Önskelista”, vilken busstyp i vilket område?

Startat av toddetoddelito, 04 november 2021, 08:33:56 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

toddetoddelito

Hej!

Många gånger läser jag på detta forum om hur dåligt anpassade bussarna är till trafiken de kör (särskilt SL-området), och jag håller helt med, att det i stora delar av länet är väldigt dåligt anpassade bussar till den trafik de utför.

Därför tänkte jag starta en tråd som kan få vara en "önskelista", vad skulle ni önska till vilket område? Vilka modeller? 2+2+2+2 eller 1+1? Vad tycker ni?

(Och ja, jag vet att det inte är så här det går till, men tänker att det kan vara kul att ha en tråd om det iochmed att det kommer upp förhållandevis ofta ;D)

Karsten

Jag tycker bussarna ska användas på ett så effektivt sätt som möjligt, alltså att man inte drar på sig merkostnader för trafiken genom att låsa specifika busstyper till särskilda linjer i onödan. Jag tycker SL-trafiken generellt är ganska bra i det avseendet, kanske med undantag för blått kontra rött.

igel

Jag ser det som ett antal frågor. Det ena är, som skrivits, att hålla omlopp optimala. Vilket kan leda till att går ledbuss på tider och linjer som inte erfordrar det. Det andra är sådant som är olämpligt av rena framkomlighetsskäl.

Om man ser till den första frågan, så är sådant att Keolis körde ledbuss på Resarö på helgmorgnar när det egentligen hade räckt med en Mercedes sprinter, ett betydligt mindre problem än att Nobina envisades med att köra kortbuss (12m) på 541an i eftermiddagsrusningen.
  Så att bussar är överdimensionerade på delar av omlopp är bara operatörens problem, att de är underdimensionerade på delar av omlopp är ett problem.

Den andra frågan när det kommer till framkomlighet tycker jag att SL borde ta ett betydligt större ansvar. Att det går att komma förbi med en 13,7m boggiebuss om man väljer att höja bussen är en sak. Då kan man komma fram med en turistbuss med resgrupp, men det är inte så det bör vara om stället ska trafikeras en gång i halvtimmen med linjetrafik.
  SL (nu menar jag inte operatörerna) borde provköra linjerna och se vilka bussmodeller som kan tillåtas.

Sedan finns det en annan del av detta som gäller resenärernas komfort, även här borde SL ställa krav på hur bussar ska vara utformade invändigt. Det gäller sätenas komfort och placering, invändig ljudnivå och fjädring. Resenärerna är trots allt SL's kunder, och inte operatörens kunder.

Men till frågan, skulle säga att boggiebussar har visat sig olämpliga på en hel del linjer i Danderyd, Täby och inerstaden.   

   

Ersa

Det är ingen lätt fråga, och den krånglas dessutom till det av att trafikområdena är stora och fordonskraven från huvudmännen ibland inte är helt verklighetsanpassade. Linjerna inom ett eller angränsande trafikområden är helt olika, och när då samma operatör kör i flera angränsande områden och vill meranvända bussar och förare blir det ofta osmidigt i verkligheten, även om det är en väldigt bra tanke i teorin.
Att det går "stora bussar" på linjer där små räcker, har nästan alltid att göra med just meranvändning av ett fordon med förare som kör en lokallinje med sitt stora fordon mellan två avgångar på en tung lång linje där det är krav på stora bussar. Som då Rimbodepån körde 601-604 och kör en 646 mellan två 639or, eller när Hallstavik kör 653 och 654 mellan två 641or. Var skulle den ovan nämnda ledbussen på Resarö resten av omloppet dessa helgdagar? Det är viktigt att räkna in.

Ur resenärers synvinkel är det ofta för få dörrar som leder till klagomål, som när Busslink satte in några arbetslösa blå 676-Vegor på 670 mitt på dagarna, blev det sura miner över den enda mittdörren. Samtidigt fick operatören inte sätta in röda bussar med många dörrar på linjen pga kravet på blåfärg, och då blev det som det blev. Även på somrarna under hela 00-talet då Rimbobussar gick stadigt på 601-604, 611 m.fl på dagarna, blev det ofta sura miner över att bakdörr längst bak kunde saknas på vissa bussar.

Det blir inte helt enkelt då förutsättningarna och resenärernas förväntningar är så totalt olika på olika linjer inom samma geografiska område. Samtidigt som operatören måste effektivisera så mycket som möjligt.

buskörare

Jag skulle önska mig mer uttalad regionalstandard på bussar som i huvudsak går motorväg/högre hastighet. Idag körs ju mer eller mindre stadsbussar på dessa, vilket inte är så poppis hos resenärerna. Jag skulle också gärna se mer tanke på antal barnvagnar/rollatorer och plats för dessa vid inköp.
Nu är det ju enkelt för mig att önska, som oftast kör en blå linje där bussen inte hoppar mellan många linjer.