Buss-Snack

Allmänna bussforum => Busstrafik => Ämnet startat av: Trucken skrivet 13 september 2011, 13:53:18 PM

Titel: Upphandling i Skåne
Skrivet av: Trucken skrivet 13 september 2011, 13:53:18 PM
Någon som vet när upphandlingarna är klara för linje 230?
Titel: SV: Upphandling i Skåne
Skrivet av: Jesper Nilsson skrivet 13 september 2011, 16:52:39 PM
Citat från: Trucken skrivet 13 september 2011, 13:53:18 PM
Någon som vet när upphandlingarna är klara för linje 230?



Kring månadsskiftet vad jag har hört...
Titel: SV: Upphandling i Skåne
Skrivet av: Trucken skrivet 14 september 2011, 07:05:00 AM
Jag har också hört..  Ingen som VET
Titel: SV: Upphandling i Skåne
Skrivet av: Walter skrivet 14 september 2011, 07:48:24 AM
Beslut i Upphandlingen för Lund öster är skjuten till slutet av september, kanske samma här?
Titel: SV: Upphandling i Skåne
Skrivet av: Jan skrivet 14 september 2011, 10:01:37 AM
Citat från: Walter skrivet 14 september 2011, 07:48:24 AM
Beslut i Upphandlingen för Lund öster är skjuten till slutet av september, kanske samma här?

Alla tilldelningsbeslut kommer samtidigt i Skåne.
Titel: SV: Upphandling i Skåne
Skrivet av: Peter L skrivet 14 september 2011, 14:01:37 PM
Citat från: Jan skrivet 14 september 2011, 10:01:37 AM
Alla tilldelningsbeslut kommer samtidigt i Skåne.

Ja, för besluten tas väl formellt på Kollektivtrafiknämndens möten?

http://www.skanetrafiken.se/templates/FileListing.aspx?id=4832&epslanguage=SV
Titel: SV: Upphandling i Skåne
Skrivet av: Trucken skrivet 19 september 2011, 12:51:11 PM
Tack
Titel: SV: Upphandling i Skåne
Skrivet av: handläggaren skrivet 26 september 2011, 19:00:49 PM
Det blev visst Nobina som sopade hem det mesta. Veolia fick bara ett par bussar i Kristianstad.
Titel: SV: Upphandling i Skåne
Skrivet av: RoggaBoy skrivet 26 september 2011, 19:30:16 PM
http://www.busstidningen.se/2011/09/26/nobina-vann-trafik-i-skane (http://www.busstidningen.se/2011/09/26/nobina-vann-trafik-i-skane)
Titel: SV: Upphandling i Skåne
Skrivet av: Walter skrivet 26 september 2011, 19:46:49 PM
De 18 man vann från Veolia, vilka linjer är det?

Kul och ett gäng nya bussar då jag gissar att man ställt krav på gas i dessa upphandlingar som ju nu körs med Dieselbussar. Ett antal MB Citaro Vegor och 8700LE blir överblivna från det paket man försvarade.
Titel: SV: Upphandling i Skåne
Skrivet av: Jan skrivet 27 september 2011, 20:43:42 PM
Olsson i Vittskövle tappar också sin linje 553 till Veolia Transport.
Titel: SV: Upphandling i Skåne
Skrivet av: virtual1 skrivet 27 september 2011, 20:51:07 PM
Citat från: handläggaren skrivet 26 september 2011, 19:00:49 PM
Det blev visst Nobina som sopade hem det mesta. Veolia fick bara ett par bussar i Kristianstad.

Var finns info om Veolias 'vinst'????
Titel: SV: Upphandling i Skåne
Skrivet av: Jan skrivet 27 september 2011, 21:20:19 PM
Efter den sista upphandlingen ser Skåne ut enligt följande:

Stadstrafik
Veolia: Ystad, Eslöv, Kristianstad, Trelleborg samt Malmö 50%

Nobina: Ängelholm, Landskrona samt Malmö 50%

Arriva: Helsingborg

Nettbus: Hässleholm

Bergkvarabuss: Lund, Höganäs

Skåneexpress

1 o 2 BiV
3 - 6 Veolia Transport
7 Thygessons
9 Nobina 4 bussar, Isaksson/Karlsson 1 buss.
10 Bergkvara 4 bussar Nobina 1 buss.

Sjukreselinjen 215 Nobina

Regiontrafik
Veolia: All trafik kring Eslöv minus 157,Ystad, Hörby, Kävlinge, Skurup, Simrishamn, Sjöbo, nordöst/öster om Trelleborg, nordöst/södra Kristianstad samt linjerna 132-142 i Malmö. 241, 436, 470, 474.
Nobina All trafik kring Helsingborg, 50 % på linje 506, Svalöv, Åstorp, Landskrona minus 132, 241, Höganäs, Klippan, Bjuv, Perstorp kommuner samt linjerna 130-131, 155, 157, 166, 160-163, 169-175, 510, 514, 531-532.
Nettbus: 534
Isaksson Karlsson: 506 50%, 507, 523, 524, 525, del av 555
Thygessons, 535, 536, 537, 541, 542, 544, 545, 548, 549, 550, del av 555, 557, 558,
Arriva: Söder om Malmö, norr om Trelleborg
BiV: 144

Ringbuss kring Höör
Tjörnarpsbuss

Finns där något jag missat kompletera gärna
Titel: SV: Upphandling i Skåne
Skrivet av: Jeppe Hagelbäck skrivet 27 september 2011, 21:27:26 PM
BiV (Skånebuss) linje 144.
Titel: SV: Upphandling i Skåne
Skrivet av: Peter L skrivet 27 september 2011, 21:30:38 PM
Citat från: Jan skrivet 27 september 2011, 21:20:19 PM
Efter den sista upphandlingen ser Skåne ut enligt följande:
Skåneexpress

3 - 6 Veolia Transport

Regiontrafik
Veolia: All trafik kring Eslöv minus 157,Ystad, Hörby, Kävlinge, Skurup, Simrishamn, Sjöbo, nordöst/öster om Trelleborg, nordöst/södra Kristianstad samt linjerna 132-142 i Malmö. 436, 470, 474.
Nobina All trafik kring Helsingborg, 50 % på linje 506, Svalöv, Åstorp, Höganäs, Klippan, Bjuv, Perstorp kommuner samt linjerna 130-131, 157, 166, 169-175, 510, 514, 531-532.

Finns där något jag missat kompletera gärna

Men de 18 bussar Nobina vann från Veolia till "nya" Lund Öster borde väl trafikera linjerna 160-163 (Lund-Dalby-Genarp-Veberöd) och SkEx6 (Lund-Sjöbo-Ystad) samt 337-341 (Sjöbo)?

Jag kan inte se 160-163 i din sammanställning ovan medan alla Sjöbo-bussar fortfarande tillhör Veolia. För visst var Sjöbo ute på räkning? Och enbart linje 160-163 är knappast 18 bussar.
Titel: SV: Upphandling i Skåne
Skrivet av: Walter skrivet 27 september 2011, 21:50:07 PM
Ja jag har svårt att se att det skulle vara annat än den trafik som Veolia kör mellan Lund och Dalby och vidare mot Sjöbo. Dessa körs ju idag av äldre bussar än Veolias övriga trafik kring Lund. Frågan är om 176 är med och SKå-ex 6?

Sedan vete sjutton om det finns tilågn till gas i Sjöbo om man ska ha depå där, eller var kravet gas på samtliga linjer?
Titel: SV: Upphandling i Skåne
Skrivet av: Peter L skrivet 27 september 2011, 22:10:35 PM
Citat från: Walter skrivet 27 september 2011, 21:50:07 PM
Ja jag har svårt att se att det skulle vara annat än den trafik som Veolia kör mellan Lund och Dalby och vidare mot Sjöbo. Dessa körs ju idag av äldre bussar än Veolias övriga trafik kring Lund. Frågan är om 176 är med och SKå-ex 6?

Sedan vete sjutton om det finns tilågn till gas i Sjöbo om man ska ha depå där, eller var kravet gas på samtliga linjer?

Linje 176 och SkEx5 ligger på ett eget avtal och är vad som har skrivits här tidigare inte med i det nya Lund Öster - Sjöbo avtalet. Tror det upphandlades för inte allt för länge sedan.

Om det är krav på gas även för Sjöbo kan man tänka sig tankning i Lund, men det blir svårt för de bussar som bara trafikerar Sjöbo med omnejd då de inte har någon naturlig körning till Lund. Gissningsvis har man släppt kravet för just dessa bussar (4-5 stycken?) vilket skulle göra Sjöbo till en ren dieseldepå även fortsättningsvis (för SkEx har väl ännu inte krav på gas?).
Titel: SV: Upphandling i Skåne
Skrivet av: Kimsan skrivet 27 september 2011, 22:34:17 PM
SkEx-bussar ska vara bussar av typ "turisbuss-class" och eftersom det inte finns en enda tillverkare som gör gasbussar för den typen så kommer dom i så fall få gå på biodiesel, all annan trafik ska gå på gas
Titel: SV: Upphandling i Skåne
Skrivet av: virtual1 skrivet 27 september 2011, 23:10:01 PM
Citat från: Jan skrivet 27 september 2011, 21:20:19 PM
Efter den sista upphandlingen ser Skåne ut enligt följande:

Strålande, men för oss som inte vet hur det såg ut innan: frågan kvarstår fortfarande, vad vann Veolia nu????
Titel: SV: Upphandling i Skåne
Skrivet av: Walter skrivet 28 september 2011, 08:24:52 AM
Är det någon som vet mer kring kraven på bussarna vad gäller storlek, drivmedel etc? Är det bara boggi som gäller numera eller blir det även tvåaxlade?

Trafikstart i juni eller oktober 2012?
Titel: SV: Upphandling i Skåne
Skrivet av: HBG aren skrivet 28 september 2011, 08:50:58 AM
Trafikstart december 2012 är vad jag hört.
Titel: SV: Upphandling i Skåne
Skrivet av: Jan skrivet 28 september 2011, 11:36:34 AM
Citat från: Peter L skrivet 27 september 2011, 21:30:38 PM
Men de 18 bussar Nobina vann från Veolia till "nya" Lund Öster borde väl trafikera linjerna 160-163 (Lund-Dalby-Genarp-Veberöd) och SkEx6 (Lund-Sjöbo-Ystad) samt 337-341 (Sjöbo)?

Jag kan inte se 160-163 i din sammanställning ovan medan alla Sjöbo-bussar fortfarande tillhör Veolia. För visst var Sjöbo ute på räkning? Och enbart linje 160-163 är knappast 18 bussar.

jag lägger till 155 och 160-163 till Nobina.
Titel: SV: Upphandling i Skåne
Skrivet av: Peter L skrivet 28 september 2011, 12:21:35 PM
Citat från: Jan skrivet 28 september 2011, 11:36:34 AM
jag lägger till 155 och 160-163 till Nobina.

Ah, 155 glömde jag. Dessutom verkar inte linje 160 finnas längre? Endast linje 161-163 går att söka fram bland Skånetrafikens tidtabeller och det verkar numer som om linje 161 och 162 täcker sträckan Lund Bankgatan - Dalby i rusningstid, eller ser jag helt galet?

18 bussar känns för lite för att täcka även Sjöbo-paketet då linjerna 155 och 161-163 bara dem verkar bli mer än 10 tursatta omlopp om än mest i rusningstid. Så du har nog helt rätt i din listning av SkEx6 + Sjöbo Jan, men var de utsatta för upphandling överhuvudtaget denna gång, eller ligger dem i ett helt eget paket som då borde handlas upp ganska snart?
Titel: SV: Upphandling i Skåne
Skrivet av: Walter skrivet 28 september 2011, 15:02:38 PM
Linje 155 ligger i pakatet Lund Ö som Nobina har redan idag.
Titel: SV: Upphandling i Skåne
Skrivet av: Peter L skrivet 28 september 2011, 16:15:32 PM
Citat från: Walter skrivet 28 september 2011, 15:02:38 PM
Linje 155 ligger i pakatet Lund Ö som Nobina har redan idag.

Visst gör det, herregud, det känns som måndag i huvudet idag... ;-)

Tidigare låg väl linje 157 ihop med 155/158/159... (på den gamla goda tiden) men jag antar att den tillhör Eslöv numer?

Men då är vi tillbaka i ett läge där jag inte kan tänka mig att linje 161-163 utgör hela 18 tursatta bussar utan här lurar nog SkEx6 i vassen i alla fall... Med Sjöbo-linjerna som outsider då de hängt ihop tidigare.
Titel: SV: Upphandling i Skåne
Skrivet av: Jan skrivet 28 september 2011, 16:45:25 PM
Citat från: HBG aren skrivet 28 september 2011, 08:50:58 AM
Trafikstart december 2012 är vad jag hört.

det som Veolia tappat i sista upphandlingen är trafikstart 2013-10-01
Titel: SV: Upphandling i Skåne
Skrivet av: CR skrivet 02 oktober 2011, 14:31:04 PM
Citat från: Jan skrivet 27 september 2011, 21:20:19 PM
Efter den sista upphandlingen ser Skåne ut enligt följande:

Regiontrafik
Veolia: All trafik kring Eslöv minus 157,Ystad, Hörby, Kävlinge, Skurup, Simrishamn, Sjöbo, nordöst/öster om Trelleborg, nordöst/södra Kristianstad samt linjerna 132-142 i Malmö. 241, 436, 470, 474.
Nobina All trafik kring Helsingborg, 50 % på linje 506, Svalöv, Åstorp, Landskrona minus 132, 241, Höganäs, Klippan, Bjuv, Perstorp kommuner samt linjerna 130-131, 155, 157, 166, 160-163, 169-175, 510, 514, 531-532.
Finns där något jag missat kompletera gärna

Linje 241 kommer att tillhöra Nobina, då den ingår i det Arriva förlorar i Svalövsavtalet.
Titel: SV: Upphandling i Skåne
Skrivet av: Möllers skrivet 02 oktober 2011, 15:40:39 PM
s***n vad trist arriva förlorar arriva till Linje 217 240 241an kommer sakna scania Vest bussarna så mycket.
Titel: SV: Upphandling i Skåne
Skrivet av: CR skrivet 02 oktober 2011, 16:13:46 PM
Samtliga avtal i upphandlingen har trafikstart 1 oktober 2012.

Alla bussar ska vara boggi med gasdrift, utom de 2 sjukresebussarna på linje 215 i Ekebyavtalet som ska drivas med diesel och ska övertas av nuvarande entreprenör (reg nr WEE 640 och WEE 645). Bortsett från Ekebyavtalet så är det inget fordonsövertag vare sig vid avtalsstart eller vid avtalsslut. De olika trafikavtalen:

Ekeby
15 + 2 bussar och linjerna 209, 215, 229, 230 (del) och 297. Avtaltid 4 år. Nobina tar över efter Bergkvarabuss. De 15 gasbussarna ska vid avtalsslut lämnas över till eventuellt ny entreprenör. Den korta avtalstiden kan förklaras med att Ekeby från 2016 ska ingå i i "storavtal", Helsingborg region, med bla Höganäs- och Klippantrafiken.

Kristianstad-Köpinge (fd Vittskövle)
2 bussar på linje 553. Avtalstid 6 år. Veolia tar över efter Olssons buss.

Lund Öster (fd Lund Öster (Nobina) samt Lund-Sjöbo (Veolia))
50 bussar med en avtalstid på 8 respektive 7 år. Nobina kör vidare på sina nuvarande linjer i Lund Österavtalet och tar över Veolias den 1 oktober 2013.

Linjer i nuvarnde Lund Öster: 155, 157, Pendeln 166, 172, 173, 174 och 175. Enstaka turer på linjerna 130, 169 och 171 kommer att ingå i avtalet.

Linjer i Lund-Sjöbodelen: 160, 161, 162 och 163.

Linje 160 är i princip SkåneExpressen 6 på sträckan Lund-Sjöbo, som från hösten 2013 omvandlas från Express till Pendeln. Vad som efter det händer med resten av SkeX6 är oklart.

Sannolikt kommer trafiken i avtalet öka kraftigt redan i december 2013 (bortåt +10 fordon).

Svalöv

13 bussar och linjerna 217, 230 (del), 240, 243 och 250. Avtalstid är 8 år. Nobina tar över efter Arriva.
Titel: SV: Upphandling i Skåne
Skrivet av: Möllers skrivet 02 oktober 2011, 16:16:31 PM
Då kommer dom köpa MAN till dom linjerna 217 240 241 kan allt tid hoppas på solaris bussar på linjen.
Titel: SV: Upphandling i Skåne
Skrivet av: CR skrivet 02 oktober 2011, 16:27:19 PM
Ännu trisstare att Olssons Buss förlorar sin trafik.

Företaget har obrutet kört trafiken Kristianstad- Vittskövle (-Brösarp) sen den 7 februari 1923! Det torde vara ett rekord, jag tror inget annat företag i bussbranschen idag har överlevt så länge på en och samma linje.

Man får hoppas att Veolia har barmhärtighet och låter Olssons fortsätta som underentreprenör!?!?!
Titel: SV: Upphandling i Skåne
Skrivet av: Björn Lövdahl skrivet 02 oktober 2011, 17:02:53 PM
Citat från: CR skrivet 02 oktober 2011, 16:27:19 PM
Ännu trisstare att Olssons Buss förlorar sin trafik.

Företaget har obrutet kört trafiken Kristianstad- Vittskövle (-Brösarp) sen den 7 februari 1923! Det torde vara ett rekord, jag tror inget annat företag i bussbranschen idag har överlevt så länge på en och samma linje.

Man får hoppas att Veolia har barmhärtighet och låter Olssons fortsätta som underentreprenör!?!?!

Med tanke på att Veolia har så pass mycket annan trafik i Kristianstad så har jag tyvärr mycket svårt att tänka mig det
Titel: SV: Upphandling i Skåne
Skrivet av: CR skrivet 02 oktober 2011, 17:03:42 PM
Citat från: Walter skrivet 27 september 2011, 21:50:07 PM
Ja jag har svårt att se att det skulle vara annat än den trafik som Veolia kör mellan Lund och Dalby och vidare mot Sjöbo. Dessa körs ju idag av äldre bussar än Veolias övriga trafik kring Lund. Frågan är om 176 är med och SKå-ex 6?

Sedan vete sjutton om det finns tilågn till gas i Sjöbo om man ska ha depå där, eller var kravet gas på samtliga linjer?
SkåneX 6 ingår som sagt, fast i tappningen Pendeln 160. 176:an ligger trafikavtal Simrishamn som hade nystart igår den 1/10-2011 med Veolia som nygammal entreprenör.

Enligt Skånetrafikens omlopp börjar och slutar 7 av 8 omlopp på nya linje 160 (fd SkåneX 6) i Sjöbo. Det är det naturligtvis fritt för entreprenören att ställa sina bussar någon annanstans. Sannolikt kommer dock Nobina att vilja ställa upp de 7 bussarna i Sjöbo, så är väl frågan hur man löser gastankningen då sådan i dagsläget inte finns i Sjöbo.
Titel: SV: Upphandling i Skåne
Skrivet av: CR skrivet 02 oktober 2011, 17:07:49 PM
Citat från: Björn Lövdahl skrivet 02 oktober 2011, 17:02:53 PM
Med tanke på att Veolia har så pass mycket annan trafik i Kristianstad så har jag tyvärr mycket svårt att tänka mig det
Du har ju förstås rätt, men ett av omloppen kommer att börja och sluta ändå ute i Vittskövle så det kanske kan vara ide att låta Olssons ta det för att slippa långa (?) tomkörningar.

Som sagt, det är bara en stilla önskan från min sida. Tycker det skulle vara roligt om Olssons får fortsätta med någon form av linjetrafik!
Titel: SV: Upphandling i Skåne
Skrivet av: Walter skrivet 02 oktober 2011, 18:02:56 PM
Citat från: Mattias Pettersson. skrivet 02 oktober 2011, 15:40:39 PM
s***n vad trist arriva förlorar arriva till Linje 217 240 241an kommer sakna scania Vest bussarna så mycket.

De hade försvunnit även om Arriva vunnit, då det är nya krav på bussarna.
Titel: SV: Upphandling i Skåne
Skrivet av: Walter skrivet 02 oktober 2011, 18:05:29 PM
Vad är anledingen att man från går Express-konceptet på Skå-ex 6?
Titel: SV: Upphandling i Skåne
Skrivet av: CR skrivet 02 oktober 2011, 18:18:24 PM
Citat från: Walter skrivet 02 oktober 2011, 18:05:29 PM
Vad är anledingen att man från går Express-konceptet på Skå-ex 6?
Har väl rätt länge disskuterats Pendel-koncept för sträckan Lund-Dalby-Veberöd som nu tydligen har blivit förlängt ända till Sjöbo.

Att åka Express från Ystad till Lund, via Dalby känns väl inte så där jätte expressigt precis. Speciellt nu när tågen från Ystad kommer att bli genomgående till Lund-Helsingborg, så kommer det ändå att gå snabbare att åka den vägen.

SkåneExpressen 6 är ju som det nu är lite haltande vad gäller belastningen, väldigt mycket folk på sträckan Lund-Dalby, mycket folk på stäckan Dalby-Veberöd, nästan lika mycket på Veberöd-Sjöbo, mindre folk på Sjöbo-Ystad.

Att det blir pendel på sträckan Lund-Dalby-Sjöbo är väl rätt naturligt kan jag tycka. Frågan är som sagt vad som händer med resten av SkeX6? Blir den kvar i mindre omfattning Ystad-Sjöbo-Lund men med körväg Sjöbo-Lund likt den  snabbare SkeX5?
Titel: SV: Upphandling i Skåne
Skrivet av: Möllers skrivet 02 oktober 2011, 18:21:51 PM
Okey Walter så gammla är dom inte kan allt tid hoppas dom kommer köra i Malmö eller i Trelleborg sen.
Titel: SV: Upphandling i Skåne
Skrivet av: Walter skrivet 02 oktober 2011, 19:50:07 PM
Citat från: Mattias Pettersson. skrivet 02 oktober 2011, 18:21:51 PM
Okey Walter så gammla är dom inte kan allt tid hoppas dom kommer köra i Malmö eller i Trelleborg sen.
Frånsett åldern är det ju gas-kravet som också hindrar att de lever vidare annat än som förstärkningsvagnar på Arrivas trafik på söderslätt.
Titel: SV: Upphandling i Skåne
Skrivet av: Jan skrivet 02 oktober 2011, 21:11:14 PM
Citat från: CR skrivet 02 oktober 2011, 14:31:04 PM
Linje 241 kommer att tillhöra Nobina, då den ingår i det Arriva förlorar i Svalövsavtalet.
Vi får se den 1 oktober 2012 vem som kör linje 241. Det är riktigt att Arriva förlorat den linjen.
Titel: SV: Upphandling i Skåne
Skrivet av: Anders.o93 skrivet 02 oktober 2011, 21:26:53 PM
Citat från: CR skrivet 02 oktober 2011, 16:13:46 PM
Samtliga avtal i upphandlingen har trafikstart 1 oktober 2012.

Alla bussar ska vara boggi med gasdrift, utom de 2 sjukresebussarna på linje 215 i Ekebyavtalet som ska drivas med diesel och ska övertas av nuvarande entreprenör (reg nr WEE 640 och WEE 645). Bortsett från Ekebyavtalet så är det inget fordonsövertag vare sig vid avtalsstart eller vid avtalsslut. De olika trafikavtalen:

Ekeby
15 + 2 bussar och linjerna 209, 215, 229, 230 (del) och 297. Avtaltid 4 år. Nobina tar över efter Bergkvarabuss. De 15 gasbussarna ska vid avtalsslut lämnas över till eventuellt ny entreprenör. Den korta avtalstiden kan förklaras med att Ekeby från 2016 ska ingå i i "storavtal", Helsingborg region, med bla Höganäs- och Klippantrafiken.

Svalöv

13 bussar och linjerna 217, 230 (del), 240, 243 och 250. Avtalstid är 8 år. Nobina tar över efter Arriva.
Tack så mycket för den intressanta informationen. Men tillhör verkligen linje 250 Svalövspaketet, tillhör den inte Ekebypaketet eftersom 250 körs av Bergkvarabuss?
Kommer Nobina att ta över Bergkvarabuss garage i Ekeby?
Vet någon om det kommer att bli MAN-bussar eller kommer det att bli Solaris i Ekebypaketet?
Titel: SV: Upphandling i Skåne
Skrivet av: Jan skrivet 02 oktober 2011, 21:36:55 PM
Citat från: Anders.o93 skrivet 02 oktober 2011, 21:26:53 PM
Tack så mycket för den intressanta informationen. Men tillhör verkligen linje 250 Svalövspaketet, tillhör den inte Ekebypaketet eftersom 250 körs av Bergkvarabuss?
Kommer Nobina att ta över Bergkvarabuss garage i Ekeby?
Vet någon om det kommer att bli MAN-bussar eller kommer det att bli Solaris i Ekebypaketet?

Det som CR skriver stämmer ej, 250 körs endast av Bergkvarabuss, det är linjen 230 som delas med Arriva. Hur Nobina kommer lägga upp sin trafik kring Ekeby får vi vänta och se hur det blir.
Titel: SV: Upphandling i Skåne
Skrivet av: CR skrivet 03 oktober 2011, 21:03:19 PM
Citat från: Jan skrivet 02 oktober 2011, 21:36:55 PM
Det som CR skriver stämmer ej, 250 körs endast av Bergkvarabuss, det är linjen 230 som delas med Arriva. Hur Nobina kommer lägga upp sin trafik kring Ekeby får vi vänta och se hur det blir.
Så är det i nuläget, men i upphandlingen och kommande trafikavtal är linje 250 flyttad från Ekeby till Svalövpaketet. Helt obegripligt egentligen, då 4 av 5 omlopp börjar i Ekeby och 5 av 5 omlopp slutar i Ekeby....

Om nu Nobina tänker ställa upp bussar i Ekeby, så kommer sannolikt linje 250 att utgå därifrån. Allt annat skulle vara anmärkningsvärt!

En annan sak som jag ser nu i underlaget, är att linje 241 utgår från trafikuppdrag Svalöv! Kan det vara så att den flyttas över till Veolias Eslövpaket (har något svagt minne att jag hört det i något sammanhang)?
Titel: SV: Upphandling i Skåne
Skrivet av: CR skrivet 03 oktober 2011, 21:13:26 PM
Nu hittade jag informationen om linje 241.

Då det kommer att införas tågtrafik på sträckan Eslöv - Teckomatorp inom något år, så kommer linje 241 ändras till att endast trafikera sträckan Eslöv - Teckomatorp som kompletterande trafik till tågen. Sträckan Teckomatorp - Landskrona slopas.

Linje 240 Svalöv - Landskrona får i samband med detta ett bättre utbud (även i lågtrafik) och linje 241 flyttas från trafikstarten av nya Svalövsavtalet den 1 oktober 2012 över till Veolia Eslöv.
Titel: SV: Upphandling i Skåne
Skrivet av: 1896 skrivet 04 oktober 2011, 22:46:10 PM
www.nobina.com/sv/Sverige/Nyheter/Nobina-vinner-i-Skane/

Trafikstart för en del av avtalen 2013 12 01. Två års framförhållning är väl överdrivet mycket ?
Titel: SV: Upphandling i Skåne
Skrivet av: Peter L skrivet 04 oktober 2011, 23:17:13 PM
Citat från: Nicklas Vasa skrivet 04 oktober 2011, 22:46:10 PM
www.nobina.com/sv/Sverige/Nyheter/Nobina-vinner-i-Skane/

Trafikstart för en del av avtalen 2013 12 01. Två års framförhållning är väl överdrivet mycket ?

Det var likadant vid trafikstarten av nya Landskrona avtalet, tidigare Kävlinge och Lommabukten. Veolias avtal på Kävlinge varade ett år efter trafikstarten på f.d. Lommabukten.

Skånetrafiken skapar just nu större avtalspaket och det kan då bli som här att delar av dem dröjer lite tills det nuvarande avtalet går ut.
Titel: SV: Upphandling i Skåne
Skrivet av: 1896 skrivet 05 oktober 2011, 09:30:54 AM
Citat från: Peter L skrivet 04 oktober 2011, 23:17:13 PM
Det var likadant vid trafikstarten av nya Landskrona avtalet, tidigare Kävlinge och Lommabukten. Veolias avtal på Kävlinge varade ett år efter trafikstarten på f.d. Lommabukten.

Skånetrafiken skapar just nu större avtalspaket och det kan då bli som här att delar av dem dröjer lite tills det nuvarande avtalet går ut.

Jaha, ok, större avtalspaket låter vettigt.  :)
Titel: SV: Upphandling i Skåne
Skrivet av: Jan skrivet 05 oktober 2011, 10:19:24 AM
Större avtalspaket gör det bättre för de anställda - om det företag som vinner har en bra personalpolitik.
Titel: SV: Upphandling i Skåne
Skrivet av: Jan skrivet 07 oktober 2011, 16:18:37 PM
på tisdag vet vi om någon överklagan inkommit. Det ser ut som att vi slipper denna gång en sådan i Skåne, och det vore skönt.
Titel: SV: Upphandling i Skåne
Skrivet av: Björn Lövdahl skrivet 07 oktober 2011, 16:33:45 PM
Citat från: Jan skrivet 07 oktober 2011, 16:18:37 PM
på tisdag vet vi om någon överklagan inkommit. Det ser ut som att vi slipper denna gång en sådan i Skåne, och det vore skönt.

Då måste ju något vara allvarligt fel om ingen överklagar ;D
Titel: SV: Upphandling i Skåne
Skrivet av: Bussmicke skrivet 08 oktober 2011, 11:00:03 AM
Brukar ju vara snarare regel än undantag..
Titel: SV: Upphandling i Skåne
Skrivet av: Svemicke skrivet 04 november 2011, 14:10:15 PM
Citat från: CR skrivet 02 oktober 2011, 16:27:19 PM
Ännu trisstare att Olssons Buss förlorar sin trafik.

Företaget har obrutet kört trafiken Kristianstad- Vittskövle (-Brösarp) sen den 7 februari 1923! Det torde vara ett rekord, jag tror inget annat företag i bussbranschen idag har överlevt så länge på en och samma linje.

Man får hoppas att Veolia har barmhärtighet och låter Olssons fortsätta som underentreprenör!?!?!

Finns väl inget som hindrar dem att fortsätta med tanke på den nya kollektivtrafiklagen?
Titel: SV: Upphandling i Skåne
Skrivet av: Ersa skrivet 04 november 2011, 14:14:16 PM
Citat från: Svemicke skrivet 04 november 2011, 14:10:15 PM
Finns väl inget som hindrar dem att fortsätta med tanke på den nya kollektivtrafiklagen?

Finns ett så stort passagerarunderlag att ekonomin på den linjen kan gå runt på enbart biljettintäkterna? Speciellt om Olssons ska konkurrera med den skattefinansierade Skånetrafiken.
Titel: SV: Upphandling i Skåne
Skrivet av: Svemicke skrivet 05 november 2011, 16:11:27 PM
Citat från: Ersa skrivet 04 november 2011, 14:14:16 PM
Finns ett så stort passagerarunderlag att ekonomin på den linjen kan gå runt på enbart biljettintäkterna? Speciellt om Olssons ska konkurrera med den skattefinansierade Skånetrafiken.
Undrar om det finns det någonstans. Hör aldrig något om linjer som går med vinst.
Titel: SV: Upphandling i Skåne
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 05 november 2011, 16:14:30 PM
Citat från: Svemicke skrivet 05 november 2011, 16:11:27 PM
Undrar om det finns det någonstans. Hör aldrig något om linjer som går med vinst.

Linje 100 Borås-Göteborg t ex. Samt alla de expressbusslinjer som görs av Swebus, GoByBus och Bus4you för att nämna ännu fler exempel.

Men jag håller helt med om att mellan Kristianstad och Vittskövle finns inte underlag för att köra kommersiellt, inte ens om man kommer överens med länstrafiken om att de betalar för att periodkort skall gälla.



Titel: SV: Upphandling i Skåne
Skrivet av: Jan skrivet 06 november 2011, 06:58:51 AM
Citat från: Bussmicke skrivet 08 oktober 2011, 11:00:03 AM
Brukar ju vara snarare regel än undantag..
Vi klarade oss denna gång..
Titel: SV: Upphandling i Skåne
Skrivet av: Svemicke skrivet 06 november 2011, 13:15:46 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 05 november 2011, 16:14:30 PM

Linje 100 Borås-Göteborg t ex. Samt alla de expressbusslinjer som görs av Swebus, GoByBus och Bus4you för att nämna ännu fler exempel.

Men jag håller helt med om att mellan Kristianstad och Vittskövle finns inte underlag för att köra kommersiellt, inte ens om man kommer överens med länstrafiken om att de betalar för att periodkort skall gälla.



Intressant att Du tog upp detta, för det är precis det vi satt och pratade om härom dagen. Det lär nog inte bli så stora förändringar mot vad det är idag, för länstrafiken är ju, som Ersa skrev, skattesubventionerad och att köra stads- och länstrafik i egen regi lär nog mest orsaka kaos. För det måste ju till ett annat biljettpris och ett annat biljettsystem.