Intressant artikel i Ny Teknik "Våldsamt slut för Stockholms dubbeldäckare"

Startat av roggek, 04 december 2021, 10:34:51 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

roggek

CitatTEKNIKHISTORIA. Röda dubbeldäckare av brittiskt snitt i Stockholms reguljärtrafik? I dag låter det som en exotisk fantasi, men under några decennier var den verklighet. En verklighet som SL dock snabbt kom att ångra.

https://www.nyteknik.se/premium/valdsamt-slut-for-stockholms-dubbeldackare-7025532

Ersa

I slutet av artikeln:
"I nutid har dubbeldäckarna återuppstått sedan ett antal år, med bland annat SL-linjen som går mellan Södertälje och centrala Stockholm"

Dessutom finns det väl fler än bara en enda bevarad?

roggek

Det finns tre bevarade:
Leyland H35 nr 4525 (Spårvägsmuseet), 4505 och 4545 (SSS).
Tyvärr finns ingen Büssing dubbeldäckare bevarad...

EDIT: Ändrade vagnsnummer, då 4525 ägs av Spårvägsmuseet. enligt Karstens rättelse nedan.

Karsten


Ulf Berlin


Nico

Trevlig artikel, men kunde gärna ha gått lite mera på djupet kring somligt. T.ex. att de dubbeldäckare som rullade i Stockholms innerstad när det begav sig var något helt annat än det som idag rullar i Norrtäljetrafiken.

De senare är ju snudd på klass III-bussar och fungerar skapligt på längre linjer med förhållandevis få stopp. Däremot skulle de sannolikt vara helt värdelösa i tät stads- och förortstrafik.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Nisse Bökelund

Det skall nog vara Norrtälje och inte Södertälje som menas.
Går det någon buss mellan Stockholm och Södertälje?

JAB

"Scania Job Express" kör väl fortfarande mellan Cityterminalen och Scanias huvudkontor, men den är inte upplåten för allmänheten, dessutom har det nog endast använts enkeldäckare på den

Ersa

Det är väl ändå helt uppenbart att det är 676 som menas, men att författaren av artikeln varken lyckades ta reda på rätt ort, samt rätt punkt inne i Stockholm. Det trodde jag att de flesta här i forumet skulle inse direkt, utan förklaring.
Okunskap på en helt ny lågnivå i artikeln, speciellt med tanke på att det även blev fel på antal bevarade bussar. Kanske artikelförfattaren borde ha intervjuat lite fler personer?

Bältes-Assar

Är det den här meningen du tänker på?

"Kort därefter skrotades nästan hela flottan, men ett av exemplaren som överlevde massakern går i dag att beskåda på Spårvägsmuseet."

Det står ju inte att den bussen är det enda exemplaret, utan att den är ett av exemplaren som överlevde.

Ersa

"Vid sällsynta högtidliga tillfällen släpps den dock ut för att åter rulla på Stockholms gator."

Ja, jag tolkade inte ordet den som att tre stycken finns bevarade, och kan rulla samtidigt intill varandra. Det tror jag inte att oinsatta läsare av Ny Teknik heller gör. Visst är det luddigt skrivet, men jag tycker man kan kräva att man som skribent tar reda på rätt antal, och är lite tydlig. Men jag har kanske en för hög kravnivå.

Bältes-Assar

Du kräver kanske inte så mycket egentligen, men man kan nog säga att du kräver andra saker än det de skriver om. Ditt perspektiv verkar ju helt vara på de 3 bevarade Leylanddubbeldäckarna, men den som har skrivit artiklarna vill ju berätta om hela SLs flotta av dubbeldäckare. Om den får vi veta att nästan hela flottan skrotades, att några exemplar överlevde och att ett av dem finns på spårvagnsmuseet och släpps ut därifrån vid högtidliga tillfällen. Allt detta är ju helt rätt, eller hur?

S Svensson

https://sv.wikipedia.org/wiki/B%C3%BCssing

Bússing övertogs av MAN och dessa går i flera städer i Sverige.
Leyland   övertogs till viss del av AB Volvo. Dock fanns Leyland då i nedbantat skick.

Nico

I sak tog M.A.N mest över logotypen. Det lilla som fanns kvar av Büssing och deras teknik försvann i princip redan under första halvan 1970-talet (och var antikt redan då) och dagens bussar med lejonet har nada med Büssing att göra. 

Vad gäller Leyland så fick väl Volvo delar av företaget på köpet i samband med andra affärer. I stort sett var det utan väsentligt värde då brittisk fordonsindustri vid den tiden redan varit på fallrepet sedan länge.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Jacob

Citat från: JAB skrivet 05 december 2021, 11:24:02 AM
"Scania Job Express" kör väl fortfarande mellan Cityterminalen och Scanias huvudkontor, men den är inte upplåten för allmänheten, dessutom har det nog endast använts enkeldäckare på den

EAG620 har trafikerat Scania Job Express. Här finns bild: https://mytransportgallery.1g.fi/kuvat/Transportation/Buses+&+Coaches/Sweden/S/Scania+AB/EAG620+Lasse.jpg
Särskrivning är en dödssynd!