Piteå bokbuss vinner priset Årets mobila bibliotek

Startat av Maven, 07 oktober 2021, 14:19:56 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Maven

Sveriges bibliotek har tilldelat priset Årets mobila bibliotek 2021 till Piteå bokbuss. I juryns motivering lyfts bland annat ett nytänkande, öppenhet och nyfikenhet som visar sig i det breda utbudet.
Tyvärr visas ingen bild på priset, som enligt kulturnyheterna på radio ska vara en modell av Sveriges första bokbuss.

https://www.pitea.se/press/Aktuellt/Invanare/Fritid-och-kultur/pitea-bokbuss-vinner-priset-arets-mobila-bibliotek/

Ersa


Joakim Wahlberg

#2
Ja, idag känns det som om de flesta bokbussar byggs med lastbilschassi, finns det någon anledning till att välja att bygga en bokbuss på busschassi idag? :)
Ursprungligen Södertäljebo, numer i Västerås, som är kollektivtrafikintresserad, med störst inriktning på järnväg och spårvägar. Är tågvärd till vardags.

Besök gärna min hemsida, jowahlen.se! :)

Sundås

Det är väl generellt ont om busstillverkare som gör sådana specialbyggen idag? Tidigare fanns ju Helmark, men de försvann ju för ett antal år sedan. Marknaden torde vara ganska liten.

På en lastbil är det väl (utifrån min gissning efter att ha sett bilden bilden) egentligen bara påbyggnaden som är specialbyggd, medan det i det som byggts på busschassi varit en fråga om mer av en total anpassning av fordonet.
Mina bussbilder hittar du på www.sundas.se

Bussfanatikern


Bussmicke

Jag vill inte vara den men finns inget tråkigare än lastbilar.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Ersa

Jodå, Kiitokori tillverkar bokbussar, blodgivningsbussar och andra specialfordon än idag. Men vissa kunder vill ha större fordon, och då passar lastbilar och trailers ofta bra för deras specifika önskemål.