Buss-Snack

Allmänna bussforum => Busstrafik => Ämnet startat av: MTD skrivet 07 juli 2012, 16:37:22 PM

Titel: Ny i bussbranschen... Och besviken...
Skrivet av: MTD skrivet 07 juli 2012, 16:37:22 PM
Hej vänner!

Jag är ny inom bussbranschen (hyffsat iaf, lite drygt 1 år). Jag har tidigare arbetat som lastbilschaufför i 10 år men kände att det blev för ensamt
och sökte mig vidare till bussidan. Jag kör extra för Nobina i Falun, Borlänge och Avesta vid behov.
Och jag måste säga det att jag är stum av förvåning över hur otroligt dåliga bussar dom har! Framför allt i Falun. Det är tamefanimig pinsamt alltså!
Jag måste bara höra med mina kamarater runt om i landet om detta är generellt på åkerier runt om i Sverige?

Förarmiljöerna är så otroligt dåliga.
Det skramlar, bullrar, låter, trångt, långt till knappar och reglage, ingen fjädring alls i stolarna, som för övrigt knappt går att ställa in, man sitter som på en parkbänk.
Stötdämpningen på stadsbussarna är inget att tala om! Man känner minsta lilla bula eller grop på vägen. Man känner tom om man kör över en gren som ligger på vägen.
Detta gör att man sitter och hoppar i förarstolen och som gammal lastbilschaufför med bra fjädring i stol så är detta någon som oroar mig.

Jag som ny i branschen, och hyffsat ung, blir väldigt förvånad. Dels över att bussarna är så otroligt dåliga och sen att arbetspassen är så otroligt långa.
Vissa förartjänster har en RAM tid på 13.5 timme.

Jag trodde att lastbilsyrket var slitsamt, men jag måste då säga det att köra buss är nog fan värre.
Man kan kliva upp kl 4 på mornarna för att börja 5:00 och ändå inte sluta förens 18:30p å kvällen. Sen att man måste sitta i detta skrammel och elende till buss (som inte ens borde få kallas buss) är åt h*****e, tycker jag!

När jag började köra buss för lite drygt 1 år sedan så såg jag fram emot att få köra mjukt och skönt. Men det går ju inte?
Att bromsa mjukt är nästan omöjligt med dom j***a bussarna dom har! Den enda buss som går att köra mjukt med är Scania Vega (det är tamefan i mig en riktig buss det!)
Att köra mjukt med en stadsbuss det går inte! Antingen så tar bromsarna väldigt lite eller tvärtom, väldigt mycket.
På vissa bussar (i falun) så går hjälpbromsen (retadern) i så fort man ens släpper gaspedalen.

Nigfunktionen funkar kanske på 4 av 10 bussar.
På vissa vissa bussar så niger hela sidan, bra när det tex är folk med barnvagn som ska på, medans det på andra bussar bara niger fram. De flesta bussar niger över huvud taget inte ens!

Är det så här det ska vara?
Ser det likadant ut över hela Sverige?
Är det verkligen så här illa att köra buss? Är bussarna så här otroligt dåliga?
Dom enda vettiga bussar som finns är 6400 vagnarna (volvo). Dom går ut på landsbygden eller till och från Borlänge.

Jag är väldigt besviken och såg verkligen fram emot att köra buss.
Men det är knappt så jag tycker det är roligt längre. Jag såg fram emot att få bromsa in mjukt och skönt, så passagerar inte ens skulle känna när man stanna, men det går inte.
Jag tycker det är rent av pinsamt när man ska stanna på hållplats och att man varenda gång får dom där "rycken". Det är inte behagligt! Varken för mig eller mina resenärer.

Vad tycker ni andra som kör buss?
Titel: SV: Ny i bussbranschen... Och besviken...
Skrivet av: Karsten skrivet 07 juli 2012, 18:04:38 PM
Dina erfarenheter stämmer rätt bra med mina från 08-området.

En annan sak som vissa trafikföretag är rätt bra på är att läsa detta forum vidta åtgärder mot de som kritiserar firman (eller branschen) på forumet.
Titel: SV: Ny i bussbranschen... Och besviken...
Skrivet av: 1896 skrivet 07 juli 2012, 18:26:58 PM
Jag tror att ett problem är avtalsperioder, en buss överlever i bästa fall två avtalsperioder, och när ett bolag vinner ett avtal köper man nya bussar till det avtalet, men sen vet ju bolaget ifråga aldrig om det får behålla trafiken även nästa avtalsperiod, därför finns det ingen som är rädd om bussarna.
Titel: SV: Ny i bussbranschen... Och besviken...
Skrivet av: Mittlinje skrivet 07 juli 2012, 19:15:51 PM
Hej. Jag måste kommentera Euforia. Som busschaufför är livet inte lätt och väljer du andra yrken så finns problem även där. För egen del ber jag dig att dra vidare, du är inte en person jag skulle vilja anställa. Och med tanke på din inställning hoppas jag att ingen annan anställer  dig i heller!
Titel: SV: Ny i bussbranschen... Och besviken...
Skrivet av: Ronald M. Jannesson skrivet 07 juli 2012, 20:01:07 PM
...man kan ju undra varför personalomsättningen är så hög i denna bransch, även i lågkonjunktur som nu...så en poäng idet du skriver finns det nog... ;)
Titel: SV: Ny i bussbranschen... Och besviken...
Skrivet av: Peter Elmheden skrivet 07 juli 2012, 20:10:41 PM
Citat från: Mittlinje skrivet 07 juli 2012, 19:15:51 PM
Hej. Jag måste kommentera Euforia. Som busschaufför är livet inte lätt och väljer du andra yrken så finns problem även där. För egen del ber jag dig att dra vidare, du är inte en person jag skulle vilja anställa. Och med tanke på din inställning hoppas jag att ingen annan anställer  dig i heller!

Fast varför ska han dra vidare? Varför ska busschaufförer ha dåliga arbetsmiljöer och dåliga redskap?
Detta är ju ett forum för att diskutera i, eller?
Varför ska chaufförer nöja sig med dåliga verktyg, mindre bra löner och otrevliga kolleger som du verkar vara.

Priserna på busstransporter har en negativ trend och de som blir lidande är ju ofta de som sitter bakom ratten.
Vi som kör måste ju kunna ställa krav på de fordon som byggs, jag kan ha helt fel här?
Titel: SV: Ny i bussbranschen... Och besviken...
Skrivet av: AL skrivet 07 juli 2012, 20:13:26 PM
Citat från: Mittlinje skrivet 07 juli 2012, 19:15:51 PM
Hej. Jag måste kommentera Euforia. Som busschaufför är livet inte lätt och väljer du andra yrken så finns problem även där. För egen del ber jag dig att dra vidare, du är inte en person jag skulle vilja anställa. Och med tanke på din inställning hoppas jag att ingen annan anställer  dig i heller!

Som den här branschen har utvecklats alltsedan upphandlingarna tilltog på allvar, skall man nog vara tacksam att någon alls söker yrket.  Precis som Ronald skriver så är personalomsättningen mycket hög - även i lågkonjunktur, och i princip kreti och pleti måste plockas in från gatan för att verksamheten överhuvudtaget skall kunna fungera alls...  Så jag måste nog också kommentera detta, men i samma andemening be dig Mittlinje att dra vidare, för med din inställning ser framtiden för yrket helt hopplöst ut...  ::)
Titel: SV: Ny i bussbranschen... Och besviken...
Skrivet av: Ronald M. Jannesson skrivet 07 juli 2012, 20:30:48 PM
...undrar hur det blir nu när tränselskatten här i Göteborg införlivas? Med alla nyinrättade busslinjer...fast å andra sidan är det ju en hel del linjer som skall indragas vad jag förstår??? Är nog uträknat av Västtrafik från början...så till slut är det väl plus minus noll eller som nu minus en del på förarsidan (ur samtliga synvinklar)  :D :D
Titel: SV: Ny i bussbranschen... Och besviken...
Skrivet av: AL skrivet 07 juli 2012, 20:57:37 PM
Nja, en del linjer i city får redan till hösten utökad trafik, och det lär sannolikt fortsätta även vid årsskiftet...  Tror inte trängselskatten får något omedelbart genomslag hos vanliga bilister förrän fakturorna dimper ned i brevlådan och man plötsligt ser vad det kostar...  ;)

Och det är redan nu förarbrist i Göteborg - och då räknar jag inte ens in förare med stort F där gedigen kvalitét är hörnstenen...   ;)
Titel: SV: Ny i bussbranschen... Och besviken...
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 07 juli 2012, 21:16:21 PM
Ett stort problem vilket gör yrket mindre attraktivt är att större delen av utlysta arbeten (och det finns inte många förutom i storstäderna) inte ger en tillsvidare anställning på heltid.

Det kommer inte gå att locka yngre förmågor att satsa på yrket om dem först måste jobba på timme eller 60-70% deltid i typ 10 år dessutom ofta med tidiga mornar och sena kvällar.

Detta måste de avtalsslutande parterna titta närmare på, 17% uppräkningen vid delade turer är ett steg på vägen men måste gälla all trafik som körs efter tidtabell inte som idag enbart linjetrafik som körs alla veckodagar året om. Den stora grupp förare som kör linjer som bara trafikeras under skoltid och ren skoltrafik har idag sämre villkor.

Vad gäller fordonen så finns det ju flera orsaker till detta, rent konstruktionsmässiga delvis beroende på olika beställarkrav och sedan bristen på underhåll beroende på fordonsbrist eller av ekonomiska skäl, när avtalet inte ens går jämnt upp finns det bara två saker man kan skära ned på, det är förartiderna och underhållet.

Sedan finns det ju företag, även stora sådana som har ett exemplariskt underhållsprogram.
Titel: SV: Ny i bussbranschen... Och besviken...
Skrivet av: Dörrbroms skrivet 07 juli 2012, 21:59:49 PM
Jag förstår Euforia. Är man ny och entusiastisk och sen upptäcker att man inte kan göra ett jobb man är stolt över så är det lätt att bli besviken. Sett det många gånger och varit där själv. Jag överlevde den svackan med inställningen att jag iaf känner att jag gör ett bra jobb under de förutsättningar som finns. Sånt jag inte kan påverka är faktiskt inte mitt fel.

Men det är stora pensionsavgångar på gång och blir det en skitbransch som ingen vill jobba i så blir det problem både för oss och samhället. För helt trivialt att köra buss säkert är det faktiskt inte.
Titel: SV: Ny i bussbranschen... Och besviken...
Skrivet av: 1896 skrivet 07 juli 2012, 22:00:55 PM
Citat från: Mittlinje skrivet 07 juli 2012, 19:15:51 PM
Hej. Jag måste kommentera Euforia. Som busschaufför är livet inte lätt och väljer du andra yrken så finns problem även där. För egen del ber jag dig att dra vidare, du är inte en person jag skulle vilja anställa. Och med tanke på din inställning hoppas jag att ingen annan anställer  dig i heller!

Precis sådär resonerade vår trafikledare när jag körde, "- passar det inte, så hittar du till dörren...." man måste väl vara öppen för att bearbeta problem på arbetsplatsen, annars är man väl inte seriös.  ::)
Titel: SV: Ny i bussbranschen... Och besviken...
Skrivet av: MTD skrivet 07 juli 2012, 23:11:53 PM
Tack alla ni som förstår vad jag menar!
Jag såg verkligen, verkligen fram emot att börja köra buss.
Jag har enda sedan jag var liten grabb varit fashinerad av bussar. Dom stora rattarna, det stora överhänget fram som man måste glida över vissa trotoarkanter för
att kunna ta ut svängar med osv, stanna vid hållplatser och öppna dörrarna, köra mjukt och behagligt. Allt detta försvann ganska fort när jag väl började köra buss, tyvärr.

Jag tycker att det är dåligt att det ska behöva vara så.
Det är framför allt illa för oss som kör men också väldigt illa för våra resenärer. En sur och grinig busschaufför gör varken resan roligare eller behagligare.
Har man rätt verktyg till att göra ett bra jobb så blir allt mycket roligare!

Visst ska man vara lojal mot sin arbetsgivare, men samtidigt så måste man få framföra kritik!
Det kanske blir som många redan sagt i tråden, att när man väl kommer över tröskeln så bryr man sig till slut inte längre utan man bara kör vidare.

Nu det senaste så har jag varit ganska mycket på depån i Avesta och kört en del då det är min närmsta stad. Dom senaste dagarna när värmen slog till så hade jag 42 grader i en buss och 44 i en annan. Det var så varmt så vissa resenärer var tvungna att kliva av (framför allt de äldre). Jag förstår dom. Framme vid förarplatsen kan man iaf öppna fönstret så det fläktar lite.
Det enda svar man får till de ansvariga när man påpekar fel är "det är mycket nu", "lägg en felrapport", "välkommen".

Pratade med en chaufför på Resecentrum i Borlänge för några veckor sedan som kört buss i 35 år och som nu kör för Nobina i Falun.
Hans kommentar var: "Jag har aldrig varit på ett garage, som har en egen verkstad, men där det ändå är 2-3 fel på varenda buss, allvarliga fel".
Han berättade även för mig att dom kör med bussar där dörrbromsen inte funkar. Det får man väl ändå inte göra? Det får inte polaren som kör buss i Stockholm göra?

Titel: SV: Ny i bussbranschen... Och besviken...
Skrivet av: KG skrivet 08 juli 2012, 01:47:11 AM
Jag håller helt och hållet med Euforia. Jag kan dock bara svara för mig själv på frågan om varför jag stannar kvar i branschen.

Jag har otroligt dåligt självförtroende. Ett självförtroende som min arbetsgivare gång på gång psykiskt bryter ner genom att tala om hur dåliga vi förare är. De behandlar oss som de idioter vi är och det med all rätt. Vi är helt värdelösa förare som inte gör annat än fel och krockar.
Varför är vi värda bra bussar? Hade jag varit chef hade inte jag premierat oss i alla fall.
Titel: SV: Ny i bussbranschen... Och besviken...
Skrivet av: Blue skrivet 08 juli 2012, 02:22:11 AM
Citat från: Mittlinje skrivet 07 juli 2012, 19:15:51 PM
Hej. Jag måste kommentera Euforia. Som busschaufför är livet inte lätt och väljer du andra yrken så finns problem även där. För egen del ber jag dig att dra vidare, du är inte en person jag skulle vilja anställa. Och med tanke på din inställning hoppas jag att ingen annan anställer  dig i heller!

Jag tycker det låter som en kille som man SKA anställa, ge honom en bra buss så att han kan göra jobbet på rätt sätt!

Euforia.
Vill du köra buss så sök dig till något företag som kör turist och beställning, fordonsmaterialet är oftast mycket bättre och din chef värdesätter oftast att du vill köra mjukt och  lugnt på ett helt annat sätt än trafikledarna på lokaltrafiken.
Titel: SV: Ny i bussbranschen... Och besviken...
Skrivet av: groenis skrivet 08 juli 2012, 06:46:26 AM
Synd att en sån kille som vill,får jobba med så visset material

Det här är en del av baksidan av att avreglera en bransch.

Mittlinje
När du får den erfarenheten som många på detta fora sitter med då ska jag ta dina inlägg i beaktande.

/Lennart
Kört sedan -83 och dessutom det mesta inom denna bransch.
Titel: SV: Ny i bussbranschen... Och besviken...
Skrivet av: KG skrivet 08 juli 2012, 11:35:27 AM
Citat från: Blue skrivet 08 juli 2012, 02:22:11 AM
Vill du köra buss så sök dig till något företag som kör turist och beställning, fordonsmaterialet är oftast mycket bättre och din chef värdesätter oftast att du vill köra mjukt och  lugnt på ett helt annat sätt än trafikledarna på lokaltrafiken.

Du menar köra enbart fylleresor och sitta på bortaort i sex timmar osv? Aldrig veta hur morgondagen ser ut, aldrig kunna planera sitt liv? Hur konkurrerar man med turistchaffisar som gärna kör gratis mot traktamente? Finns ju såna dårar som kör resor i Europa gratis bara för att det är kul.
Titel: SV: Ny i bussbranschen... Och besviken...
Skrivet av: Björn Forslund skrivet 08 juli 2012, 13:28:29 PM
Fortsätt gärna diskussionen om bussbranschens problem, men peka inte ut enskilda företag och garage som klandervärda. Tyvärr måste vi rensa bort sådana inlägg då detta forum har en ansvarig utgivare som måste följa reglerna.
/Björn
Titel: SV: Ny i bussbranschen... Och besviken...
Skrivet av: Mittlinje skrivet 08 juli 2012, 13:37:24 PM
Drog i lite för hårt och ber om ursäkt. Det jag menar att bussbranschen inte är, har aldrig varit och kommer aldrig att bli någon arbetsplats för de som har så många besvikelser som huvudinlägget. Folk har kämpat för förändringar under alla år, inte ens när det på mindre arbetsplatser fanns passgubbar som satt och spelade kort en bit in på förmiddagen var det bra. Oavsett vilken arbetsplats i dagens samhälle, inte bara inom vår bransch, får man anpassa sig efter de förutsättningar som finns. dock finns möjligheter till förändringar och bättre sådana men det funkar inte att göra allt på en gång utan lite i taget. Under tiden kommen nya problem uppstå. Så besvikelser kommer alltid att gå hand i hand med yrket.
Titel: SV: Ny i bussbranschen... Och besviken...
Skrivet av: KG skrivet 08 juli 2012, 14:25:02 PM
Citat från: Mittlinje skrivet 08 juli 2012, 13:37:24 PM
Drog i lite för hårt och ber om ursäkt. Det jag menar att bussbranschen inte är, har aldrig varit och kommer aldrig att bli någon arbetsplats för de som har så många besvikelser som huvudinlägget. Folk har kämpat för förändringar under alla år, inte ens när det på mindre arbetsplatser fanns passgubbar som satt och spelade kort en bit in på förmiddagen var det bra. Oavsett vilken arbetsplats i dagens samhälle, inte bara inom vår bransch, får man anpassa sig efter de förutsättningar som finns. dock finns möjligheter till förändringar och bättre sådana men det funkar inte att göra allt på en gång utan lite i taget. Under tiden kommen nya problem uppstå. Så besvikelser kommer alltid att gå hand i hand med yrket.

Visst är det så! Men många andra branscher har något som lockar så pass mycket att folk faktiskt VILL HA jobbet.
Det kan t.ex. handla om en så pass attraktiv lön att man kan tänka sig tömma bajsbrunnar och bajamajor hela dagarna, eller en så pass bra arbetsgivare som verkligen älskar sina anställda, så att man kan ta att man har lägre lön, men man känner sig ändå uppskattad och mår bra på jobbet.

Problemet med bussbranschen och då menar jag främst de som kör upphandlad linjetrafik, det är att lönen är låg, arbetsgivaren är hemsk mot sina anställda och fordonen är misskötta. Vad har man då för positivt i vardagen? Det är ju därför arbetsgivarna måste tvinga folk in i yrket via arbetsförmedlingen, där man hotar med indraget levnadsstöd om man inte börjar köra buss.
Titel: SV: Ny i bussbranschen... Och besviken...
Skrivet av: Ersa skrivet 08 juli 2012, 14:31:51 PM
Det är inte alls på samma nivå i hela Sverige överlag. Det kan i vissa specifika fall skilja mycket mellan länen/trafikhuvudmännen och hur de väljer att upphandla samt lägga upp trafiken. Samma stora företag kan trafikera två angränsande län, men ändå ha stora olikheter vad gäller uppläggen i de olika länen. Ett län kan upplevas i huvudsak som beskrivningen i startinlägget, medan grannlänet kan trafikeras av i princip helt nya bussar med jättenöjda förare och glada resenärer.
Jag vet att många blir otroligt upprörda när någon lägger in åsikten om att lastbilsförare och spårvagnsförare sedan länge fått arbetsmiljömässiga förbättringar som ett antal bussförare ännu väntar på. Men man kan inte blunda för sådan fakta. Än mindre bli upprörd över det.

Dessutom bör man skilja på två kategorier kritik.
1) Rent "fikarumsgnäll", där inget är bra. Men där några lösningar heller aldrig framkommer. Allt är dåligt. Jämt.
Dessvärre läcker denna slags kritik då och då in i detta forum.
2) Konstruktiv kritik där man diskuterar för att kunna arbetar för att höja kvaliteten i branschen för både förare och resenärer.
Dessvärre finns det vissa privatpersoner (ej chefer) som blir arga på de som tar upp konstruktiva förslag, och vill tysta dem. Enligt dem får absolut inget negativt nämnas om bussbranschen. Men hur ska man då kunna förbättra och fintrimma verksamheten i framtiden?

En bra sak som du Euforia lärt sig, är att du fått en ny bred insyn. Nu ser du helheten, och kommer inte att hålla med de arga skribenter som i tidningarna skriver saker som "ge arga bussförare sparken eller skicka dem på charmkurs", för du vet att en charmkurs inte löser problemen. Du tillhör längre inte de lastbilsförare som kan påstå att: "bussförare kan inte köra buss", för du vet nu hur svåra bussar är att köra jämfört med lastbilar. Lastbilar har ju t.ex varken sidmotorer eller motorer/drivning enbart i den enaxliga släpvagnen. Lastbilarna har heller inte diffspärren ersatt med ett usla datorstyrda antispinnsystem sedan 10 år tillbaka.
Titel: SV: Ny i bussbranschen... Och besviken...
Skrivet av: Björn Forslund skrivet 08 juli 2012, 14:49:01 PM
Citat från: Mittlinje skrivet 08 juli 2012, 13:37:24 PM
Drog i lite för hårt och ber om ursäkt. Det jag menar att bussbranschen inte är, har aldrig varit och kommer aldrig att bli någon arbetsplats för de som har så många besvikelser som huvudinlägget. Folk har kämpat för förändringar under alla år, inte ens när det på mindre arbetsplatser fanns passgubbar som satt och spelade kort en bit in på förmiddagen var det bra. Oavsett vilken arbetsplats i dagens samhälle, inte bara inom vår bransch, får man anpassa sig efter de förutsättningar som finns. dock finns möjligheter till förändringar och bättre sådana men det funkar inte att göra allt på en gång utan lite i taget. Under tiden kommen nya problem uppstå. Så besvikelser kommer alltid att gå hand i hand med yrket.

No problemos, du tar upp saker som är aktuella och det är helt OK. Vi känner väl till att detta yrke har sina problem, precis som många andra. Det är bra att problemen tas upp. Men vi kan inte peka ut enskilda företag.
Titel: SV: Ny i bussbranschen... Och besviken...
Skrivet av: Bussnissen skrivet 08 juli 2012, 16:30:31 PM
Citat från: Euforia skrivet 07 juli 2012, 16:37:22 PM
Hej vänner!

Jag är ny inom bussbranschen (hyffsat iaf, lite drygt 1 år). Jag har tidigare arbetat som lastbilschaufför i 10 år men kände att det blev för ensamt
och sökte mig vidare till bussidan. Jag kör extra för Nobina i Falun, Borlänge och Avesta vid behov.
Och jag måste säga det att jag är stum av förvåning över hur otroligt dåliga bussar dom har! Framför allt i Falun. Det är tamefanimig pinsamt alltså!
Jag måste bara höra med mina kamarater runt om i landet om detta är generellt på åkerier runt om i Sverige?

Förarmiljöerna är så otroligt dåliga.
Det skramlar, bullrar, låter, trångt, långt till knappar och reglage, ingen fjädring alls i stolarna, som för övrigt knappt går att ställa in, man sitter som på en parkbänk.
Stötdämpningen på stadsbussarna är inget att tala om! Man känner minsta lilla bula eller grop på vägen. Man känner tom om man kör över en gren som ligger på vägen.
Detta gör att man sitter och hoppar i förarstolen och som gammal lastbilschaufför med bra fjädring i stol så är detta någon som oroar mig.

Jag som ny i branschen, och hyffsat ung, blir väldigt förvånad. Dels över att bussarna är så otroligt dåliga och sen att arbetspassen är så otroligt långa.
Vissa förartjänster har en RAM tid på 13.5 timme.

Jag trodde att lastbilsyrket var slitsamt, men jag måste då säga det att köra buss är nog fan värre.
Man kan kliva upp kl 4 på mornarna för att börja 5:00 och ändå inte sluta förens 18:30p å kvällen. Sen att man måste sitta i detta skrammel och elende till buss (som inte ens borde få kallas buss) är åt h*****e, tycker jag!

När jag började köra buss för lite drygt 1 år sedan så såg jag fram emot att få köra mjukt och skönt. Men det går ju inte?
Att bromsa mjukt är nästan omöjligt med dom j***a bussarna dom har! Den enda buss som går att köra mjukt med är Scania Vega (det är tamefan i mig en riktig buss det!)
Att köra mjukt med en stadsbuss det går inte! Antingen så tar bromsarna väldigt lite eller tvärtom, väldigt mycket.
På vissa bussar (i falun) så går hjälpbromsen (retadern) i så fort man ens släpper gaspedalen.

Nigfunktionen funkar kanske på 4 av 10 bussar.
På vissa vissa bussar så niger hela sidan, bra när det tex är folk med barnvagn som ska på, medans det på andra bussar bara niger fram. De flesta bussar niger över huvud taget inte ens!

Är det så här det ska vara?
Ser det likadant ut över hela Sverige?
Är det verkligen så här illa att köra buss? Är bussarna så här otroligt dåliga?
Dom enda vettiga bussar som finns är 6400 vagnarna (volvo). Dom går ut på landsbygden eller till och från Borlänge.

Jag är väldigt besviken och såg verkligen fram emot att köra buss.
Men det är knappt så jag tycker det är roligt längre. Jag såg fram emot att få bromsa in mjukt och skönt, så passagerar inte ens skulle känna när man stanna, men det går inte.
Jag tycker det är rent av pinsamt när man ska stanna på hållplats och att man varenda gång får dom där "rycken". Det är inte behagligt! Varken för mig eller mina resenärer.

Vad tycker ni andra som kör buss?

Jag kan bara hålla med. Allt du skriver om bussar och busskörning stämmer på pricken med situationen i Umeå.
Vi jobbar för samma företag. Det är väldigt få i Umeå som trivs med sin arbetssituation.
Underhållet på bussarna är högst bristfälligt. Förarstolar som inte går att ställa in. AC ur funktion. Obalans och vibrationer i däck och
framvagn. Bromsar som drar snett osv osv osv.

Problemet i branschen är att det finns folk som Mittlinje som tycks vara nöjd med vilken situation som helst.
Som gärna bagatelliserar i något syfte. Som gärna säger saker i stil med - skaffa ett annat jobb om det inte passar -
det är sådana uttalanden som gör att branschen bara går bakåt kvalitetsmässigt.
Givetvis också ett svagt och frånvarande fackförbund - Kommunal.
Titel: SV: Ny i bussbranschen... Och besviken...
Skrivet av: MTD skrivet 08 juli 2012, 16:31:49 PM
Citat från: Ersa skrivet 08 juli 2012, 14:31:51 PM


En bra sak som du Euforia lärt sig, är att du fått en ny bred insyn. Nu ser du helheten, och kommer inte att hålla med de arga skribenter som i tidningarna skriver saker som "ge arga bussförare sparken eller skicka dem på charmkurs", för du vet att en charmkurs inte löser problemen. Du tillhör längre inte de lastbilsförare som kan påstå att: "bussförare kan inte köra buss", för du vet nu hur svåra bussar är att köra jämfört med lastbilar. Lastbilar har ju t.ex varken sidmotorer eller motorer/drivning enbart i den enaxliga släpvagnen. Lastbilarna har heller inte diffspärren ersatt med ett usla datorstyrda antispinnsystem sedan 10 år tillbaka.

Bra inlägg!

Jag kan med helhjärta säga att det är svårare att köra buss än vad det är att köra lastbil.
Men har mer att tänka mig. Även om man kör lastbil med släp så följer ekipaget med mycket bättre och är lättare hanterbart än vad en buss är, även en ledvagn.
Sen att man sitter mycket bättre in en lastbil gör saken mycket bättre också. Dels sitter man högre, men också bättre med bra förarmiljö och bra stolar.

Jag tycker det är så synd att det ska behöva vara så. Vart vänder man sig om man verkligen vill framför sin kritik? För cheferna på garagerna verkar i sig inte bry sig.
i Falun får bussarna gå i 14 år innan dom tas ur trafik. Det är väl ändå ganska länge för en buss?

Jag tycker att köra och åka buss ska vara bekvämt! Det ska vara mjukt och skönt, oavsett om man åker i stadstrafik eller långtrafik.
Resenärerna ska sitta bra och slippa allt skrammel och buller och framför allt hård stötdämpning. Är inte hela tanken att det ska vara bekvämt?
Ett bussföretags (säger ej namn efter som det fick man inte?) är: "Alla vill resa med oss". Nej, alla vill inte resa med er. Man sitter dåligt, hög ljudvolym, ryckig och hård buss.
Resenärerna i Dalarna och klagat flera ggr på linjetrafiken i städerna på att det är dåliga bussar med mycket ljudvolym och hård dämpning.

Jag känner att jag egentligen bara klagar, men det är inte min mening. Jag har bara kört i lite drygt 1 år och jag imponeras av er som kört längre än så!
Jag vill verkligen köra buss då jag älskar allt som har med bussar att göra och är väldigt social av mig och älskar träffa nya människor.
Att köra buss var ett av mina drömyrken som barn (och fortfarande är), men det är svårt att tycka att man gör ett bra jobb när man inte får rätt redskap att utföra detta med.

Varför har det blivit så här för? Är det pga all upphandling?
Titel: SV: Ny i bussbranschen... Och besviken...
Skrivet av: MTD skrivet 08 juli 2012, 16:33:56 PM
Citat från: Bussnissen skrivet 08 juli 2012, 16:30:31 PM
Jag kan bara hålla med. Allt du skriver om bussar och busskörning stämmer på pricken med situationen i Umeå.
Vi jobbar för samma företag. Det är väldigt få i Umeå som trivs med sin arbetssituation.
Underhållet på bussarna är högst bristfälligt. Förarstolar som inte går att ställa in. AC ur funktion. Obalans och vibrationer i däck och
framvagn. Bromsar som drar snett osv osv osv.

Problemet i branschen är att det finns folk som Mittlinje som tycks vara nöjd med vilken situation som helst.
Som gärna bagatelliserar i något syfte. Som gärna säger saker i stil med - skaffa ett annat jobb om det inte passar -
det är sådana uttalanden som gör att branschen bara går bakåt kvalitetsmässigt.
Givetvis också ett svagt och frånvarande fackförbund - Kommunal.

Egentligen borde vi strejka och kräva rätt redskap!
Alla andra yrken strejkar så fort det är nånting som är dåligt - varför kan inte vi?
Utan oss stannar Sverige.

Tänk hur mycket en busschaufför egentligen betyder?
Folk generellt brukar glömma av det. Men utan oss så stannar faktiskt Sverige.
Tänk på alla de som ska till jobbet varje dag som måste åka buss. Dom kanske inte har något körkort? Ingen bil? Kanske bara en bil i familjen?
Tänk på alla skolbarn som ska till skolan, alla sjuka som ska till sjukhusen och vårdcentralerna.

Jag tycker rent ut sagt det är bedrövligt att vi som gör ett sånt stort, bra och ansvarsfullt jobb ska behöva arbeta med så dåliga redskap!
Varför ska vi slita ut våra ryggar, axlar och nacke för pga lilla Lisa ska till skolan?
Vi får inte den creed vi egentligen förtjänar! Varken för resenärer (av förstårliga själ) eller från våra arbetsgivare!

Edit: Det finns många yrkesgrupper som inte får den creed dom förjänar, så missförstå mig inte.
Men man blir självklart mest upprörd över sitt eget yrke.
Titel: SV: Ny i bussbranschen... Och besviken...
Skrivet av: Bussnissen skrivet 08 juli 2012, 16:51:50 PM
Citat från: Euforia skrivet 08 juli 2012, 16:31:49 PM
Bra inlägg!

Jag kan med helhjärta säga att det är svårare att köra buss än vad det är att köra lastbil.
Men har mer att tänka mig. Även om man kör lastbil med släp så följer ekipaget med mycket bättre och är lättare hanterbart än vad en buss är, även en ledvagn.
Sen att man sitter mycket bättre in en lastbil gör saken mycket bättre också. Dels sitter man högre, men också bättre med bra förarmiljö och bra stolar.

Jag tycker det är så synd att det ska behöva vara så. Vart vänder man sig om man verkligen vill framför sin kritik? För cheferna på garagerna verkar i sig inte bry sig.
i Falun får bussarna gå i 14 år innan dom tas ur trafik. Det är väl ändå ganska länge för en buss?

Jag tycker att köra och åka buss ska vara bekvämt! Det ska vara mjukt och skönt, oavsett om man åker i stadstrafik eller långtrafik.
Resenärerna ska sitta bra och slippa allt skrammel och buller och framför allt hård stötdämpning. Är inte hela tanken att det ska vara bekvämt?
Ett bussföretags (säger ej namn efter som det fick man inte?) är: "Alla vill resa med oss". Nej, alla vill inte resa med er. Man sitter dåligt, hög ljudvolym, ryckig och hård buss.
Resenärerna i Dalarna och klagat flera ggr på linjetrafiken i städerna på att det är dåliga bussar med mycket ljudvolym och hård dämpning.

Jag känner att jag egentligen bara klagar, men det är inte min mening. Jag har bara kört i lite drygt 1 år och jag imponeras av er som kört längre än så!
Jag vill verkligen köra buss då jag älskar allt som har med bussar att göra och är väldigt social av mig och älskar träffa nya människor.
Att köra buss var ett av mina drömyrken som barn (och fortfarande är), men det är svårt att tycka att man gör ett bra jobb när man inte får rätt redskap att utföra detta med.

Varför har det blivit så här för? Är det pga all upphandling?
Jag tycker du har alldeles rätt. Det finns många i Umeå som vill dra ut i strejk. Men än så länge tror jag inte att uppslutningen
är tillräckligt stor. Folk som sitter på huslån och liknande är rädda om sina jobb. Det kan man ha förståelse för.
I Umeå börjar nog smärtgränsen närma sig. Vi sitter och åker omkring i många gamla uttjänta bussar från södra Sverige,
dessutom dåligt underhållna. Det jäser på en del håll.
Det som är så tråkigt är att många av oss som kört länge tycker om att köra buss. Men är man en professionell yrkesutövare så
vill man ha bra verktyg att arbeta med. Det har vi tyvärr inte idag. En snickare skulle knappast nöja sig med Rusta-verktyg.
Så varför ska vi behöva göra det?
Arbetstider, körtider och ramtider är ett annat tråkigt kapitel.
Titel: SV: Ny i bussbranschen... Och besviken...
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 08 juli 2012, 16:54:00 PM
Citat från: Euforia skrivet 08 juli 2012, 16:33:56 PM
Egentligen borde vi strejka och kräva rätt redskap!
Alla andra yrken strejkar så fort det är nånting som är dåligt - varför kan inte vi?
Utan oss stannar Sverige.


Det är väl ändå inte sant att alla andra yrken strejkar så fort det är någonting som är dåligt. I Sverige är strejker rent generellt ovanliga och när det förekommer är det nästan alltid lönenivån och andra ekonomiska förmåner det strejkas för. Finns det avtal så är det dessutom ett avtalsbrott - och därmed olagligt - att strejka. Alltså får man inga sympatier av de som drabbas av strejkens konserkvenser om man går ut i en sådan strejk.

Mitt förslag till förbättring låter tråkigt eller omöjligt för många men det är att man engagerar sig i det fackliga arbetet. Det är den väg som de anställda har att påverka företagen. Om man sedan också inte ser upphandlingarna som enda orsaken till allt ont orsak har man förutsättning att komma en bra bit på vägen till bättre arbetsförhållanden. Även de fackliga organisationerna har låst sig för mycket i detta tänkesätt. Men vad händer den dag man slutar upphandla. Skall bussbolagen gå runt på egen kraft genom vad de tjänar på biljetterna så lär det bli minst lika stora besparingar.

Titel: SV: Ny i bussbranschen... Och besviken...
Skrivet av: Ersa skrivet 08 juli 2012, 17:04:01 PM
Sen måste jag poängtera att politiker och tjänstemän har en stor del av helhetsansvaret för den upphandlade linjetrafiken. Tyvärr är många i Sverige (både i och utanför bussbranschen) benägna att främst kritisera trafikföretagen. Men dessa personer måste börja ta till sig det faktum att huvudmannen har det övergripande ansvaret för sin trafik. Det är ju huvudmannen som ställt alla krav, upphandlat och tilldelat trafiken, och som därefter ska hålla ordning. Därefter måste svensken i gemen börja bli bättre på att som skattebetalare ställa hårdare krav på de institutioner som spenderar deras skattemedel på t.ex den upphandlade busstrafiken i varje län.

Det spelar faktiskt inte så stor roll om det är utlandsägda Great Bus Sverige AB eller medlemsföretaget Paraplybuss AB med 10-15 st smååkare som kör i ett län. I varje fall inte på hur bussarna ser ut och utrustats, samt maxåldern. Detta då det är huvudmannen som ställt detaljerade krav på hur bussarna ska utrustas samt hur gamla de får bli. Tillåter en huvudman 13-14 år gamla bussar utan bälten och AC så kommer varken små eller stora bolag heller att köpa in en massa nya fina bussar till trafiken - om de vinner anbudet.

Den helt avreglerade trafiken som t.ex expressbusstrafiken i Svea- och Götaland ser ju dock lite annorlunda ut. Bussföretagen köper exakt de bussar de vill ha, och specificerar dem exakt med den utrustning de vill ha. Samt väljer bort sånt de inte vill ha. Håller inte tidtabellen kan bussföretaget själva justera den utan att behöva blanda in tjänstemän och landstingspolitiker. Å andra sidan är man helt beroende av biljettintäkterna. Börjar resenärerna falla bort trots 100% kundnöjdhet, så måste man dra ner på trafiken för att inte gå i förlust.
Titel: SV: Ny i bussbranschen... Och besviken...
Skrivet av: MTD skrivet 08 juli 2012, 17:10:53 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 08 juli 2012, 16:54:00 PM
Det är väl ändå inte sant att alla andra yrken strejkar så fort det är någonting som är dåligt. I Sverige är strejker rent generellt ovanliga och när det förekommer är det nästan alltid lönenivån och andra ekonomiska förmåner det strejkas för. Finns det avtal så är det dessutom ett avtalsbrott - och därmed olagligt - att strejka. Alltså får man inga sympatier av de som drabbas av strejkens konserkvenser om man går ut i en sådan strejk.

Det är sant, jag blir lite "ifrån ämnet" när jag blir upprörd bara.
Men du har helt rätt!
Titel: SV: Ny i bussbranschen... Och besviken...
Skrivet av: Ersa skrivet 08 juli 2012, 17:11:40 PM
Citat från: KG skrivet 08 juli 2012, 11:35:27 AM
Du menar köra enbart fylleresor och sitta på bortaort i sex timmar osv? Aldrig veta hur morgondagen ser ut, aldrig kunna planera sitt liv? Hur konkurrerar man med turistchaffisar som gärna kör gratis mot traktamente? Finns ju såna dårar som kör resor i Europa gratis bara för att det är kul.

Nja, visst kan det vara lite av ett pusslande att hitta en arbetsgivare som har bra beställningskörningar, men jag delar inte den bilden du har av beställningstrafik. Man behöver ju inte leta sig till körningar från Ålandsbåtarna samt andra körningar med berusade resenärer. Visst kan viss beställningstrafik innebära att man är borta flera dagar i sträck, men de flesta resor tror jag är kortare dagsresor.

Utöver det finns även rena skolbussar i många län, dvs kommunalt upphandlad skoltrafik som inte har något med länshuvudmannen att göra. Vilket är en typ av trafik jag personligen anser är så trevlig att enbart det kan hålla mig kvar i branschen. En bra personlig buss hos en mindre åkare att köra glada låg- och mellanstadiebarn i till och från socknens byskolor är nog det allra trevligaste arbete jag någonsin haft. Vilket naturligtvis måste varvas med olika beställningar för att få ihop det till heltid.
Titel: SV: Ny i bussbranschen... Och besviken...
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 08 juli 2012, 17:26:16 PM
Citat från: Euforia skrivet 08 juli 2012, 17:10:53 PM
Det är sant, jag blir lite "ifrån ämnet" när jag blir upprörd bara.
Men du har helt rätt!

Tack för att du förstod mig helt rätt!

Du har så mycket värdefullt att komma med att det vore synd om det skulle bli förstört genom att du uttrycker dig med svordomar eller genom att du vidtar olagliga eller tveksamma åtgärder. Engagera dig gärna fackligt och se vad du kan åstadkomma den vägen. Det är inte säkert det lyckas men jag tror att det är den bästa möjligheten. Om du gillar att köra buss så kan det ju också kanske vara en utväg att söka jobb hos någon annan  arbetsgivare. Detta sagt som ett gott råd och inte som en tillrättavisning för att du "klagar".
Titel: SV: Ny i bussbranschen... Och besviken...
Skrivet av: KG skrivet 08 juli 2012, 17:58:46 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 08 juli 2012, 17:26:16 PM
Tack för att du förstod mig helt rätt!

Du har så mycket värdefullt att komma med att det vore synd om det skulle bli förstört genom att du uttrycker dig med svordomar eller genom att du vidtar olagliga eller tveksamma åtgärder. Engagera dig gärna fackligt och se vad du kan åstadkomma den vägen. Det är inte säkert det lyckas men jag tror att det är den bästa möjligheten. Om du gillar att köra buss så kan det ju också kanske vara en utväg att söka jobb hos någon annan  arbetsgivare. Detta sagt som ett gott råd och inte som en tillrättavisning för att du "klagar".

Ett problem med det fackliga är att vi i upphandlad linjetrafik måste ha Kommunal som fackförbund. I Kommunal är man socialdemokrat och har socialistiska värderingar. Krockar det med ens privata åsikter om hur Sverige ska skötas som land känns det inte så lockande att gå med i Kommunal.
Det samma gäller väl dock för Transport med, så det gör ju inte saken bättre heller.
Titel: SV: Ny i bussbranschen... Och besviken...
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 08 juli 2012, 19:14:06 PM
Citat från: KG skrivet 08 juli 2012, 17:58:46 PM
Ett problem med det fackliga är att vi i upphandlad linjetrafik måste ha Kommunal som fackförbund. I Kommunal är man socialdemokrat och har socialistiska värderingar. Krockar det med ens privata åsikter om hur Sverige ska skötas som land känns det inte så lockande att gå med i Kommunal.
Det samma gäller väl dock för Transport med, så det gör ju inte saken bättre heller.

Jag har varit fackligt aktiv i ett LO-förbund utan att vara vare sig socialdemokrat eller vänsterpartist. Visst fanns det de som tyckte det var konstigt men jag hade inga problem med den saken.

Men om man försöker hitta undanflykter för att engagera sig  i facket så blir det inga förbättringar. Genom att engagera sig kan man påverka. Och de politiska meningsskiljaktigheterna lär man väl kunna överse med. För övrigt finns det också politiskt obundna fackföreningar som syndikalisterna, där man kan engagera sig.

Titel: SV: Ny i bussbranschen... Och besviken...
Skrivet av: 1896 skrivet 08 juli 2012, 19:55:19 PM
Det vore intressant att få höra konkreta åtgärder mot problemen, då menar jag både dåliga bussar och långa tjänster, som förare satt i varje fall jag och funderade över detta hela dagarna. Dom flesta disskutioner på forumet i ämnet brukar mynna ut i disskutioner om orsaker till problemen och att det finns oöverstigliga hinder för eventuella lösningar, då tycker jag att man försvarar arbetsgivaren. Om man väl bestämmer sig för att lösa ett problem, då kliver man över alla hinder.  :)
Titel: SV: Ny i bussbranschen... Och besviken...
Skrivet av: Der_löwe skrivet 08 juli 2012, 22:50:27 PM
Det ser verkligen inte ut så på alla ställen i övriga landet tack och lov. Tyvärr kan jag tänka mig att de problemen finns i Falun av olika anledningar. Mitt tips är att söka dig vidare till ett nytt företag/område om det är buss du vill köra. 
Titel: SV: Ny i bussbranschen... Och besviken...
Skrivet av: Bussnissen skrivet 08 juli 2012, 23:16:37 PM
Citat från: KG skrivet 08 juli 2012, 17:58:46 PM
Ett problem med det fackliga är att vi i upphandlad linjetrafik måste ha Kommunal som fackförbund. I Kommunal är man socialdemokrat och har socialistiska värderingar. Krockar det med ens privata åsikter om hur Sverige ska skötas som land känns det inte så lockande att gå med i Kommunal.
Det samma gäller väl dock för Transport med, så det gör ju inte saken bättre heller.
Kommunal är också ett förbund, åtminstone i Umeå, som inte lyssnar vad medlemmarna vill.
Dom skriver under på det mesta utan att pejla stämningen bland medlemmarna.
Senaste exemplet var ett A4 uppsatt på medlemstavlan där vi kunde konstatera att facket godkänt att vi ska arbeta
en extra söndag under semesterperioderna. Det var bara ett fullbordat faktum, ingen frågade efter medlemmarnas åsikt.
A4an bara satt där undertecknad och klar från bägge parter.
Nu finns det säkert dom som tycker det är ok, men vi är många som tycker precis tvärtom.
Jag tycker det värsta av allt är just detta eviga godkännande av allt som arbetsgivaren hittar på.
Kommunal är aldrig beredda att på allvar ta strid för sina medlemmar.
Det känns mest som en klubb för inbördes beundran, där klubbordföranden praktiskt taget aldrig är närvarande.
Han är bara engagerad i andra uppdrag för Kommunal.
Titel: SV: Ny i bussbranschen... Och besviken...
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 08 juli 2012, 23:18:02 PM
Citat från: Nicklas Vasa skrivet 08 juli 2012, 19:55:19 PM
Det vore intressant att få höra konkreta åtgärder mot problemen, då menar jag både dåliga bussar och långa tjänster, som förare satt i varje fall jag och funderade över detta hela dagarna. Dom flesta disskutioner på forumet i ämnet brukar mynna ut i disskutioner om orsaker till problemen och att det finns oöverstigliga hinder för eventuella lösningar, då tycker jag att man försvarar arbetsgivaren. Om man väl bestämmer sig för att lösa ett problem, då kliver man över alla hinder.  :)

"Dåliga bussar" är ju lätt åtgärdat genom att ställa större krav på tillverkaren samt att sköta ett förebyggande underhåll och inte bara "Släcka bränder", däremot är det omöjligt att komma ifrån ett av grundproblemen som heter lågentre-låggolv.

Långa tjänster är svårare att få bukt med om man vill ha heltid och ett vettigt fridagssystem, ingen vill nog ha det gamla SL systemet med sjättedagsledigt tillbaka.

Kortare ramtid liksom de delade turernas vara eller icke vara är ju helt beroende av trafikutbudet under mellantrafiktid alternativt att man kan göra deltidsturer men på landsbygden finns sällan någon lösning.
Titel: SV: Ny i bussbranschen... Och besviken...
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 08 juli 2012, 23:21:03 PM
Citat från: Bussnissen skrivet 08 juli 2012, 23:16:37 PM
Kommunal är också ett förbund, åtminstone i Umeå, som inte lyssnar vad medlemmarna vill.
Dom skriver under på det mesta utan att pejla stämningen bland medlemmarna.
Senaste exemplet var ett A4 uppsatt på medlemstavlan där vi kunde konstatera att facket godkänt att vi ska arbeta
en extra söndag under semesterperioderna. Det var bara ett fullbordat faktum, ingen frågade efter medlemmarnas åsikt.
A4an bara satt där undertecknad och klar från bägge parter.

En extra söndag?

Beordrat övertidsarbete alltså? Det följer ju avtalet att så kan ske och behöver egentligen inte förhandlas alls, där har den lokala klubben intet att sätta emot, däremot ska ju den som har särskilda skäl givetvis slippa.
Titel: SV: Ny i bussbranschen... Och besviken...
Skrivet av: Bussnissen skrivet 08 juli 2012, 23:28:57 PM
Nej! Det gällde inget sådant. Utan det gällde två eller tre semesterperioder.
Nobina hävdade att vi skulle få tre semesterperioder om en extra söndag inte godkändes.
Saken är den att det har aldrig varit någon problem tidigare med andra trafikutövare.
Har det fattats folk så har man tagit in timtidspersonal de få gånger brist uppstått en söndag.
Jag anser att det är en ovilja till flexibilitet från arbetsgivaren och en fråga om kronor och ören.
Titel: SV: Ny i bussbranschen... Och besviken...
Skrivet av: MTD skrivet 09 juli 2012, 01:58:55 AM
Några åtgärder på problemet borde vara att i alla fall fixa till det fel som bussarna har.
En felrapport kan ligga i månader innan det händer nånting.

Ta bara en sån simpel sak som att kunna ställa in stolen rätt - Det kan göra en lycklig (har jag märkt) !

Nä, men första steget borde väl i alla fall vara att fixa det problem som ligger.
Gör iordning stötdämpningen så det går mjukt, fixa till förarstolarna, fixa till allt som skramlar och sitter löst.
Det enda dom verkar göra på verkstaden är att åtgärda fel som gör så att bussen inte kan rulla. Så fort den kan gå ut i trafik igen så är det ut med den med än gång!

Fixa iordning AC (nån kylning) i alla fall nu under sommaren så det inte behöver vara 44 grader varmt i bussen. Fast det kanske är så under dom varma månaderna?
Jag förstod när jag körde lastbil att det måste bli väldigt, väldigt varmt i en buss och framför allt förarplatsen med den stora rutan.
Men jag kunde aldrig i min vildaste fantasi tro att det skulle bli 44 grader?

Fixa iordning bussarna så det är bekvänt att åka buss, och se till att chaufförerna har det bra och framför allt sitter väldigt bra.
Jag har efter mina år som lastbilschaufför aldrig haft ont i ryggen. Fasten jag lastat och lyftigt tungt och dragit burar på 600-800 kg så har jag aldrig haft ont i ryggen.
Under detta år som jag kört buss har har ont till och från. Jag märker att det kommer smygande och blir allt oftare.
Det är tydligen väldigt vanligt bland busschaufförer har jag förstått det som?
Flera som kör här i Avesta, och i Falun har jag märkt, har en sån där "rygghållare" eller vad man ska kalla det. Nånting dom spänner fast runt magen och ryggen som stabiliserar.
Även många som har med sig en kudde dom sitter på. Man ska ju tydligen ha höften högre upp än vad knäna är. 

Jag är medlem i fack och a-kassa (fick bytt från transport till kommunal när jag började köra buss) men har egentligen aldrig haft nånting med dom att göra.
Hur ska man gå tillväga för att börja ställa krav?
Fackrepresanterna på depåerna både i Avesta, Borlänge och Falun verkar allihop bittra och säger enbart "välkommen till bussbranschen, det är så här det är. Tänk förr när vi
inte ens hade 17% under dom delade passen
". Dom är jättestolta över att dom lyckats lyfta upp det till 17% och det ska dom ha all creed för, men dom suger fortfarande på den karamellen och gottar sig i det! Men nog måste det finnas mer man kan göra?

Ni som har lite mer erfarenhet av både bussvärlden och fackbranschen, vart vänder jag mig? Hur går jag tillväga? Fackrepresentanterna verkar inte arbeta särskillt mycket för det.
Samlar man ihop ett gäng kollegor, ringer facket och bestämmer ett möte? Säga att vi vill ställa lite krav?

Jag vet att det är väldigt många som är besvikna över vilka bussar vi åker runt i.
Många av dom äldre förarna som kört väldigt länge är många väldigt sura och bittra. Sitter och pratar skit om cheferna, driften, trafikplanerna och bussarna.
Till en viss del förstår jag dom. Men det måste ju komma in lite nytt, ungt folk i branschen!
Det är ju inga som vill bli bussförare idag?
När jag var liten grabb så var vi många som ville köra buss, tunnelbana och tåg. Idag är det ingen som vill köra buss. Min sambo är lärare, så får höra en del historier där ifrån.

Jag tycker det är tråkigt.
Bussyrket har blivit ett skitgöra.
Det är så tråkigt för oss som verkligen vill köra och är stolta över vårt jobb.
Lönen tycker jag är en vanlig "svensson" lön så man kan inte klaga på den. Men att trivas är A och O.
Nytt folk som börjar (jag har märkt det både på depån i Borlänge och Falun) kör en sommar
för att sedan inte komma tillbaka under hösten. Jag förstår dom.
Många säger att dom blir stressade av bullret i bussarna, får huvudvärk, svårt att sova. Jag förstår dom!
Vad händer när det längre inte finns några förare?
Det kommer ju tydligen bli brist snart. Unga nya förare väljer andra yrken pga dåliga bussar och långa förartjänster. Det kommer inte funka länge till.
Det kommer bli ett jobb man har under en sommaren (när alla andra har semester) för att sedan söka sig bort från under hösten. Det händer redan nu.

Vad tycker ni är det bästa/sämsta med att köra buss?

Och vad hade ni gjort ang det där med facket?
Titel: SV: Ny i bussbranschen... Och besviken...
Skrivet av: Omnilasse skrivet 09 juli 2012, 08:31:07 AM
Att det klagas uppåt i en organisation är ju knappast ovanligt - i vilken bransch eller vilken arbetsplats man än arbetar i. Det följer nästan som en ofrånkomlig följd av verksamhetens storlek. Små företag kan fortfarande ha en bra dialog rakt igenom, avståndet till chefen är ganska litet och ofta är ju där chefen också ägaren och denna tvingas ofa arbeta i "produktionen" själv, helt - eller delvis, för att få verksamheten att gå runt.

När det gäller facken måste man skilja på vad man kan göra och vad man vill göra. Det fungerar inte så att facken bara kan komma med massa tyckanden. En bra dialog mellan arbetsgivare och facket är faktiskt en förutsättning för ett bra och lyckosamt arbete och för att nå resultat. Det är nämligen få saker som facket kan kräva. Huvudregeln på en arbetsplats är att arbetsgivaren bestämmer. Så länge den senare följer avtalet finns det alltså få saker att göra.

Fackens uppgift i det dagliga arbetet är ju främst att se till att avtalen följs. Men så länge företaget följer avtalet - så har ju knappast facket något för att klaga på arbetsvillkoren. Det är därför det är så viktigt att ha ett bra centralt avtal. Men i dessa förhandlingar är det ju ändå så att krav på bättre arbetsvillkor etc. alltid ställs mot krav på högre lön etc. Givetvis kan man sluta lokala avtal som går längre än det centrala. Men det är inte så lätt att få igenom - och om man skall få igenom sådana krav så är det nog väldigt viktigt att facket har en bra dialog med arbetsgivaren.

Facket har ju också hand om  arbetsmiljön och skyddsombuden. Här finns förstås mer att göra och agera inom. Med ett systematiskt arbete på detta plan kan man komma rätt långt. Problemet är bara att sätta fingret på vad som är problemet. Man måste ju då nästan veta vad som skapar ryggont etc. Kan man påvisa att förarmiljön får sådana effekter, så lär det dock inte vara något problem att driva exempelvis en sådan fråga. 

Men även här är det ju så att man inte kommer så värst långt med en massa tyckande. Man måste vara väldigt konkret och kunna tydligt påvisa brister som har negativa skadliga effekter. Men i sådana fall finns ju alla möjligheter i världen att få igenom förändring. Här finns ju även arbetsmiljöverket dit skyddsombudet kan anmäla ifall arbetsgivaren inte lyssnar.

Här fungerar det ju olika bra i olika delar av landet. Medan skyddsombuden i Stockholm nästan missbrukar möjigheten att anmäla till arbetsmiljöverket (avser här antalet avslag man får på anmälningar), är det nästan tvärtom på många andra orter i landet. Här skulle man kunna göra betydligt mer på sina håll.     

Har man 44 grader vid förarplats så är det givetvis skäl för att skyddstoppa arbetet. Har man det på passagerarplats är det dock knappast något som vare sig fack eller skyddsombud har något att göra med i princip. Däremot skulle givetvis facket på en mer central nivå kunna arbeta mer med lobbing för att påverka dessa delar. Men då krävs det ju att man arbetar tillsammans med exempelvis bussbranschen för att nå resultat. Här har man ju ett gemensamt intresse gentemot trafikhuvdmännen. Skall man nå fördubblingsmålet måste givetvis bussarna få en ökad standard. Men det får man bara om trafikhuvudmännen kräver bättre bussar i upphandlingarna.


Titel: SV: Ny i bussbranschen... Och besviken...
Skrivet av: kimpan skrivet 09 juli 2012, 08:38:13 AM
Citat från: Bussnissen skrivet 08 juli 2012, 23:16:37 PM
Kommunal är också ett förbund, åtminstone i Umeå, som inte lyssnar vad medlemmarna vill.
Dom skriver under på det mesta utan att pejla stämningen bland medlemmarna.
Senaste exemplet var ett A4 uppsatt på medlemstavlan där vi kunde konstatera att facket godkänt att vi ska arbeta
en extra söndag under semesterperioderna. Det var bara ett fullbordat faktum, ingen frågade efter medlemmarnas åsikt.
A4an bara satt där undertecknad och klar från bägge parter.
Nu finns det säkert dom som tycker det är ok, men vi är många som tycker precis tvärtom.
Jag tycker det värsta av allt är just detta eviga godkännande av allt som arbetsgivaren hittar på.
Kommunal är aldrig beredda att på allvar ta strid för sina medlemmar.
Det känns mest som en klubb för inbördes beundran, där klubbordföranden praktiskt taget aldrig är närvarande.
Han är bara engagerad i andra uppdrag för Kommunal.

Och då återkommer man till frågans kärnpunkt... VEM väljer klubbordförande??? Ja inte är det arbetsgivaren i allafall.....
Är man missnöjd så får man lov att engagera sig..... Ta ansvar... göra något..... Inget blir gjort av att bara sitta i fikarummet och beklaga sig över vad andra inte gör....
och så länge arbetsgivaren vet om att en det är en minoritet av medlemmarna som går på mötena så kommer det att bli svårt att få tryck bakom några krav även lokalt... Så vill man ha en förändring, så måste man aktivera sig själv...
Titel: SV: Ny i bussbranschen... Och besviken...
Skrivet av: BSB101 skrivet 09 juli 2012, 14:04:48 PM
Citat från: KG skrivet 08 juli 2012, 17:58:46 PM
Ett problem med det fackliga är att vi i upphandlad linjetrafik måste ha Kommunal som fackförbund. I Kommunal är man socialdemokrat och har socialistiska värderingar. Krockar det med ens privata åsikter om hur Sverige ska skötas som land känns det inte så lockande att gå med i Kommunal.
Det samma gäller väl dock för Transport med, så det gör ju inte saken bättre heller.

Finns inget som hindrar att du förhandlar fram bättre vilkor med din arbetsgivare eller tillsammans med andra startar ett eget fackförbund. Sedan för man aldrig
Titel: SV: Ny i bussbranschen... Och besviken...
Skrivet av: Jan skrivet 09 juli 2012, 14:54:41 PM
Citat från: Bussnissen skrivet 08 juli 2012, 23:16:37 PM
Kommunal är också ett förbund, åtminstone i Umeå, som inte lyssnar vad medlemmarna vill.
Dom skriver under på det mesta utan att pejla stämningen bland medlemmarna.
Senaste exemplet var ett A4 uppsatt på medlemstavlan där vi kunde konstatera att facket godkänt att vi ska arbeta
en extra söndag under semesterperioderna. Det var bara ett fullbordat faktum, ingen frågade efter medlemmarnas åsikt.
A4an bara satt där undertecknad och klar från bägge parter.
Nu finns det säkert dom som tycker det är ok, men vi är många som tycker precis tvärtom.
Jag tycker det värsta av allt är just detta eviga godkännande av allt som arbetsgivaren hittar på.
Kommunal är aldrig beredda att på allvar ta strid för sina medlemmar.
Det känns mest som en klubb för inbördes beundran, där klubbordföranden praktiskt taget aldrig är närvarande.
Han är bara engagerad i andra uppdrag för Kommunal.
Välj bort denna person vid nåsta årsmöte. Den som ska representera medlemmarna måste lyssna på majoritenen på vad de tycker och vill.
Titel: SV: Ny i bussbranschen... Och besviken...
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 09 juli 2012, 15:10:23 PM
Problemet med facket och medlemmarna och de som inte är medlemmar är välbekant.

På nomineringsmöten och årsmöten kommer ett ytterst fåtal, de närmast sörjande.

Hur många har varit på dessa möten minst 5 ggr de senaste 10 åren?

Jag satt som klubbordförande ett par år och var arbetsplatsombud i cirkus 10 år och ofta när man försäker föra en dialog med arbetsgivaren och kollektivet så anses man för mjäkig, att man sitter i knä på arbetsgivaren.

Men det fackliga arbetet ute på depåerna etc styrs ju alla medlemmar, yttrar sig inte medlemmarna på möten så måste vi gå efter dem som yttrat sig.

Sedan tjänar man i allmänhet inget på att bli osams med företagets lokala företrädare, platschefer, planerare etc, man måste ha en dialog hela tiden för att på bästa sätt kunna påverka, en förbättring för arbetstagarna behöver inte innebära en kostnad för arbetsgivaren utan kanske i slutänden blir en vinst, här måste alla parter samverka.

Titel: SV: Ny i bussbranschen... Och besviken...
Skrivet av: Ronald M. Jannesson skrivet 09 juli 2012, 15:30:06 PM
...men det kan väl ändå inte vara så att fackliga representanter och arbetsgivare INTE VET eller FÖRSTÅR hur det "funkar" på sta´n, eller?? Jo, så kan det nog vara, tyvärr. Som tidigare någon sagt om kombinationen låggolv kontra farthinder, eller för höga hållplatskanter. DET är DEFINITIVT en kombination som INTE fungerar. Bussarna körs obevekligen sönder i både kaross och leder och växellådor m.m. Sedan har vi ju då detta med nya förare. De utbildas här i Göteborg oftast på Bräckegymnasiet/Lindholmen. En nyanställd förare på Nettbuss träffade jag förra sommaren och han sa..."Det är ju konstigt att de inte nämner någonting om tjänster eller arbetstider som heltidsanställd bussförare på utbildningen. Det är bara en massa prat om bussens funktioner och arbetstidslagar och förarcertifiering m.m. men ALDRIG om hur långa mina dagar är eller just hur tjänster ser ut. " Han kör numera bara timmar och ibland p.g.a. tjänsternas utformning. "...Jag har familj, sa han, kan väl inte vara borta från 4.30 och komma hem cirka 18 på kvällen, det är ju slaveri..." Tyvärr är situationen så här för många i denna bransch. Hur tror "de bestämmande" att de ska få unga tjejer och killar att söka detta yrke med sådana arbetspass??? Finns inte. Det är bara att se er omkring, hur många unga tjejer ex. ser ni bakom ratten??? :( >:(
Titel: SV: Ny i bussbranschen... Och besviken...
Skrivet av: MTD skrivet 09 juli 2012, 16:28:53 PM
Du har helt rätt Ronald!
Det behövs en förändring och "förnyning" inom buss branschen.
Jag har hört flera st säga så där som den nya killen sa till dig.
Jag själv känner likadant, tyvärr
Jag har själv små barn och att vara borta hela dagarna känns inte bra.
Sen har jag aldrig varit på ett yrke där dom kallar ens lediga dag för "fridag"?
Titel: SV: Ny i bussbranschen... Och besviken...
Skrivet av: Omnilasse skrivet 09 juli 2012, 16:42:57 PM
Citat från: Euforia skrivet 09 juli 2012, 16:28:53 PM
Du har helt rätt Ronald!
Det behövs en förändring och "förnyning" inom buss branschen.
Jag har hört flera st säga så där som den nya killen sa till dig.
Jag själv känner likadant, tyvärr
Jag har själv små barn och att vara borta hela dagarna känns inte bra.
Sen har jag aldrig varit på ett yrke där dom kallar ens lediga dag för "fridag"?

Alla är nog medvetna om problemet med arbetstider i branschen. Tyvärr är det - som väl diskuterats i det oändliga - inte lätt att göra någonting åt. Iaf inte om man vill köra buss. Ingen kommer någonsin betala för att man sitter och bara rullar tummarna. Även om man får viss ersättning idag för delade tjänster, kommer den ju knappast att bli 100 procent.

I vissa fall skulle det förstås gå att öka turtätheten utanför högtrafiktid. Men det är en kostnad som huvudmannen måste vara beredd att ta i sådana fall. Det andra alternativet är ju att man bara erbjuder timanställningar (och det är ju i sig ett problem i branschen att det är svårt att få heltid - så det är knappast någon lösning). Har man någon enstaka delad tjänst går det väl att plocka ihop med städning etc, men det går knappast att lösa alla tjänster på det sättet.

Det är väldigt lätt att klaga (och inget fel med det), men det svåra är det mer konstruktiva att försöka hitta en lösning på problemet - och det måste vara en annan lösning än att man får betalt för heltid, med en tjänst som bara motsvarar halvtid i utfört arbete.

Titel: SV: Ny i bussbranschen... Och besviken...
Skrivet av: yngrot skrivet 10 juli 2012, 10:24:29 AM
Ja  inte är det nån lätt nöt att lösa detta med dels våra tider och dels låggolv och ovanpå det gupp och rondeller..  Jag har kört över 25 år i stadstrafik men nuförtiden är det inget att önska sig med  alla gupp och rondeller  .. . och även en allmänt hårdare klimat i samhället  med mer v¨åld och elände..   

en sak man inte heller ska glömma är att när anbudscirkusen satte i gång hade vi flera olika avtal för oss förare med Transport som låg i botten och S-L  med sina specialavtal ..  tyvärr kunde ju inte facken enas då och därför till stor del är det som det är nu förtiden ..

Titel: SV: Ny i bussbranschen... Och besviken...
Skrivet av: Erling.L skrivet 10 juli 2012, 10:29:54 AM
Tror tyvärr ej vi kommer o se förändring i branshcen innan man fått en rejäl kollektivtrafiks infarkt, frågan e om den kommer inom kort eller när man fått ner snitt åldern en hel del. För tror tyvärr att som det e nu så e det många som inte vågar säga ifrån dels av kultur skillnader o del av att man e såpass gammal så man vet det e svårt o få nått annat jobb.

För att branschen e sjuk tror jag de flesta kan hålla med om.
Titel: SV: Ny i bussbranschen... Och besviken...
Skrivet av: Omnilasse skrivet 10 juli 2012, 14:50:25 PM
Några saker går ju dock att lösa. Gupp och annat finns det ju regler från arbetsmiljöverket om bland annat. Men när det gäller just detta tror jag att det faktiskt är ett problem att kommuner och trafikhuvudmännen har varit rätt dåliga med att prata med varandra (när trafikhuvudmannen varit länet). Just gupp är ju något där bussbranschen och fack dock skulle kunna stå ganska eniga. Det ligger knappast i bussföretagens  intresse att förarna blir sjukskrivna eller förtidspensionerade; och det är ju ingen kostnad förknippad med att ta bort gruppen från entreprenörens sida. Men att trafikhuvudmännen varit så  långt ifrån den faktiska trafiken har nog bidragit till att ingen tar upp dessa frågor. Att facket mot kommunen driver att man tar bort gupp (eller minskar dem) är knappast något som torde behöva vara en konflikt på arbetsplatsen, där borde faktiskt entreprenör och fack kunna arbeta gemensamt.

Faktiskt har ju kommunal lyckats få bort de flesta guppen i Stockholmsområdet på sträckor där bussar går i linjetrafik. Så det är väl som sagts tidigare; man kan inte bara vänta på att andra skall göra något. Skyddsombudet har en otroligt viktig uppgift på en arbetsplats. Och om han/hon inte gör det som skall göras, så får man väl rösta fram ett annat skyddsombud. 
Titel: SV: Ny i bussbranschen... Och besviken...
Skrivet av: preacher skrivet 12 juli 2012, 19:45:51 PM
Förstår att det ser olika ut runt om i landet. Tyvärr håller jag inte med om allt som skrivs. Har kört sen 86 o nästan trivts varje dag. Oregelbundna tider passar mej. Har vi problem med förarstolar eller andra tekniska problem brukar verkstaden fixa dom. Givetvis får man skriva en felrapport. AC fungerar i samtliga linjevagnar. Som max står dom trasiga några dagar. Vi har ont om reservbussar. Det mesta löser vi med kommunikation med verkstaden. Facket blandar vi mycket sällan in när det gäller dessa frågor. Nej jag måste säga att jag är nöjd med min arbetsplats Blekinge Karlskrona. Det är fortfarande roligt att gå till jobbet.. Och ibland om man vill ha omväxling tar jag en sväng ut i Europa. Gratis?? Nej jag har månadslön. Hoppas ni som har det värre på era arbetsplatser lyckas med att få en trivsam arbetsmiljö ni också.

Finns ju mörka moln här också förståss. Vägbulor och åter vägbulor. Som dessutom är miserabelt underhållna av kommunen. Pang bom..
Nåja Här kommer en solig hälsning från Mallorca. Hoppas ni får en trevlig sommar
//Pär
Titel: SV: Ny i bussbranschen... Och besviken...
Skrivet av: 1896 skrivet 15 juli 2012, 22:22:21 PM
"- Ingen är oumbärlig" körde också vår trafikledare hårt med i sitt resonemang. " -Jag är väldigt intresserad av det här," förklarade jag en gång, "-dom andra är också intresserade," fick jag till svar, herregud tänkte jag, det är väl ingen av dom andra som sitter hemma och ritar grafer på sin fritid.

Jag gick aldrig på fackmöten eftersom jag var rädd för att bli trackad av vår trafikledare för det, en gång när jag gjort om tjänsterna, skickade han mig till Falun, där jag fick köra ett finskift med en sprillans ny buss, vad hade han gjort om jag gått på fackmöte ? Gett mig garagetjänst ?

Lösningen på Arbetstiden heter 6 timmars arbetsdag, om industrin som idag har 7-16 tider ökar arbetstiden till kl 6-18 med två skift, alltså med avlösning kl 12, då får vi ett jämnare flöde över dagen med passagerare. Tycker att det är viktigt att komma ihåg att folk jobbar för att kunna leva och inte tvärtom, därför ska man ha mycket fritid.  8)
Titel: SV: Ny i bussbranschen... Och besviken...
Skrivet av: Omnilasse skrivet 16 juli 2012, 08:32:26 AM
Citat från: Nicklas Vasa skrivet 15 juli 2012, 22:22:21 PM

Jag gick aldrig på fackmöten eftersom jag var rädd för att bli trackad av vår trafikledare för det, en gång när jag gjort om tjänsterna, skickade han mig till Falun, där jag fick köra ett finskift med en sprillans ny buss, vad hade han gjort om jag gått på fackmöte ? Gett mig garagetjänst ?

Lösningen på Arbetstiden heter 6 timmars arbetsdag, om industrin som idag har 7-16 tider ökar arbetstiden till kl 6-18 med två skift, alltså med avlösning kl 12, då får vi ett jämnare flöde över dagen med passagerare. Tycker att det är viktigt att komma ihåg att folk jobbar för att kunna leva och inte tvärtom, därför ska man ha mycket fritid.  8)

Det är ju mycket illa om det finns arbetsledare som ser det som något negativt att man går på fackmöten, men då kanske man också kan undra just över vilken dialog facket på plats försöker ha med arbetsgivaren. Ett fack - som tyvärr en del i alla fall i retoriken försöker ägna sig åt - att bara försöka spä ett slags vi/dem känsla på arbetsplatsen är knappast konstruktivt. Däremot är ett fack det som försöker hitta gemensamma lösningar på gemensamma problem. Många saker kan ofta förbättras utan att det behöver handla om någa större kostnader, även om givetvis ett fack ibland också måste ta konflikt.

6-timmars arbetsdag löser knappast några problem generellt. Du glömmer att det ser väldigt olika ut med trafiken, beroende på var man arbetar någonstans (förutom då den stora frågan vem som skall betala för minskad arbetstid). Det stora problemet med delade tjänster ligger ju i att det finns ett väldigt stort utbud på många håll under högtrafiken, jämfört med under mellantrafikstid. Ofta drar man ju ner trafiken till 30 procent av högtrafikens, eller mer under mellantiden. Och då löser ju sextimmarsdag inte någonting alls. Däremot skulle det väl lösa något i städer som har samma trafikutbud mellan 6-18 - men där kan man göra rätt bra tjänstepaket (om man vill) även med 8-timmars arbetsdag. (Givetvis måste man alltid laborera lite med tjänsternas längd mellan olika dagar).

Det enda sättet (skulle jag säga) för att få till bra tjänster är att ha mer trafik under mellantrafiktid. Man kan ju ändå (genom raster och pausar) minska trafiken till omkring 70-75 procent av högtrafikens utan att behöva ha delade tjänster. Även kvällstrafiken skulle på motsvarande sätt kunna ökas något mot dagens på sina håll. Ett problem är väl egentligen ofta regionalbussar med högt trafikunderlag. Där brukar ju jobbpendlingen vara den stora andelen och krav på sittplats gör att det lätt blir alltför stor överkapacitet om man ökar turtätheten under mellantrafik. Å andra sidan kan detta ibland kompenseras av linjer med mindre underlag som kan ha (skulle kunna ha) en mer jämnt fördelad turtäthet över dagen.






Titel: SV: Ny i bussbranschen... Och besviken...
Skrivet av: Bussnissen skrivet 16 juli 2012, 16:44:38 PM
Citat från: Nicklas Vasa skrivet 15 juli 2012, 22:22:21 PM


Lösningen på Arbetstiden heter 6 timmars arbetsdag, om industrin som idag har 7-16 tider ökar arbetstiden till kl 6-18 med två skift, alltså med avlösning kl 12, då får vi ett jämnare flöde över dagen med passagerare. Tycker att det är viktigt att komma ihåg att folk jobbar för att kunna leva och inte tvärtom, därför ska man ha mycket fritid.  8)
Jag håller med dig helt och hållet i detta.
Med sextimmars arbetsdag skulle vi få piggare, säkrare och gladare bussförare.
Som läget är i dag så tenderar dagarna bli längre.
Man sitter ofta och gäspar sig igenom ett arbetspass.
Titel: SV: Ny i bussbranschen... Och besviken...
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 16 juli 2012, 21:09:19 PM
Citat från: Bussnissen skrivet 16 juli 2012, 16:44:38 PM
Jag håller med dig helt och hållet i detta.
Med sextimmars arbetsdag skulle vi få piggare, säkrare och gladare bussförare.
Som läget är i dag så tenderar dagarna bli längre.
Man sitter ofta och gäspar sig igenom ett arbetspass.

Sex timmars arbetsdag innebär ju en återgång till det gamla SS/SL systemet med sjättedagledigt för att få ut arbetstiden, annars blir det en deltidstjänst på 30 tim/v.

Att just bussförarna skulle komma ifråga för 30 timmars arbetsvecka rakt av måste nog tyvärr anses som ett aprilskämt.

Kortare arbetsdagar = färre fridagar
Längre arbetsdagar = fler fridagar

Alltså reell arbetstid inte omloppstid

Titel: SV: Ny i bussbranschen... Och besviken...
Skrivet av: 1896 skrivet 16 juli 2012, 21:44:46 PM
Du får väl inte färre fridagar om du kortar den totala arbetstiden ?  ???

Jag menar att industrin kan öka dagsarbetstiden med 4 timmar och införa 2 skift, därmed kan produktionen utökas och fler arbetstillfällen skapas.

Att man skulle införa 6 timmars arbetsdag enbart för bussförare tror inte jag heller på.
Titel: SV: Ny i bussbranschen... Och besviken...
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 16 juli 2012, 21:51:49 PM
Citat från: Nicklas Vasa skrivet 16 juli 2012, 21:44:46 PM
Du får väl inte färre fridagar om du kortar den totala arbetstiden ?  ???

Jag menar att industrin kan öka dagsarbetstiden med 4 timmar och införa 2 skift, därmed kan produktionen utökas och fler arbetstillfällen skapas.

Att man skulle införa 6 timmars arbetsdag enbart för bussförare tror inte jag heller på.

Det lär ju aldrig bli verklighet under vår livstid, dessutom är det ett fåtal industrier idag som har behov av detta, det är ju snarare så att man i många fall vill minska arbetstiden i brist på sysselsättning.
De som redan kör två o tre skift drabbas på annat sätt.

Huvudproblemet är vem som vill gå ner i lön för att få kortare dagar, annars innebär kosrtare dagar den scenariot jag beskrev eftersom knappast någon kommer att vilja betala för 8 timmar och få 6 timmars jobb utfört.
Titel: SV: Ny i bussbranschen... Och besviken...
Skrivet av: 1896 skrivet 16 juli 2012, 21:58:42 PM
Ja, det där med lönen är ett problem om vi ska ha 6 timmars arbetsdag, men som jag skrev tidigare, vill man verkligen genomföra något, då kliver man över alla hinder.  :)
Titel: SV: Ny i bussbranschen... Och besviken...
Skrivet av: Bussnissen skrivet 16 juli 2012, 22:13:34 PM
Om bara viljan finns brukar mycket gå att genomföra.
Det finns exempelvis bilverkstäder i dag med sex timmars arbetsdag i  tvåskift.
Det har blivit lyckat på flera håll med bla lägre sjukskrivningstal och större effektivitet än med åtta timmarsdag.
Problemet med bussbrsnschen är trögheten och konservatismen.
Ingen verkar våga eller vilja pröva något nytt.
I Umeå har det tidigare funnit förslag på 3+3 varianten. Ingen vågade ta steget och testa.
Titel: SV: Ny i bussbranschen... Och besviken...
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 17 juli 2012, 00:32:30 AM
Problemet med 6 timmars jobb b.la i bussbranchen är att det leder till ännu fler timgubbar, ännu fler som inte kan leva på sin lön.
I storstäderna med sin trafik (som nämnts tidigare i tråden) fungerar det, om man nu lyckas rekrytera det antal förare som krävs medan det på alla övriga ställen blir problem, skoilbusschauffören som kör sina 7 tim 15 min idag, vem ska köra den timme o kvart som blir över?
Eller landsbygdsbussen som rullar från landet in till stan där man idag jobbar 9,5 timme, vem ska lösa av på linjen och köra de sista timmarna alternativt köra en extremt delad tur med 1 tim 45 min tidig morgon o em?

Större delen av de "extra" arbetstillfällen som blir kommer det inte att gå att hitta intressenter till.

Detta gäller även många andra mobila yrkesgrupper
Titel: SV: Ny i bussbranschen... Och besviken...
Skrivet av: Ersa skrivet 17 juli 2012, 02:31:44 AM
Citat från: Håkan_E skrivet 17 juli 2012, 00:32:30 AM
Problemet med 6 timmars jobb b.la i bussbranchen är att det leder till ännu fler timgubbar, ännu fler som inte kan leva på sin lön.
I storstäderna med sin trafik (som nämnts tidigare i tråden) fungerar det, om man nu lyckas rekrytera det antal förare som krävs medan det på alla övriga ställen blir problem, skoilbusschauffören som kör sina 7 tim 15 min idag, vem ska köra den timme o kvart som blir över?
Eller landsbygdsbussen som rullar från landet in till stan där man idag jobbar 9,5 timme, vem ska lösa av på linjen och köra de sista timmarna alternativt köra en extremt delad tur med 1 tim 45 min tidig morgon o em?

Större delen av de "extra" arbetstillfällen som blir kommer det inte att gå att hitta intressenter till.

Detta gäller även många andra mobila yrkesgrupper

Dessutom: De som i dessa fall då ska köra bara 1 timme och 15-45 minuter, ska väl dessutom ha betalt för minst 4 timmar?
Titel: SV: Ny i bussbranschen... Och besviken...
Skrivet av: deinflu skrivet 17 juli 2012, 08:41:57 AM
Det låter som att de flesta av er inte förstår helheten utan bara tänker på bussförare.

Det ska vara 6 timmars arbetsdag för alla.

6 timmar för kontors och industriarbetare betyder att det behövs färre lokaler. 2 st 6 timmars arbetslag utnyttjar lokalerna 12-14 timmar. Det behövs ca 50 % mindre lokalyta.
Elförbrukningen sprids ut och förbrukningstopparna blir lägre. Topparna kostar alltid mest.
Flera kommer ut i arbete. Lägre kostnader för a-kassa, försörjningsstöd mm.

Människors resande till o från jobbet sprids ut över flera timmar av dygnet. Ett arbetslag börjar jobba sina 6 timmar på morgonen. Det andra arbetslaget börjar tidig eftermiddag.

Den som inte ser möjligheterna till bättre/kortare arbetspass för en bussförare i ett sånt samhälle har egenskaper som i vart fall jag saknar.
Titel: SV: Ny i bussbranschen... Och besviken...
Skrivet av: Bussnissen skrivet 17 juli 2012, 11:59:57 AM
Citat från: deinflu skrivet 17 juli 2012, 08:41:57 AM
Det låter som att de flesta av er inte förstår helheten utan bara tänker på bussförare.

Det ska vara 6 timmars arbetsdag för alla.

6 timmar för kontors och industriarbetare betyder att det behövs färre lokaler. 2 st 6 timmars arbetslag utnyttjar lokalerna 12-14 timmar. Det behövs ca 50 % mindre lokalyta.
Elförbrukningen sprids ut och förbrukningstopparna blir lägre. Topparna kostar alltid mest.
Flera kommer ut i arbete. Lägre kostnader för a-kassa, försörjningsstöd mm.

Människors resande till o från jobbet sprids ut över flera timmar av dygnet. Ett arbetslag börjar jobba sina 6 timmar på morgonen. Det andra arbetslaget börjar tidig eftermiddag.

Den som inte ser möjligheterna till bättre/kortare arbetspass för en bussförare i ett sånt samhälle har egenskaper som i vart fall jag saknar.
Instämmer!  Ett av problemen i bussbranschen är att folk i ledande positioner inte är några visionärer.
Det gäller länstrafikbolagen och bussbolagen. Man har inte förmågan att se bortom horisonten.
Dom sitter bara och förvaltar ett gammalt arv med minimala förändringar.
Då är det inte konstigt att det ser ut som det gör.
För att använda ett gammalt politiskt uttryck, det är bara betongrumpor som sitter på sina bakdelar.
Titel: SV: Ny i bussbranschen... Och besviken...
Skrivet av: admin skrivet 17 juli 2012, 12:17:02 PM
Tråden låses då den fråga som den från början gällde nu har övergått till en rent politisk diskussion, dessutom förd i hätsk ton. Det finns andra forum för sådant.

Frågan om bussförarnas villkor lär återkomma och det är inget som hindrar det så länge det stannar vid kärnämnet.

/admin