Linje 76 i Stockholm stympas?

Startat av August, 15 september 2020, 18:46:00 PM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

homer

min tanke var givetvis att betongbarriären öppnas igen när guldbron öppnar och merparten av innerstadsbussarna inte kör via Tunneln, har inte hört att den inte skulle öppnas, argumentet för att stänga av var ju för att inte bussarna skulle fastna i för mycket köer

Nico

Så var väl tanken, men man får väl se. Det har ju runnit en del vatten under broarna sedan dess. Som det verkar så kommer kopplingen inte öppnas igen som det ser ut nu. Bilisterna har ju även hunnit vänja sig nu och hittat andra vägar. Att öppna upp skulle dock ha både för- och nackdelar.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Jimmy

Jaha, då var det väl klart att from 2020-10-26 så kommer linje 66 att gå Reimersholme - Norra Hammarbyhamnen och linje 76 Ropsten - Karlaplan.
I alla fall om man kollar SL Reseplanerare på resor t.ex. 2020-10-27.

Gör en sökning på Slussen - Norra Hammarbyhamnen 2020-10-27, resultatet är "tag linje 3, byt vid Gotlandsgatan till linje 66".
Gör en sökning på Radiohuset - Norra Hammarbyhamnen 2020-10-27 (enbart buss), resultatet är en restid på 0:57-1:07 mot dagens 0:32 (sökt kl 17:15).

Jimmy

Leyland

Trist och förfärligt.

Vilka är vinnarna av dessa ändringar; passagerarna, skattebetalarna eller ägarna till Keolis?

homer

Ser i samma reseplanerare att linje 71 fortfarande bara kommer gå till Glasbruksgatan, hur glada kommer passagerarna som råkade gå på den vid Ersta sjukhus istället för 2:an eller 53:an bli när dom blir avsläppta där uppe i backen :-X

Lars-Håkan_E

Då kan man kanske gissa att om ett år eller så läggs 76:an ner helt och hänvisning sker till Tub 2 resp 1:an

Fredde

Hoppas det blir ledbuss på 66an, så alla som ska med färjorna från Frihamnen och Värtahamnen kommer ombord på bussen, från Slussen är det ibland väldigt många med tillhörande stora resväskor.
Det är ju långt från alla som vill gå från närmaste T-banestation, släpa väskor i rulltrappor till stationer, onödigt många byten, framförallt om man avser att åka färja från Frihamnen...

Bussmicke

66:an Frihamnen och Värtahamnen? Jag antar att du menade 76.

//Bussmicke
www.bussmicke.se
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Fredrik Gelin

Citat från: Fredde skrivet 06 oktober 2020, 22:59:15 PM
Hoppas det blir ledbuss på 66an, så alla som ska med färjorna från Frihamnen och Värtahamnen kommer ombord på bussen, från Slussen är det ibland väldigt många med tillhörande stora resväskor.
Det är ju långt från alla som vill gå från närmaste T-banestation, släpa väskor i rulltrappor till stationer, onödigt många byten, framförallt om man avser att åka färja från Frihamnen...
Att köra ledbuss på linje 66 lär bli minst sagt knepigt ur framkomlighetssynpunkt, så det är knappast aktuellt.
Om du däremot menar linje 76 så går den redan idag med ledbussar på många avgångar och den möjligheten kvarstår väl rimligen.
Någon större tillströmning av turister i Värtahamnen lär det nog inte bli förrän tidigast till sommaren skulle jag tro med tanke på rådande restriktioner.

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk


Fredde

Det var jag som gjorde en förväxling, sorry.
Nej nu är kanske beläggningen inte den största, men det kommer komma en vändning.

Dock är det synd att den av många nyttjade sträckan Slussen-Frihamnen/Värtahamnen försvinner. Det brukar dessutom ansluta ett antal ytterligare vid Nybroplan, av de som har tagit spårvagnen från Centralen.
Att radera en direktbuss från en av stans största knutpunkter (det får väl ändå Slussen anses vara?) till en hållplats med utlandsförbindelse känns inte helt genomtänkt.
Släpa stora resväskor i tunnelbanan är för många inte ett alternativ, framförallt eftersom utresan sker under eftermiddagsrusningen.

En buss som plockas bort brukar inte komma tillbaka i en handvändning.

Nåväl, tur att det finns bilparkering vid terminalerna inför nästa resa :)

846

Jag tror inte att resandet är särdeles stort med 76:an från Södermalm till  just färjorna i Värtahamnen och Frihamnen, jag har ofta varit enda påstigande/avstigande när jag tagit 76:an dit. De flesta verkar ta tunnelbanan till Gärdet eller 1:an. Men däremot är ju resandet stort från Södermalm med 76:an till Kungsträdgården, Nybroplan, Djurgårdsbron och Radiohuset - riktigt stort. 2:an kommer att bli överbelastad när 76:an läggs ned med folk som ska till Kungsträdgården/Nybroplan. De som ska till Radiohuset från Södermalm får väl ta tunnelbanan till Karlaplan och gå antar jag.

Ulf Berlin

Under"normala"tider är det väldigt många som åker t/fr Värtans arbetsplatser från innerstan...
Det är ju påfallande många turister från båtarna i Värtan som åker långa sträckor med 76an(för de vackra vyernas skull).
(Synd att det kommer att bli mera krångligt för dessa senare...)/Ulf


Ted Selander

Kul radiointervju, väntar med spänning på nästa sändning.

at1981

Hej!

Enligt SL:s reseplanerare (fr.o.m. 26/10-20) kommer linje 66 att köra mellan Reimersholme och Ljusterögatan och linje 76 kommer att köra mellan Ropsten och Karlaplan.
Tyvärr har SL inte publicerat de nya tidtabellerna än för linje 66 och 76 via sin hemsida!
Med vänliga hälsningar Alexander T (at1981) från Södra Kopparmora ute på Värmdö i Södra Uppland.