För er som diggar höggolvare börjar klockan klämta i Busslinkland.
I April börjar enligt planen årets stora flyttcirkus som denna gång även omfattar ett stort antal ommålningar.
Ett relativt stort antal bussar kommer under våren att byta färg, både från rött till blått och tvärtom.
De äldre Säfflelederna (42xx och vissa 54xx) kommer att slaktas i rask takt för att ersättas av etanoldrivna Omnilinkar i 36xx-serien.
Det som gör årets flyttcirkus lite speciell är alltså det stora antalet ommålningar som börjar redan nu i april och som förhoppningsvis skall vara klar under sommaren.
Eftersom SL begärt lågentrékrav på ett stort antal linjer i Norrort och dessutom utökat sin beställning på trafik kommer det att hända mest i de norra delarna av Busslinkland i SL-området.
Dock kommer även andra områden att påverkas då de får lämna ifrån sig bussar till de norra länsdelarna.
Efter sommaren kommer troligen den äldsta bussen i trafik för Busslink i Roslagen vara 3241 eller någon av de kvarvarande 54xx-vagnarna.
Ljusterö kommer att få helt ny vagnpark i form av inflyttade Nyköpingsbussar som skall flyttas så fort som möjligt under våren.
Utöver detta kommer det att flyttas bussar bland annat men inte enbart mellan Handen, Norrtälje, Nyköping, Råsta och Täby om än inte nödvändigtvis i sina nuvarande färger.
Jag kan inte avslöja vilka bussar som flyttas var ännu, men håll utkik under våren så lär ni få se en hel del intressant...
//Fredrik
CitatDe äldre Säfflelederna (42xx och vissa 54xx) kommer att slaktas i rask takt för att ersättas av etanoldrivna Omnilinkar i 36xx-serien.
Nu vet jag någon som inte blir glad...
//R
Citat från: Fredrik Gelin skrivet 27 mars 2010, 11:37:43 AM
Ljusterö kommer att få helt ny vagnpark i form av inflyttade Nyköpingsbussar som skall flyttas så fort som möjligt under våren.
Är de boggi vagnar i 12-serien?
säffle och carrus b12ble
Citat från: homer skrivet 27 mars 2010, 12:04:09 PM
Är de bogigie vagnar i 12-serien?
säffle och carrus b12ble
Det blir troligen B12:or med Säfflekaross... ;)
//Fredrik
Detta är ju skandal! :o Varför orkar man inte bekosta att bygga in rullstolsramper i dessa fina bussar? Nej, istället skall man byta ut dessa fina kvalitétsbussar p.g.a. att de anses vara för gamla... Varje gång jag har åkt med de, inte en enda gång har jag tyckt att det har varit något negativt med dem, inte en enda gång, jag har bara njutit. Nu finns det ytterligare ett skäl till att säga till Busslink att de borde byta namn till Omnilink, för det är väl där det med stor risk kommer att sluta. Jag får väl glädjas åt att man åtminstone slipper resa med Omnicity i Roslagen. Då går jag hellre... :'(
Det finns flera orsaker till varför de gamla Volvobussarna nu fasas ut, flera av dem har rullat så många mil att motorer och växellådor snart gjort sitt och när SL nu även kräver lågentré för att göra trafiken mer tillgänglig tar man de äldsta och de sämsta bussarna först...
Att det blir Omnilink som ersätter beror på att Scania lämnade bäst erbjudande när man skulle köpa nya bussar, det är helt enkelt affärer som vi som bussentusiaster inte alltid tänker på.
Men det blir ju några höggolvare kvar och tom fler B12:or än tidigare efter sommaren, så hr Strömblad behöver inte oroa sig riktigt ännu... ;D
//Fredrik
Citat från: Andreas skrivet 27 mars 2010, 12:38:26 PM
Detta är ju skandal! :o Varför orkar man inte bekosta att bygga in rullstolsramper i dessa fina bussar? Nej, istället skall man byta ut dessa fina kvalitétsbussar p.g.a. att de anses vara för gamla... Varje gång jag har åkt med de, inte en enda gång har jag tyckt att det har varit något negativt med dem, inte en enda gång, jag har bara njutit. Nu finns det ytterligare ett skäl till att säga till Busslink att de borde byta namn till Omnilink, för det är väl där det med stor risk kommer att sluta. Jag får väl glädjas åt att man åtminstone slipper resa med Omnicity i Roslagen. Då går jag hellre... :'(
- EU:s krav på tillgänglighet är tydliga. Lågentré eller rullstolslyftar. Punkt slut.
- Rullstolslyftar är inget SL tänker satsa på, då SL-förarna inte ska behöva springa runt och sköta sådana i rusningstrafik. Dessutom krävs det utbildning i 6-7 helt olika typer av ramper/liftar.
- Om en lyft dessutom börjar krångla i nedfällt läge kan hela turen hotas, samt gator riskerar att korkas igen. Då lyftarna sällan används på många linjer innebär detta att de kommer att börja krångla när man minst anar det
- Utöver detta anser flera handikapporganisationer att lyftar är "kränkande" då de rullstolsburna tvingas behöva ta hjälp från föraren. Det är iofs mycket som är kränkande idag, men nu kan vi även lägga till "be om assistans" på den listan.
Citat från: Fredrik Gelin skrivet 27 mars 2010, 12:49:47 PM
Men det blir ju några höggolvare kvar och tom fler B12:or än tidigare efter sommaren, så hr Strömblad behöver inte oroa sig riktigt ännu... ;D
//Fredrik
Jag är tacksam för att Ni tänker på mig ;)
Kanske läge att ta med kameran och promenera iväg å plåta lite riktiga bussar på 178 innan det är för sent.
/J
Citat från: Ersa skrivet 27 mars 2010, 13:17:40 PM
- Om en lyft dessutom börjar krångla i nedfällt läge kan hela turen hotas, samt gator riskerar att korkas igen. Då lyftarna sällan används på många linjer innebär detta att de kommer att börja krångla när man minst anar det
Det räcker med en rullstolsramp på en B9S för att bli stående. Indikerar givaren för att den är utfälld är man rökt, omöjligt att få igen dörren på "vanligt" sätt....
Citat från: Jonas Strömblad skrivet 27 mars 2010, 14:35:26 PM
Jag är tacksam för att Ni tänker på mig ;)
Kanske läge att ta med kameran och promenera iväg å plåta lite riktiga bussar på 178 innan det är för sent.
/J
Ja gör det, i maj kan det vara för sent...
//Fredrik
Citat från: Fredrik Gelin skrivet 27 mars 2010, 17:52:38 PM
Ja gör det, i maj kan det vara för sent...
//Fredrik
De sista 8 OmniLinkarna ur nuvarande leverans blir blå, för just linje 178 (och 670).
/Ted
Citat från: Fredrik Gelin skrivet 27 mars 2010, 12:15:56 PM
Det blir troligen B12:or med Säfflekaross... ;)
//Fredrik
Tack för intressant info! Blir det B12 boggie eller ledbuss?
Ljusterö har ju kört med boggiebussar sedan 80-talet. De första, Volvo B10M/Säffle boggie -85, avyttrades 1997 och ersattes med nuvarande 4263 (hade då nr 4366) och 4367. Senare tillkom även 4310, samtliga tre Volvo B10M/Säffle 2000 boggie -97. Det är alltså dessa tre som snart ska ersättas.
Citat från: Andreas skrivet 27 mars 2010, 12:38:26 PMJag får väl glädjas åt att man åtminstone slipper resa med Omnicity i Roslagen. Då går jag hellre... :'(
OmniCity lär du väl slippa där, men knappast OmniLink som ändå kommit på ganska bred front även inom trafikområdena i Roslagen. Främst på Täby, men även Norrtälje har fått ett par.
Citat från: Fredrik Gelin skrivet 27 mars 2010, 12:49:47 PMDet finns flera orsaker till varför de gamla Volvobussarna nu fasas ut, flera av dem har rullat så många mil att motorer och växellådor snart gjort sitt och när SL nu även kräver lågentré för att göra trafiken mer tillgänglig tar man de äldsta och de sämsta bussarna först...
Nog finns det en hel del 'trötta' vagnar som har gått långt, även bland de något nyare. Var ute lite med 5642 inatt mellan Täby och Danderyd och jag kan inte direkt säga att den var så bra på att hålla hastigheterna i ens måttliga uppförslut.
Citat från: Nico skrivet 27 mars 2010, 18:40:47 PM
Nog finns det en hel del trötta vagnar som har gått långt, även bland de något nyare. Var ute lite med 5642 inatt mellan Täby och Danderyd och jag kan inte direkt säga att den var så bra på att hålla hastigheterna i ens måttliga uppförslut.
56xx-vagnarna har aldrig varit några raketer. Med symaskinsmotorer i en stor tung buss är det inte mycket annat att vänta heller. ::)
Men de har andra kvalitéer istället... :)
Men att köra en B10MA med stor motor (33xx-vagnarna, ex Swebus) var ett stort nöje. Mungiporna gick nästan upp till öronen hela arbetspasset ;)
/J
Citat från: Andreas skrivet 27 mars 2010, 12:38:26 PM
Detta är ju skandal! :o Varför orkar man inte bekosta att bygga in rullstolsramper i dessa fina bussar? Nej, istället skall man byta ut dessa fina kvalitétsbussar p.g.a. att de anses vara för gamla... Varje gång jag har åkt med de, inte en enda gång har jag tyckt att det har varit något negativt med dem, inte en enda gång, jag har bara njutit. Nu finns det ytterligare ett skäl till att säga till Busslink att de borde byta namn till Omnilink, för det är väl där det med stor risk kommer att sluta. Jag får väl glädjas åt att man åtminstone slipper resa med Omnicity i Roslagen. Då går jag hellre... :'(
Jag tror det går rätt ordentligt mycket fortare att lasta en rullstol i en låggolvsvagn än i en höggolvare med rullstolslift. Det funkar liksom inte att det tar för lång tid, det kan förstöra hela dans planering.
Citat från: buskörare skrivet 27 mars 2010, 19:39:04 PM
Jag tror det går rätt ordentligt mycket fortare att lasta en rullstol i en låggolvsvagn än i en höggolvare med rullstolslift. Det funkar liksom inte att det tar för lång tid, det kan förstöra hela dans planering.
Att det skall vara lågentre i stadstrafik och i närförorter är väl ingen som motsätter sig.
På längre sträckor däremot vore normalt golv och lift bättre ur komfortsynpunkt och även ekonomin för själva bussen då man får in fler sittplatser i en normalgolvare än en lågentrevagn.
Att lyfta upp en rullstol med lift tar någon minut, men den tiden finns oftast på längre linjer där det skulle vara aktuellt. Jag har f.ö under mina snart 10 år som busschaffis (förvisso inte på heltid) aldrig råkat ut för en rullstol ombord på bussen... Säger kanske lite om hur stort problemet (inte) är.
Jag är själv barnvagnschaffis sedan några år, och visst är det bekvämt med lågt golv när man skall ombord på bussen med barnvagn. Men i de fall det är en B9S som dyker upp, och man skall resa längre än någon enstaka hållplats lyfter jag mycket hellre upp barnvagnen i normalgolvsdelen bak i bussen än sitter i låggolvsdelen vid motorn. Inte bara för bullrets skull, utan även pga barnvagnsplatsens utformning. Sen är det ibland svårt att få förarna att förstå att det faktiskt finns barnvagnsutrymme bak i bussen. De fattar inte varför man står vid bakdörren och väntar på att få komma in när de öppnat mittdörren :o
/J
Citat från: Ted S skrivet 27 mars 2010, 17:59:45 PM
De sista 8 OmniLinkarna ur nuvarande leverans blir blå, för just linje 178 (och 670).
/Ted
3678-3685?
*sniff sniff*
Det luktar nära förestående lågentrékrav på 670!
Citat från: Ersa skrivet 27 mars 2010, 20:21:01 PM
*sniff sniff*
Det luktar nära förestående lågentrékrav på 670!
Då kan man ju hoppas de blir boggie vagnar istället, med 1+1+0 kan man få in 55 sittplatser och är då på samma nivå som b9s och omnilink
Citat från: Jonas Strömblad skrivet 27 mars 2010, 20:13:16 PM
Att det skall vara lågentre i stadstrafik och i närförorter är väl ingen som motsätter sig.
På längre sträckor däremot vore normalt golv och lift bättre ur komfortsynpunkt och även ekonomin för själva bussen då man får in fler sittplatser i en normalgolvare än en lågentrevagn.
Att lyfta upp en rullstol med lift tar någon minut, men den tiden finns oftast på längre linjer där det skulle vara aktuellt. Jag har f.ö under mina snart 10 år som busschaffis (förvisso inte på heltid) aldrig råkat ut för en rullstol ombord på bussen... Säger kanske lite om hur stort problemet (inte) är.
Jag är själv barnvagnschaffis sedan några år, och visst är det bekvämt med lågt golv när man skall ombord på bussen med barnvagn. Men i de fall det är en B9S som dyker upp, och man skall resa längre än någon enstaka hållplats lyfter jag mycket hellre upp barnvagnen i normalgolvsdelen bak i bussen än sitter i låggolvsdelen vid motorn. Inte bara för bullrets skull, utan även pga barnvagnsplatsens utformning. Sen är det ibland svårt att få förarna att förstå att det faktiskt finns barnvagnsutrymme bak i bussen. De fattar inte varför man står vid bakdörren och väntar på att få komma in när de öppnat mittdörren :o
/J
Och jag har under mina 10 år som busschaffis haft ett flertal rullstolar på bussen. Samt rollatorer. Rollatorer har jag nästan dagligen på. Även hört flertalet barnvagnschaffisar klagat på höggolvade bussar för att det är struligt att få av och på barnvagnarna. Det finns ju flera bussar än B9S, alla har inte motorn fram.
Intressant.
Fredrik, jag har kamera och minneskort redo inför våren. ;)
Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 27 mars 2010, 18:05:11 PM
Tack för intressant info! Blir det B12 boggie eller ledbuss?
Ljusterö har ju kört med boggiebussar sedan 80-talet. De första, Volvo B10M/Säffle boggie -85, avyttrades 1997 och ersattes med nuvarande 4263 (hade då nr 4366) och 4367. Senare tillkom även 4310, samtliga tre Volvo B10M/Säffle 2000 boggie -97. Det är alltså dessa tre som snart ska ersättas.
Du har helt rätt i att det är de nuvarande B10:orna som skall ersättas, vad som kommer i stället får du nog se under senvåren/sommaren. ;)
//Fredrik
Citat från: Fredrik Gelin skrivet 28 mars 2010, 11:06:44 AM
Du har helt rätt i att det är de nuvarande B10:orna som skall ersättas, vad som kommer i stället får du nog se under senvåren/sommaren. ;)
//Fredrik
Tack, det ska bli spännande att se. Kul om det blir boggiebussar, som är sällsynta i Norrortstrafiken.
Oj oj...får passa på att digga de fd Söderorts-Volvo-vagnarna 42xx....
Kommer Söderort få något "nytt" eller är "vi" inte berörda av detta...?
Tillägg: 3241....är det Carrusen...? Om ja; Varför blir den kvar...?
Något för Fridströms Buss att lägga till några vagnar i deras vagnpark (för Guds skull då inte ersätta, utan att bara utöka vagnparken ;D) eller så har Spårvägsmuséet kanske möjlighet att skapa en plats till för en av de fina bussar som snart även dem försvinner till busshimlen. Det räckte inte med MaxCi känns det som, man tog lite mer när man ändå kunde... Jag förstår varför man gör det och jag kan väl acceptera att alla bussar skall ha lågentré eller låggolv för handikappade eller pensionärers skull, men samtidigt väldigt trist. Jag kommer till Roslagen nu och fritidshuset i påsk, kommer jag förbi Norrtälje då, så skall jag fylla minneskortet till bredden. Lär väl vara en av de sista eller kanske sista gången man får se det som det är nu... :'(
Uppstår dominans av Omnilink och B9Sar överallt... Värre mardröm kan jag inte tänka mig...
MaxCi eller äldre ledvagnar i Fridströms ägo lär vi aldrig få se bl.a pga de olika krav som ställs i kombination med kostigarna i Roslagen. De kör nog mycket hellre med nyare tvåaxliga vagnar. 12 meter med normalgolv eller 13-14 meter med lågentré. Det ska ju helst gå att köra åt både SL, kommunen samt beställningar med de flesta vagnar för att det ska löna sig.
Resultatet av "den perfekta bussen" blir då som den senaste Setran. Ny årsmodell pga att få ner medelålderskravet samt klara miljözonen, 12-meter och tvåaxlig för att kunna köras överallt i innerstan, SL94-röd och BussPC för att köras i SL-trafik, rullstolslyft för framtida SL-krav, skolskyltar, bälten och alkolås för skolbusskrav.
Citat från: Ersa skrivet 28 mars 2010, 22:25:12 PM
MaxCi eller äldre ledvagnar i Fridströms ägo lär vi aldrig få se bl.a pga de olika krav som ställs i kombination med kostigarna i Roslagen. De kör nog mycket hellre med nyare tvåaxliga vagnar. 12 meter med normalgolv eller 13-14 meter med lågentré. Det ska ju helst gå att köra åt både SL, kommunen samt beställningar med de flesta vagnar för att det ska löna sig.
Resultatet av "den perfekta bussen" blir då som den senaste Setran. Ny årsmodell pga att få ner medelålderskravet samt klara miljözonen, 12-meter och tvåaxlig för att kunna köras överallt i innerstan, SL94-röd och BussPC för att köras i SL-trafik, rullstolslyft för framtida SL-krav, skolskyltar, bälten och alkolås för skolbusskrav.
Hmm, ok, då vet jag. :(
Citat från: Ersa skrivet 28 mars 2010, 22:25:12 PM
MaxCi eller äldre ledvagnar i Fridströms ägo lär vi aldrig få se bl.a pga de olika krav som ställs i kombination med kostigarna i Roslagen.
Yessssss
Citat från: Bussmicke skrivet 28 mars 2010, 23:22:24 PM
Yessssss
Det är ju tråkigt ju, BM! :P Men om det nu är så att Spårvägsmuséet bestämmer sig för att spara en MaxCi som minne från kollektivtrafikshistorien, då är det väl där som man kommer att kunna finna dig många gånger framöver? ;) Bara för att beundra den! ;D
Jag säger bara detta: Må MaxCin bli en odödlig buss!
Citat från: Ersa skrivet 28 mars 2010, 22:25:12 PM
MaxCi eller äldre ledvagnar i Fridströms ägo lär vi aldrig få se bl.a pga de olika krav som ställs i kombination med kostigarna i Roslagen. De kör nog mycket hellre med nyare tvåaxliga vagnar. 12 meter med normalgolv eller 13-14 meter med lågentré. Det ska ju helst gå att köra åt både SL, kommunen samt beställningar med de flesta vagnar för att det ska löna sig.
Resultatet av "den perfekta bussen" blir då som den senaste Setran. Ny årsmodell pga att få ner medelålderskravet samt klara miljözonen, 12-meter och tvåaxlig för att kunna köras överallt i innerstan, SL94-röd och BussPC för att köras i SL-trafik, rullstolslyft för framtida SL-krav, skolskyltar, bälten och alkolås för skolbusskrav.
Och antagligen kommer man väl vara rätt försiktig med nyinvesteringar under året. Upphandlingen i Norrtälje ska ju vara klar i slutet av året och det är ju långt ifrån säkert att Busslink får fortsätta (om de ens lägger anbud efter magplasket däruppe) och även om så, är det ju långt ifrån säkert att man ser det som mest effektivt att fortsätta samarbetet med Fridströms...Har man bara krav på skolbuss- och beställningstrafik kan man ju även välja lite andra lösningar. Det kan ju m.a.o. bli en stor flyttcirkus även nästa år beroende på om Busslink förlorar/vinner HBS och/eller Norrtälje...
Citat från: Kvarne skrivet 28 mars 2010, 21:15:16 PM
Oj oj...får passa på att digga de fd Söderorts-Volvo-vagnarna 42xx....
Kommer Söderort få något "nytt" eller är "vi" inte berörda av detta...?
Tillägg: 3241....är det Carrusen...? Om ja; Varför blir den kvar...?
Söderort berörs liksom nästan alla Busslinks garage av årets flyttkarusell, ni kommer att få minst tre bättre begagnade linkar i stället för 69xx-vagnar som lär skrotas.
3241 som mycket riktigt är en Carrus Express (Busslinks sista?) kommer att leva vidare på övertid, jag gissar dock att den inte kommer att användas i reguljär linjetrafik.
Nu bor 3241 i Norrtälje varför jag gissar att den kommer att gå som resgruppsbuss och linjeutbildning under våren för att sedan skrotas/avyttras efter midsommartrafiken.
Så har man åtminstone gjort tidigare år med gamla bussar som av olika skäl inte passar i trafiken längre.
//Fredrik
Ser fram emot dagen då alla normalgolvare är borta. Då finns det inte längre kvar några bussar som är av intresse för min del.
Citat från: Fredrik Gelin skrivet 01 april 2010, 20:17:10 PM
Nu bor 3241 i Norrtälje varför jag gissar att den kommer att gå som resgruppsbuss och linjeutbildning under våren för att sedan skrotas/avyttras efter midsommartrafiken.
Hur tänkte man då?
En buss som knappt har några sittplatser och en växellåda som passar stadstrafik skickar man till Norrtälje...
Det är en "kultig" buss, men det var ett misstag när jag första gången bad att få den och skulle köra några vändor på 624. Den varvar fullt vid 70.
/J
Tja om det funkade med kärror som motsvarade dåvarande H27:orna lär det nog funka även med denna bastard, men jag kan hålla med om att den kanske inte är optimal på motorvägslinjer...
Jag gissar dock att det förutom min egen nostalgi även föreligger ekonomiska skäl.
Personligen gillade jag att köra 3241 och tog ut den så fort jag fick chansen trots en inbyggd seghet i dörrautomatiken som var lite störande.
Jag körde den på allt från lokallinjer i Täby till 621:or, men jag håller med Jonas om att den var rätt bullrig på E18...
//Fredrik
Kom att tänka på B12:orna i Handen, blir de kvar där, eller är tanken att även dessa flyttas?
/Peter
Citat från: Peter Rost skrivet 06 april 2010, 21:55:33 PM
Kom att tänka på B12:orna i Handen, blir de kvar där, eller är tanken att även dessa flyttas?
De är varmt välkomna till Täby :)
/J
Citat från: Jonas Strömblad skrivet 07 april 2010, 10:54:53 AM
De är varmt välkomna till Täby :)
/J
Även till Söderort.....! :D
Önsketanken är väl att våra trötta 53xx blir ersatta, men det blir nog inte mer än önsketankar....
Citat från: homer skrivet 27 mars 2010, 12:04:09 PM
Är de boggi vagnar i 12-serien?
säffle och carrus b12ble
Stämmer bra, både och alltså.
/Ted
Följande blåingar planeras bli röda (och kvar i Norrort).
5622
5651
5652
5653
5682
5683
5684
5685
5686
De 5 med eget dörrarrangemang flyttas till Norrtälje i röd kostym.
5677
5678
5679
5680
5681
Än är inte dock hela pusslet lagt...reservation för ändringar.
/Ted
Citat från: Peter Rost skrivet 06 april 2010, 21:55:33 PM
Kom att tänka på B12:orna i Handen, blir de kvar där, eller är tanken att även dessa flyttas?
/Peter
Citat från: Jonas Strömblad skrivet 07 april 2010, 10:54:53 AM
De är varmt välkomna till Täby :)
/J
Du lär troligen få din önskan uppfylld... ;)
//Fredrik
Citat från: Ted S skrivet 07 april 2010, 11:58:39 AM
Stämmer bra, både och alltså.
/Ted
(http://i597.photobucket.com/albums/tt58/mikael_n_sweden/Busslink_1209_Barnhusbron_Sthlm_200.jpg)
Det blir förmodligen denna busstyp, kanske till och med just denna vagn.
Citat från: Ted S skrivet 07 april 2010, 12:57:55 PM
Följande blåingar planeras bli röda (och kvar i Norrort).
5622
5651
5652
5653
5682
5683
5684
5685
5686
De 5 med eget dörrarrangemang flyttas till Norrtälje i röd kostym.
5677
5678
5679
5680
5681
Än är inte dock hela pusslet lagt...reservation för ändringar.
/Ted
Tack för dessa uppgifter. Det innebär att blåbussarna 3242, 3253, 5419, 5441-5443 och 5446-5450 slopas. Det är Volvo B10M/Säffle 2000 led som idag är avsedda för linje 178 och 670.
Det har ju diskuterats mycket vilka ledbussar som ska slopas i Norrort, men det finns ju även ett antal kortvagnar i Norrort med normalgolv och samma årsmodell som de diskuterade ledvagnarna. Det är 4421-4432 och 4505-4510. Kommer även dessa att ersättas av ledvagnar under året eller planeras det för nya kortvagnar med etanoldrift, t ex Scania Omnilink som ersättare för dessa?
3242 och 3253 blir troligen kvar ett tag till medan majoriteten av 54xx-vagnarna försvinner (några kommer eventuellt att få vara kvar även efter sommaren).
När det gäller kortvagnarna så blir det troligen enkel biljett till Hölö för några av dem medan några får fortsätta ett tag till.
Täby har ju bara fyra kortvagnar kvar i 44xx-serien med högt golv och de kan fortfarande användas på flera av Täbys linjer då det inte är lågentrékrav på alla linjer ännu.
Eftersom behovet av kortvagnar med högt golv stadigt minskar gissar jag att antingen dessa eller 45xx-bussar slopas när alla bussar från Nyköping är på plats.
Det verkar inte vara aktuellt att ta några etanoldrivna kortvagnar i trafik i Roslagen just nu, men det kan säkert bli aktuellt i framtiden när all infrastruktur är på plats och om SL kräver/önskar detta.
//Fredrik
Hittills har några bussar hunnit byta färg:
6601-02, 6611 och 6640 är numera blåa.
5686 är numera röd och snart är även 5683 röd.
Det verkar som om de har lite svårt att hinna med det tempo som önskas nede i Katrineholm...
//Fredrik
Om jag inte är helt snurrig, så tyckte jag mig se 6610 i blått vid Tekniska nu i helgen! Men jag kanske såg fel... ???
//R
Både 6640 och 5686 siktades utanför kontorsfönstret i sina nya färger idag.
Citat från: Fredrik Gelin skrivet 21 april 2010, 15:48:54 PM
Hittills har några bussar hunnit byta färg:
6601-02, 6611 och 6640 är numera blåa.
5686 är numera röd och snart är även 5683 röd.
Det verkar som om de har lite svårt att hinna med det tempo som önskas nede i Katrineholm...
//Fredrik
Lyckades springa på två av dessa vid Danderyds Sjukhus i samband med min och JoSes resa idag. Misstänker att jag även såg 5686 men den försvann tyvärr lika snabbt som den dök upp:
(http://oskara.se/Busslink_6602_100421.jpg)
(http://oskara.se/Busslink_6640_100421.jpg)
Du har inga bilder på aktern på bussarna? Vore ju kul om de kanske är lackerade på rätt sätt för en gångs skull...
Som är?
Citat från: Bussmicke skrivet 22 april 2010, 21:44:19 PM
Som är?
Förstår inte vad det svåra är att bara måla en bakdel blå, men det är väl för lätt?
http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/B/Busslink/6600/slides/Busslink_6649_Tekniska_Hogskolan_Stockholm_060623c.html
Citat från: M224 skrivet 22 april 2010, 16:51:35 PM
Du har inga bilder på aktern på bussarna? Vore ju kul om de kanske är lackerade på rätt sätt för en gångs skull...
Jonas S har ju visat en bild på en nylackad B9S med övre halvan helt svart. Jag vågar däremot nästan påstå att på de vagnar som jag sett så är det en blandning mellan blått och vit beroende på vagn. Så nej, något mönster verkar det inte vara denna gång heller. ::)
//Bussjöns
Citat från: bussjöns skrivet 22 april 2010, 22:09:04 PM
Jonas S har ju visat en bild på en nylackad B9S med övre halvan helt svart. Jag vågar däremot nästan påstå att på de vagnar som jag sett så är det en blandning mellan blått och vit beroende på vagn. Så nej, något mönster verkar det inte vara denna gång heller. ::)
//Bussjöns
Precis vad jag misstänkte.
Tycker det verkar vara lite hoppande i 66-serien på de bussar som målas om. Finns det ingen logisk nummerföljd?
Citat från: Fredde_J skrivet 22 april 2010, 22:18:54 PM
Tycker det verkar vara lite hoppande i 66-serien på de bussar som målas om. Finns det ingen logisk nummerföljd?
Detta har jag också reagerat på, varför detta hoppande?
Man upphör inte att förvånas ;)
Citat från: Bussmicke skrivet 22 april 2010, 22:39:01 PM
Man upphör inte att förvånas ;)
Vad/vem syftar du på? Vad är det nu då som är så konstigt? ???
Citat från: Fredde_J skrivet 22 april 2010, 22:18:54 PM
Tycker det verkar vara lite hoppande i 66-serien på de bussar som målas om. Finns det ingen logisk nummerföljd?
Hela 66-serien i sig är även den aningen udda då den nu innehåller både blå såväl som röda B9S, samt Scania OmniLink i både ledvagns- såväls om normalvariant. :P
Det är tråkigt att man blir utpekad som tramsgubbe för att man gillar ordning och reda.
Jag tänker som så att varför inte göra det lätt för sig, varför ha massor med olika busstyper och färger i samma nummerserie. Det måste ju vara enklare att hålla reda på vagnarna om de blå heter 6601-6620 ex.
Citat från: Nico skrivet 22 april 2010, 22:40:58 PM
Hela 66-serien i sig är även den aningen udda då den nu innehåller både blå såväl som röda B9S, samt Scania OmniLink i både ledvagns- såväls om normalvariant. :P
Då gäller det att ta rätt vagn vid vagnuttag, annars kanske man får se det mest oväntade...? ::)
Citat från: Fredde_J skrivet 22 april 2010, 22:45:52 PM
Då gäller det att ta rätt vagn vid vagnuttag, annars kanske man får se det mest oväntade...? ::)
Nu är det iofs. som tur oftast så att det inte är så blandat på de olika garagen. Däremot gäller det för en å annan trafikledare att hålla tungan rätt i mun ibland. Å andra sidan är inte detta direkt något nytt. Rekordet tror jag Connex/Veolia hade under sluttampen på Råsta där det förekom sex olika vagntyper (varav fyra var Scania och två var Volvo) i deras 48-serie. Det enda var att alla var normalvagnar så man slapp riskera att ta ut en ledvagn av misstag... :D
Citat från: M224 skrivet 22 april 2010, 22:44:29 PM
Det är tråkigt att man blir utpekad som tramsgubbe för att man gillar ordning och reda.
Jag tänker som så att varför inte göra det lätt för sig, varför ha massor med olika busstyper och färger i samma nummerserie. Det måste ju vara enklare att hålla reda på vagnarna om de blå heter 6601-6620 ex.
Jovisst skulle det vara enklare med hela obrutna serier av samma sorts buss. H34 Leyland Panther fanns det 200 likadana av, 4301-4500. Inte ens dessa förblev lika inbördes, en del blev av med skyltskåpet till vänster, några renoverades och fick röda tak, någon hade litet mer vitt än någon annan, osv.
Slutsatsen är att med än så goda föresatser, inträffar olika omständigheter som gör att allt inte går att göra från 1 och uppåt. Sedan fattas det ju beslut som i efterhand ter sig egendomliga, men som hade sin logik när det begav sig.
66xx vagnarna var ursprungligen bussar som köptes i särskild ordning till Stockholmsförsöket. Vid den tiden var det inte givet att bussarna skulle förbli hos resp. entreprenör efter försökets slut.
5 år senare vill SL uppgradera stomlinjerna i Norrort till regionalstandard. Då startar stora pusselläggningen, och då spelar många faktorer in, allt från medelålder och andra avtalskrav till verkstadskapacitet. En oplanerad satsning på en stor mängd etanolbussar mitt i alltihop ger också nya förutsättningar. Det kan bli så att Norrorts kvarvarande röda B9S i 66xx serien alla blir blå, men alltså inte i nummerordning.
Att inte alla lackfirmor får samma lackschema varje gång eller gör sina egna avsteg, tycker jag faktiskt är litet charmigt. Det håller i alla fall detta forum varmt!
/Ted
Citat från: Ted S skrivet 23 april 2010, 00:38:50 AM
Att inte alla lackfirmor får samma lackschema varje gång eller gör sina egna avsteg, tycker jag faktiskt är litet charmigt. Det håller i alla fall detta forum varmt!
/Ted
Exakt... Och tänk om alla mäniskor va likadana och gjorde allt likadant som alla andra. Tänk va tråkigt det hade vart.
Sen alla olika vagnar som som har lite udda saker in sin lackering, karrossbyggnad, inredning eller nått är bara sånt man kommer ihåg lättare.
Sen vet jag med tidigare erfarenheter med annat jobb tidigare i både lackerings & måleri branchen så är det välldigt svårt att lacka 2 fordon/saker som ser likandana ut i samma design. Som tex så kan en Orginal framskärm från tex en Volvo 244 vara olika varandra. Då blir det faktiskt välldig svårt att få dom lackerade i exakt likadant. Sen är det ju olika personer, verkstäder osv som säkert lackerar dessa bussar.
Citat från: Matte skrivet 23 april 2010, 09:25:00 AM
Exakt... Och tänk om alla mäniskor va likadana och gjorde allt likadant som alla andra. Tänk va tråkigt det hade vart.
Ja det hade varit tråkigt men det är inte alls det jag pratar om. Tänk om SAS-planen såg ut på tio olika sätt, Taxi-Stockholm bilarna hade olika lackering etc etc etc. Har man en grafisk profil så skall den följas. Jag har faktiskt aldrig sett något annat företag i SLs storlek som verkar ha sådana problem med deras grafiska profil. Om jag köper en Canon-kamera så vill jag att den ska se ut precis på samma sätt som alla andra i den serien.
Så smaken är som baken men jag håller inte med er för fem öre. :P
Citat från: M224 skrivet 23 april 2010, 13:17:19 PM
Ja det hade varit tråkigt men det är inte alls det jag pratar om. Tänk om SAS-planen såg ut på tio olika sätt, Taxi-Stockholm bilarna hade olika lackering etc etc etc. Har man en grafisk profil så skall den följas. Jag har faktiskt aldrig sett något annat företag i SLs storlek som verkar ha sådana problem med deras grafiska profil. Om jag köper en Canon-kamera så vill jag att den ska se ut precis på samma sätt som alla andra i den serien.
Så smaken är som baken men jag håller inte med er för fem öre. :P
Hm...för det första har några SAS-plan stuckit ut ur mängden då de var lackade i en lack med massor av plan på mot röd bakrund. Det var säkert officiellt, men ändå.
Sen måste jag säga att jag undrar lite om det här är något att göra en så stor grej av..? Lite av att göra en höna av en fjäder...Huvudsaken är ju att de håller sig till SLs lackeringsprofil i det stora hela. Sen om en bakruta blir svart runt om medans en annan är vit....so what...? Jag tycker inte att det är världens allvarligaste grej. Självklart skall man hålla sig till den profil som finns, men om det blir något litet fel här å där....det är bara mänskligt...å charmigt...det känns som att M224 är lite väl petig här...men som han skriver...smaken är som baken...delad.... :)
Citat från: M224 skrivet 23 april 2010, 13:17:19 PMJa det hade varit tråkigt men det är inte alls det jag pratar om. Tänk om SAS-planen såg ut på tio olika sätt, Taxi-Stockholm bilarna hade olika lackering etc etc etc. Har man en grafisk profil så skall den följas. Jag har faktiskt aldrig sett något annat företag i SLs storlek som verkar ha sådana problem med deras grafiska profil.
Delar visserligen din åsikt om grafisk profil, men... kruxet är att ju större omfånget blir, desto svårare blir det att implementera allt enhetligt. Ett färgschema ska självklart finnas i botten, men som t.ex. Matte skriver så är det flera inblandade och då blir det självklart svårare. Taxi Stockholm däremot, om man nu fortsätter på exemplet ovan, är inte heller helt rätt att jämföra med. De har avtal med en enda firma om dekalering och grundkravet säger svarta bilar varför det hela inte blir så svårt att hålla efter.
Jämför i så fall hellre t.ex. SL med SJ och kolla hur svårt de har med enhetlighet... ser dagligen Uppsalatåg med ett urtvättat blått Rc i ena ändan och ett dito svart (ja, de börjar redan se lite solkiga och slitna ut) i den andra och med en salig färgblandning mittemellan så... ;)
Jag ska inte bli allt för långrandig men i SJs fall handlar det ju om att de har bytt design och inte har hunnit med att måla om alla (aktuella) lok till svart. Jag har inget emot att flera olika designscheman finns samtidigt. Jag förstår att man kanske inte lackerar om en gammal buss som skall rulla i ett år till till det nya färgschemat. Men när man väl har bestämt sig för en ny design så tycker jag att man bör hålla sig till den. Samma sak med SLs typsnitt. De kan lika gärna ge upp allt vad det heter. Det kommer aldrig att bli någon ordning på den saken. Tunnelbanan (mm) och dess uppsjö av olika skyltar till höger och vänster har jag gett upp för länge sedan. Har fått svar från SL att det är på gång med en enhetlig skyltdesign men det händer inte ett smack. Och kommer de någonsin fram till något så ändrar de designprogrammet lagom tills nästan allt är utbytt precis som vanligt.
Citat från: M224 skrivet 23 april 2010, 13:17:19 PM
Tänk om SAS-planen såg ut på tio olika sätt, Taxi-Stockholm bilarna hade olika lackering etc etc etc.
Taxibilarna ser ju inte riktigt kloka ut nuförtiden. De kan rulla runt med svart motorhuv och gula framskärmar. Varför ska det vara så svårt att ha
en färg på bilarna ;)
Citat från: Robert Brink skrivet 21 april 2010, 15:52:26 PM
Om jag inte är helt snurrig, så tyckte jag mig se 6610 i blått vid Tekniska nu i helgen! Men jag kanske såg fel... ???
//R
Då måste jag också ha varit snurrig, såg den häromdagen. 6613 lär bli blå för den har flera blåa plåtar på höger sida liksom en annan vagn i 663x serien.
Citat från: M224 skrivet 22 april 2010, 22:40:38 PM
Vad/vem syftar du på? Vad är det nu då som är så konstigt? ???
Att det hoppas hit o dit hela tiden, det lackas inte enhetligt trots att set finns ett desigprogram att följa.
Och nej, du är ingen tramsgubbe även om jag anser det ska vara ett vitt fält fram i bak som det alltid varit
Citat från: M224 skrivet 23 april 2010, 13:40:13 PM
Jag ska inte bli allt för långrandig men i SJs fall handlar det ju om att de har bytt design och inte har hunnit med att måla om alla (aktuella) lok till svart. Jag har inget emot att flera olika designscheman finns samtidigt. Jag förstår att man kanske inte lackerar om en gammal buss som skall rulla i ett år till till det nya färgschemat. Men när man väl har bestämt sig för en ny design så tycker jag att man bör hålla sig till den. Samma sak med SLs typsnitt. De kan lika gärna ge upp allt vad det heter. Det kommer aldrig att bli någon ordning på den saken. Tunnelbanan (mm) och dess uppsjö av olika skyltar till höger och vänster har jag gett upp för länge sedan. Har fått svar från SL att det är på gång med en enhetlig skyltdesign men det händer inte ett smack. Och kommer de någonsin fram till något så ändrar de designprogrammet lagom tills nästan allt är utbytt precis som vanligt.
Nu tycker jag du motsäger dig själv lite. Orsaken till att det är en sådan oreda är som sagt mycket beroende på att designprogram kommit och gått och ingen har styrt upp det så att det blivit enhetligt när man bytt till nästa osv. Varför anser du att det är OK för SJ:s del, men inte för SL:s när problemet i grund i princip är detsamma?
Citat från: Mrbuss skrivet 23 april 2010, 14:15:17 PM
Taxibilarna ser ju inte riktigt kloka ut nuförtiden. De kan rulla runt med svart motorhuv och gula framskärmar. Varför ska det vara så svårt att ha en färg på bilarna ;)
Detta är visserligen OT, men troligen beror det mest på att olika bilar är antingen anslutna till olika växelbolag (som vart och ett har sin grafiska profil) eller kör helt oanslutna och bestämmer då själva. Sedan så är det många bilar idag som inte är lackade utan kör med olika former av plastfilm. Taxi 020 använder ju då kanariegult, men råkar en bil få en plåtskada och därmed får t.ex. en nylackad flygel så måste man låta lacken härda lite innan man stripar upp plåtbiten igen. Jämför t.ex. med hur många B9S som tillfälligt får rulla med olackade spegelarmar osv.
Citat från: Nico skrivet 23 april 2010, 14:25:32 PM
Nu tycker jag du motsäger dig själv lite. Orsaken till att det är en sådan oreda är som sagt mycket beroende på att designprogram kommit och gått och ingen har styrt upp det så att det blivit enhetligt när man bytt till nästa osv. Varför anser du att det är OK för SJ:s del, men inte för SL:s när problemet i grund i princip är detsamma?
Jag har inget emot att ett företag byter ett designprogram om det inte sker för ofta och om det styrs upp på ett bra sätt. I SJs fall är jag både glad och ledsen. De bleka blå färgerna från 90-talet är nog det fulaste designprogram jag har skådat någonsin. Att nu SJ valde svart anser jag vara tråkigt också men jag förstå att de ville bort från det blå. Själv tycker jag att de grå loken (ex Rc6 1412) hade varit trevligare eller den färgen som var marinblå (ex Rc6 1422). Tyvärr tar det lång tid att lackera om alla lok vilket gör att det nu ser bedrövligt ut. Och vagnarna skall vi inte tala om. Nu har även GC bytt designprogram vilket jag tycker är lite onödigt då inte ens alla deras lok är gröna ännu.
Bussmicke:
När det gäller blåbussarna så har det
aldrig varit tal om att ha vitt runt rutorna. En eller några enstaka bussar hade vitt runt rutorna i början men lackades snart om till blått då H34E aldrig hade vitt runt rutorna. Nu har SL beslutat att det inte skall vara vitt runt rutorna så designen på bussarna har ändrats så pass mycket. Jag håller med dig om att det gör sig bättre med vitt runt rutorna på ex H16, H23 mfl men det passar inte alls på de nya MAN, Solaris, Mercedes mfl.
Vitt fram o bak avsågs bussar med SL94-design, dvs Röda
Citat från: Bussmicke skrivet 23 april 2010, 19:41:56 PM
Vitt fram o bak avsågs bussar med SL94-design, dvs Röda
Ja, blå stombussar ska vara doppade i sin färg, med enda avbrott i form av linjerna på sidorna.
Jag stör mig som sagt inte på mindre avvikelser. 3241 har t.ex. förblivit blå - på taket.
/Ted
Citat från: Ted S skrivet 23 april 2010, 20:19:18 PM
Ja, blå stombussar ska vara doppade i sin färg, med enda avbrott i form av linjerna på sidorna.
Men hur var det med den vita randen på sidan? På Norrtäljes blå Vegor skulle den ju bestå av en reflexrand pga säkerheten - en rand som man sedermera delvis monterade reklam över. På nya blåbussar verkar numera randen bara bestå av vit lack.
Citat från: Mrbuss skrivet 23 april 2010, 14:18:33 PM
Då måste jag också ha varit snurrig, såg den häromdagen. 6613 lär bli blå för den har flera blåa plåtar på höger sida liksom en annan vagn i 663x serien.
Helt riktigt, 6613 är numera blå.
Således är numera 6601-02, 6610-17, 6636, 6638, 6640 och 6645 blåa.
Fortfarande har jag dock bara sett 5686 som blivit röd från blå...
//Fredrik
(http://i597.photobucket.com/albums/tt58/mikael_n_sweden/Busslink_6636_Valhallavagen_2010.jpg)
Tack för alla intressanta fakta i denna tråd.
Idag körde 6636 (omärkt!) på stomlinje 676 mellan Stockholm och Norrtälje. Det verkar som att även 6602 har flyttats från Norrort/Täby till Norrtälje. Övriga blå 66xx-vagnar utom 6648-49 verkar ha kvar sin gamla stationering (Norrort/Täby).
Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 26 april 2010, 17:54:14 PM
Tack för alla intressanta fakta i denna tråd.
Idag körde 6636 (omärkt!) på stomlinje 676 mellan Stockholm och Norrtälje. Det verkar som att även 6602 har flyttats från Norrort/Täby till Norrtälje. Övriga blå 66xx-vagnar utom 6648-49 verkar ha kvar sin gamla stationering (Norrort/Täby).
6602 är i vart fall registrerad på Täby. Det behöver inte vara en Norrtäljevagn bara för att den rullar på 676, i måndags körde jag 676 mellan Tekniska och Norrtälje t.o.r. på en utav våra tjänster. 8) Fin bild för övrigt!
Citat från: Mrbuss skrivet 26 april 2010, 20:36:11 PM
6602 är i vart fall registrerad på Täby. Det behöver inte vara en Norrtäljevagn bara för att den rullar på 676, i måndags körde jag 676 mellan Tekniska och Norrtälje t.o.r. på en utav våra tjänster. 8) Fin bild för övrigt!
Tack, kul att du uppskattade bilden. :)
Det är sant, Täby har ju turer på 676:an. Men under en hel veckas tid trafikerade 6602 samma tur på 676:an i morgonrusningen, så jag började ana att den hörde hemma i Norrtälje.
Citat från: Fredrik Gelin skrivet 25 april 2010, 11:25:52 AM
Helt riktigt, 6613 är numera blå.
Således är numera 6601-02, 6610-17, 6636, 6638, 6640 och 6645 blåa.
Fortfarande har jag dock bara sett 5686 som blivit röd från blå...
//Fredrik
Och av dessa ovan är väl 6614-17+45 Blåa sedan tidigare?
Citat från: Bussmicke skrivet 30 april 2010, 10:27:05 AM
Och av dessa ovan är väl 6614-17+45 Blåa sedan tidigare?
Det är riktigt. Dessa försvann i mitt inlägg.
6604 kunde ses fortsatt som röd idag. Dock har 6606 blivit blå
6638 sågs blålackerad igår. Jag vet inte om den redan nämnts här i tråden.
Finns de något system vilka bussar som blir blåa, eller använder busslink en tombola?
Citat från: Mrbuss skrivet 01 maj 2010, 10:13:42 AM
6638 sågs blålackerad igår. Jag vet inte om den redan nämnts här i tråden.
Jo det har den men inte såg jag dig i Danderyd igår
Ulf Berlin rapporterade 6605 via en bild tidigare.
Vidare kan således 6603, 6604, 6607, 6618, 6639 läggas till i listan.
Har fler blivit blå?
Citat från: Bussmicke skrivet 25 juni 2010, 22:45:39 PM
Ulf Berlin rapporterade 6605 via en bild tidigare.
Vidare kan således 6603, 6604, 6607, 6618, 6639 läggas till i listan.
Har fler blivit blå?
6638 sågs blå på DAS förra veckan, men var röd och fin innanför frontluckan.
Bredvid stod Strömblads vagn för dagen 5686 i röd kostym med blått innanför frontluckan.
6638 är redan rapporterad
6601-6618, 6632-6640, 6645 och 6648-6649
är redan eller kommer att bli blå. Några depåbyten kommer att ske.
6619-6631, 6641-6644 och 6646-6647
kommer att fortsätta rulla i sin röda lack. Några depåbyten kommer att ske.
// Anders
Tack Anders, då kan jag stämma av med vad jag har på bild.
Har sett en lapp med vad Ösmo kommer få/bli av med.. Återkommer allteftersom kärrorna trillar in..
Citat från: BadTab skrivet 01 juli 2010, 23:47:31 PM
Har sett en lapp med vad Ösmo kommer få/bli av med.. Återkommer allteftersom kärrorna trillar in..
4033-4035 ryker nu va....? :(
Tror att de blir kvar, skulle dock för egen del se att dessa utrangerades då de är fruktansvärt slitna överlag
..och idag byttes 6629 ut mot 6658 i Ösmo. 6658 kom från handen, dock osäker på om 6629 skulle till råsta eller norrort?
Liksom bl.a. 6649 verkar ha hamnat i Råsta istället för 6389.
Ryktas om 31-leder från Täby till Lidingö. 5 st tror jag. Nån som vet vilka?
Citat från: buskörare skrivet 09 juli 2010, 19:25:35 PM
Ryktas om 31-leder från Täby till Lidingö. 5 st tror jag. Nån som vet vilka?
3152-57
planeras göra 3141 sällskap på ön.
Reservation för ändringar.
/Ted
Fotbolls-VM är kul och spänande. Men det går endå inte att gämföra med vilka bussar som flyttar eller byter färg. Helkul var ordet.
Nån som vet om det blir några flyttar till innerstan nu då fr. Lidingö t.ex.? 52xx-Omnina borde väl passa bra i stan?
Citat från: virtual1 skrivet 09 juli 2010, 22:03:10 PM
Nån som vet om det blir några flyttar till innerstan nu då fr. Lidingö t.ex.? 52xx-Omnina borde väl passa bra i stan?
Alla dom går på diesel. Vet inte om man vill ha dieselbussar i stan även om jag tror att det är miljödieslar dom flesta.
Citat från: Ted S skrivet 09 juli 2010, 19:50:10 PM
3152-57 planeras göra 3141 sällskap på ön.
Reservation för ändringar.
/Ted
Ja, att det ändras hej vilt har vid blivit varse på ön ;D Men såvida inte Täby misskött dom så är det trevliga bussar som jag gärna ser på ön. Vi är ju från samma stad, jag och dom.
Såg 6306 på 506:an vid ett besök på Karolinska sjh i dag på eftermiddan, den är väl från Ösmo?
/Peter
Citat från: Peter Rost skrivet 09 juli 2010, 22:50:52 PM
Såg 6306 på 506:an vid ett besök på Karolinska sjh i dag på eftermiddan, den är väl från Ösmo?
/Peter
Just nu har vi 6301-05, och 6308-10.. så det är ett litet glapp där mitt i serien..
Citat från: Ted S skrivet 09 juli 2010, 19:50:10 PM
3152-57 planeras göra 3141 sällskap på ön.
Reservation för ändringar.
/Ted
Tack för uppgiftena. Om dessa vagnar flyttas från Täby kommer endast 3159-60 av Scaniabussarna i denna Örebroserie att finnas kvar i Täby.
Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 11 juli 2010, 08:48:07 AM
Tack för uppgiftena. Om dessa vagnar flyttas från Täby kommer endast 3159-60 av Scaniabussarna i denna Örebroserie att finnas kvar i Täby.
Har dessa vagnar flyttats tillbaka till Täby? 3158-3160 har annars rullat i Söderort ett tag.
/Måns
Citat från: Måns Johannesson skrivet 11 juli 2010, 11:19:36 AM
Har dessa vagnar flyttats tillbaka till Täby? 3158-3160 har annars rullat i Söderort ett tag.
/Måns
Hej, jag visste inte att 3159-60 redan var flyttade. Ok, då kommer förmodlingen inga f.d. Örebroare i 31xx-serien att vara kvar i Täby.
Det verkar som att 4263,4310 och 4367 har gjort sitt nu. Dom är borta. Vi har 6330,5646 och 4609 ute på ön nu. Verkar som att dom nya bussarna kommer inom kort.
MVH Alex Ljusteröbon
Citat från: Alex Ljusteröbon skrivet 11 juli 2010, 11:46:10 AM
Det verkar som att 4263,4310 och 4367 har gjort sitt nu. Dom är borta. Vi har 6330,5646 och 4609 ute på ön nu. Verkar som att dom nya bussarna kommer inom kort.
MVH Alex Ljusteröbon
Leasingen på dessa har gått ut.
Ersättare från Nyköping, 3 boggi ur 12-serien, är planerade att komma under juli månad. Under tiden så får Ljusterö hålla till godo med lånebussar från Täby.
// Anders
Citat från: Alex Ljusteröbon skrivet 11 juli 2010, 11:46:10 AM
Det verkar som att 4263,4310 och 4367 har gjort sitt nu. Dom är borta. Vi har 6330,5646 och 4609 ute på ön nu. Verkar som att dom nya bussarna kommer inom kort.
MVH Alex Ljusteröbon
Fotade dem bara för fyra dar sen :-O
Citat från: virtual1 skrivet 11 juli 2010, 20:32:21 PM
Fotade dem bara för fyra dar sen :-O
Okej :o. Dom står inte på ön nu iaf. Jag kan gå ner o ta lite bilder i morgon. Verkar som att dom gått te skrot eller nåt
Det står 3 bussar vi hamnen i Kapellskär. Dock såg jag bara en lite mer, vilken var en ledbuss från typ 97... Men om det är Busslink-vagnar vet jag inte.
Citat från: Fredde_J skrivet 11 juli 2010, 21:36:01 PM
Det står 3 bussar vi hamnen i Kapellskär. Dock såg jag bara en lite mer, vilken var en ledbuss från typ 97... Men om det är Busslink-vagnar vet jag inte.
Okej tack för tipset
Citat från: Bussmicke skrivet 11 juli 2010, 22:22:18 PM
Danderyd? Bilder?
(http://img517.imageshack.us/img517/9605/busslink43102.jpg)
(http://img4.imageshack.us/img4/3464/busslink43671.jpg)
Hade fel på två dar, men naturligtvis ska nån gå framför o sabba bilden med dock... 4263:an såg jag dock inte!
Citat från: virtual1 skrivet 11 juli 2010, 22:54:23 PM
(http://img517.imageshack.us/img517/9605/busslink43102.jpg)
(http://img4.imageshack.us/img4/3464/busslink43671.jpg)
Hade fel på två dar, men naturligtvis ska nån gå framför o sabba bilden med dock... 4263:an såg jag dock inte!
Hmm. Såg dom då ochså. Men dom är inte här längre :(. Jag kan gå ner o fota i kväll när alla är inne
Tack för dessa "sista bilder" på Ljusterövagnarna. Tog själv några bilder för 1,5 veckor sedan på dessa vagnar.
Onödigt vetande kanske, men 6641 och 6629 har nu flyttat till Täby tillsammans med 4433 och 4434 som återkommit efter sin "exil" i Råsta.
6648 och 6649 har flyttat till Råsta för att rulla på 179 medan Norrtälje har fått 6389 från Råsta och skall få ytterligare en blå 8700 från Nyköping som ersättning.
6632 har blivit blå och 1222 (blå) rullar nu sporadiskt i Norrtälje och fler Nyköpingsbussar (röda) är i antågande har jag hört.
Det verkar bli en del ändringar i sista minuten när det gäller fördelningen av Nyköpingsbussarna, så det återstår ännu att se vilka bussar som hamnar var...
//Fredrik
Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 12 juli 2010, 20:13:31 PM
Tack för dessa "sista bilder" på Ljusterövagnarna. Tog själv några bilder för 1,5 veckor sedan på dessa vagnar.
Varsågod =)
Citat från: Fredrik Gelin skrivet 12 juli 2010, 21:38:13 PM
Onödigt vetande kanske, men 6641 och 6629 har nu flyttat till Täby tillsammans med 4433 och 4434 som återkommit efter sin "exil" i Råsta.
6648 och 6649 har flyttat till Råsta för att rulla på 179 medan Norrtälje har fått 6389 från Råsta och skall få ytterligare en blå 8700 från Nyköping som ersättning.
6632 har blivit blå och 1222 (blå) rullar nu sporadiskt i Norrtälje och fler Nyköpingsbussar (röda) är i antågande har jag hört.
Det verkar bli en del ändringar i sista minuten när det gäller fördelningen av Nyköpingsbussarna, så det återstår ännu att se vilka bussar som hamnar var...
//Fredrik
Nån som kan fylla i vad ? skall vara?
6629 ? -> Täby
6641 ? -> Täby
Förrresten, är 6609 blå?
Citat från: Bussmicke skrivet 12 juli 2010, 23:07:48 PM
Nån som kan fylla i vad ? skall vara?
6629 Nynäshamn -> Täby
6641 Norrtälje -> Täby
Förrresten, är 6609 blå? Nej, inte ännu (kanske inte blir av)
/Ted
Citat från: Fredrik Gelin skrivet 12 juli 2010, 21:38:13 PM
Onödigt vetande kanske, men 6641 och 6629 har nu flyttat till Täby tillsammans med 4433 och 4434 som återkommit efter sin "exil" i Råsta.
6648 och 6649 har flyttat till Råsta för att rulla på 179 medan Norrtälje har fått 6389 från Råsta och skall få ytterligare en blå 8700 från Nyköping som ersättning.
6632 har blivit blå och 1222 (blå) rullar nu sporadiskt i Norrtälje och fler Nyköpingsbussar (röda) är i antågande har jag hört.
Det verkar bli en del ändringar i sista minuten när det gäller fördelningen av Nyköpingsbussarna, så det återstår ännu att se vilka bussar som hamnar var...
//Fredrik
(http://i597.photobucket.com/albums/tt58/mikael_n_sweden/Busslink_6648_Danderyds_sjh_2005.jpg)
Tack för uppgifterna. Jag har för mig att jag läst någonstans att det är krav med bredare dörrställning vid minst en av utgångsdörrarna på de bussar som trafikerar linje 179. 6648 och 6649 har ju endast dörrställning 1-1+1-0. Råstas övriga B9S för linje 179 (6371-6388) har dörrställning 1-1+2-0.
Hittills har 15 Solarisar kommit ut på ön. Ingen är satt i egen trafik, tydligen nått krångel. 1-2 om dan körs i utbildningssyfte.
Dom som finns på ön är:
7401,02,03,04,11,12,13,14,15,17,18,19,20,24 och 25.
Körde 7413 idag, mycket trevlig.
7420 flydde ön för ett par dar sedan och rullade på linje 44, om jag minns helt fel.
Citat från: Bussmicke skrivet 12 juli 2010, 23:07:48 PM
Nån som kan fylla i vad ? skall vara?
6629 ? -> Täby
6641 ? -> Täby
Förrresten, är 6609 blå?
Som Ted redan svarat har 6609 inte blivit blå och det skall den inte bli heller om nuvarande planer håller.
Det var tänkt från början att även 6631 och 6633 skulle blivit blåa, men det verkar inte som om det blir så.
Således blir det några "luckor" i blåserien, 6608-09 lär fortsatt bli röda liksom 6629, 6631 och 6633. Jag har för ögonblicket glömt hur det är med 6630.
I morgon kommer det att börja slopas fler 54xx. Vilka det blir som går till Heden imorgon återstår att se, men jag kommer troligen att köra en av dem, så jag får nog anledning att återkomma i det ämnet.
Tre av de blåa 54xx-vagnarna får ev. respit några veckor till och skall i så fall till Nyköping för att vikariera för avflyttade betydligt yngre kollegor...
Om och vilka det blir kan jag inte säga ännu, men det återkommer jag om när de flyttar.
//Fredrik
Citat från: Andy91 skrivet 13 juli 2010, 20:24:07 PM
7420 flydde ön för ett par dar sedan och rullade på linje 44, om jag minns helt fel.
Kan tänkas att den varit utlånad. Nått problem med avtalet gör att dom inte får sättas i trafik på ön, så just nu står dom bara. 3 är på verkstan och ska fixas (större problem) men resten står bara och glor. Förutom 2 som alltså är ute som utbildningsvagnar dagligen.
Annars går väl 7422 i stan fortfarande, det kanske var den du såg?
Från Täby har vi idag kört ned 5441-43 och 5449 till Heden i Jordbro.
I morgon bitti går färden till Nyköping med 5447-48 och 5450.
Således återstår nu bara 5446 i Täby, hur länge återstår att se...
//Fredrik
Citat från: buskörare skrivet 13 juli 2010, 20:10:44 PM
Hittills har 15 Solarisar kommit ut på ön. Ingen är satt i egen trafik, tydligen nått krångel. 1-2 om dan körs i utbildningssyfte.
Dom som finns på ön är:
7401,02,03,04,11,12,13,14,15,17,18,19,20,24 och 25.
Körde 7413 idag, mycket trevlig.
Hur ser pedalerna ut nu efter ombyggnad? Kan någon visa en bild?
Citat från: Ersa skrivet 14 juli 2010, 21:36:25 PM
Hur ser pedalerna ut nu efter ombyggnad? Kan någon visa en bild?
Kan troligen fixa bild imorgon. Båda är stående numera i alla fall. Och man har satt en plåtplatta framför pedalerna för att höja upp hälen och få mer av foten på pedalen. Körde 7424 på linje idag (dom går som utbildningsvagnar fortfarande) och den var väldigt trevlig. Förar-AC'n var väldigt trevlig måste jag säga. I värmen :)
Citat från: buskörare skrivet 15 juli 2010, 00:20:02 AM
Kan troligen fixa bild imorgon. Båda är stående numera i alla fall. Och man har satt en plåtplatta framför pedalerna för att höja upp hälen och få mer av foten på pedalen. Körde 7424 på linje idag (dom går som utbildningsvagnar fortfarande) och den var väldigt trevlig. Förar-AC'n var väldigt trevlig måste jag säga. I värmen :)
(http://gbg-pop.pixbox.se/arkivet/synligt_36/31320000-31329999/640x480/31327801.jpg)
Körde 7413 på 73:an idag och jag blir mer och mer förtjust. Dom är så mjuka och så tysta jämfört med Scania så det är helt otroligt.
5376 är nu vackert röd o rullar på 160 just nu..
Jag var ute på Lidingö igår men såg inte en enda Solaris i trafik. Står de stilla fortfarande eller hade jag maximal otur? ???
Citat från: Bussmicke skrivet 23 juli 2010, 09:01:53 AM
5376 är nu vackert röd o rullar på 160 just nu..
Antar att 5377 går samma väg. Vad ersätter i Hornsberg?
Citat från: Leo skrivet 23 juli 2010, 10:09:49 AM
Jag var ute på Lidingö igår men såg inte en enda Solaris i trafik. Står de stilla fortfarande eller hade jag maximal otur? ???
Läste du inte det som stod ovan? "Hittills har 15 Solarisar kommit ut på ön. Ingen är satt i egen trafik, tydligen nått krångel. 1-2 om dan körs i utbildningssyfte." =)
Citat från: virtual1 skrivet 23 juli 2010, 12:05:41 PM
Läste du inte det som stod ovan? "Hittills har 15 Solarisar kommit ut på ön. Ingen är satt i egen trafik, tydligen nått krångel. 1-2 om dan körs i utbildningssyfte." =)
Jorå, alla sattes i trafik i måndags. Och togs ur trafik i tisdags. Varför står i deras egen tråd, men kort så kan man väl säga att minst 2 fått för sig att helt plötsligt lägga av och då släppte även dörrbromsen. Det höll på att gå rätt illa när bussen stod på en hållplats som lutar kraftigt bakåt, bussen lägger av och börjar rulla bakåt med dörrarna öppna. Det var tydligen väldigt nära att en dam blev pårullad. Enligt uppgift har en till gjort likadant fast inte med samma fara, och det gjorde att dom skyddsstoppades i tisdags och togs in. Solaris var ute i onsdags tror jag, nått fel i programmet, alla bussar är uppdaterade och ska ha satts i trafik idag. Eller kanske imorgon. 3 nya har också anlänt, så jag tror dom är 18 st nu. Dessa ska uppdateras och fixas till innan dom går ut, men det verkar ju gå rätt fort så...
Citat från: Leo skrivet 23 juli 2010, 10:09:49 AM
Jag var ute på Lidingö igår men såg inte en enda Solaris i trafik. Står de stilla fortfarande eller hade jag maximal otur? ???
Nu är dom satta i trafik igen. Första dan idag efter skyddstoppet.
5263 och 5295 har gått till Handen tror jag. Börjar bli trångt (60 bussar på en depå som normalt har 44, snacka om vagnreserv ;) ) så jag gissar att fler åker inom kort.
5266 tyckte jag mig se i Söderort häromdagen...
Citat från: Kvarne skrivet 01 augusti 2010, 17:35:58 PM
5266 tyckte jag mig se i Söderort häromdagen...
Stämmer, 5266-69 + 5282, ska till Söderort, tillsammans med 6679-81.
/Ted
Citat från: Ted S skrivet 01 augusti 2010, 17:43:41 PM
Stämmer, 5266-69 + 5282, ska till Söderort, tillsammans med 6679-81.
/Ted
Jag vill behålla 5268 på ön :( Den är så trevlig att köra. Vad blir kvar? 6103-6 har jag förstått ska stanna, men mer? Ska vi ha 44 bussar även i fortsättningen så fattas det 5 enligt mina beräkningar. Blir nått kvar föröver dessa eller får vi in annat?
Citat från: buskörare skrivet 01 augusti 2010, 18:28:57 PM
Jag vill behålla 5268 på ön :( Den är så trevlig att köra. Vad blir kvar? 6103-6 har jag förstått ska stanna, men mer? Ska vi ha 44 bussar även i fortsättningen så fattas det 5 enligt mina beräkningar. Blir nått kvar föröver dessa eller får vi in annat?
Planen ser ut så här:
7 ledbussar: 3141, 3152-57
35 normalbussar, OmniCity 5182-84, 6103-06 samt Solarisarna 7401-28
Biogas och diesel för hela slanten.
Med reservation för ändringar.
/Ted
Citat från: Ted S skrivet 01 augusti 2010, 18:52:17 PM
Planen ser ut så här:
7 ledbussar: 3141, 3152-57
35 normalbussar, OmniCity 5182-84, 6103-06 samt Solarisarna 7401-28
Biogas och diesel för hela slanten.
Med reservation för ändringar.
/Ted
Okej. Tack för infon! 2 färre bussar än i dagsläget alltså.
Citat från: Kvarne skrivet 01 augusti 2010, 17:35:58 PM
5266 tyckte jag mig se i Söderort häromdagen...
5266 är kvar på ön, så det var nog nån annan du såg.
Citat från: buskörare skrivet 03 augusti 2010, 13:23:23 PM
5266 är kvar på ön, så det var nog nån annan du såg.
Är jag inte helt ouppdaterad så är det 5267-68 som rullat över till Söderort.
Citat från: Anders Lundén skrivet 03 augusti 2010, 18:07:45 PM
Är jag inte helt ouppdaterad så är det 5267-68 som rullat över till Söderort.
Det kan tänkas. Är hemma för vård att sjuk katt (semesterdagar om nån trodde annat), så jag har inte varit på jobbet sen i fredags. Ska kolla närmare på fredag.
Citat från: Anders Lundén skrivet 03 augusti 2010, 18:07:45 PM
Är jag inte helt ouppdaterad så är det 5267-68 som rullat över till Söderort.
5268 kan jag bekräfta, fick den på bild i Årsta igår
4704, 4705, 5267, 5377 på bild i Älvsjö i morse så de finns också
Citat från: Bussmicke skrivet 03 augusti 2010, 20:16:22 PM
5268 kan jagf bekräfta, fick den på bild i Årsta igår
Attans, det var min favorit. Ja, ja.
5337 är blå igen. Åkte med den på 94 inatt.
Byte för 5376-5377?
Citat från: Martin S skrivet 15 augusti 2010, 18:46:19 PM
5337 är blå igen. Åkte med den på 94 inatt.
Byte för 5376-5377?
Ha haa, här finns det deg...
Otroligt... Härnäst kommer 5336 med blå framdel och röd bakdel ;)
..och idag lämnade 4033 Ösmogaraget för kanske sista gången, destinationen blev Råsta.. Dess syskon är iallafall kvar..
Och vi fick 2 gamla saker från Handen. Ska kolla inv.nr när jag slutar.
Citat från: buskörare skrivet 19 augusti 2010, 21:39:49 PM
Och vi fick 2 gamla saker från Handen. Ska kolla inv.nr när jag slutar.
5249/50..;)
Citat från: BadTab skrivet 19 augusti 2010, 22:06:39 PM
5249/50..;)
Stämmer ja. Lite kontrast till Solarisarna kan man säga.
Nu är nog alla Solarisar utflyttade ur Stockholms innerstad. 7406 är i Veddesta på besök, dom andra är på ön.
Citat från: buskörare skrivet 20 augusti 2010, 01:28:07 AM
Stämmer ja. Lite kontrast till Solarisarna kan man säga.
Då har ni fått 2 bra bussar ut dit. Kanske lite gamla men ack så sköna att köra.
Citat från: Matte skrivet 20 augusti 2010, 07:41:23 AM
Då har ni fått 2 bra bussar ut dit. Kanske lite gamla men ack så sköna att köra.
Okej. Ja, vi får väl se om jag får köra dom. Solarisarna krånglar en hel del, så kanske.
Citat från: Bussmicke skrivet 20 augusti 2010, 12:43:17 PM
Vilken depå var det nu igen?
Dom är flyttade från Handen till Lidingö. Troligen relativt tillfälligt, men hur lång tid vi ska ha dom och vad dom ska göra sen vet jag inte.
Citat från: buskörare skrivet 20 augusti 2010, 13:29:35 PM
Dom är flyttade från Handen till Lidingö. Troligen relativt tillfälligt, men hur lång tid vi ska ha dom och vad dom ska göra sen vet jag inte.
Med tanke på att alla linjer Lidingö kör har låggolvskrav (och rullstolsramp, det gäller dock inte 73) blir de troligen inte långvariga.
/Måns
Citat från: Måns Johannesson skrivet 21 augusti 2010, 13:38:10 PM
Med tanke på att alla linjer Lidingö kör har låggolvskrav (och rullstolsramp, det gäller dock inte 73) blir de troligen inte långvariga.
/Måns
Precis. Tror det är tillfälligt tills alla Solarisar är satta i trafik och ledvagnarna är på plats.