som skulle utföras av strejkande. Turer i som planenligt körs av t ex trafikledare som är organiserad i annat förbund än Kommunal får dock köras. Sedan är det troligt att man t ex av logistiska problem ändå inte gör det.




Titel: SV: Kommunals strejk
Skrivet av: Björn Ax skrivet 23 juni 2013, 17:43:57 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 23 juni 2013, 17:09:08 PM

Eftersom strejken är varslad av Kommunal är det deras medlemmar som berörs. Andra fackförbund berörs dock av blockad vilket är att tolka som att den som tillhör ett sådant förbund inte får överta jobb som skulle utföras av strejkande. Turer i som planenligt körs av t ex trafikledare som är organiserad i annat förbund än Kommunal får dock köras. Sedan är det troligt att man t ex av logistiska problem ändå inte gör det.

Detta står på kommunal's hemsida:
Ska min kollega som inte är med i Kommunal gå till jobbet?
Svar: Nej, ett varsel innebär att arbetsuppgifterna på berörda arbetsplaster är försatta i blockad. Den som inte är medlem får inte heller utföra arbetsuppgifterna.
Titel: SV: Kommunals strejk
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 23 juni 2013, 18:11:47 PM
Citat från: Björn Ax skrivet 23 juni 2013, 17:43:57 PM
Detta står på kommunal's hemsida:
Ska min kollega som inte är med i Kommunal gå till jobbet?
Svar: Nej, ett varsel innebär att arbetsuppgifterna på berörda arbetsplaster är försatta i blockad. Den som inte är medlem får inte heller utföra arbetsuppgifterna.

Ja, det var väl ungefär det som jag skrev också. Blockaden gäller dock endast de arbetsuppgifter som skulle utförts av de medlemmar i Kommunal som nu tagits ut i strejk. Kommunal tyckte tydligen det var onödigt att berätta detta.

Titel: SV: Kommunals strejk
Skrivet av: Carl Eric skrivet 23 juni 2013, 18:40:27 PM
Även fast man inte är medlem i Kommunal så får man ju inte arbeta, men får man ändå lön? Någon som vet?
Titel: SV: Kommunals strejk
Skrivet av: kimpan skrivet 23 juni 2013, 19:00:48 PM
Citat från: Carl Eric skrivet 23 juni 2013, 18:40:27 PM
Även fast man inte är medlem i Kommunal så får man ju inte arbeta, men får man ändå lön? Någon som vet?

NEJ, man får ingen lön.... man arbetar inte... alltså betalar inte arbetsgivaren ut någon lön eftersom företaget är utsatt i strejk/blockad.
Titel: SV: Kommunals strejk
Skrivet av: Björn Ax skrivet 23 juni 2013, 19:02:04 PM
Citat från: kimpan skrivet 23 juni 2013, 19:00:48 PM
NEJ, man får ingen lön.... man arbetar inte... alltså betalar inte arbetsgivaren ut någon lön eftersom företaget är utsatt i strejk/blockad.

Tyvärr är det så. Man får ju heller ingen ersättning från kommunal eftersom man inte är medlem. Så man är i skiten om man blir uttagen i strejk.
Titel: SV: Kommunals strejk
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 23 juni 2013, 19:04:40 PM
Citat från: Carl Eric skrivet 23 juni 2013, 18:40:27 PM
Även fast man inte är medlem i Kommunal så får man ju inte arbeta, men får man ändå lön? Någon som vet?

Får?  Man "får" inte för kommunal nej men är du oorganiserad eller medlem i Transport eller i ngt annat förbund kan ingen tvinga dig att stanna hemma från jobbet eftersom du inte får någon ersättning annars.

Ute i landet finns det ju många som inte är kommunalare utan sedan gammalt medlemmar i Transport och dessa förare kan utföra planerade arbetsuppgifter som vanligt, däremot bör man givetvis inte plocka in ersättare för strejkande kommunalare från andra förbund.

Ännu krångligare blir det med nyanställnings-mertids och övertidsblockad vad som ska gälla eller inte
Titel: SV: Kommunals strejk
Skrivet av: kimpan skrivet 23 juni 2013, 19:05:13 PM
Citat från: Björn Ax skrivet 23 juni 2013, 19:02:04 PM
Tyvärr är det så. Man får ju heller ingen ersättning från kommunal eftersom man inte är medlem. Så man är i skiten om man blir uttagen i strejk.

Precis.. detta visar återigen vikten av att vara med i en facklig organisation... OM man nu inte har en massa sparade pengar.... A-kassan är också bara att glömma för man har en anställning i botten... och då pyntar inte A-kassan heller några pengar... och frågan är om det inte är lika illa med SOC också....
Titel: SV: Kommunals strejk
Skrivet av: kimpan skrivet 23 juni 2013, 19:08:54 PM
Citat från: Carl Eric skrivet 23 juni 2013, 18:40:27 PM
Även fast man inte är medlem i Kommunal så får man ju inte arbeta, men får man ändå lön? Någon som vet?

Är man dock med i något annat förbund så brukar de betala ut ersättning vid strejk/blockad åt sina medlemmar.... men är man helt oorganiserad då sitter man med skägget i brevlådan....
Titel: SV: Kommunals strejk
Skrivet av: Björn Ax skrivet 23 juni 2013, 19:15:58 PM
Citat från: kimpan skrivet 23 juni 2013, 19:05:13 PM
Precis.. detta visar återigen vikten av att vara med i en facklig organisation... OM man nu inte har en massa sparade pengar.... A-kassan är också bara att glömma för man har en anställning i botten... och då pyntar inte A-kassan heller några pengar... och frågan är om det inte är lika illa med SOC också....

Jag var med i facket på mitt första jobb och aldrig mer säger jag. Det enda dom gjorde medans jag var med var att förhandla fram sänkt OB för mig och sen indirekt ge mig sparken.
Titel: SV: Kommunals strejk
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 23 juni 2013, 19:16:38 PM
Citat från: kimpan skrivet 23 juni 2013, 19:08:54 PM
Är man dock med i något annat förbund så brukar de betala ut ersättning vid strejk/blockad åt sina medlemmar.... men är man helt oorganiserad då sitter man med skägget i brevlådan....

Det verkar inte finnas någon sådan överenskommelse denna gång, inte ännu i a f, det verkar rörigt hur detta ska tillämpas.
Titel: SV: Kommunals strejk
Skrivet av: stabby skrivet 23 juni 2013, 19:43:39 PM
Ett fackförbund som stödjer socialdemokraterna med pengar och inte gjort ett skit på många år ska de få ta flera hundra i månaden från mig tror inte det.
Dessutom anser jag kravet på övertagande av personal ska ställas mot trafikhuvudmännen inte bussarbetsgivarna.
Titel: SV: Kommunals strejk
Skrivet av: MartinMartin skrivet 23 juni 2013, 20:37:34 PM
Citat från: Carl Eric skrivet 23 juni 2013, 18:40:27 PM
Även fast man inte är medlem i Kommunal så får man ju inte arbeta, men får man ändå lön? Någon som vet?

Keolis Söderhallens personal som inte är med i Kommunal ska ringa å pricka vid tjänstens början och får LÖN från Keolis i alla fall.
Titel: SV: Kommunals strejk
Skrivet av: Ersa skrivet 24 juni 2013, 02:11:30 AM
Citat från: stabby skrivet 23 juni 2013, 19:43:39 PM
Ett fackförbund som stödjer socialdemokraterna med pengar och inte gjort ett skit på många år ska de få ta flera hundra i månaden från mig tror inte det.
Dessutom anser jag kravet på övertagande av personal ska ställas mot trafikhuvudmännen inte bussarbetsgivarna.

Men facket kan ju inte arbeta mot huvudmännen och kommunerna. Bara mot arbetsgivarna.
Titel: SV: Kommunals strejk
Skrivet av: Nico skrivet 24 juni 2013, 03:10:23 AM
Citat från: MartinMartin skrivet 23 juni 2013, 20:37:34 PM
Keolis Söderhallens personal som inte är med i Kommunal ska ringa å pricka vid tjänstens början och får LÖN från Keolis i alla fall.

Detta gäller väl som allmänt påbud via BUA för de anslutna entreprenörerna. Det beror till stor del på att dels skulle det rent praktiskt ändå inte fungera med att köra enstaka uddaturer och dels ska man utan ont blod fortsatt kunna fungera som arbetsskamrater när konflikten är över.

Således lär även de övriga entreprenörerna avlöna de som inte tillhör Kommunal och inte omfattas av strejken. Den enda motprestationen är man får anmäla sig på något vis till de tjänster man skulle ha kört. Så fungerade det även när det begav sig senast om jag inte minns helt galet.
Titel: SV: Kommunals strejk
Skrivet av: Omnilasse skrivet 24 juni 2013, 08:21:44 AM
Citat från: Ersa skrivet 24 juni 2013, 02:11:30 AM
Men facket kan ju inte arbeta mot huvudmännen och kommunerna. Bara mot arbetsgivarna.

Nja, visst kan man göra det. Däremot har man förstås inga "vapen" att ta till gentemot trafikhuvudmän och kommuner. Eftersom upphandlingar dock innebär förändrade arbetsvillkor så har ju facket rätt att kräva MBL-förhandling i samband med upphandling gentemot landstinget, man har också yttranderätt i nämnder där de politiska besluten fattas.

Däremot är det ju som sagt oklart om det kan tolkas som verksamhetsövergång. När det gäller SL så ingår så pass många delar förutom själva driften att det nog skulle kunna hålla i domstol - men ute i landet, där det fortfarande på sina håll i princip bara är bussarna som körs av en annan entreprenör - skulle det definitivt inte hålla. Man kan ju knappast kräva att trafikhuvudmännen ska kräva något i avtalen som man vet inte håller juridiskt. Vi har ju både Swebusdomen i AD som visar att det inte ska betraktas som verksamhetsövergång och Göteborgsdomen i Kammarrätten som pekat på att man inte kan ställa ett sådant krav i samband med upphandling av linjetrafik.
Titel: SV: Kommunals strejk
Skrivet av: buskörare skrivet 24 juni 2013, 10:01:45 AM
Citat från: stabby skrivet 23 juni 2013, 19:43:39 PM
Ett fackförbund som stödjer socialdemokraterna med pengar och inte gjort ett skit på många år ska de få ta flera hundra i månaden från mig tror inte det.
Dessutom anser jag kravet på övertagande av personal ska ställas mot trafikhuvudmännen inte bussarbetsgivarna.

Vad trist för dig. Det kommunal jag är med i har fixat kisspauser, löneökningar och annat som definitivt inte kommit utan deras hjälp.
Titel: SV: Kommunals strejk
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 24 juni 2013, 10:47:11 AM
Kommunal har nu i alla fall kallat Bussarbetsgivarna för ett "resonemangsmöte". Så vi får väl se hur det går. Jag antar att BUA vill undvika den utökning av strejken som är varslad till att gälla från och med lördag, då bland annat expressbusstrafiken hos Swebus, Nettbuss och YBuss kommer att drabbas.

Titel: SV: Kommunals strejk
Skrivet av: Omnilasse skrivet 24 juni 2013, 11:04:03 AM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 24 juni 2013, 10:47:11 AM
Kommunal har nu i alla fall kallat Bussarbetsgivarna till fortsatta förhandlingar. Så vi får väl se hur det går. Jag antar att BUA vill undvika den utökning av strejken som är varslad till att gälla från och med lördag, då bland annat expressbusstrafiken hos Swebus, Nettbuss och YBuss kommer att drabbas.

Fast frågan handlar nog snarast om hur förhandlingsvilliga facket är här. Den stora frågan gäller väl egentligen övertagandet av personalen. När det gäller vilotiden går den väl att "gömma" i någon gemensam arbetsgrupp. Där tror jag också man kan vara villig att acceptera en lösning i fall facket kan gå med på lokala avsteg (främst gäller ju detta viss regionaltrafik där det kan vara svårt att klara av nattvilan med dagens tjänster och där fackets linje snarast är till nackdel för de anställda - då det innebär färre heltidstjänster).

Men frågan om övertagande av personal kommer nog aldrig Bussarbetsgivarna att gå med på. Den kan nog inte heller facket gömma i någon arbetsgrupp då frågan är alldeles för konkret för att lösa på det sättet. Jag är nog inställd på att det blir en lång strejk. Kommunal har pengar att strejka för med alla miljarder i strejkkassa som man knappt vet vad man ska göra av på. Först när man hållit på ett längre tag och märkt att det inte går att lösa, kan man möjligen tänka sig att sluta strejka. I annat fall framstå det ju bara som ett misslyckande från facket sida.   

Titel: SV: Kommunals strejk
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 24 juni 2013, 11:39:12 AM
Citat från: Omnilasse skrivet 24 juni 2013, 11:04:03 AM
Fast frågan handlar nog snarast om hur förhandlingsvilliga facket är här.

Enligt Text-TV:
I morse sade Annelie Nordström i TV4  Nyhetsmorgon att Kommunal verkligen vill komma till en lösning och att strejken "inte är ett självändamål".
(Annelie Nordström är Kommunals ordförande)

Så trots allt som i stridens hette sägs så vill nog Kommunal gärna ha ett avtal och börja förhandla. Fast dagens möte gällde - som jag ändrade i mitt inlägg sedan - inte förhandlingar utan är "ett resoneringsmöte". En strejk gynnar ju knappast någon. Medlemmarna kanske tycker det är skönt med lite extra semester men snart tröttnar man på att gå hemma och egentligen inte kunna göra något. Man måste ju vara beredd att med kort varsel kunna inställa sig på jobbet. Och även om det inte är någon större risk att strejkkassan tar slut i den här konflikten så är det ju ändå inte bra om den kraftigt reduceras.


Titel: SV: Kommunals strejk
Skrivet av: BSB101 skrivet 24 juni 2013, 16:22:06 PM
Att avbryta strejken utan att komma någonvärt gällande frågan om övertagande får, om det sker, ses som ett misslyckande. Å andra sidan har Kommunal vikt sig från påtryckningar uppifrån vid tidigare strejker.
Titel: SV: Kommunals strejk
Skrivet av: Ersa skrivet 24 juni 2013, 17:37:29 PM
En annan vinkel mitt i denna strejk är när vissa mindre välskötta bolag som följer alla avtal med Kommunal till punkt och pricka sätts i blockad (mot nyanställningar/inhyrning), vilket medför att andra mindre nogräknade åkare som inte ens betalar ut avtalsenliga löner får mer körningar. Detta då de mindre nogräknade inte utsätts för några stridsåtgärder.
Titel: SV: Kommunals strejk
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 24 juni 2013, 17:40:42 PM
Citat från: Ersa skrivet 24 juni 2013, 17:37:29 PM
En annan vinkel mitt i denna strejk är när vissa mindre välskötta bolag som följer alla avtal med Kommunal till punkt och pricka sätts i blockad (mot nyanställningar/inhyrning), vilket medför att andra mindre nogräknade åkare som inte ens betalar ut avtalsenliga löner får mer körningar. Detta då de mindre nogräknade inte utsätts för några stridsåtgärder.

Blir sedan övertid och mertidsblockaden verklighet i slutet på veckan så får många problem, både chaufförer som mister sin inkomst utan att få konfliktersättning och åkare som riskerar hela sitt företag när sommarens intäkter går förlorade.
Titel: SV: Kommunals strejk
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 24 juni 2013, 19:06:25 PM
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 24 juni 2013, 17:40:42 PM
Blir sedan övertid och mertidsblockaden verklighet i slutet på veckan så får många problem, både chaufförer som mister sin inkomst utan att få konfliktersättning och åkare som riskerar hela sitt företag när sommarens intäkter går förlorade.

Något varsel om övertids- och mertidsblockad i slutet av veckan kan jag inte hitta i Kommunals varsel.

http://www.kommunal.se/Kommunal/Medlem/Avtalsrorelse/Avtalsnyheter/Kommunal-utokar-sitt-varsel-i-konflikten-med-Bussarbetsgivarna/#.Uch79NgqR_Y

Blockad mot nyanställning och inhyrning av personal gäller från och med i dag och omfattar alla företag inom Bussbranschavtalet, alltså inte bara de som är uttagna i strejk. Det kan slå hårt redan nu mot beställningstrafiken.

Nu finns det ju dock en del som talar för att det blir ett avtal ganska snart. Båda sidor har ju gått ut med att de hittat en öppning.
http://www.bussmagasinet.se/2013/06/dialog-mellan-parterna-i-busskonflikten/

Titel: SV: Kommunals strejk
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 24 juni 2013, 19:16:58 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 24 juni 2013, 19:06:25 PM
Något varsel om övertids- och mertidsblockad i slutet av veckan kan jag inte hitta i Kommunals varsel.

http://www.kommunal.se/Kommunal/Medlem/Avtalsrorelse/Avtalsnyheter/Kommunal-utokar-sitt-varsel-i-konflikten-med-Bussarbetsgivarna/#.Uch79NgqR_Y

Blockad mot nyanställning och inhyrning av personal gäller från och med i dag och omfattar alla företag inom Bussbranschavtalet, alltså inte bara de som är uttagna i strejk. Det kan slå hårt redan nu mot beställningstrafiken.

Nu finns det ju dock en del som talar för att det blir ett avtal ganska snart. Båda sidor har ju gått ut med att de hittat en öppning.
http://www.bussmagasinet.se/2013/06/dialog-mellan-parterna-i-busskonflikten/

Det framgår dock på Transportgruppens hemsida

http://www.transportgruppen.se/ForbundContainer/Bussarbetaregivarna/Om-Bua/Nyheter/2013/Information-om-pgende-konflikt/
Titel: SV: Kommunals strejk
Skrivet av: Omnilasse skrivet 24 juni 2013, 20:10:39 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 24 juni 2013, 11:39:12 AM
Enligt Text-TV:
I morse sade Annelie Nordström i TV4  Nyhetsmorgon att Kommunal verkligen vill komma till en lösning och att strejken "inte är ett självändamål".
(Annelie Nordström är Kommunals ordförande)

Så trots allt som i stridens hette sägs så vill nog Kommunal gärna ha ett avtal och börja förhandla. Fast dagens möte gällde - som jag ändrade i mitt inlägg sedan - inte förhandlingar utan är "ett resoneringsmöte". En strejk gynnar ju knappast någon. Medlemmarna kanske tycker det är skönt med lite extra semester men snart tröttnar man på att gå hemma och egentligen inte kunna göra något. Man måste ju vara beredd att med kort varsel kunna inställa sig på jobbet. Och även om det inte är någon större risk att strejkkassan tar slut i den här konflikten så är det ju ändå inte bra om den kraftigt reduceras.

Båda är förstås måna om att inte förlora anseendet hos allmänheten och givetvis är det inte bra för någon med en längre strejk. Problemet är bara att frågan om övertagande av personal är alldeles för stor ideologisk för att man ska kunna komma till ett snabbt avslut. Det får ju också indirekt inverkan på andra branscher (har bussförarna de villkoren är det andra som vill "följa efter".)

Antagligen har man nog lämnat frågan om personalövertagande i dagens diskussioner. Vad man börjat med är nog frågan om dygnsvilan. Om bussarbetsgivarna är smarta har man väl förklarat för kommunal vad det innebär i minskade heltider och att det är viktigt med undantag, men att man inte är främmande för att hitta en lösning på ett mer generellt plan. Kommunal - som ju har som delmål att minska antalet deltidsanställda generellt inser då problemet kring detta. Därmed försöker man nog hitta någon form av arbetsgrupp som kan lösa frågan, utan alltför stora negativa effekter. Där verkar man inte heller vara ännu.

Om Kommunal nöjer sig med dygnsvilan och att detta är tillräckligt för att avsluta strejken är möjligt. Men det är tidsmässigt ändå för tidigt att acceptera ett sådan kompromiss - först i mitten av nästa vecka är mitt tips. Står man fast vid personalövertagandet och vägrar kompromissa om den frågan kommer dock strejken hålla på betydligt längre. Sedan är det förstås så att båda parter förlorar i anseende på en alltför lång strejk, Men som sagt - ingen kan heller tappa ansiktet i en sådan principiellt viktig fråga om det inte får ta sin tid. Den är nog också svår att hitta en kompromiss kring eftersom kravet är så tydligt formulerat.

Edit: Kan ju tillägga att frågan om 11-timmars dygnsvila ju i regel gäller idag. Det kommunal vill åt nu är ju undantagen. Detta gör nog den frågan kanske något mer svårlöst också - särskilt som ju även EU:s regelverk är rätt strikt (vad gäller reducerad dygnsvila).
Titel: SV: Kommunals strejk
Skrivet av: buskörare skrivet 24 juni 2013, 20:18:25 PM
Citat från: Omnilasse skrivet 24 juni 2013, 20:10:39 PM
Båda är förstås måna om att inte förlora anseendet hos allmänheten och givetvis är det inte bra för någon med en längre strejk. Problemet är bara att frågan om övertagande av personal är alldeles för stor ideologisk för att man ska kunna komma till ett snabbt avslut. Det får ju också indirekt inverkan på andra branscher (har bussförarna de villkoren är det andra som vill "följa efter".)

Antagligen har man nog lämnat frågan om personalövertagande i dagens diskussioner. Vad man börjat med är nog frågan om dygnsvilan. Om bussarbetsgivarna är smarta har man väl förklarat för kommunal vad det innebär i minskade heltider och att det är viktigt med undantag, men att man inte är främmande för att hitta en lösning på ett mer generellt plan. Kommunal - som ju har som delmål att minska antalet deltidsanställda generellt inser då problemet kring detta. Därmed försöker man nog hitta någon form av arbetsgrupp som kan lösa frågan, utan alltför stora negativa effekter. Där verkar man inte heller vara ännu.

Om Kommunal nöjer sig med dygnsvilan och att detta är tillräckligt för att avsluta strejken är möjligt. Men det är tidsmässigt ändå för tidigt att acceptera ett sådan kompromiss - först i mitten av nästa vecka är mitt tips. Står man fast vid personalövertagandet och vägrar kompromissa om den frågan kommer dock strejken hålla på betydligt längre. Sedan är det förstås så att båda parter förlorar i anseende på en alltför lång strejk, Men som sagt - ingen kan heller tappa ansiktet i en sådan principiellt viktig fråga om det inte får ta sin tid. Den är nog också svår att hitta en kompromiss kring eftersom kravet är så tydligt formulerat.

Varför skulle övertagande av personal innebära färre heltider?
Titel: SV: Kommunals strejk
Skrivet av: MrH skrivet 24 juni 2013, 21:12:46 PM
Citat från: buskörare skrivet 24 juni 2013, 20:18:25 PM
Varför skulle övertagande av personal innebära färre heltider?

Tror det var dygnsvilan Omnilasse avsåg som innebär färre heltider, inte övertagande av personal...?
/MrH
Titel: SV: Kommunals strejk
Skrivet av: Omnilasse skrivet 24 juni 2013, 21:28:42 PM
Citat från: MrH skrivet 24 juni 2013, 21:12:46 PM
Tror det var dygnsvilan Omnilasse avsåg som innebär färre heltider, inte övertagande av personal...?
/MrH

Just precis- undantagen för dygnsvilan används ju främst i regionaltrafik (skoltrafik) på landsbygd där man ofta har trafik 5-9 och 13-19 (ca). I övrigt är det ofta inte så mycket trafik - om ens någon som bedrivs. Alternativet där är ju alltså att ha två halvtidstjänster om man ska få det att gå ihop. Redan idag gäller ju ändå EU:s regelverk för 50+ körningar, där ju antalet tillfällen med lägst 9-timmars dygnsvila är begränsat och huvudregeln är 11 timmar.
Titel: SV: Kommunals strejk
Skrivet av: buskörare skrivet 25 juni 2013, 09:37:15 AM
Citat från: MrH skrivet 24 juni 2013, 21:12:46 PM
Tror det var dygnsvilan Omnilasse avsåg som innebär färre heltider, inte övertagande av personal...?
/MrH

Aha  :-[
Titel: SV: Kommunals strejk
Skrivet av: Jan skrivet 27 juni 2013, 20:55:44 PM
Nytt avtal klart!
Titel: SV: Kommunals strejk
Skrivet av: Omnilasse skrivet 27 juni 2013, 20:57:33 PM
Något fortare än jag trott. Men det blev å andra sidan en ganska luddig kompromiss kring övertagandet av personal - men något annat var ju inte att vänta.

http://www.kommunal.se/Kommunal/Medlem/Avtalsrorelse/Avtalsnyheter/Nu-rullar-bussarna-igen---avtal-klart-mellan-Kommunal-och-Bussarbetsgivarna/#.UcyKwN9vnIU
Titel: SV: Kommunals strejk
Skrivet av: Nico skrivet 27 juni 2013, 21:51:31 PM
Jo, det gick bra mycket fortare än vad jag hade trott i alla fall. Vad gäller kompromisser mm. så är ju det normalt ett måste för att nå en överenskommelse.
Titel: SV: Kommunals strejk
Skrivet av: Omnilasse skrivet 27 juni 2013, 22:16:51 PM
Citat från: Nico skrivet 27 juni 2013, 21:51:31 PM
Jo, det gick bra mycket fortare än vad jag hade trott i alla fall. Vad gäller kompromisser mm. så är ju det normalt ett måste för att nå en överenskommelse.

Givetvis är det så. Det ovanliga här är väl att facket gick ut med så konkreta krav - bland annat om övertagande av personal. Det är ju inte för inte som Bussarbetsgivarna understryker att rättan för företagen att själv få anställa kvarstår i och med avtalet.

Vad som är väldigt konstigt är väl bara formuleringen om att de anställda själva ska få välja hur lång dygnsvila de vill ha. Det kan ju aldrig fungera på mindre depåer i landsorten. På stora depåer är det ju knappast något problem, annat än att det kan bli lite tråkigare tjänster. Men på mindre blir det nog ändå så att föraren får välja på kortare dygnsvila ibland, eller att inte ha kvar sin heltidstjänst helt enkelt.
Titel: SV: Kommunals strejk
Skrivet av: Nico skrivet 27 juni 2013, 22:20:02 PM
Jo, att tjänsterna kan variera kommer nog de flesta fortsatt att få vara beredda på. Ibland är det nog enklare att acceptera kortare dygnsvila eller längre ramtid för att slippa överliggningar mm. Man får väl sedan se hur Kommunals medlemmar kommer att se på det hela. Förra gången var man väl inte helt nöjda.
Titel: SV: Kommunals strejk
Skrivet av: Ersa skrivet 29 juni 2013, 14:40:38 PM
http://www.bussmagasinet.se/2013/06/busstrejken-underminerar-den-svenska-modellen/
Titel: SV: Kommunals strejk
Skrivet av: AL skrivet 29 juni 2013, 17:06:21 PM
Personligen måste jag nog säga att jag helt och fullt delar Bussarbetsgivarnas syn på denna strejk.  Den lön och de anställningsvillkor som strejken slutligen resulterade i ligger ju trots allt inom de ramar som gällt för andra parter, så Kommunal har i den meningen inte uppnått något märkvärdigt.

Sanningen är snarare att Kommunal liksom många andra fackförbund tappar medlemmar, och det kan ha funnits ett visst självändamål att visa att man "tar fajten", något som sannolikt snarare slår bakut i slutändan.  Det hade varit en betydligt bättre "vinst" om t ex tilläggen för obekväm arbetstid återställts till den nivå de tidigare hade innan Kommunal förhandlade bort delar av dessa på 90-talet!

Titel: SV: Kommunals strejk
Skrivet av: Omnilasse skrivet 29 juni 2013, 19:22:12 PM
Det är väl uppenbart av de mycket luddiga formuleringar som Kommunal har haft efter strejken, att man inte kom fram till något mer än medlarbudet (i princip). Så varför man gick ut i strejk när man ändå inte tycks ha varit så intresserad av att dra det till sin spets är något märkligt. Där får man nog hålla med Jeppson. Håller det inte heller för otroligt att man behövde ha en strejk nu för att kunna enas inåt. Från Kommunals sida har man ju verkligen försökt trycka på att man tur upp de synpunkter som inkommit från förarna. Det finns nog en hel del legitimitetsproblem för facket. Men mycket beror nog på att man inte riktigt klarar av att förklara saker mot medlemmarna på ett bra sätt. Här finns ju ofta en övertro från förarna på vad man kan göra fackligt och att missförhållande beror på att facket inte bryr sig, eller ännu värre, tror att de sitter i knät på arbetsgivarna.
Titel: SV: Kommunals strejk
Skrivet av: Hagri skrivet 30 juni 2013, 09:32:37 AM
Det är lite märkligt att Kommunal avbryter strejken utan att ha uppnått något mer än de gjorde. Tonläget var högt när det gällde anställningstryggheten vid ny upphandling men den frågan landade i ungefär oförändrat läge. Löneökningen hamnade vid 1732 kr på 3 år mot kravet 1760 kr på 3 år och var inte så olikt var andra hamnat utan strejk. Stämmer det vad arbetsgivarsidan säger att avtalet landade på medlarbudet som lades innan strejken blir frågetecknen ännu fler.
Frågan är vad som hänt bakom kulisserna som fått Kommunal att backa.

Titel: SV: Kommunals strejk
Skrivet av: Nico skrivet 30 juni 2013, 09:32:54 AM
Ett ytterligare krux är väl egentligen om Kommunal, rent generellt, är 'rätt' fack för att organisera yrkesförare?
Titel: SV: Kommunals strejk
Skrivet av: Ersa skrivet 30 juni 2013, 10:46:17 AM
Citat från: Nico skrivet 30 juni 2013, 09:32:54 AM
Ett ytterligare krux är väl egentligen om Kommunal, rent generellt, är 'rätt' fack för att organisera yrkesförare?

Ja, 95% av landets bussförare lär ju inte arbeta på ett kommunägt bussföretag idag.
Titel: SV: Kommunals strejk
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 30 juni 2013, 11:44:06 AM
Citat från: Ersa skrivet 30 juni 2013, 10:46:17 AM
Ja, 95% av landets bussförare lär ju inte arbeta på ett kommunägt bussföretag idag.

Nej men en mycket stor del av de grupper som kommunal organiserar i dag är privatanställda, det är väl egentligen dags att byta namn på samma sätt som Statsanställda fick göra till SEKO när man till slut organiserade fler privatanställda än Statsanställda.

Anställda inom jordbruket är ju numera organiserade i kommunal och hur många kommunala jordbruk finns det? Sannolikt färre än kommunala bussföretag.

När det gäller ett av huvudkraven, den fortlöpande anställningen oavsett arbetsgivare så har nog LO ett finger med i spelet eftersom kommunal spände bågen för högt, hade ett sådant krav gått igenom hade som ett brev på posten ett stort antal yrkesgrupper direkt krävt en liknande lösning för deras del, bussbranschen är inte så speciell.

Kommunals ordförande och dess förhandlingschef säger ju nu efteråt att det var ett dåligt förslag eftersom det direkt skulle ha drabbat andra medlemmar som istället blev arbetslösa.

Sedan är det ju synnerligen ovanligt att "vinnande" operatör i första hand rekryterar utanför redan anställda inom eget företag resp hos avlämnande operatör, jag kan bara påminna mig två tillfällen sedan 1993 där detta skett i uppseendeväckande stor omfattning.

Man ska ju inte sticka under stol med att driver man ett välskött företag med gott anseende så lockar man till sig intresserade i samband med en anbudsvinst som kanske jobbar åt en helt annan operatör än den som "förlorade" upphandlingen och skulle man då inte får erbjuda dessa arbete liksom att erbjuda redan anställda en möjlighet till förflyttning liksom att kunna erbjuda redan anställda som drabbats av en anbudsförlust på annat håll fortsatt anställning så har man inte riktigt tänkt till ordentligt.
Inom SL området finns det ju tyvärr en del idiotexempel när kravet på övertagande blivit till nackdel för många istället.

Om företag A har trafik i X-stad och företag B i Y-köping där det är ett rimligt pendlingsavstånd och förarna ibland bor i en ort och jobbar i den andra.

Efter upphandlingen visar det sig att Företag A får trafiken i Y-köping och företag B i X-stad, utanför SL området hade allt varit frid och fröjd.

Men... nu ska A:s förare erbjudas jobb hos B och tvärtom vilket innebär att de som istället vill fortsätta hos sin arbetsgivare till stor del hindras att göra detta om tillräckligt många tackar ja till byte av arbetsgivare, dessa blir då tvingade att byta eller blir uppsagda p.ga arbetsbrist, då ska man straffa dem som anser sig ha en bra arbetsgivare.

Som sagt ett vansinnigt förslag från början till slut, både för arbetsgivare och förare.
Titel: SV: Kommunals strejk
Skrivet av: Omnilasse skrivet 30 juni 2013, 14:20:57 PM
Må vara att inte en klausul om automatiskt övertagande av personal är det bästa. Men uttalandet från kommunal tyder ju snarast tyvärr på att man inte känner till branschen - särskilt om man sen duckar för kravet med motiverande att det finns folk som är anställda hos det övertagande bolaget som skulle kunna drabbas. Vet inte kommunal alls hur branschen fungerar?

Detta hindrar inte att det finns visst fog för kritik mot hur en del övergångar har skett. Ibland tycks det som att man medvetet nästan velat oroa personalen. Inget vidare klokt sätt att få de anställda att få en positiv attityd till den nya potentiella arbetsgivaren och visar tyvärr på att det finns mycket att lära om ledarskap hos en del i bussbranschen. Man måste ha stor förståelse och respekt för anställdas rädsla för att förlora arbetet, samt kunskap och förståelse för att ovisshet skapar mycket negativ energi i onödan.

Titel: SV: Kommunals strejk
Skrivet av: Lung To skrivet 30 juni 2013, 18:21:51 PM
Citerar Jepsson kommentar: - Det känns också bra att vi nått en överenskommelse för att minska oron vid upphandlingar samtidigt som vi har tryggat den fria anställningsrätten.
Klippt ur http://www.transportgruppen.se/ForbundContainer/Bussarbetsgivarna/Om-Bua/Nyheter/2013/Busskonflikten-avblst-nytt-avtal-trffat/

Jag tolkar den så att Kommunal fick inte igenom kravet om övertagande av anställda vid entreprenörsbyten.
Titel: SV: Kommunals strejk
Skrivet av: Omnilasse skrivet 30 juni 2013, 22:41:21 PM
Citat från: Lung To skrivet 30 juni 2013, 18:21:51 PM
Citerar Jepsson kommentar: - Det känns också bra att vi nått en överenskommelse för att minska oron vid upphandlingar samtidigt som vi har tryggat den fria anställningsrätten.
Klippt ur http://www.transportgruppen.se/ForbundContainer/Bussarbetsgivarna/Om-Bua/Nyheter/2013/Busskonflikten-avblst-nytt-avtal-trffat/

Jag tolkar den så att Kommunal fick inte igenom kravet om övertagande av anställda vid entreprenörsbyten.

Rätt uppfattat. Det enda man kom fram till är att i de fall övertagande entreprenör behöver nyanställa så skall man i första hand hämta förare från det överlämnande företaget. Men inget förpliktande alltså och egentligen är väl det här något som i regel redan görs. Det ter sig ju i regel ganska naturligt. Givetvis måste man också söka tjänsten hos det övertagande bolaget och det lär ju inte finnas något hinder för att använda sig av provanställning (antagligen) och givetvis kan den övertagande välja vilka man skall anställa. Däremot skall det ju finnas en nämnd med representanter för fack och bussarbetsgivarna som skall kunna agera om man anser att övertagandefrågan inte har hanterats korrekt. Kan väl exempelvis vara att man i ett tidigt skede går ut med en annons om att rekrytera förare i dagspress - eller att man vänder sig till ett samverkande företag som är övertaliga - före att man gör en riktad rekrytering för anställda hos det överlämnande bolaget.



 

Titel: SV: Kommunals strejk
Skrivet av: Jonas skrivet 13 juli 2013, 13:54:05 PM
http://www.proletaren.se/inrikes-arbetsmarknad/kommunal-svek-bussforarna#.UeE3VxLMrYU.facebook (http://www.proletaren.se/inrikes-arbetsmarknad/kommunal-svek-bussforarna#.UeE3VxLMrYU.facebook)
Titel: SV: Kommunals strejk
Skrivet av: stabby skrivet 14 juli 2013, 01:55:48 AM
Är någon förvänad? Var är kraven på bättre ersättning för delade dagar som är så viktiga för övriga grupper i kommunal?
Strejken var totalt meningslös.
Titel: SV: Kommunals strejk
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 14 juli 2013, 19:13:41 PM
Kommunal har i efterhand nog insett/fått på tafsen från LO att det nog inte var så smart att försöka kräva något specialkrav för just bussförare som sedan ett otal andra yrkesgrupper direkt skulle ställa krav på.


Titel: SV: Kommunals strejk
Skrivet av: 1896 skrivet 14 juli 2013, 19:36:26 PM
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 14 juli 2013, 19:13:41 PM
Kommunal har i efterhand nog insett/fått på tafsen från LO att det nog inte var så smart att försöka kräva något specialkrav för just bussförare som sedan ett otal andra yrkesgrupper direkt skulle ställa krav på.




Vore det så farligt om ett gäng avtal skulle förbättras väsentligt ?  ???
Titel: SV: Kommunals strejk
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 14 juli 2013, 20:47:19 PM
Citat från: Kung Vasa skrivet 14 juli 2013, 19:36:26 PM
Vore det så farligt om ett gäng avtal skulle förbättras väsentligt ?  ???

Någon ska ju betala.

Sedan kan man ifrågasätta om vi därmed ska införa livstidsanställning på alla yrkesområden rakt av.

Med ett sådant krav försvårar man för dem som inte vill byta arbetsgivare utan trivs med den man jobbar åt, det finns faktiskt sådana också ;D
Titel: SV: Kommunals strejk
Skrivet av: buskörare skrivet 15 juli 2013, 09:49:48 AM
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 14 juli 2013, 20:47:19 PM
Någon ska ju betala.

Sedan kan man ifrågasätta om vi därmed ska införa livstidsanställning på alla yrkesområden rakt av.

Med ett sådant krav försvårar man för dem som inte vill byta arbetsgivare utan trivs med den man jobbar åt, det finns faktiskt sådana också ;D

Hur skulle man försvåra för dom menar du?
Titel: SV: Kommunals strejk
Skrivet av: kimpan skrivet 15 juli 2013, 12:05:23 PM
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 14 juli 2013, 20:47:19 PM

Med ett sådant krav försvårar man för dem som inte vill byta arbetsgivare utan trivs med den man jobbar åt, det finns faktiskt sådana också ;D

Vaddå försvåra... det är ju frivilligt att gå över till den nye operatören... Inget krav....
Titel: SV: Kommunals strejk
Skrivet av: homer skrivet 15 juli 2013, 14:58:32 PM
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 14 juli 2013, 20:47:19 PM
Någon ska ju betala.

Sedan kan man ifrågasätta om vi därmed ska införa livstidsanställning på alla yrkesområden rakt av.

Med ett sådant krav försvårar man för dem som inte vill byta arbetsgivare utan trivs med den man jobbar åt, det finns faktiskt sådana också ;D

alla som inte jobbar inom upphandade företag har ju livstidsanställningar så varför skulle man inte kunna få de inom trafiken eller vissa vårdföretag också?

den som joibbar på banken eller Ica kan utan problem ta ett lån på en bostad för den vet att jobbet är så länge man sköter sig och trivs, problemet är osäkerheten...
Titel: SV: Kommunals strejk
Skrivet av: Jo skrivet 15 juli 2013, 17:03:51 PM
Citat från: homer skrivet 15 juli 2013, 14:58:32 PM
alla som inte jobbar inom upphandade företag har ju livstidsanställningar så varför skulle man inte kunna få de inom trafiken eller vissa vårdföretag också?

den som joibbar på banken eller Ica kan utan problem ta ett lån på en bostad för den vet att jobbet är så länge man sköter sig och trivs, problemet är osäkerheten...

Relativt många Coop-butiker ute i landet har ju slagit igen utan att dess personal har haft förtur till jobb på ICA eller Axfood som tagit kunderna.
Titel: SV: Kommunals strejk
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 15 juli 2013, 17:14:56 PM
Citat från: homer skrivet 15 juli 2013, 14:58:32 PM
alla som inte jobbar inom upphandade företag har ju livstidsanställningar så varför skulle man inte kunna få de inom trafiken eller vissa vårdföretag också?

den som joibbar på banken eller Ica kan utan problem ta ett lån på en bostad för den vet att jobbet är så länge man sköter sig och trivs, problemet är osäkerheten...

Jag antar att detta är avsett som ironi.
Titel: SV: Kommunals strejk
Skrivet av: Jo skrivet 15 juli 2013, 17:16:30 PM
Citat från: kimpan skrivet 15 juli 2013, 12:05:23 PM
Vaddå försvåra... det är ju frivilligt att gå över till den nye operatören... Inget krav....

Jo men samtidigt förloras ju möjligheten att stanna kvar hos den nuvarande arbetsgivaren som kanske vunnit på andra ställen om personalen där vill byta arbetsgivare.

I Ystad finns två trafikområde T1 och T2 och dessa trafikeras av XBuss och Z-trafik. XBuss kör trafikområde T1 och Z-trafik område T2. Xbuss är en populär arbetsgivare, till skillnad från Z-trafik där förarna är missnöjda. Vid en upphandling vinner XBuss trafikområde T2 och Z-trafik område T1. Båda bolagen behåller sina depåer.

Om man skulle praktisera automatisk övergång skulle det ju i fallet ovan innebära att personalen på XBuss visserligen skulle få fortsätta köra "sina linjer" men de skulle tvingas över till en ny arbetsgivare med arbetsplats belägen på annan geografisk plats då förarna på Z-trafik har företräde till jobben på X-Buss eftersom de är livstidsanställda på trafikområde T2.
Titel: SV: Kommunals strejk
Skrivet av: MrH skrivet 15 juli 2013, 17:33:43 PM
Citat från: homer skrivet 15 juli 2013, 14:58:32 PM
alla som inte jobbar inom upphandade företag har ju livstidsanställningar så varför skulle man inte kunna få de inom trafiken eller vissa vårdföretag också?

den som joibbar på banken eller Ica kan utan problem ta ett lån på en bostad för den vet att jobbet är så länge man sköter sig och trivs, problemet är osäkerheten...

Men stopp nu snälla..! Vilken värld lever du i? Det finns inga livstidsanställningar! Finns inte ens något som heter "fast tjänst" längre, borta sedan länge. Det heter tillsvidareanställning och man kan när som helst bli uppsagd p.g.a arbetsbrist, konkurs eller vad det nu må vara.

Man har jobbet kvar så länge man sköter sig och trivs? Nja, du kan låna en mille till en bostad idag och bli uppsagd imorgon, det är inte speciellt ovanligt.

Glöm heller inte att det i grunden är sunt med en rörlig arbetsmarknad.

/MrH
Titel: SV: Kommunals strejk
Skrivet av: MrH skrivet 15 juli 2013, 17:39:08 PM
Citat från: homer skrivet 15 juli 2013, 14:58:32 PM
alla som inte jobbar inom upphandade företag har ju livstidsanställningar så varför skulle man inte kunna få de inom trafiken eller vissa vårdföretag också?

den som joibbar på banken eller Ica kan utan problem ta ett lån på en bostad för den vet att jobbet är så länge man sköter sig och trivs, problemet är osäkerheten...

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 15 juli 2013, 17:14:56 PM
Jag antar att detta är avsett som ironi.

Man kan ju verkligen hoppas...!  ;D

I så fall förstod jag inte den när jag svarade, men det får jag bjuda på i så fall.....
:P
/MrH
Titel: SV: Kommunals strejk
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 15 juli 2013, 19:10:05 PM
Citat från: MrH skrivet 15 juli 2013, 17:39:08 PM
Man kan ju verkligen hoppas...!  ;D

I så fall förstod jag inte den när jag svarade, men det får jag bjuda på i så fall.....
:P
/MrH

Ditt svar var det ju inget fel på i sig. Och om homer menade att vara ironisk så borde det ju ha framgått lite tydligare att det var ironi.
Titel: SV: Kommunals strejk
Skrivet av: homer skrivet 15 juli 2013, 22:13:04 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 15 juli 2013, 19:10:05 PM
Ditt svar var det ju inget fel på i sig. Och om homer menade att vara ironisk så borde det ju ha framgått lite tydligare att det var ironi.

jag var inte ironisk men kanske skrev lite klumpigt i stundens hetta. självklart finns de inget som är livet ut och en arbetsmarknad som rör på sig är väl inget fel. vad jag ville ha sagt var bara att det många bussförare tycker är jobbigt är osäkerheten av att behöva söka om vad man uppfattar som sitt eget jobb som  man redan har.

Om Coop lägger ner en butik och Willys öppnar i samma lokaler ett halvår senare ser jag inte som samma sak som att ett trafikområde med samma linjer, kanske samma bussar och samma lokaler byter entreprenör över en natt
Titel: SV: Kommunals strejk
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 15 juli 2013, 22:33:59 PM
Citat från: homer skrivet 15 juli 2013, 22:13:04 PM
jag var inte ironisk men kanske skrev lite klumpigt i stundens hetta. självklart finns de inget som är livet ut och en arbetsmarknad som rör på sig är väl inget fel. vad jag ville ha sagt var bara att det många bussförare tycker är jobbigt är osäkerheten av att behöva söka om vad man uppfattar som sitt eget jobb som  man redan har.

Om Coop lägger ner en butik och Willys öppnar i samma lokaler ett halvår senare ser jag inte som samma sak som att ett trafikområde med samma linjer, kanske samma bussar och samma lokaler byter entreprenör över en natt

Något får mig att tro att du är bussförare och inte butiksanställd.

Varför är tror så många bussförare att de är de enda som inte riskerar att bli utan jobb på arbetsmarknaden?
Titel: SV: Kommunals strejk
Skrivet av: homer skrivet 16 juli 2013, 00:07:26 AM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 15 juli 2013, 22:33:59 PM
Något får mig att tro att du är bussförare och inte butiksanställd.

Varför är tror så många bussförare att de är de enda som inte riskerar att bli utan jobb på arbetsmarknaden?

jag är bussförare, men de flesta som skriver här verkar vara bussarbetsgivare

Titel: SV: Kommunals strejk
Skrivet av: Jonas skrivet 16 juli 2013, 03:22:02 AM
Håller med Homer till en viss del här.

Det är nog ingen som ifrågasätter att alla arbetsplatser kan drabbas av nedskärningar, uppköp, konkurser etc. men hur ofta sker det?

Det är nog inte så många yrken som drabbas av detta så frekvent som bussbranschen.
Det är inte speciellt roligt och bidrar inte direkt med någon positiv säkerhetskänsla att behöva söka om sitt jobb var 6-10år (om man har otur).
Titel: SV: Kommunals strejk
Skrivet av: Nico skrivet 16 juli 2013, 03:53:29 AM
Jo, Homer har väl en klar poäng i att inom bussbranschen (med dess relativt täta kontaktsbyten) så har detta med att förr eller senare kanske tvingas att byta arbetsgivare på sätt och vis blivit en mera standardiserad procedur.
Titel: SV: Kommunals strejk
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 16 juli 2013, 08:18:41 AM
Citat från: Nico skrivet 16 juli 2013, 03:53:29 AM
Jo, Homer har väl en klar poäng i att inom bussbranschen (med dess relativt täta kontaktsbyten) så har detta med att förr eller senare kanske tvingas att byta arbetsgivare på sätt och vis blivit en mera standardiserad procedur.

Den poängen håller jag med om men det jag vänder mig mot är lyllos-bilden att de som inte jobbar inom upphandlad verksamhet har livstidsanställningar som affärs- och bankfolk. En sådan självbild av bussföraryrket gagnar inte kampen om bättre villkor.

Det är ju så att alla anställda i dag riskerar att deras anställningar kan ta slut genom nedläggningar eller rationaliseringar. Och på den tiden det fanns livstidsanställningar inom offentlig verksamhet så innebar det att man var skyldig att med kort varsel byta tjänstgöringsort och flytta över hela landet. Det fanns järnvägsanställda som tvingades flytta en gång om året om de ville ha kvar sin statliga anställning. Ännu värre var det bland yrkesmilitärer.

Visst förekommer det även i dag att busstrafik rationaliseras och antalet arbetstillfällen minskar i en region men det vanliga är att trafiken ökar och därmed blir antalet arbetstillfällen fler och inte färre. Det är en bra utgångspunkt för att man skall kunna fortsätta i sitt yrke även om jag har förståelse för problemen med att söka om sina jobb och oron som hänger samman med det.
Titel: SV: Kommunals strejk
Skrivet av: MrH skrivet 16 juli 2013, 10:17:40 AM
Tycker Staffan fick med många kloka ord där. Upphandlad verksamhet finns i många branscher. Min granne som är fastighetsskötare fick gå när ett annat företag vann kontraktet och man drog ner med en man. Om upp sådant och upphandlingar i allmänhet kan man säga mycket, det finns både för och nackdelar samt såväl goda som dåliga exempel.

Självklart förstår jag till viss del den oro och brist på trygghet som kan finnas. Nu är jag som person dock lagd åt det hållet att jag inte ser någon som helst poäng med att blicka så långt fram i tiden som 5-6 år. Det är klart att jag har någon form av planering av hur mitt liv ska se ut framåt, men jag kan få ett cancerbesked imorgon dag eller dö knall och fall i en olycka. Då spelar det liksom ingen roll vem som råkar driva trafiken, där jag idag jobbar, om säg sex år!

Visst kan det vara skönt med ett visst mått av trygghet, men man behöver inte knarka trygghet.

Dessutom finns det exempel på sämre arbetsgivare/dåligt skötta kontrakt där de anställda inte önskar nåt hellre än att någon annan ska ta över, för att man längtar efter något bättre. (Om det sedan blir bättre är ju inte säkert dock, men det är ju en annan sak.)

/MrH (bussförare som älskar mitt jobb men kanske har delvis andra infallsvinklar efter många år i annan bransch)
Titel: SV: Kommunals strejk
Skrivet av: 1896 skrivet 16 juli 2013, 14:33:03 PM
Citat från: homer skrivet 16 juli 2013, 00:07:26 AM
jag är bussförare, men de flesta som skriver här verkar vara bussarbetsgivare



Klockrent.
Titel: SV: Kommunals strejk
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 16 juli 2013, 14:49:06 PM
Det finns hundratals branscher med liknande modeller, ex.vis
Vård o omsorg
Ambulans
Färdtjänst
Sophämtning o övrig renhållning
Vägunderhåll o övrig väghållning
Åkerier inom godstransport

Varför ska just bussförare särbehandlas?

Sedan verkar de flesta tänka Stockholm, men där har ni redan denna modell vilken faktiskt försvårar rörligheten vilket jag själv en gång var ett utmärkt exempel på.

I Stockholm är det viktigare att kunna jobba kvar på samma depå oavsett arbetsgivare för merparten istf att kanske ha möjligheten att följa med en arbetsgivare man trivs med till en annan närliggande depå.

En sådan här regel underlättar för arbetsgivare med dåliga förhållanden att få förare och försvårar för dem som vill något annat
Titel: SV: Kommunals strejk
Skrivet av: Ersa skrivet 16 juli 2013, 15:27:35 PM
Citat från: homer skrivet 16 juli 2013, 00:07:26 AM
jag är bussförare, men de flesta som skriver här verkar vara bussarbetsgivare

Nja, det är jag rätt skeptisk till. Jag skulle tippa på att antalet arbetsgivare är en minoritet bland deltagarna i detta forum.
Titel: SV: Kommunals strejk
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 16 juli 2013, 15:38:08 PM
Citat från: Ersa skrivet 16 juli 2013, 15:27:35 PM
Nja, det är jag rätt skeptisk till. Jag skulle tippa på att antalet arbetsgivare är en minoritet bland deltagarna i detta forum.

Vad som menas med arbetsgivare i sammanhanget kan ju alltid diskuteras men om vi räknar ägare/ delägare till bussbolag eller höga chefer i stora företag så kan det vara allra högst fem procent av deltagarna. Ingen av dem deltar i några fackliga diskussioner. De allra flesta av dem har också själva jobbat som anställda bussförare.

Men det verkar lite inskränkt i debatten ibland: det är som om bara vissa åsikter (nämligen de som stämmer med deras egna) är accepterade av vissa deltagare. Detta är ett diskussionforum, inte en talartribun. Man måste alltså vänta sig ett visst motstånd utan att gå till otrevligheter. I synnerhet gäller detta om man grundar sina resonemang på uppenbara lögner.

Titel: SV: Kommunals strejk
Skrivet av: Jonas skrivet 16 juli 2013, 18:43:43 PM
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 16 juli 2013, 14:49:06 PM
Det finns hundratals branscher med liknande modeller, ex.vis
Vård o omsorg
Ambulans
Färdtjänst
Sophämtning o övrig renhållning
Vägunderhåll o övrig väghållning
Åkerier inom godstransport

Varför ska just bussförare särbehandlas?

Att det skulle finnas hudratals med branscher med detta system är nog minst sagt en överdrift, det är helt klart en minoritet att alla branscher som har ett upphandlingsförfarande.
Därmed inte sagt att det inte finns fler än just bussbranschen, t.ex. de du nämnde (iaf på vissa orter).

Vad som då blir intressant är VARFÖR det bara är i bussbranschen detta ses som ett problem (kan inte påminna mig att några andra bråkar om detta)?
Har bussbranschen något problem med detta som andra branscher inte har, eller skulle bussförarna vara mer gnälliga än andra?
Kan det vara så att arbetsgivarna (vissa iaf) utnyttjar/missbrukar detta på ett sätt som inte förekommer på andra håll, t.ex. missbrukar provanställningar?
Det har ju hänt att vissa arbetsgivare provanställer något trots att den personan varit anställd tidigare, vilket man egentligen inte får (om arbetsuppgifterna är likartade).
Titel: SV: Kommunals strejk
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 16 juli 2013, 19:05:19 PM
Citat från: Z skrivet 16 juli 2013, 18:43:43 PM
Att det skulle finnas hudratals med branscher med detta system är nog minst sagt en överdrift, det är helt klart en minoritet att alla branscher som har ett upphandlingsförfarande.
Därmed inte sagt att det inte finns fler än just bussbranschen, t.ex. de du nämnde (iaf på vissa orter).

Vad som då blir intressant är VARFÖR det bara är i bussbranschen detta ses som ett problem (kan inte påminna mig att några andra bråkar om detta)?
Har bussbranschen något problem med detta som andra branscher inte har, eller skulle bussförarna vara mer gnälliga än andra?
Kan det vara så att arbetsgivarna (vissa iaf) utnyttjar/missbrukar detta på ett sätt som inte förekommer på andra håll, t.ex. missbrukar provanställningar?
Det har ju hänt att vissa arbetsgivare provanställer något trots att den personan varit anställd tidigare, vilket man egentligen inte får (om arbetsuppgifterna är likartade).

146 olika "branscher" kom jag fram till och de flesta finns ju i hela landet.

Det upphandlas betydligt fler tjänster än man tänker på, bank och resebyråtjänster är två kanske inte alltid kända grupper och i de flesta fall finns det ingen automatik vad gäller personalen utan det är LAS som gäller.

Vad gäller missbruk av provanställning är det knappast ett större problem i bussbranschen jämfört med andra tjänsteföretag men visst förekommer det att man provanställer personal som kanske varit timanställda under många år, ibland p.ga ren okunskap om regelverket.
Titel: SV: Kommunals strejk
Skrivet av: Jo skrivet 16 juli 2013, 21:31:45 PM
I samband med strejken var man ute och intervjuade förare från Arriva och Thygesson som ännu inte hade fått besked av Bergkvarabuss ifall de skulle få jobb där när Bergkvarabuss tar över i Skåne Nordost och på Näset. Det man inte nämnde var att Skånetrafikens beställning minskar kraftigt i och med att pågatågen sätter igång samtidigt som övertagandet i Skåne Nordost och strax därefter på Näset. I ett sådant läge vore det ju fullständigt orimligt att nya entreprenören skulle ta över personalen för att direkt få säga upp denna pga arbetsbrist. Dessutom förlorar man ju stadsbussarna Lund varför i alla fall ser det som rimligt att dessa förarna blir erbjudna anställning först.

Hur funkar det rent praktiskt i SL-området ifall SL gör en kraftig neddragning i samband med bytet av entreprenör. Måste det tillträdande bolaget anställa alla och sen göra uppsägning pga arbetsbrist och även betala lön tills man kan anpassa perosnalstyrkan till beställningen?
Titel: SV: Kommunals strejk
Skrivet av: Jonas skrivet 16 juli 2013, 23:43:29 PM
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 16 juli 2013, 19:05:19 PM
146 olika "branscher" kom jag fram till och de flesta finns ju i hela landet.

Det upphandlas betydligt fler tjänster än man tänker på, bank och resebyråtjänster är två kanske inte alltid kända grupper och i de flesta fall finns det ingen automatik vad gäller personalen utan det är LAS som gäller.

Vad gäller missbruk av provanställning är det knappast ett större problem i bussbranschen jämfört med andra tjänsteföretag men visst förekommer det att man provanställer personal som kanske varit timanställda under många år, ibland p.ga ren okunskap om regelverket.

Verkar som om vi pratar om olika saker eller har olika uppfattningar om begreppet upphandling.

En upphandling enligt LOU (och min uppfattning) gäller ju bara stat-/landsting-/kommunutförda tjänster, och att det skulle finnas 146 olika sådana branscher har jag svårt att se, men jag kan ju ha fel.

En bank eller resebyrå kanske upphandlar vissa tjänster men man upphandlar knappast hela företaget där all verksamhet går över till en annan aktör, vilket det många gånger är frågan om i bussbranschen.

Påstår inte att jag är allvetande men det är bara några få andra områden som jag känner till som har liknande upphandlingsförfarande, t.ex. drift av vårdboende och sophämtning.
Och man hör aldrig eller ytterst sällan att det är några problem med personalövertagande i dessa branscher, så vad är det som gör bussbranschen så speciell?
Titel: SV: Kommunals strejk
Skrivet av: MrH skrivet 17 juli 2013, 00:08:05 AM
Citat från: Z skrivet 16 juli 2013, 23:43:29 PM
Verkar som om vi pratar om olika saker eller har olika uppfattningar om begreppet upphandling.

En upphandling enligt LOU (och min uppfattning) gäller ju bara stat-/landsting-/kommunutförda tjänster, och att det skulle finnas 146 olika sådana branscher har jag svårt att se, men jag kan ju ha fel.

En bank eller resebyrå kanske upphandlar vissa tjänster men man upphandlar knappast hela företaget där all verksamhet går över till en annan aktör, vilket det många gånger är frågan om i bussbranschen.

Påstår inte att jag är allvetande men det är bara några få andra områden som jag känner till som har liknande upphandlingsförfarande, t.ex. drift av vårdboende och sophämtning.
Och man hör aldrig eller ytterst sällan att det är några problem med personalövertagande i dessa branscher, så vad är det som gör bussbranschen så speciell?


Jag kan svara för affärsresebranschen där jag arbetat under många år. Resebyrå A förlorar en kund (t.ex ett större läkemedelsföretag, som upphandlat leverantör av resetjänster, till Resebyrå B vilken redan har personal. Man kanske i sin tur har förlorat en annan kund och har således personal så det räcker. I detta läge väljer kanske Resebyrå A att stänga kontoret och säga upp personalen (eller delar av den) om det var en stor kund. Inget ovanligt alls. Konkurrens.

/MrH
Titel: SV: Kommunals strejk
Skrivet av: buskörare skrivet 17 juli 2013, 01:10:29 AM
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 16 juli 2013, 14:49:06 PM
Det finns hundratals branscher med liknande modeller, ex.vis
Vård o omsorg
Ambulans
Färdtjänst
Sophämtning o övrig renhållning
Vägunderhåll o övrig väghållning
Åkerier inom godstransport

Varför ska just bussförare särbehandlas?

Sedan verkar de flesta tänka Stockholm, men där har ni redan denna modell vilken faktiskt försvårar rörligheten vilket jag själv en gång var ett utmärkt exempel på.

I Stockholm är det viktigare att kunna jobba kvar på samma depå oavsett arbetsgivare för merparten istf att kanske ha möjligheten att följa med en arbetsgivare man trivs med till en annan närliggande depå.

En sådan här regel underlättar för arbetsgivare med dåliga förhållanden att få förare och försvårar för dem som vill något annat

Jag har faktiskt bara hört en som tycker det är negativt och det är du. Ingen annan.
Och vadå särbehandlas? Det handlar väl om att införa nått nytt, får man inte göra det för att det finns andra som inte har det så? Det står väl helt fritt att försöka få igenom samma sak inom andra branscher.
Jag är inte odelat positiv till ett sånt krav, men efter att ha sett hur mina kollegor behandlades när Nobina tog över i Örebro så är det svårt att tycka det är okej.
Titel: SV: Kommunals strejk
Skrivet av: Jonas skrivet 17 juli 2013, 02:04:54 AM
Citat från: MrH skrivet 17 juli 2013, 00:08:05 AM
Jag kan svara för affärsresebranschen där jag arbetat under många år. Resebyrå A förlorar en kund (t.ex ett större läkemedelsföretag, som upphandlat leverantör av resetjänster, till Resebyrå B vilken redan har personal. Man kanske i sin tur har förlorat en annan kund och har således personal så det räcker. I detta läge väljer kanske Resebyrå A att stänga kontoret och säga upp personalen (eller delar av den) om det var en stor kund. Inget ovanligt alls. Konkurrens.

/MrH

Kan inte direkt tycka att det skulle vara samma sak.
Hur många företag har HELA sin verksamhet beroende av en ända kund, och isf hur troligt är det att man blir av med den kunden.
Visst det händer säkert, men knappast speciellt frekvent.
Titel: SV: Kommunals strejk
Skrivet av: MrH skrivet 17 juli 2013, 14:15:21 PM
Citat från: Z skrivet 17 juli 2013, 02:04:54 AM
Kan inte direkt tycka att det skulle vara samma sak.
Hur många företag har HELA sin verksamhet beroende av en ända kund, och isf hur troligt är det att man blir av med den kunden.
Visst det händer säkert, men knappast speciellt frekvent.

Där har du fel, det är ständiga upphandlingar och längre respektive kortare avtal. Nuförtiden är det inte lika vanligt med små resebyråenheter (kontor) men jag jobbade t.ex en period på en s.k outplant, dvs ett kontor inom en stor global koncern men där vi på "vår" byrå hade hand om en enda kund (storkund) och sydde ihop hela deras ganska komplexa resande. När vi tog över det kontot blev andra övertaliga hos konkurrenten som tappat kontraktet. Sedan finns ju allt däremellan, många stora och mindre kunder blandat, men där inget konto är för evigt utan alltså upphandlas med jämna mellanrum.

Detta var bara ett exempel. Jag är bussförare som har svårt att förstå det där övertagandekravet och om man nu blir provanställd så går sex månader ganska fort. Inte som Kommunaljönsarna påstod "kört samma linjer i 15 år och fortfarande provanställd".

Vi må tycka olika, det är helt okej. Detta inlägg avslutar debatten från min sida i denna tråd.

:)

/MrH
Titel: SV: Kommunals strejk
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 17 juli 2013, 19:42:18 PM
Citat från: Z skrivet 17 juli 2013, 02:04:54 AM
Kan inte direkt tycka att det skulle vara samma sak.
Hur många företag har HELA sin verksamhet beroende av en ända kund, och isf hur troligt är det att man blir av med den kunden.
Visst det händer säkert, men knappast speciellt frekvent.

Det är väl inte vanligt i bussbranschen heller då sådana åkerier blir färre o färre däremot kan man ju mista ortens enda kund om man har sin verksamhet koncentrerad på ett enda avtal och inte utspritt men ofta har man ju verksamhet i grannorten.

Sophämtning, renhållning, ambulans, vägunderhåll är fyra områden där man upphandlar med väldigt korta kontrakt jämfört med bussbranschen och personalen får söka jobb på vanligt sätt hos den "vinnande" entreprenören, i flera fall finns det då kanske jobb åt hälften av den tidigare personalen då man har befintlig personal som vill gå upp i arbetstid eller p.ga effektivisering behöver mindre personal, väldigt vanligt när mindre lokala åkare tar över efter stora aktörer.