Farväl SL-linje 314

Startat av Tommy E, 12 november 2022, 01:15:00 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Tommy E

De senaste två åren jag sagt farväl till linje 336, 338, 342 och 350 (som dock är tillbaka igen). Nu har turen kommit till 314, och den här gången känns det lite extra dystert för undertecknad eftersom det är ens närmaste busslinje det gäller. 314 var en riktigt trevlig landsbygdslinje, dessutom med ett linjenummer som bestod av första siffrorna i talet π... ;)

Trafiken till Norrudden på östra Färingsö startade den 16 juni 1959, och från början sköttes den av MOAB:s linje 15 som annars gick till Ölsta/Ilända/Björkvik. I sommartidtabellen 1959 var sträckan till Norrudden ännu inte utritad i linjekartan, men det framgår att Kronobergsparken-Norrudden hade tre turer per vecka (fredag kväll, lördag eftermiddag och söndag morgon). I motsatt riktning gick endast en tur i veckan, klockan 18:40 på söndagkvällen.

Tyvärr hittar jag ingen bild av en MOAB-buss på väg mot Norrudden, men jag har åtminstone en bild på linje 15 som ska avgå från Kronobergsparken. Bilden är tagen någon gång mellan 1957 och 1967, för det var dessa år MOAB 51 (B165) gick i trafik. Ur Ingemar Johanssons samling.



Norrudden/Hillersjönäs/Ricksättra var vid den här tiden ett renodlat fritidshusområde, vilket förklarar valet av avgångstider. I början av 70-talet reste mina föräldrar ibland med avgången mot stan på söndagkvällen, och då var bussen så gott som fullsatt. Trafikeringsdagarna fredag, lördag och söndag har legat fast ända fram till nu, men under somrarna har Norrudden faktiskt haft trafik varje dag på senare tid. På vintern har linjen alltid haft ett uppehåll i trafiken på grund av dåligt väglag (och förmodligen lågt resintresse, åtminstone den första tiden).

När 300-serien började användas 1972 döptes linje 15 om till 315. Under detta linjenummer bedrevs Norruddstrafiken i fyra år, innan den till hösten 1976 förärades ett eget linjenummer. Valet föll då på 314, gissningsvis för att det låg intill 315 och råkade vara ledigt. Här kommer en härlig bild av SL H56 4780 på 314 som passerar Hillersjönäs sommaren 1981. :) Foto: Nils Berg.



Fem år senare, 1986, hade vägen till Norrudden hunnit bli asfalterad. Samma plats och samma fotograf som förra bilden, men bussen är H56 4907.



Ytterligare några år senare växte en till blivande bussfotograf upp inte så värst långt från linje 314. Redan på dagis ritade jag bussar på 314 och 315, och det hände att jag och min pappa åkte hem med 314 från dagiset i Stenhamra. Detta var möjligt eftersom linjen hade lagts om 1996 till att gå via Stenhamra, men 2003 lades den tillbaka via Skå Edeby så som 15 och 315 vanligtvis hade gått.

När skolan började fick man annat att tänka på, men i sjunde klass insåg jag att jag inte ens kom ihåg vilket nummer min närmaste busslinje hade. Skandal!! >:( Intensiva tidtabellsstudier följde, och det dröjde inte länge innan jag även började rikta kameran mot SL-bussar. Linje 314 blev motiv för min andra och tredje SL-bussbild någonsin, och den tidigare av dessa två är fortfarande en favorit bland alla mina bussbilder. Att det dessutom fortfarande gick "riktiga bussar" på linjen gjorde ju inte saken sämre! Swebus 1858 var det som hamnade på bild när den tog kurvan vid Skå Flygfält...



...och lite senare mellan Kungsgården och Färjestadsvägen (Svartsjö) på tillbakavägen.



Den 16 juni 2009 inföll 50-årsjubileet av att trafiken till Norrudden startade. Självklart var jag ute och fotade, och fick också sällskap av två boende i Hillersjönäs (som var de som hade tipsat mig om jubileet). Här rastar vi och bussen Arriva 7140 vid ändhållplatsen Norrudden.





Något som var lite ovanligt med 314 var att hållplatserna bara hade skylt på ena sidan av vägen, fastän de trafikerades i båda riktningarna. Här är ett exempel från Norrskog, min allra närmaste hållplats.



Dit gick jag ibland för att fota 314 när linjen återkom efter vinteruppehållet. Eftersom första trafikdagen alltid var en fredag fick jag oftast nöja mig med eftermiddagsturen, men 2011 började jag sent i plugget vilket gjorde att årets allra första 314 kunde dokumenteras. Bussen är Arriva 7141.



Resandet med 314 har minskat i takt med att sommarstugorna omvandlats till permanentboenden, medan tidabellen har som sagt förblivit sommarstugeanpassad. Så länge jag har fotat och åkt med linjen har det i regel varit ett fåtal passagerare, som gott och väl ryms i en normalbuss. Likväl dök det ibland upp andra busstyper på linjen, vilket förstås var roligt att dokumentera för en bussfotograf. Arriva 7647 var en tillfällig inhoppare som gjorde ett kortare gästspel under sommaren 2014. Platsen är mellan Kungsgården och Svartsjö.



På grund av det låga resandet blev det med åren tydligt att linjen var nedläggningshotad. När Trafikförvaltningen hamnade i ekonomisk kris 2015-2016 skulle större delen av Färingsös landsbygdstrafik dras in, men efter protester bantades förslaget och märkligt nog klarade sig även 314 den gången. Undertecknad insåg dock att det var dags att ta några fler bilder på linjen i den händelse att den en dag inte skulle finnas kvar. Att fota 314 på den smala raksträckan mellan hållplatserna Fritiden och Norrudden hade jag länge tänkt på, och på grund av linjens osäkra framtid blev det äntligen av. Även denna gång var det en boggibuss som dök upp, Arriva 7574.



Vid några enstaka tillfällen trafikerades linjen även med ledbuss, och en enda gång fick jag det på bild. På hemvägen från jobbet en sommardag 2019 fick jag syn på Arriva 8407 i Svartsjö och körde före den för att stanna och fota. Bilden är tagen vid Skå Flygfält, på den del av linjen som var gemensam med 315. Det hade varit ännu roligare att plåta ledbussen någonstans utåt Norrudden, men bättre med en sådan här bild än ingen alls.



De senaste åren har 314 fortsatt föra en tynande tillvaro med återkommande nedläggningshot, eftersom man envisats med att behålla sommarstugetrafiken trots att de allra flesta numera bor permanent. Till sist stod det klart att den 6 november 2022 var datumet då sista turen på 314 skulle köras, och att ta ett sista farväl av den gamla trotjänaren var självskrivet. Det var inte utan att känna historiens vingslag som jag ställde upp stativet i Svanhagen förra söndagen när avgångstiden 17:28 närmade sig. Dagen till ära var bussen flaggprydd, och det blev Arriva 7204 som fick avsluta den era som startade sommaren 1959.



När avskedsturen väl påbörjades, ca 10 minuter sent eftersom anslutande 176:a var försenad, hade bussen två resenärer inklusive mig. Efter Kungsgården var jag ensam passagerare till Norrudden, men där stod faktiskt tre personer som skulle följa med tillbaka till Svanhagen. På grund av förseningen var det bråttom att ställa in kameran och fota, så därför blev bilderna lite väl mörka. På sätt och vis är det väl symboliskt för den sinnesstämning man får när ens närmaste busslinje upphör... ;)



Med fyra passagerare återvände bussen till Svanhagen, och därefter var det tack och adjö till gamla 314. På något märkligt sätt känns det som att varje linjeförändring på Färingsö de senaste åren inneburit att tiden spolas tillbaka. 2012 gjordes en linjeomläggning där 315 och 317 återställdes till sträckningarna de hade fram till 2003. För två år sedan upphörde linje 336 och 338, varvid snabbturerna överläts till 316 och 318 så som det var före 1997. När det gäller trafikeringen av Norrudden har man nu återställt till hur det var fram till 1959. Om man fortsätter gå ännu längre bakåt i tiden kan det bli en del intressanta linjeförändringar framöver... ;D
Välkommen att besöka mina hemsidor! :)

Hemsida med bussbilder och fjällbilder: https://tommy.enefalk.se

Mälarötrafikens historia: https://malarobuss.se

homer

Fint och intressant reportage, och trist att lägga ner landsbygdstrafik istället för att försöka ändra tidtabellen  så den är anpassad efter hur folk vill resa 2022

zjbus

Stort tack Tommy för din intressanta berättelse samt bilddokumentationen.

Ulf Berlin

Tack för trevligt reportage :)/Ulf

Bussmicke

Detta borde kunna bli en artikel i tidningen.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Tommy E

Tack ska ni ha! :)

Citat från: homer skrivet 12 november 2022, 09:47:54 AM
Fint och intressant reportage, och trist att lägga ner landsbygdstrafik istället för att försöka ändra tidtabellen  så den är anpassad efter hur folk vill resa 2022

Instämmer. I det här fallet är det inte säkert att trafikunderlaget hade varit tillräckligt ändå, speciellt nu när många jobbar hemifrån, men det hade åtminstone varit intressant om det hade testats.

Citat från: Bussmicke skrivet 13 november 2022, 00:29:33 AM
Detta borde kunna bli en artikel i tidningen.

Förhoppningsvis kommer det en annan artikel från mig i nästa nummer av Färdskrivaren! ;)
Välkommen att besöka mina hemsidor! :)

Hemsida med bussbilder och fjällbilder: https://tommy.enefalk.se

Mälarötrafikens historia: https://malarobuss.se

Nico

Mycket läsvärt och samtidigt även lite vemodigt. Instämmer med en del andra i att detta skulle kunna utvecklas vidare i en artikeln i Färdskrivaren. Finns mycket intressant att komma ihåg och även nu att se ute på Mälaröarna.

Citat från: Tommy E skrivet 12 november 2022, 01:15:00 AMNågot som var lite ovanligt med 314 var att hållplatserna bara hade skylt på ena sidan av vägen, fastän de trafikerades i båda riktningarna. Här är ett exempel från Norrskog, min allra närmaste hållplats.


Vad gäller detta med hpl.stolpe endast på ena sidan så förekommer det i sällsynta fall på lite mera uddalinjer ute i periferin. Har bl.a. sett det längs 889 ute på Ornö. Kan bara anta att det dels är lite av en kvarleva sedan tidigare samt att det numera i sak bara handlar om att spara lite pengar.

De flesta som kör eller åker med har ändå koll. Kruxet är dock att det sätter vissa trafikregler ur spel och tillvägagångssättet är inte sanktionerat av TF/SL, men de som är ansvariga där hinner sällan kolla dylikt.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Ulf Berlin

...och ute "på landsbygden"i övriga landet förekommer det fortfarande frekvent ;)/Ulf

christian berg

Tack Tommy för ett fint repotage som skulle göra sig väl i tidningen. Även om jag sällan använde 314 de senaste åren känns det trist att den är borta. Den andra H56 bilden på 4907 är tagen med min egen kamera. Lite kuriosa från bilden från Norrskog hållplats: när den inrättades i slutet av 70-talet sattes det upp en hållplatstavla i SL-design, men nytillverkad i MOAB-blått trots att det var nästa 10 år sedan MOAB försvann. Tyvärr rättades detta till ett 10-tal år senare och skyltarna standardiserades.

Hälsningar
Christian B

KollekLover

Citat från: Tommy E skrivet 12 november 2022, 01:15:00 AM




De senaste åren har 314 fortsatt föra en tynande tillvaro med återkommande nedläggningshot, eftersom man envisats med att behålla sommarstugetrafiken trots att de allra flesta numera bor permanent. Till sist stod det klart att den 6 november 2022 var datumet då sista turen på 314 skulle köras, och att ta ett sista farväl av den gamla trotjänaren var självskrivet. Det var inte utan att känna historiens vingslag som jag ställde upp stativet i Svanhagen förra söndagen när avgångstiden 17:28 närmade sig. Dagen till ära var bussen flaggprydd, och det blev Arriva 7204 som fick avsluta den era som startade sommaren 1959.


Mycket fint repotage med fina bilder!
Men trist med en era i graven. :'(
Har det aldrig varit tal om att införa åtminstone några turer i rusnigen vardagar? Känns ju riktigt dumt att tidtabellen inte har anpassats till förändrade vanor. Men det kanske ändå inte finns tillräckligt med folk där ute?
De ska ju införa beställningsbar trafik i Norrtälje. Hade det varit att alternativ här?  ???
Hur många så kallade sommarstugelinjer finns det i SL-land? Den enda jag kan tänka på just nu är linje 432 till Malma Kvarn. Någon som vet hur det ser ut med den?

Tommy E

Stort tack för alla svar! :D

Även om det hade varit intressant med ett test är det nog tveksamt om trafikunderlaget hade räckt för vardagstrafik med fullstora bussar. Grundskolebarnen har skolbuss som upphandlas av kommunen, men av biltrafiken att döma verkar det finnas ett visst resbehov utöver detta. ;) Området kring linje 314 (även österut mot Färjestaden/Kungsbryggan) skulle vara högintressant för anropsstyrd trafik med mindre bussar. :)

En rättelse: Jag skrev att linje 15 och 315 alltid hade gått via Skå Edeby, men vid närmare studier såg jag att söndagsturen från Norrudden mot stan faktiskt gick via Stenhamra några år. Det verkar ha gällt från 1966 eller 1967 fram till 1971. Startinlägget är uppdaterat.
Välkommen att besöka mina hemsidor! :)

Hemsida med bussbilder och fjällbilder: https://tommy.enefalk.se

Mälarötrafikens historia: https://malarobuss.se

B8RLE

#11
Med tanke på att 314 kördes en hel del med boggi, som var väl överdimensionerad, så skulle det vara väl lämpligare med minibussar, dvs som på 312 (på Adelsö), 350, och slingorna som körs av Transdev i Norrtälje/Vallentuna. Just anropsstyrd trafik kunde ha varit rätt för linje 314.




Adminåtgärd: Citat av direkt föregående inlägg borttaget med hänvisning till regel # 9.
/B8RLE
Skolelev med intresse för bussar. Kan hela SL-trafiken utantill!